Pagina 1 van 1

Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: do 07 okt 2010, 21:02
door AppleMoose
Spoorboog in Deventer van de baan
Toegevoegd: donderdag 7 okt 2010, 19:43

Het omstreden spoorviaduct in de wijk Colmschate in Deventer komt er niet. Minister Eurlings is gezwicht voor het verzet. In de Tweede Kamer zei hij dat naar alternatieven moet worden gezocht.

Het was de bedoeling dat over de korte spoorboog tientallen goederentreinen per dag zouden gaan rijden, maar er kwam fel verzet van zowel bestuurders als bewoners. De gemeente Deventer zag er niets in en bewoners waren bang voor grote overlast en afbraak van huizen.

Het spoor richting Oost-Nederland moet worden aangepast om de groei van het goederenvervoer op te vangen. De boog zou bijna 200 miljoen euro gaan kosten.

http://nos.nl/artikel/189875-spoorboog- ... -baan.html

-----

Even voor de duidelijkheid. Het gaat dus om de huidige plannen voor de spoorboog die door de wijk Colmschate zou gaan. Er blijft de mogelijkheid bestaan dat er alsnog een spoorboog komt, maar dat deze een iets andere route zal nemen.
Verder zal er gekeken worden naar andere alternatieven, zoals de goederenstroom (deels) via Zutphen/Hengelo laten gaan.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 02:05
door Ardan
Goederenverkeer via Goor ed. is een aantal jaar geleden juist verboden... juist, in verband met de geluidsoverlast.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 10:28
door JWM
En waarom is het daar verboden? Op tal van trajecten rijden goederentreinen dwars door bebouwd gebied.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 10:29
door Gekko123
Het is daar verboden vanwege een paar rare gekken in Goor die geen goederentreinen langs hun huis wouden hebben :N

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 10:31
door JWM
Kan ik me wel voorstellen natuurlijk, maar die hebben het dan wel slim gespeeld. Respect voor de Goorenaren.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 11:35
door Freek
Als ik het me goed herinner had het met de milieuvergunning te maken. Daar staat een bepaald geluidsniveau in, goederentreinen voldoen daar nooit aan en dus is in praktijk goederenvervoer verboden.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 18:22
door AppleMoose
Ardan schreef:Goederenverkeer via Goor ed. is een aantal jaar geleden juist verboden... juist, in verband met de geluidsoverlast.
Zoiets stond mij ook bij ja.
Maargoed, de nieuwe ministers gaat naar alternatieven zoeken, en dit was er mogelijk eentje van :wink:
En de overheid is altijd wel goed in geweest om de normen e.d. wat op te rekken zodat er opeens wel iets mag :Y

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: vr 08 okt 2010, 23:07
door Wubbo
Je zou je best voor kunnen stellen dat de geluidsbelasting van reizigerstreinen omlaag gaat door de inzet van nieuw materieel, en dat er daardoor geluidsruimte komt voor het rijden van enkele goederentreinen via Goor. Geen idee hoe dat uiteindelijk wordt trouwens.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: za 09 okt 2010, 12:15
door gkw1969
Qua milieuvergunning zou het kunnen, maar je zit daar met enkel spoor dus is er pas 's avonds na einde dienstregeling fatsoenlijk te rijden op dat traject. Anders hobbel je van station tot station aangezien passagierstreinen daar 120 rijden en goederentreinen 60.

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: za 09 okt 2010, 13:08
door AppleMoose
tijdens het debat werd al gesproken over verdubbeling en electrificatie van die lijn... :X

Re: Spoorboog Deventer van de baan

Geplaatst: za 09 okt 2010, 23:05
door Wubbo
gkw1969 schreef:Qua milieuvergunning zou het kunnen, maar je zit daar met enkel spoor dus is er pas 's avonds na einde dienstregeling fatsoenlijk te rijden op dat traject. Anders hobbel je van station tot station aangezien passagierstreinen daar 120 rijden en goederentreinen 60.
Dat is onzin. Goederentreinen rijden geen 60 maar 80, en zijn daarmee ongeveer net zo snel als reizigerstreinen die tijd nodig hebben om mensen in- en uit te laten stappen. Het mooie van Zutphen - Hengelo is dat ze daar de kruisingsstations zo neer hebben gelegd dat je er ook echt wat aan hebt, en zo kun je met kruisen in Zutphen, in Lochem en in Delden (steeds ongeveer een kwartier rijden, dus dat kan prima met de er rijdende halfuursdienst) keurig een goederentrein rijden.