Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Er loopt al een topic over de huidige Concessie Arnhem-Nijmegen, maar er wordt al hard gewerkt voor de nieuwe concessie Breng die start in met de begin van het dienstregelingsjaar 2013 (dus in december 2012). Tijd dus voor een nieuw topic.

De concessie behelst het busvervoer Arnhem-Nijmegen en de treindienst Arnhem-Doetinchem (korte slag op Arnhem-Winterswijk).

De nota van uitgangspunten is besproken in een extra commissievergadering van de Stadsregio. De nota is hier te vinden.
Eerste extra eisen van gemeentes zijn ook bekend. Arnhem wil af van dieselbussen.

Ban op vervuilende dieselbussen
ARNHEM - B en W van Arnhem willen de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in de stadsregio Arnhem-Nijmegen vanaf 2013 zo veel mogelijk beperken. Busvervoerders moeten daarom naar de zogeheten 'nulemissie' gaan streven.
Lees verder

Verder is al zeker dat er GTW's komen te rijden op Arnhem-Doetinchem. Als eis in de concessie Achterhoek-Rivierenland is opgenomen dat men een optie moet nemen op treinen die bestemd zijn voor de concessie Breng 2013. Arriva heeft dus een optie genomen op extra GTW's. Deze optie zal moeten worden gelicht door de winnaar van de concessie Breng 2013, deze eis zal namelijk in het van PvE van deze concessie worden opgenomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat de naam van dit topic beter veranderd kan worden in "Concessie Arnhem-Nijmegen 2013", Breng is immers de naam waaronder Novio het vervoer nu uitvoert, de concessie heet echter Arnhem-Nijmegen.

Ik vraag me af wat ze willen straks, alles op gas of waterstof? Dat zou wel jammer zijn, dan vervalt de Citea als mogelijke nieuwe bus in de regio (of heeft VDL ook een gas variant ontworpen?)
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Freek »

Het is natuurlijk altijd de vraag of de journalist e.e.a. goed heeft begrepen. Nulemissie betekent dat niets extra ten opzichte van het huidige of is nulemissie klimaatneutraal en gooit de toekomstige vervoerder gewoon een paar boompjes de grond in om te compenseren. Ik zeg: alle opties zijn nog open :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Klaasje »

Waarom komt het bij mij nou weer over als iets wat overbodig is en vooral veel geld kost? :X
Dat je bonuspunten bij een aanbesteding geeft: ok! Dat heeft in een aantal concessies ook tot milieuvriendelijk materieel geleid. Maar om zoiets te gaan eisen? :N Het gaat toch om goed openbaar vervoer? Dat het liefst niet tot (stank)overlast leidt? (Dus is EEV/Euro VI voldoende.)

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Suus »

Men zoekt stiekem een exploitant die het trolleybusnetwerk wil uitbouwen omdat ze er zelf te lui/traag/arm voor zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Joshua »

fogeltje schreef:Ik denk dat de naam van dit topic beter veranderd kan worden in "Concessie Arnhem-Nijmegen 2013", Breng is immers de naam waaronder Novio het vervoer nu uitvoert, de concessie heet echter Arnhem-Nijmegen.

Ik vraag me af wat ze willen straks, alles op gas of waterstof? Dat zou wel jammer zijn, dan vervalt de Citea als mogelijke nieuwe bus in de regio (of heeft VDL ook een gas variant ontworpen?)
Maar de merknaam BRENG moet blijven bestaan in de volgende concessie. Dus zo verkeerd is de topic naam niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door fogeltje »

Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Joshua »

Het treintraject Arnhem - Doetinchem wordt in de concessie opgenomen.
Maar het is naar mijn idee totaal niet logies om 2 concessies te hebben voor Arnhem - Doetinchem en Arnhem - Winterswijk.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.
Waarom niet allebei? :D (topictitel veranderd)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:
fogeltje schreef:Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.
Waarom niet allebei? :D (topictitel veranderd)
Lijkt mij prima :)
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Inmiddels is een concepts PvE te downloaden
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door fogeltje »

Even vluchtig doorgenomen. Er staan wat interessante dingen in. De reisinformatie in de bus dient aan bepaalde eisen te voldoen, vergelijkbaar met wat Hermes/SRE nu gebruikt. Ook moet er een OV-loket op station Nijmegen zijn, op de plek van het oude Novio loket. Helaas wordt voor bussen een "goede klimaatbeheersing" geëist, die reizen in zowel winter als zomer comfortabel maakt. Airco wordt alleen voor de chauffeur geëist.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Zit er nu ook door heen te lezen. Zo af- en toe kom je nog zaken tegen die nog anders moeten. Onderstaande quote zal wel niet te letterlijk genomen moeten worden:
De concessiehouder dient binnen het concessiegebied ervoor zorg te dragen dat bij iedere halte minimaal de dienstregelinginformatie, de haltenaam, de haltevertrekstaat, het telefoonnummer en (mobiele) website van de concessiehouder en de tarieveninformatie aanwezig is.
Hoe kun je nu een website ter plekke aanwezig hebben? :wink:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Reiziger Delft »

Ik neem aan dat de link van de website bedoeld wordt. :P
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

Dat lijkt mij ook en snapte ik ook wel, maar letterlijk staat het er niet :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Daniel »

D'r staat niet voor niets "mobiele" voor :P In principe eist men dus een website die geschikt is om met een mobiele telefoon te bekijken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door fogeltje »

Nog een leuk detail: de vlaggetjes voor NEC en Vitesse worden expliciet toegestaan.
"Een touringcar is geen bus"
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Bastiaan »

Laatst tijdens een sollicitatiegesprek werd mij gevraagd: stel, we willen in een volgende concessie materieel hebben rijden dat vergelijkbaar is met het huidige materieel, hoe zou jij dat aanpakken? Tja, dat is een moeilijke kwestie. Je wil natuurlijk degelijk materieel en geen goedkope prut, maar mijn veronderstelling was dat je natuurlijk geen specifiek materieeltype kunt voorschrijven!

Maar nee hoor, bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen weten ze heel goed hoe ze die kwestie moeten aanpakken. Willen we dat de vervoerder Stadler GTW's least? Dan eisen we dat gewoon!
Dat mag dus blijkbaar? :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Suus »

Ja, en dat leasen moet ook nog van Arriva gebeuren, want die heeft ze aangeschaft. Dat alles om te voorkomen dat er verschillende soorten materieel gaat rijden tussen Arnhem en Doetinchem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Karl »

Nee, dat mag niet. Hier gaat het erom dat Arnehem-Doetinchem (?) apart wordt aanbesteed van Arnhem-Winterswijk en het materieel van Arnhem-Doetinchem compatibel moet zijn met dat - van een heel andere aanbesteding - Arnhem-Winterswijk. Aangezien Arriva voor de lijn naar Winterswijk GTW's heeft gekocht, blijft er voor de lijn naar Doetinchem van alles over dat compatibel is met een Arriva GTW, ofwel een GTW.

Eigenlijk is het net zoiets als aanbesteden dat je product een geel met rode stippen moet zijn en je er koffie uit moet drinken. Dan kan dus alleen de gele-met-de-rode-stippen-beker-fabriek zich inschrijven. :neg:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ja, en dat leasen moet ook nog van Arriva gebeuren, want die heeft ze aangeschaft. Dat alles om te voorkomen dat er verschillende soorten materieel gaat rijden tussen Arnhem en Doetinchem.
Nee Arriva heeft die GTW's niet aangeschaft. Ze waren slechts verplicht een optie te nemen op het materieel voor de concessie Arnhem-Nijmegen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Freek »

En die optie moet verplicht gelicht worden door de winnaar van de c2013. Kortom de winnaar van de tender Achterhoek-Rivierenland had de keuze voor het materieel en was verplicht daarbij een optie te nemen op treinen voor de concessie 2013 van SAN.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng

Bericht door Rienstertje »

Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng
donderdag 28 oktober 2010 | 16:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 28 oktober 2010 | 16:44


DOETINCHEM - De trein tussen Arnhem en Doetinchem rijdt vanaf december 2012 onder de naam 'Breng'. Dat stelt de Stadsregio Arnhem-Nijmegen als verplichting in haar programma van eisen voor de vervoersconcessie in haar gebied.

Het is mogelijk dat op de lijn Arnhem-Doetinchem vanaf december 2012 twee vervoerders gaan rijden. De provincie, die gaat over de trein Arnhem-Winterswijk, heeft gekozen voor Arriva; de trein Arnhem-Doetinchem is onderdeel van de vervoersconcessie van de Stadsregio. Die concessie moet nog worden aanbesteed.

In het programma van eisen staat minutieus vermeld op welke manier die twee vervoerders straks moeten samenwerken. Consumentenorganisatie Rocov Gelderland is tegenstander van 'twee vervoerders op één lijn'.

Vrijdag in de Gelderlander: Trein Arnhem-Doetinchem heet straks 'Breng' en wacht maximaal 3 minuten

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -Breng.ece
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Beheer: bovenstaand nieuwsbericht + mijn reactie meer iets voor hier

Ik ben vooral benieuwd naar de afspraken die met de NS worden gemaakt over het StadsregioRail. Als er ook Breng-NS-sprinters komen dan kan er marketing technisch leuke dingen gedaan worden en krijg je echt een integratie tussen bus en trein. Blijft het bij enkel een Breng trein op Arnhem-Doetinchem en is dat toch een gemiste kans. Dan ben ik vooral benieuwd hoe men deze trein gaat positioneren tussen de Arrivatrein.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Als er ook Breng-NS-sprinters komen
Die komen er natuurlijk niet, daarvoor rijden die sprinters veel te ver buiten de Stadsregio (om dezelfde reden wordt Arnhem-Winterswijk ook geen Breng). Of er zou een Sprinter Arnhem-Wijchen moeten komen maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Ik zie ook niet hoe een ander kleurtje trein de integratie bus+trein zou bevorderen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten