NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten
Geplaatst: zo 09 mar 2008, 18:50
NS zien meer treinen tussen Amersfoort en Barneveld (Valleilijn) niet zitten
AMERSFOORT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zien een uitbreiding van het aantal treinen op het Connexxion-traject Amersfoort - Barneveld-Centrum helemaal niet zitten.
Nu rijdt er vier keer per uur een trein op de Valleilijn richting Barneveld-Noord, maar de Gelderse gedeputeerde staten willen dat twee daarvan doorrijden naar Barneveld-Centrum.
Volgens de vervoerder is het al veel te druk op het traject Amersfoort - Amersfoort Schothorst en wordt de capaciteit tussen Barneveld-Centrum en Barneveld-Noord ook te groot.
,,Wij gaan er niet over, maar we houden de vinger aan de pols.’’ NS-woordvoerder Michiel Jonker geeft aan dat ProRail uiteindelijk bepaalt of de plannen van Connexxion doorgaan, maar dat NS de zaak scherp in de gaten houden. ,,Het is bomvol tussen Barneveld-Noord en Amersfoort,’’ zegt hij. ,,Er passeren bijvoorbeeld drie reizigersstromen tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst,’’ legt hij uit. ,,Het gaat om passagiers die richting Zwolle, Apeldoorn en Ede-Wageningen reizen en vice versa. In de spits rijden er acht treinen naar Zwolle, vier naar Apeldoorn en vier op de Valleilijn. Ook neemt het aantal goederentreinen flink toe. De Valleilijn is een relatief kleine lijn. Uitbreiding van de capaciteit heeft altijd gevolgen op andere trajecten.’’
Connexxion ziet het probleem niet. ,,Het wordt iets drukker, maar het valt - met twee extra treinen tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum - ook wel weer mee,’’ zegt voorlichter Herman Opmeer. ,,Uiteindelijk zal ProRail beslissen. ProRail heeft ons al gezegd dat ze op dit moment weinig opstakels ziet.’’
Bron: Algemeen Dagblad
AMERSFOORT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zien een uitbreiding van het aantal treinen op het Connexxion-traject Amersfoort - Barneveld-Centrum helemaal niet zitten.
Nu rijdt er vier keer per uur een trein op de Valleilijn richting Barneveld-Noord, maar de Gelderse gedeputeerde staten willen dat twee daarvan doorrijden naar Barneveld-Centrum.
Volgens de vervoerder is het al veel te druk op het traject Amersfoort - Amersfoort Schothorst en wordt de capaciteit tussen Barneveld-Centrum en Barneveld-Noord ook te groot.
,,Wij gaan er niet over, maar we houden de vinger aan de pols.’’ NS-woordvoerder Michiel Jonker geeft aan dat ProRail uiteindelijk bepaalt of de plannen van Connexxion doorgaan, maar dat NS de zaak scherp in de gaten houden. ,,Het is bomvol tussen Barneveld-Noord en Amersfoort,’’ zegt hij. ,,Er passeren bijvoorbeeld drie reizigersstromen tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst,’’ legt hij uit. ,,Het gaat om passagiers die richting Zwolle, Apeldoorn en Ede-Wageningen reizen en vice versa. In de spits rijden er acht treinen naar Zwolle, vier naar Apeldoorn en vier op de Valleilijn. Ook neemt het aantal goederentreinen flink toe. De Valleilijn is een relatief kleine lijn. Uitbreiding van de capaciteit heeft altijd gevolgen op andere trajecten.’’
Connexxion ziet het probleem niet. ,,Het wordt iets drukker, maar het valt - met twee extra treinen tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum - ook wel weer mee,’’ zegt voorlichter Herman Opmeer. ,,Uiteindelijk zal ProRail beslissen. ProRail heeft ons al gezegd dat ze op dit moment weinig opstakels ziet.’’
Bron: Algemeen Dagblad