Pagina 7 van 12

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:17
door fogeltje
Van Arnhem via Elst naar Dukenburg? Lijkt er haast op dat de oude Interliner 412 terug komt :D Rijdt die ook via Heyendaal?

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 15:38
door Frank
In het artikel op de pagina van de stadsregio staat Heyendaal niet specifiek genoemd; de Waalsprong bijvoorbeeld wel. Maar verder lijkt het inderdaad wel wat op de oude interliner. Ben wel benieuwd naar de frequenties van de nieuwe buslijn. Tussen Elst en Nijmegen rijdt nu nog maar tweemaal per uur een bus; dat is niet heel veel, maar de bussen zitten verder ook niet heel erg vol.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 17:23
door fogeltje
Frank schreef:In het artikel op de pagina van de stadsregio staat Heyendaal niet specifiek genoemd; de Waalsprong bijvoorbeeld wel. Maar verder lijkt het inderdaad wel wat op de oude interliner. Ben wel benieuwd naar de frequenties van de nieuwe buslijn. Tussen Elst en Nijmegen rijdt nu nog maar tweemaal per uur een bus; dat is niet heel veel, maar de bussen zitten verder ook niet heel erg vol.
Er wordt tussen Waalsprong en Dukenburg niets genoemd en die bus moet toch op een manier in Dukenburg geraken en ik gok niet dat hij alles wat er tussen zou kunnen liggen gaat overslaan. Of misschien toch juist wel om een snelle verbinding met Winkelsteeg te kunnen bieden (staat niet bij hoe hij naar Dukenburg rijdt, maar het zou voor de hand liggen om het industrieterrein op een manier te ontsluiten met die bus). Maar zelfs dan zou ik verwachten dat hij op zijn minst dan via CS zou gaan.

EDIT: Centrum wordt wel genoemd. Maar dan zijn er nog een aantal manieren om naar Dukenburg te gaan. Rechtstreeks via de Graafseweg en dus dingen als Heyendaal en CS niet aandoen, via CS en/of Heyendaal (of via CS de Graafseweg op) en mogelijk via het Industrieterrein (haltes lijn 3/4/11) of alleen bij de Neerbosscheweg (halte 2/99) als hij over de Graafseweg gaat.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 17:27
door fogeltje
Nog iets: "Een nieuwe busverbinding tussen Beuningen - Dukenburg - Goffert – Heijendaal "

Voorziet de huidige lijn 11 niet min of meer hier in? Zou die dan vervallen (op zijn minst tussen Dukenburg en Heyendaal)?

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 20:16
door Frank
Eerlijk gezegd nam ik half automatisch aan dat de nieuwe lijn tussen Velp en Nijmegen Dukenburg via het CS gaat rijden. Ik vermoed dat de buslijn op een deel van het traject een vervanging gaat worden van lijn 31 en dan lijkt het zinvol om in ieder geval het station aan te doen. Veel van de buslijnen in Nijmegen die de afgelopen jaren het CS niet aandeden zijn toch wel mislukt.

Wat je zegt over lijn 11 heb ik me ook een beetje over zitten verwonderen. Wat route betreft is het enige dat ik kan verzinnen dat de buslijn misschien het toekomstige station Nijmegen Goffert aan moet gaan doen. De enige zinvolle andere verandering kan zijn dat de bus ook 's avonds en op zondag gaat rijden.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 21:41
door fogeltje
Klopt, de enige lijn die CS nu niet aandoet is ook niet bomvol en dat terwijl deze Heyendaal aandoet; namelijk de Waalsprinter. De godganse dag rijden er lege Ambassadors. Misschien dat de bus in de ochtend wel vol zit, maar in de daluren in ieder geval zeker niet en volgens mij valt het in de middagspits ook erg tegen. Ik heb de Waalsprinter ooit omstreeks 17:00 gepakt omdat ik naar het centrum moest en geen had me bij te gaan voegen bij de veestapel op station Heyendaal. Er zaten naast mij nog twee andere reizigers in de bus en dat terwijl andere bussen in Heyendaal in de richting CS afgeladen waren.

Toch valt er wat voor te zeggen natuurlijk. Zo een "vervangende lijn 31" zal van nature dan wellicht al meer reizigers hebben. Voor die mensen scheelt het wel hoor als je het station overslaat, dan mis je juist die kuddes die van station naar Heyendaal reizen. Maar gezien de stille dood van lijn 412 en later 212 zal het wellicht toch meevallen met de bezetting. Die lijnen zijn niet voor niets afgewaardeerd van interliner naar snelbus naar spitsbus. Wat betreft HOV uit Velp, denk je dat lijn 31 dan ook geslachtofferd wordt, zoals lijn 32 (in dat geval kom je er niet onder uit natuurlijk om de bus via CS te laten rijden).

Wat betreft het Beuningen verhaal, dat zou een mogelijke route kunnen zijn. Als vervanging voor lijn 11 tussen Beuningen en Dukenburg en dan via de Graafseweg als sneldienst naar de halte Neerbosscheweg (toekomstige locatie Station Goffert meen ik) en dan eventueel via CWZ en Haterseweg naar Heyendaal (wellicht ook als sneldienst, alleen stoppen bij CWZ en Heyendaal locaties waar dan de vraag is hoe deze door Heyendaal gaat rijden en of deze daar ook eindigt). Lijn 11 is op het huidige traject Dukenburg - CS wel te missen denk ik. Lijn 11 is op maandag t/m vrijdag volgens mij alleen doorgetrokken om nog wat extra veewagens in Heyendaal te krijgen, hoe ze daar precies komen zal niet zo erg boeien denk ik. Voor reizigers vanuit Beuningen naar CWZ is er namelijk een goede overstap op de Brabantse Poort op lijn 3 als lijn 11 in het huidige schema niet zou doorrijden. Een snelle buslijn vanuit Beuningen naar Heyendaal op deze manier zou wat druk van lijn 10 kunnen wegnemen als mensen uit Beuningen deze bus pakken ipv lijn 5 naar CS te pakken en daar over te stappen. Maar dan moet de verbinding wel sneller zijn. Het missen van een overstap en de drukte op CS vermijden is natuurlijk als wat, maar als daar tijdsverlies tegenover staat (rekening houdend met het feit dat je op CS soms twee bussen moet wachten), dan doet natuurlijk ook geen hond.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 22:26
door Frank
Lijn 212 heeft natuurlijk nooit een heel eerlijke kans gehad. Die bus stond altijd in de file. Heb 's ochtends vaak tien minuten vertraging gehad, eigenlijk oplopend tot bijna een half uur. 's Middags stond de bus vaak op de Heyendaalseweg vast; dat leverde ook snel vijf tot tien minuten vertraging op. Maar zelfs als de bus geen vertraging had, was je met de 212 vanuit Elst amper tot niet sneller dan met de (frequent rijdende) combinatie trein + bus. Hooguit vanaf de halte in Elst-Zuid.
Fogeltje schreef:Wat betreft HOV uit Velp, denk je dat lijn 31 dan ook geslachtofferd wordt, zoals lijn 32 (in dat geval kom je er niet onder uit natuurlijk om de bus via CS te laten rijden).
Ik weet niet hoe frequent de nieuwe bus moet gaan rijden, maar als je viermaal per uur wil rijden en lijn 31 er nog naast wil laten bestaan tussen Nijmegen en Elst dan ga je wel erg met lucht rijden (de trein is nogal populair op het traject). Je kunt natuurlijk ook tweemaal per uur gaan rijden; dan kan de 31 misschien nog wel blijven bestaan.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 13:55
door Freek
Vakbond wil veiligere bussen in Nijmegen
NIJMEGEN - Busbedrijf Hermes staat op het punt onveilige bussen te kopen voor het openbaar vervoer in Nijmegen. De bussen voldoen op meerdere punten niet aan de cao voor het ov en dat kan voor onveilige situaties zorgen, aldus vakbondbestuurster Brigitta Paas.
Lees verder

In het stuk staat ook nog dat Hermes op het punt staat om MAN bussen te kopen. Opvallend genoeg dus geen Citaro's zoals deze nu al rond rijden in Nijmegen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 14:04
door Suus
Ze wilden toch al eerder MAN-bussen naar Nijmegen halen, waarom ging dat toen ook alweer niet door?

Maar even serieus, hoe kan een bus opeens onveilig zijn al er al honderden exemplaren rondrijden in Nederland en duizenden in het buitenland? Die gekantelde voorruit bijvoorbeeld, volgens mij heeft een Citaro dat ook niet, er zit wel een soort bolling in de voorruit.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 14:08
door Freek
Welke MAN-Bussen zouden naar Nijmegen komen dan? Naar het schijnt zijn de huidige Citaro's door Novio met een flinke korting aangeschaft omdat Mercedes de Nederlandse markt op wilde met de aardgas bussen. Blijkbaar is er flinke strijd tussen Mercedes en MAN omdat volgens het Syntus-Veluwetopic MAN Syntus weer een korting heeft gegeven voor de extra Veluwelijnbussen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 14:16
door Suus
In plaats van de Volvo-bussen voor de streeklijnen zouden de streeklijnen in Nijmegen met MAN's bereden worden. Er is toen zelfs een bus bestickerd, maar die was net zo snel weer weg als toen hij er was.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 14:20
door Freek
Ach ja natuurlijk. Ik zat te denken aan aardgasbussen kon maar niet bedenken waar Cxx die 'over' zou hebben. :P

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 15:28
door fogeltje
De 8847 (meen ik) heeft inderdaad een tijdje in Nimwegen en contreien rondgereden. Die bussen voldeden echter niet aan de nieuwe uitstootnorm die de Stadsregio op het laatste moment ging hanteren volgens mij en waren ook niet makkelijk om te bouwen. Daarom kwamen de Volvo's. Had verder niets met veiligheid te maken volgens mij.

Welke MAN bussen zou Hermes willen kopen?

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 10:04
door koekje
Aangezien het CNG-wagens moeten zijn is er maar 1 optie: MAN Lions city CNG

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 12:11
door fogeltje
Is dat niet hetzelfde als wat er nu in Eindhoven ook rijdt (minus CNG)? Dan snap ik de ophef van de chauffeurs namelijk niet. Hier in Eindhoven heb ik ze vooraf niet horen klagen toen deze bussen eraan kwamen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 12:51
door Suus
fogeltje schreef:Is dat niet hetzelfde als wat er nu in Eindhoven ook rijdt (minus CNG)? Dan snap ik de ophef van de chauffeurs namelijk niet. Hier in Eindhoven heb ik ze vooraf niet horen klagen toen deze bussen eraan kwamen.
Ook in Haarlem niet. Bij Veolia/Syntus Veluwe klaagde men wel over de MAN's, maar dat is volgens mij ook omdat Veolia kwa onderhoud niet echt hoog scoort (A)

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 15:00
door fogeltje
De klacht in het KAN komt dus voordat de bussen überhaupt definitief besteld zijn. Ik had wel eens wat verhalen gehoord over de reflectie van MAN bussen, maar waarom zou dit in KAN opeens een probleem moeten vormen terwijl men andere gebieden er niet over hoort (dat en ook de chauffeurscabine zou niet goed zijn)?

Of komen uit die gebieden ook klachten?

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 18:58
door Raymond
De MAN's hebben in Eindhoven inderdaad wel last van flinke reflectie waar met name in de beginperiode volop mee geëxperimenteerd is. Maar het uitlaten van een deel van de voorste lampen tijdens het rijden heeft dat opgelost.
Chauffeursstoelen zoals die bijvoorbeeld in de MAN's in Haaglanden zitten schijnen wel beduidend beter te zijn dan de exemplaren die Connexxion/Hermes in laat bouwen. Dat zou dus nog wel verbeterd kunnen worden. Desondanks vormen het geen redenen om de koop dan maar te cancellen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: do 01 sep 2011, 11:17
door Michael
Bee schreef:Bij Veolia/Syntus Veluwe klaagde men wel over de MAN's, maar dat is volgens mij ook omdat Veolia kwa onderhoud niet echt hoog scoort (A)
Hoezo scoort Veolia qua onderhoud niet hoog? De bussen hier in Brabant rijden nu al minimaal 3.5 jaar rond. En nog steeds zonder noemenswaardige problemen. Het onderhoud wordt trouwens uitbesteed dat wel. De Ambassadors worden bij DAF onderhouden en de Volvo's gewoon bij Volvo.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: do 01 sep 2011, 13:40
door Waalwijker
Onderhoud is er meer niet dan wel bij Veolia. Denk aan lekkages, defecten aan verlichting, klimaatsysteem, prodata enz. Storingen worden bijna niet opgelost. Veel Volvo s vallen uit rond Waalwijk door storingen. Het is allemaal leuk en aardig dat DAF en Volvo het onderhoud doen maar dan moeten ze er wel op tijd gebruik van maken en niet wanneer het al te laat is. Veel chauffeurs van Veolia klagen hier ook over en terecht!

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: do 01 sep 2011, 16:26
door Suus
En op de Veluwe hadden de bussen binnen overal loszittende kleppen en platen, sterren in de voorruit en meerdere andere ruiten en vaker een niet werkend informatiesysteem dan wel.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: do 01 sep 2011, 17:57
door robinzes
Bee schreef:En op de Veluwe hadden de bussen binnen overal loszittende kleppen en platen, sterren in de voorruit en meerdere andere ruiten en vaker een niet werkend informatiesysteem dan wel.
Dat over die sterren in de vooruit klopt, maar het informatiesysteem zetten de chauffeurs zelf uit hoor. :wink:
Die veolia stem was niet om aan te horen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: vr 02 sep 2011, 01:53
door fogeltje
Onderhoud van het klimaatsysteem is volgens mij een probleem met alle vervoerders. Die dingen worden volgens mij gewoon niet vaak genoeg schoongemaakt.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: vr 02 sep 2011, 13:42
door Michael
Waalwijker schreef:Onderhoud is er meer niet dan wel bij Veolia. Denk aan lekkages, defecten aan verlichting, klimaatsysteem, prodata enz. Storingen worden bijna niet opgelost. Veel Volvo s vallen uit rond Waalwijk door storingen. Het is allemaal leuk en aardig dat DAF en Volvo het onderhoud doen maar dan moeten ze er wel op tijd gebruik van maken en niet wanneer het al te laat is. Veel chauffeurs van Veolia klagen hier ook over en terecht!
De bussen die rond Breda rijden hebben anders vrij weinig last van storingen. De kapotte koplampen is een bekendp probleem. Die gaan te snel kapot. Voor de rest gaat alles prima.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Geplaatst: vr 02 sep 2011, 21:43
door fogeltje
Maar Veolia Brabant hoeft niet hetzelfde zijn als andere Veolia onderdelen in het land. Wellicht dat het onderhoud in Brabant bovengemiddeld is voor Veolia in heel Nederland?