Pagina 1 van 1

Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 01:04
door Ruben
Trein botst op auto bij Voorst
Uitgegeven: 25 april 2008 21:11
Laatst gewijzigd: 25 april 2008 23:04

VOORST - Een intercity is vrijdagavond tussen Deventer en Apeldoorn ter hoogte van Voorst op een personenwagen gebotst. De bestuurder van de auto is daarbij om het leven gekomen. Dat heeft spoorbeheerder ProRail laten weten.

De personenwagen is geraakt op een spoorwegovergang, zonder slagbomen en lampen. De overgang ligt in het buitengebied.

De politie heeft een helikopter ingezet om met een infraroodcamera de omgeving te onderzoeken. Daaruit bleek dat er geen andere slachtoffers bij het ongeval betrokken zijn.

Het treinverkeer is tussen Deventer en Apeldoorn sinds 21.00 uur stilgelegd. ProRail verwacht vrijdagavond niet meer volgens dienstregeling te kunnen rijden.

(c) ANP

http://www.nu.nl/news/1542908/40/Trein_ ... oorst.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 01:04
door Ruben
Wederom die WILO op dat landgoed bij Twello? Het zou de zoveelste zijn... :neg:

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 07:41
door dvdhoven
Nee, het is niet die WILO! Dat kan niet meer. Die is inclusief bevloering verwijderd en er zijn hekken geplaatst. Maar zit nog een onbewaakte overweg iets verder richting Twello en één iets verder richting Apeldoorn.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 12:19
door Dubbele P
Onvoorstelbaar dat er anno 2008 nog steeds onbewaakte overwegen zijn...

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 16:34
door Wubbo
Waarom? Wat is daar nu enger aan dan pak em beet 10 jaar geleden? Waarom kunnen we nu kennelijk niet meer uitkijken bij een onbewaakte overweg?

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 18:06
door Dubbele P
Nee, dat niet. Maar we hameren tegenwoordig wel veel meer op de veiligheid dan tien jaar geleden. Daarnaast hebben we nu simpelweg de middelen om eenvoudig zaken te beveiligen (al is een overweg in dit geval een slecht voorbeeld, want die waren tien jaar geleden ook al beveiligd). Hierdoor zou je verwachten dat alle overwegen toch wel beveiligd zouden zijn tegenwoordig, zeker aangezien veiligheid & spoor toch een hot item is.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 19:59
door Ruben
Vooropgesteld hoeft het natuurlijk niet om een ongeluk te gaan.
Maar het lijkt me dat je in zo'n geval zelf ook wel wat voorzichtiger een overweg over gaat, een trein zie je al van verre aankomen, dus wat is er hier nou zo moeilijk? :?

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 21:53
door timtrein
Dubbele P schreef:Onvoorstelbaar dat er anno 2008 nog steeds onbewaakte overwegen zijn...
Ja, de debilisering van de samenleving gaat inderdaad in hoog tempo door :(

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: za 26 apr 2008, 22:01
door STF
In Luxemburg barst het van de onbewaakte overwegen (doorgaans voor voetgangers / fietsers), hier is dat de normaalste zaak van de wereld. In Nederland wordt daar heel anders over gedacht en mee omgegaan, best gek eigenlijk.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 00:43
door Vinny
Helemaal niet als je bedenkt wat de consequenties van een ongeval op een onbewaakte spoorwegovergang zijn:
* Het verlies aan mensenlevens
* De gevolgen voor het treinverkeer
* Het trauma van de machinist en overige betrokkenen

Wat mij betreft vervallen alle spoorwegovergangen die niet bewaakt zijn. Particulieren die recht van overpad hebben moeten gewoon hun overgangen laten beveiligen met bellen en een alarmlicht ten minste (het liefst ook een slagboom).
Verder zou ik graag zien dat zo veel mogelijk gelijkvloerse overwegen vervangen worden door ongelijkvloerse kruisingen.

Het kost alleen zoveel...
...geld :roll:

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 11:24
door timtrein
Dan graag alle zebrapaden ook gelijk door tunnels vervangen, overal aparte fietspaden aanleggen en zo kan ik nog wel even doorgaan. In verhouding tot andere (verkeers)ongevallen is het aantal overwegbotsingen zo minimaal dat die laatste steevast de voorpagina halen, en een bericht als "zes doden in weekend" ergens op pagina 8 onderaan in een hoekje wordt weggemoffeld. Kom op zeg!

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 11:44
door waldo79
NS-Reiziger schreef:
Maar het lijkt me dat je in zo'n geval zelf ook wel wat voorzichtiger een overweg over gaat, een trein zie je al van verre aankomen, dus wat is er hier nou zo moeilijk? :?
Zeg dat niet te snel. Als het zicht door bomen of struiken of zelfs een bocht ontnomen is dan zie je een trein niet aankomen.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 22:03
door Wubbo
Dan staan er wel overweg-aankondigingsborden, en pas je daarop je snelheid aan. Of ben ik te slim voor deze wereld? :?

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 22:50
door Ruben
Ik hoorde dat het een 22-jarige jongen uit de omgeving was. In lijn met het puntenrijbewijs en het verhoogde risico wat die leeftijdsgroep met zich meebrengt zou het zo kunnen zijn dat die snelheid niet is aangepast, of misschien zelfs zo erg dat hij die hele overweg niet heeft gezien. Een bewaakte overweg is natuurlijk veiliger, maar zeker als je uit de omgeving van komt, weet je dat daar een spoorweg ligt waar wel eens treinen overheen willen razen :roll:

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 15:18
door waldo79
Wubbo schreef:Dan staan er wel overweg-aankondigingsborden, en pas je daarop je snelheid aan. Of ben ik te slim voor deze wereld? :?
Niet zo venijnig, jij :lol: Klopt! En het kan zelfs verstandig zijn om op basis van je gehoor te beoordelen of je veilig de overweg kunt oversteken.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 16:51
door deadlock
timtrein schreef:Dan graag alle zebrapaden ook gelijk door tunnels vervangen, overal aparte fietspaden aanleggen en zo kan ik nog wel even doorgaan. In verhouding tot andere (verkeers)ongevallen is het aantal overwegbotsingen zo minimaal dat die laatste steevast de voorpagina halen, en een bericht als "zes doden in weekend" ergens op pagina 8 onderaan in een hoekje wordt weggemoffeld. Kom op zeg!
Het gaat uiteindelijk toch om het redden van mensenlevens? Bij compleet onbeveiligde overwegen is het (zonder dat er getuigen zijn) over het algemeen niet bepaald duidelijk wat er gebeurd is, dus het kan heel goed zijn dat het niet de schuld is van de bestuurder.

Er vallen nog steeds genoeg doden op en rond het spoor en we moeten er alles aan doen om dat te minimaliseren. Het verwijderen van onbeveiligde overwegen of het aanbrengen van een bel en lampen (wat relatief weinig kan kosten) is wel het minste wat je kan doen.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 17:04
door Wubbo
Probleem is dat je tegen geringere kosten veel meer mensenlevens kan sparen. Het aantal dodelijke slachtoffers op overwege (niet zijnde degene die het willens en wetens doen) ligt erg laag, en de kosten om overwegen te vervangen door tunnels liggen erg hoog.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 18:00
door deadlock
Dat is toch juist geen probleem? ;)

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 18:05
door Wubbo
Ik bedoel dus: ga maar andere ongevallen voorkomen, in plaats van voor veel geld tunneltjes bouwen.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 22:38
door Dubbele P
Maar overal tunnels bouwen, is ook zwaar overdreven. Als alle overwegen nu al eens beveiligd werden, zou dat al veel helpen. Ben je dan nog zo stom om toch door te rijden, ligt het aan jezelf en kun je niemand verwijten dat je onvoldoende gewaarschuwd bent.

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 22:40
door Geert
Ook op beveiligde overwegen kan het misgaan :idea: (afslaande motors, struikelen en niet meer overeind komen, ...)

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 23:02
door Ruben
Nu denk ik aan die vrouw die met d'r hak in de rails vastzit... 8-)

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: di 29 apr 2008, 10:51
door Jeroen
Wubbo schreef:Ik bedoel dus: ga maar andere ongevallen voorkomen, in plaats van voor veel geld tunneltjes bouwen.
Tunneltjes/bruggen worden natuurlijk niet alleen gebouwd voor de verkeersveiligheid. Het vermindert de barri

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: di 29 apr 2008, 13:17
door deadlock
Geert schreef:Ook op beveiligde overwegen kan het misgaan :idea: (afslaande motors, struikelen en niet meer overeind komen, ...)
Alleen is de kans daarop wezenlijk kleiner natuurlijk ;)

Re: Trein botst op auto bij Voorst

Geplaatst: di 29 apr 2008, 19:31
door dvdhoven
ProRail zint op veiliger spoor in gemeente Voorst

door Gerard Potijk. dinsdag 29 april 2008 | 03:22

TWELLO - De onbewaakte spoorwegovergang in Twello waar vrijdagavond een inwoner van Terwolde verongelukte was bij ProRail al in beeld voor betere beveiliging.
Dat laat woordvoerder Theo Brand namens ProRail weten.

Aanleiding om de spoorwegovergang onder de loep te nemen was het verwijderen - door ProRail - van een andere, meer westelijk gelegen overgang op de weg Hartelaar. Dat gebeurde half maart. ,,Strikt formeel mag dat geen invloed hebben op deze overgang omdat die andere zich op particulier terrein bevond. Die mocht alleen worden gebruikt door bestemmingsverkeer. Toch kan het verwijderen van die overgang consequenties hebben voor andere overwegen in de buurt. Vandaar dat we de situatie aan het heroverwegen waren.''

Of dat leidt tot een betere beveiliging - bijvoorbeeld met ahob (automatische halve overwegbomen) - van de overgebleven overweg op de weg Hartelaar, durft Brand niet te voorspellen. ,,Dat is een afweging die we samen met de gemeente maken in een wat breder verband. In de gehele gemeente Voorst heeft ProRail met zo'n 30 spoorwegovergangen te maken, bewaakte en onbewaakte. Er was al met de gemeente afgesproken om ze allemaal in kaart te brengen. Daarna volgt de afweging waar een betere beveiliging nodig is en waar we iets kunnen afsluiten.''

Brand benadrukt dat het beleid van ProRail is gericht op een zo groot mogelijke veiligheid. ,,Overwegen die weinig worden gebruikt sluiten we het liefst. Maar je moet rekening houden met boeren die op hun land moeten kunnen komen. Ook de gemeente wil sommige gebieden niet op slot gooien. Maar je kunt niet voor vijf