Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Jaimie
Berichten: 61
Lid geworden op: Di 31 Aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contact:

Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Jaimie » Wo 22 Sep 2010, 19:10

ARNHEM - Reizigers in de Achterhoek worden deze week vaak geconfronteerd met te korte of uitgevallen treinen in de spits. Dat is het gevolg van het feit dat meer treinen dan normaal kampen met defecten, aldus woordvoerder Remko ten Brinke van Syntus. Hij verwacht dat de situatie donderdag weer normaal is.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7327775/Syntus-kampt-met-treinentekort-als-gevolg-van-defecten.ece
Bron: Dagblad gelderlander, d.d. 22-9-2010

Jaimie
Berichten: 61
Lid geworden op: Di 31 Aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Jaimie » Wo 22 Sep 2010, 19:11

vind echt jammer voor Syntus, ze doen zo hun best.
alleen die prorail zorgt voor een slecht imago voor de lijn.

:N

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Suus » Wo 22 Sep 2010, 19:25

Dit heeft niets te maken met ProRail, dit heeft te maken met verkeerde keuzes maken en de treinen in Blerick/Venlo laten onderhouden in plaats van het veel meer praktische Hengelo.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Klaasje » Wo 22 Sep 2010, 19:32

Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Ruben » Do 23 Sep 2010, 00:12

Waarom is de titel niet "Buffel nodig voor de Achterhoek"?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Ardan » Do 23 Sep 2010, 01:42

Heb een keer lopen tellen met aantal omlopen/treinstellen... Syntus had 11 treinen te veel t.o.v de huidige inzet, en dan nog recent wat DM erbij. Je gaat me toch niet vertellen dat van de 35 treinen er 14 defect staan?
(^ niet zeuren, laatstgenoemde twee zijn getallen die ik even uit mijn hoofd noem en met een stelletje of twee kunnen afwijken.)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Jaimie
Berichten: 61
Lid geworden op: Di 31 Aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Jaimie » Do 23 Sep 2010, 07:19

Ardan schreef:Heb een keer lopen tellen met aantal omlopen/treinstellen... Syntus had 11 treinen te veel t.o.v de huidige inzet, en dan nog recent wat DM erbij. Je gaat me toch niet vertellen dat van de 35 treinen er 14 defect staan?
(^ niet zeuren, laatstgenoemde twee zijn getallen die ik even uit mijn hoofd noem en met een stelletje of twee kunnen afwijken.)


In het artikel staat dat syntus 36 treinen heeft, waarvan er 5 tot 6 treinen als reserve staan.

Gebruikersavatar
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: Ma 30 Aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor AOD » Do 23 Sep 2010, 08:15

Klaasje schreef:Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*


Nee, dat kan niet, schroefkoppelingen leveren teveel storingen op. :mrgreen:

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Klaasje » Do 23 Sep 2010, 18:02

Dat verhaal van die schroefkoppelingen is natuurlijk onzin. Je kan best Scharfenbergkoppelingen op zo'n stuurstandgeval zetten. :roll:

Gebruikersavatar
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: Ma 30 Aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor AOD » Vr 24 Sep 2010, 08:18

Zo is dat! :pos:

Er volgt binnenkort een uitgebreid verhaal over de automatische koppeling. ;) >>>>

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Fles » Vr 24 Sep 2010, 14:30

Klaasje schreef:Gelukkig zijn alle problemen meteen opgelost met stuurstandrijtuigen. Vanaf morgen dan maar? *O*


Ja. En railtractoren. Met biodiesel uit de regio. :lol:

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor busentrein » Zo 26 Sep 2010, 11:36

Wel knap dat ze dat pas durven te vertellen, nu er bijna elke dag standaard mensen blijven staan op ahp. Tegenwoordig is mijn motto als ik zo'n trein zie binnen komen... gelukkig rijdt er op 15 minuten weer een. :roll:

Jaimie
Berichten: 61
Lid geworden op: Di 31 Aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contact:

Syntus zet onderhoudsbedrijf Voith aan de kant na storingen

Berichtdoor Jaimie » Ma 27 Sep 2010, 11:39

DOETINCHEM - Syntus haalt het onderhoud van een deel van zijn treinenvloot weg bij Voith Railservices BV in Blerick, bij Venlo. Het gaat om de zogeheten DM90 (Buffel), die te veel storingen vertonen. "We hebben er geen vertrouwen in dat Voith de storingen onder controle krijgt", zegt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7347895/Syntus-zet-onderhoudsbedrijf-Voith-aan-de-kant-na-storingen.ece
bron: Dagblad Gelderlander, d.d. 27-09-2010

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Freek » Ma 27 Sep 2010, 11:52

Als ik het goed begrijp is de reden om weg te gaan bij Voith het missen van ervaring met DM'90. Maar waarom laat men de Lint daar dan wel in onderhoud? Daar had Voith toch ook geen ervaring mee, hoe kan het dan dat Voith die stellen wel storingsvrij kan krijgen/houden?

Gebruikersavatar
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: Ma 30 Aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contact:

Meer Buffelnieuws.

Berichtdoor AOD » Ma 27 Sep 2010, 17:01

De Buffel blijft het nieuws beheersen.

De Gelderlander schreef:DOETINCHEM - Syntus haalt het onderhoud van een deel van zijn treinenvloot weg bij Voith Railservices BV in Blerick, bij Venlo. Het gaat om de zogeheten DM90 (Buffel), die te veel storingen vertonen. "We hebben er geen vertrouwen in dat Voith de storingen onder controle krijgt", zegt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.


http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... ringen.ece

:N

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Meer Buffelnieuws.

Berichtdoor Karl » Ma 27 Sep 2010, 17:43

Zou Voith het zo hebben verprutst dat Syntus zo makkelijk onder het contract uit zou kunnen? Kan Nedtrain voor die paar maandjes wel lekker de hoofdprijs vragen.

@Beheer, kan de titel van dit topic misschien iets duidelijker worden gemaakt en verplaatst worden naar Oost-Nederland?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Meer Buffelnieuws.

Berichtdoor Mark » Ma 27 Sep 2010, 17:52

De defectenstand was inderdaad uitzonderlijk hoog, van het park van 14 stellen stond regelmatig de helft defect en de andere helft reed op één motor.
Het zal wel druk worden bij het Ob Hgl, het hele park DM'90 van NSR is hier nu ook in onderhoud.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Geert » Ma 27 Sep 2010, 17:56

Topics zijn samengevoegd.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Karl » Ma 27 Sep 2010, 18:12

Maar NS gebruikt toch alleen Buffels voor Zwolle - Nijverdal west en Nijverdal - Enschede? Daar heb je toch niet zoveel stellen voor nodig (dus in onderhoud voor)?

Edit, en Apeldoorn - Zutphen en Zwolle - Kampen natuurlijk, nevermind.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Mark » Ma 27 Sep 2010, 18:36

Voor de s7900 heb je max. zes stellen nodig. Voor de s17900 max. vier stellen ;) Daarvoor zijn 16 stellen beschikbaar. Ruim voldoende dus. Gevolg is dat er standaard een stel of vijf reserve staat in Zl. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: Ma 30 Aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor AOD » Di 28 Sep 2010, 08:29

Ik denk dat het tijd wordt voor een modulaire standaard. Zodat het materieel overal onderhouden kan worden, uitgewisseld en samengesteld. In dat opzicht waren de Zwitsers op de goede weg.

Nog maar even dat pdfje.

http://litra.ch/dcs/users/2/Infofahrt_2 ... enthal.pdf

't zal wel weer wat stof doen opwaaien. ;)

Ik heb dit overigens niet voor niets bij "Geheel Nederland" gezet omdat je er vergif op kunt innemen dat ook andere spoorclubs te maken krijgen met een oud Hollands systeem: "Verdeel en heers". We begonnen bij Veolia, weet je nog?

Een systeem dat veel werkgevers gebruiken als ze een beleidswijziging willen doordrukken, die het personeel niet slikt.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Reiziger Delft » Di 28 Sep 2010, 11:13

Vroegah kon al het mat. 35, 36, 40, 46 en 54 materieel aan elkaar gekoppeld worden. Makkelijk in de exploitatie, maar niet echt praktisch als men verbeteringen wilde doorvoeren in de techniek. Daarom is men daar vanaf gestapt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor reisthijs » Di 28 Sep 2010, 12:01

AOD schreef:Ik denk dat het tijd wordt voor een modulaire standaard. Zodat het materieel overal onderhouden kan worden, uitgewisseld en samengesteld. In dat opzicht waren de Zwitsers op de goede weg.
Die modulaire standaard is er al, het concept heet GTW, wordt al een tijdje gebruik door Arriva en Veolia en is bedacht in, jawel: Zwitsterland!!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Suus » Di 28 Sep 2010, 12:43

En GTW kan ook nog aan een Flirt van dezelfde fabrikant gekoppeld worden :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Syntus kampt met treinentekort als gevolg van defecten

Berichtdoor Bastiaan » Di 28 Sep 2010, 13:00

AOD schreef:Nog maar even dat pdfje.

http://litra.ch/dcs/users/2/Infofahrt_2 ... enthal.pdf

't zal wel weer wat stof doen opwaaien. ;)

Nou en of! Het spreekt je eerdere betogen namelijk weer tegen. Daar pleit je voor het gebruik van losse motorwagens en rijtuigen zodat er onderweg versterkingsrijtuigen en goederenwagens kunnen worden bijgeplaatst of worden afgekoppeld. Grotere vaste eenheden (in de vorm van een treinstel of een stam) zijn maar onhandig en niet flexibel, zeg je daar. "Kijk maar hoe de Zwitsers het doen."

Welnu ... Het document dat je er nu bij haalt laat nou juist zien dat de Zwitsers ook ondervinden dat losse motorwagens en rijtuigen te veel geld kosten. Daarom worden er alleen nog grote series treinstellen besteld en worden bestaande Eurocityrijtuigen in vaste eenheden gezet, omdat het materieel op die manier blijkbaar goedkoper inzetbaar is dan wanneer je het inzet als losse motorwagens en rijtuigen die je ergens onderweg loskoppelt.
Deze strategie kom je in vrijwel ieder Europees land tegen, ook in Nederland. Voorbeelden daarvan zijn de enorme series VIRM en SLT, het buiten dienst stellen van kleine series ICM-0 en SM'90 en het invoeren van het stammenbedrijf bij ICRm. De Zwitsers zijn naar mijn mening dus niet wezenlijk beter op weg dan andere landen.

Het leuke is dat al deze problemen met materieeltekort en defecten helemaal niets te maken hebben met Hollandse of Zwitserse mentaliteit en al helemaal niet met de samenstelling van het materieel. Je kunt wel modulaire eenheden van hetzelfde materieeltype bestellen, maar als vervoerder X kiest voor een goedkoper onderhoudsbedrijf A aan de andere kant van het land, terwijl onderhoudsbedrijf B veel dichterbij zit, dan heb je niets aan een modulaire standaard. Dat is het probleem waar het in dit geval om gaat.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast