Designfreeze Arriva-trein succesvol verlopen

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Designfreeze Arriva-trein succesvol verlopen

Berichtdoor Daniel » Do 16 Sep 2010, 20:11

Designfreeze Arriva-trein succesvol verlopen
Geplaatst op: donderdag 16 september 2010 20:08
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 september 2010 20:11


Persbericht
Arriva-treinen Achterhoek Rivierenland nu officieel in productie
Extra schermen op de transparante tussenwanden in de treinstellen, afgeronde treden met gele signaalkleuren, een 1e klas compartiment met grijze stoelen en rode hoofdsteunen. Een 2e klas compartiment met blauwe stoelen en blauwe hoofdsteunen. Op de vloer een fietsmarkering in de vorm van een donker grijs vlak met een witte fietssticker, die aangeeft waar de fietsen mogen worden geplaatst. Handvatten en stangen in een opvallend gele kleur waar reizigers zich goed aan vast kunnen houden en grijze displays voor foldermateriaal en ronde jassenhaakjes. Dat is de uitkomst van de designfreeze die afgelopen dinsdag 14 september plaatsvond in Bussnang te Zwitserland.
In de fabriekshallen van treinenbouwer Stadler werd door een speciale afvaardiging uit de regio Achterhoek Rivierenland hard gewerkt aan alle definitieve beslissingen over het ontwerp van de 24 gloednieuwe treinen die vanaf december 2012 in de regio Achterhoek Rivierenland gaan rijden. Nu het ontwerp is bepaald en definitief is bevroren (designfreeze), gaan de treinen in productie. Medio september 2012 rolt de eerste trein van de band.

Kennis en kunde
Het definitieve treinontwerp van de nieuwe treinen is bepaald door een aantal belangrijke adviesorganen zoals het Regionaal Overlegorgaan Consumenten belangen Openbaar Vervoer (ROCOV), Reizigersorganisatie Rover, de ouderenbond en de algemene Nederlandse gehandicapte organisatie (Ango). ‘Deze delegatie uit de regio hebben van ons de beslissende rol gekregen in het ontwerp van de treinen omdat zij de wensen van de reizigers uitdragen. Daarnaast creëert het gezamenlijk vaststellen van het treinontwerp een persoonlijke betrokkenheid en past het tevens goed bij de transparante werkwijze van Arriva, die zich kenmerkt door het luisteren naar onze reizigers. Ook is het inspirerend om met al deze kennis en kunde een paar dagen op stap te zijn’, aldus Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland. ‘De komende jaren zijn we samen bezig een goed openbaar vervoerproduct neer te zetten in deze regio en een goed begin is nu eenmaal het halve werk’.

Goedemorgen, Goede Reis!
‘Zeer interessant en vooral een nuttige excursie’, aldus Ben Mouw voorzitter van ROCOV. De treinen zijn medio september 2012 klaar. Voordat de treinen in Nederland aankomen, worden ze eerst nog gekeurd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Als alles akkoord is, wordt het personeel opgeleid. Anne Hettinga: ‘We hebben nog een mooi traject te gaan, het wordt nu steeds tastbaarder en leuker. Nu het ontwerp is bepaald kunnen de treinen in productie, de bussen zijn besteld, de dienstregeling staat binnenkort online en de campagne ‘Goedemorgen Achterhoek Rivierenland’ staat klaar. Nu kunnen we laten zien én bewijzen waar we goed in zijn; het bieden van een Goede Reis!’.

2010 start bus, 2012 start trein
Vervoerbedrijf Arriva gaat vanaf 12 december 2010 het busvervoer in Achterhoek Rivierenland verzorgen. Twee jaar later, december 2012, volgt het treinvervoer en in 2013 start Arriva met de uitvoering van het Gelderse deel van de buslijnen ZHO. Arriva is als beste uit de bus gekomen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer. Arriva neemt het busvervoer over van Syntus in de Achterhoek alsmede de treindiensten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem. De treindienst Zutphen-Apeldoorn neemt Arriva over van Regio NS. In Rivierenland werd het bus vervoer al door Arriva
verzorgd.

Verantwoordelijkheid openbaar vervoer
De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer in de regio’s Achterhoek, Rivierenland en Veluwe. De Stadsregio Arnhem Nijmegen is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in het gebied rond Arnhem en Nijmegen. Concreet gaat het hierbij om de treindiensten Zetten/Andelst- Arnhem en Arnhem-(Zevenaar)-Didam. Deze treindiensten vormen een onderdeel van Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten