Pagina 1 van 1

Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 19:10
door Jaimie
ARNHEM - Reizigers in de Achterhoek worden deze week vaak geconfronteerd met te korte of uitgevallen treinen in de spits. Dat is het gevolg van het feit dat meer treinen dan normaal kampen met defecten, aldus woordvoerder Remko ten Brinke van Syntus. Hij verwacht dat de situatie donderdag weer normaal is.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... fecten.ece
Bron: Dagblad gelderlander, d.d. 22-9-2010

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 19:11
door Jaimie
vind echt jammer voor Syntus, ze doen zo hun best.
alleen die prorail zorgt voor een slecht imago voor de lijn.

:N

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 19:25
door Suus
Dit heeft niets te maken met ProRail, dit heeft te maken met verkeerde keuzes maken en de treinen in Blerick/Venlo laten onderhouden in plaats van het veel meer praktische Hengelo.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 19:32
door Klaasje
Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: do 23 sep 2010, 00:12
door Ruben
Waarom is de titel niet "Buffel nodig voor de Achterhoek"?

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: do 23 sep 2010, 01:42
door Ardan
Heb een keer lopen tellen met aantal omlopen/treinstellen... Syntus had 11 treinen te veel t.o.v de huidige inzet, en dan nog recent wat DM erbij. Je gaat me toch niet vertellen dat van de 35 treinen er 14 defect staan?
(^ niet zeuren, laatstgenoemde twee zijn getallen die ik even uit mijn hoofd noem en met een stelletje of twee kunnen afwijken.)

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: do 23 sep 2010, 07:19
door Jaimie
Ardan schreef:Heb een keer lopen tellen met aantal omlopen/treinstellen... Syntus had 11 treinen te veel t.o.v de huidige inzet, en dan nog recent wat DM erbij. Je gaat me toch niet vertellen dat van de 35 treinen er 14 defect staan?
(^ niet zeuren, laatstgenoemde twee zijn getallen die ik even uit mijn hoofd noem en met een stelletje of twee kunnen afwijken.)
In het artikel staat dat syntus 36 treinen heeft, waarvan er 5 tot 6 treinen als reserve staan.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: do 23 sep 2010, 08:15
door AOD
Klaasje schreef:Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*
Nee, dat kan niet, schroefkoppelingen leveren teveel storingen op. :mrgreen:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: do 23 sep 2010, 18:02
door Klaasje
Dat verhaal van die schroefkoppelingen is natuurlijk onzin. Je kan best Scharfenbergkoppelingen op zo'n stuurstandgeval zetten. :roll:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 08:18
door AOD
Zo is dat! :pos:

Er volgt binnenkort een uitgebreid verhaal over de automatische koppeling. ;) >>>>

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 14:30
door Fles
Klaasje schreef:Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*
Ja. En railtractoren. Met biodiesel uit de regio. :lol:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 11:36
door busentrein
Wel knap dat ze dat pas durven te vertellen, nu er bijna elke dag standaard mensen blijven staan op ahp. Tegenwoordig is mijn motto als ik zo'n trein zie binnen komen... gelukkig rijdt er op 15 minuten weer een. :roll:

Syntus zet onderhoudsbedrijf Voith aan de kant na storingen

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 11:39
door Jaimie
DOETINCHEM - Syntus haalt het onderhoud van een deel van zijn treinenvloot weg bij Voith Railservices BV in Blerick, bij Venlo. Het gaat om de zogeheten DM90 (Buffel), die te veel storingen vertonen. "We hebben er geen vertrouwen in dat Voith de storingen onder controle krijgt", zegt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... ringen.ece
bron: Dagblad Gelderlander, d.d. 27-09-2010

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 11:52
door Freek
Als ik het goed begrijp is de reden om weg te gaan bij Voith het missen van ervaring met DM'90. Maar waarom laat men de Lint daar dan wel in onderhoud? Daar had Voith toch ook geen ervaring mee, hoe kan het dan dat Voith die stellen wel storingsvrij kan krijgen/houden?

Meer Buffelnieuws.

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 17:01
door AOD
De Buffel blijft het nieuws beheersen.
De Gelderlander schreef:DOETINCHEM - Syntus haalt het onderhoud van een deel van zijn treinenvloot weg bij Voith Railservices BV in Blerick, bij Venlo. Het gaat om de zogeheten DM90 (Buffel), die te veel storingen vertonen. "We hebben er geen vertrouwen in dat Voith de storingen onder controle krijgt", zegt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... ringen.ece

:N

Re: Meer Buffelnieuws.

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 17:43
door Karl
Zou Voith het zo hebben verprutst dat Syntus zo makkelijk onder het contract uit zou kunnen? Kan Nedtrain voor die paar maandjes wel lekker de hoofdprijs vragen.

@Beheer, kan de titel van dit topic misschien iets duidelijker worden gemaakt en verplaatst worden naar Oost-Nederland?

Re: Meer Buffelnieuws.

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 17:52
door Mark
De defectenstand was inderdaad uitzonderlijk hoog, van het park van 14 stellen stond regelmatig de helft defect en de andere helft reed op één motor.
Het zal wel druk worden bij het Ob Hgl, het hele park DM'90 van NSR is hier nu ook in onderhoud.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 17:56
door Geert
Topics zijn samengevoegd.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 18:12
door Karl
Maar NS gebruikt toch alleen Buffels voor Zwolle - Nijverdal west en Nijverdal - Enschede? Daar heb je toch niet zoveel stellen voor nodig (dus in onderhoud voor)?

Edit, en Apeldoorn - Zutphen en Zwolle - Kampen natuurlijk, nevermind.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 18:36
door Mark
Voor de s7900 heb je max. zes stellen nodig. Voor de s17900 max. vier stellen ;) Daarvoor zijn 16 stellen beschikbaar. Ruim voldoende dus. Gevolg is dat er standaard een stel of vijf reserve staat in Zl. ;)

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 08:29
door AOD
Ik denk dat het tijd wordt voor een modulaire standaard. Zodat het materieel overal onderhouden kan worden, uitgewisseld en samengesteld. In dat opzicht waren de Zwitsers op de goede weg.

Nog maar even dat pdfje.

http://litra.ch/dcs/users/2/Infofahrt_2 ... enthal.pdf

't zal wel weer wat stof doen opwaaien. ;)

Ik heb dit overigens niet voor niets bij "Geheel Nederland" gezet omdat je er vergif op kunt innemen dat ook andere spoorclubs te maken krijgen met een oud Hollands systeem: "Verdeel en heers". We begonnen bij Veolia, weet je nog?

Een systeem dat veel werkgevers gebruiken als ze een beleidswijziging willen doordrukken, die het personeel niet slikt.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 11:13
door Reiziger Delft
Vroegah kon al het mat. 35, 36, 40, 46 en 54 materieel aan elkaar gekoppeld worden. Makkelijk in de exploitatie, maar niet echt praktisch als men verbeteringen wilde doorvoeren in de techniek. Daarom is men daar vanaf gestapt.

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 12:01
door reisthijs
AOD schreef:Ik denk dat het tijd wordt voor een modulaire standaard. Zodat het materieel overal onderhouden kan worden, uitgewisseld en samengesteld. In dat opzicht waren de Zwitsers op de goede weg.
Die modulaire standaard is er al, het concept heet GTW, wordt al een tijdje gebruik door Arriva en Veolia en is bedacht in, jawel: Zwitsterland!!

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 12:43
door Suus
En GTW kan ook nog aan een Flirt van dezelfde fabrikant gekoppeld worden :)

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 13:00
door Bastiaan
AOD schreef:Nog maar even dat pdfje.

http://litra.ch/dcs/users/2/Infofahrt_2 ... enthal.pdf

't zal wel weer wat stof doen opwaaien. ;)
Nou en of! Het spreekt je eerdere betogen namelijk weer tegen. Daar pleit je voor het gebruik van losse motorwagens en rijtuigen zodat er onderweg versterkingsrijtuigen en goederenwagens kunnen worden bijgeplaatst of worden afgekoppeld. Grotere vaste eenheden (in de vorm van een treinstel of een stam) zijn maar onhandig en niet flexibel, zeg je daar. "Kijk maar hoe de Zwitsers het doen."

Welnu ... Het document dat je er nu bij haalt laat nou juist zien dat de Zwitsers ook ondervinden dat losse motorwagens en rijtuigen te veel geld kosten. Daarom worden er alleen nog grote series treinstellen besteld en worden bestaande Eurocityrijtuigen in vaste eenheden gezet, omdat het materieel op die manier blijkbaar goedkoper inzetbaar is dan wanneer je het inzet als losse motorwagens en rijtuigen die je ergens onderweg loskoppelt.
Deze strategie kom je in vrijwel ieder Europees land tegen, ook in Nederland. Voorbeelden daarvan zijn de enorme series VIRM en SLT, het buiten dienst stellen van kleine series ICM-0 en SM'90 en het invoeren van het stammenbedrijf bij ICRm. De Zwitsers zijn naar mijn mening dus niet wezenlijk beter op weg dan andere landen.

Het leuke is dat al deze problemen met materieeltekort en defecten helemaal niets te maken hebben met Hollandse of Zwitserse mentaliteit en al helemaal niet met de samenstelling van het materieel. Je kunt wel modulaire eenheden van hetzelfde materieeltype bestellen, maar als vervoerder X kiest voor een goedkoper onderhoudsbedrijf A aan de andere kant van het land, terwijl onderhoudsbedrijf B veel dichterbij zit, dan heb je niets aan een modulaire standaard. Dat is het probleem waar het in dit geval om gaat.