Pagina 1 van 1

NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 18:50
door Geert
NS zien meer treinen tussen Amersfoort en Barneveld (Valleilijn) niet zitten

AMERSFOORT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zien een uitbreiding van het aantal treinen op het Connexxion-traject Amersfoort - Barneveld-Centrum helemaal niet zitten.
Nu rijdt er vier keer per uur een trein op de Valleilijn richting Barneveld-Noord, maar de Gelderse gedeputeerde staten willen dat twee daarvan doorrijden naar Barneveld-Centrum.

Volgens de vervoerder is het al veel te druk op het traject Amersfoort - Amersfoort Schothorst en wordt de capaciteit tussen Barneveld-Centrum en Barneveld-Noord ook te groot.

,,Wij gaan er niet over, maar we houden de vinger aan de pols.’’ NS-woordvoerder Michiel Jonker geeft aan dat ProRail uiteindelijk bepaalt of de plannen van Connexxion doorgaan, maar dat NS de zaak scherp in de gaten houden. ,,Het is bomvol tussen Barneveld-Noord en Amersfoort,’’ zegt hij. ,,Er passeren bijvoorbeeld drie reizigersstromen tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst,’’ legt hij uit. ,,Het gaat om passagiers die richting Zwolle, Apeldoorn en Ede-Wageningen reizen en vice versa. In de spits rijden er acht treinen naar Zwolle, vier naar Apeldoorn en vier op de Valleilijn. Ook neemt het aantal goederentreinen flink toe. De Valleilijn is een relatief kleine lijn. Uitbreiding van de capaciteit heeft altijd gevolgen op andere trajecten.’’

Connexxion ziet het probleem niet. ,,Het wordt iets drukker, maar het valt - met twee extra treinen tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum - ook wel weer mee,’’ zegt voorlichter Herman Opmeer. ,,Uiteindelijk zal ProRail beslissen. ProRail heeft ons al gezegd dat ze op dit moment weinig opstakels ziet.’’

Bron: Algemeen Dagblad

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 18:58
door Wubbo
Moeten ze me toch eens uitleggen waarom doorrijden van Barneveld Noord naar Barneveld Centrum zoveel conflicteert met de treindienst tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst... :roll:

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:02
door Daan
Sowieso, wat heeft de NS nog op de Valleilijn te zoeken?

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:55
door webguy
Weet je wat er volgens mij achter zit? De NS heeft als 'model transferium' Veenendaal-De Klomp, en de provincie Gelderland Barneveld Noord. De NS vind dat Barneveld Noord maar niks, en de provincie Veenendaal-De Klomp niks (en ja, Veenendaal-De Klomp is ook Gelderland: 't is gemeente Ede)

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:58
door Daan
Ah, op die manier is men elkaar een beetje dood aan het gooien :)

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: di 12 mar 2019, 16:54
door Gelderse OV verkeer
Mogelijk dat de plannen alsnog veranderd gaan worden, omdat er in de afgelopen drie jaar veel meer vraag is gekomen voor extra en beter Openbaar Vervoer. Ik zal er niet raar van opkijken hiermee, omdat de verdere toenamen van dit tracé reeds heeft plaatsgevonden.
Het blijft dus afwachten, denk ik.

Alleen met meer en beter Openbaar Vervoer kan men daar veel meer winst uithalen, daar de fileleed rondom Ede, Barneveld en zelf Amersfoort hierdoor minder kan worden.

Ik sluit niet uit dat het Openbaar Vervoer op termijn meer en meer terrein gaat winnen i.v.m. de tot heden dichtgeslibde autoverkeer met veel aanhoudende fileleed. Er komt een keer 'n moment komt dat het tij gaat keren in het dagelijkse verkeer.

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: di 12 mar 2019, 16:58
door Chrysa
Dit topic is 11 jaar oud en die plannen zijn al jaren geleden alsnog uitgevoerd. :')

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: di 12 mar 2019, 19:35
door SuperGhost
Sterker nog: die treinen zijn inmiddels zelfs door gaan rijden naar Barneveld Zuid en inmiddels is er ook een station Hoevelaken bij gekomen...

Het grootste capaciteitsprobleem zou je al kunnen oplossen door Amersfoort Aansluiting te wijzigen in een volledige vork, zodat treinen Amersfoort -> Schothorst en Amersfoort -> Apeldoorn/Barneveld altijd tegelijk kunnen vertrekken.
Nu moet bijv. 1x per uur (als de IC naar Enschede uit Utrecht komt) de intercity's naar Enschede en Schothorst en de stoptrein naar Barneveld alle 3 direct achter elkaar rijden, omdat ze allen met elkaar kruisen. Met een volledige vork neem je dat weg en kunnen beide IC's tegelijk vertrekken. Dat creëert al aardig wat lucht.

Re: NS zien meer treinen tussen Amf en Barneveld niet zitten

Geplaatst: di 12 mar 2019, 22:58
door Ardan
Het heeft geen enkele zin om dit soort oude topics op te gaan graven, al helemaal niet als de post geen toegevoegde waarde heeft. Slotje.