Pagina 4 van 5

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 18:58
door gkw1969
Jongens en meisjes, wat zaniken jullie nou:
De verbinding gaat er niet uit omdat het geen mogelijkheid is. De verbinding gaat er uit omdat er geen passagiers van gebruik maken. Dan kun je net zulke mooi constructies bedenken als je wilt, maar de passagiers gaan niet mee.

Het potentieel van de passagiers woont in Gildehaus en niet in Bad Bentheim, deze mensen gaan met de auto naar Oldenzaal omdat het daar praktischer en sneller (nu 3x per uur een trein naar Hengelo en 4x per uur een bus naar Enschede) is. Zolang Gildehaus geen rechtstreekse verbinding heeft in een halfuursdienst met Oldenzaal, Hengelo en Enschede gaan deze mensen echt niet met de trein vanaf Bad Bentheim.

Een optie, die al lang onderzocht is en op de plank ligt bij zowel de huidige als de nieuwe vervoerder in Twente en op de plank ligt bij het busbedrijf aan de andere kant van de grens, is een busverbinding Oldenzaal-De Lutte-Gildehaus-Bad Bentheim.
Deze kan in de spits als spitsverdichting doorrijden naar Enschede, zeker als je nagaat dat Oldenzaal-Goor een kwartiersdienst wordt.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 20:10
door Ronald
Het "gezanik" gaat wat mij betreft over het feit dat er bij alles "Europees" gedacht moet worden, maar dat comfortabel grensoverschrijdend treinvervoer moeizaam en zeker niet vanzelfsprekend is.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 14 feb 2013, 00:28
door Ardan
Caspar schreef:Dat heb ik onthouden omdat het volgens mij een van de weinige zo niet enige traject is in het land waar zo'n bordje staat?
Maaslijn ook.
Ik vind het trouwens inderdaad al lange tijd raar dat ondanks dat De Lutte en Gildehaus nog redelijke dorpen zijn er geen treinstation of fatsoenlijke buslijn is. Dat zou helemaal geen gek idee zijn imo.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 00:35
door Kritiekelaar
Het is hier nog niemand opgevallen dat het regionale belang (een subsidieloze grensland-lijn) parallel loopt met het NS-belang (een snelle ICX-Berlijn, zijnde in ons aller belang).
Deal ! :) Vraag NS om vanaf 2015 voor eigen rekening de grenslandlijn te doen. Als provincie en Twentse gemeenten beloof je je niet te verzetten als de ICX je stations overslaat. En hem vrij baan te geven door minder halteringen in Borne & De Riet te accepteren. (Voor de minister is het politiek niet moeilijk om het kleine stukje weer bij het NS-kernnet te voegen. En Syntus' kanaallijn buigt dan af naar Enschede.)

NS' grenslandlijn zal er hoogstwaarschijnlijk zo uitzien: om :30 een sprinter naar Bentheim. Een tweede sprinter rijdt om :50 en :10 naar Oldenzaal en pauzeert daar vervolgens.
Het overstappen is draaglijk omdat vrijwel geen twentenaar meermaals per week richting Osnabrück moet. Toch verwacht ik aanvankelijke hoon, bijvoorbeeld van KvK Hengelo tradestad. Misschien ook wel hier :'), ik wacht af.
  • Er zit ook een beetje blufpoker in. Want met zo'n deal is nog helemaal niet zeker dat de ICX heus Hengelo overslaat. Ik leg dit uit.
    In de 20 minuten die de grenslandtrein in Bentheim staat, moet er aansluiting zijn op/uit de ICX èn de Westfalenbahn. Inderdaad schuiven door het overslaan van beide Twentse stations (en mogelijk Apeldoorn) de ICX-tijden richting het hele uur. Bij één i.p.v. 2 uur keertijd in Amsterdam, is dat het ene hele uur de oostwaartse en het andere hele uur de westwaartse trein; ideaal ook voor safe personeelswissel. Dit zal de opzet van NS
    zijn.
    Als DB echter met een andere dienstregeling komt (vanwege internationale aansluitingen in Berlijn of zo),
    zal eerst bezien worden of de Westfalenbaan (Abellio!) kan opschuiven (die heeft immers 55 minuten stilstand). Zo niet, dan zal de ICX in Hengelo moeten blijven stoppen (of beter: in Hengelo en Rheine om-en-om). NS rijdt dan alleen tot Oldenzaal, GKW's bus doet de rest.
    Sowieso pakt de laatste trein Hengelo mee, zodat de Bentheim-sprinter net als thans vroeg kan stoppen.
Ik zou zeggen: subsidieer in de tussentijd niet een trein maar het buslijn-voorstel, hierboven verwoordt door GKW.
De bus krijgt zo echt de tijd om te tonen of hij ook in een locale behoefte (Gildehaus & De Lutte - Enschede) voorziet.
En dus overdags mag blijven zodra NS de grenslandlijn heroppakt.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 00:36
door Suus
Ik reageer hier speciaal om te voorkomen dat de kilometerslange posts van Kritiekelaar na 24 uur worden verwijderd om vervangen te worden door een heel ander epistel.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 00:40
door Kritiekelaar
Dat is slim van je! Dan staat deze bijdrage nu vastgepind. Ik ben wat aarzelend bij het berichten plaatsen; tracht zorgvuldig te werk te gaan. En wel degelijk met bondige teksten. Hopelijk gaat ook deze bijdrage prikkelen tot reactie, of bijval krijgen, en worden geen foute aannames/redenatiefouten gevonden.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 08:11
door Vinny
Nee, maar het staat wel bol van speculaties en wensdenken...

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 09:52
door Klaasje
Kritiekelaar schreef:Dat is slim van je! Dan staat deze bijdrage nu vastgepind. Ik ben wat aarzelend bij het berichten plaatsen; tracht zorgvuldig te werk te gaan. En wel degelijk met bondige teksten. Hopelijk gaat ook deze bijdrage prikkelen tot reactie, of bijval krijgen, en worden geen foute aannames/redenatiefouten gevonden.
Op zich hoeft het niet heel zorgvuldig te zijn en als je dat toch doet kan je ook te zorgvuldig worden. Uiteindelijk is het maar een internetforum, een ontmoetingsplek om door te praten over iets dat ons allemaal hier bindt: Het OV. Ik maak ook wel eens een fout of post iets wat achteraf niet al te duidelijk blijkt te zijn. Dat kan gebeuren. Een ramp is het niet. :pos:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:25
door deadlock
Behalve taalfouten. Die moet je altijd corrigeren.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 21:35
door hidihi
250 reizigers die per dag de grens overgaan? Er zijn doordeweeks 14 retourritten dus per treinrit zitten afgerond gemiddeld 9 reizigers per rit in die trein die daadwerkelijk de grens overgaan. Met zulke cijvers kun je toch niks anders dan die trein opdoeken?! Je hebt denk ik toch echt wel een gemiddelde van 30 reizigers nodig om break even te draaien en 70% subsidie van uit de overheid halen is toch wel wat te veel van het goede!. Met deze slechte cijvers kun je hooguit een buurtbus tussen Hengelo en Bad bentheim(vanaf Oldenzaal is de reis relatief lang met bus) maken waarbij alleen in de spits een grotere bus ingezet wordt. Je zou eventueel een internationale trein Nijmegen-Arnhem-Zutphen-Hengelo-Oldenzaal-Bad bentheim kunnen maken maar dan kom je ook problemen tegen:

1.Tussen Zutphen en Hengelo is het baanvak erg vol er kan waarschijnlijk niks bij
2.Tussen Zutphen en Nijmegen is NS terrein dus het wordt moeilijk om voor dit gedeelte toestemming te krijgen om binnenlandse reizigers mee te nemen.
3.Het traject tussen Arnhem en Nijmegen zit erg vol het wordt heel moeilijk om er nog een trein in te krijgen.
4.Ik vraag me af of je met dit traject voldoende reizigers krijgt die daadwerkelijk de grens overgaan.

Dus ik vrees dat een buurtbus het enige alternatief is wat economisch verrandwoord is.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 21:46
door Wubbo
Waarom zou je een internationale trein willen laten rijden van Nijmegen naar Bad Bentheim? Volgens mij wil er niemand uit Nijmegen bij Bentheim de grens over, die mensen gaan eerder gewoon bij Nijmegen de grens over. Met de auto.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 22:02
door hidihi
Wubbo schreef:Waarom zou je een internationale trein willen laten rijden van Nijmegen naar Bad Bentheim? Volgens mij wil er niemand uit Nijmegen bij Bentheim de grens over, die mensen gaan eerder gewoon bij Nijmegen de grens over. Met de auto.
Ach Arnhem en Nijmegen hebben niet zo'n goede verbindingen met noordoost duitsland aangezien Arnhem en Nijmegen vrij grote plaatsen zijn kun je toch wat reizigers mee pakken. Daarnaast heeft Twente ook slechte treinverbindingen met Arnhem en Nijmegen. Dus misschien zou als je beide doelgroepen in 1 trein stopt (reizigers Twente naar Arnhem/Nijmegen)+(internationale reizigers) een verbinding kunnen maken die betere reizigers aantallen maakt. Ik ben in mijn vorige stuk al eerlijk geweest dat mijn plan waarschijnlijk niet haalbaar gaat zijn.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 22:37
door Geert
De verbindingen met NO-Duitsland zijn vanaf Arnhem prima. Met de ICE naar het Ruhrgebied en daar op het juiste station overstappen...

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 14:22
door gkw1969
Het blijft een leuke discussie maar...... waarom wordt er nu zo keihard vast gehouden aan de Grenslandexpres? Ik zie het nut er niet van in als er maar 9 passagiers per rit de grens over gaan.

Dan kun je, zoals kritiekelaar, wel zeggen dan trek je Hengelo-Oldenzaal bij het hoofdrailnet aan. Maar dan ga je het volgende probleem krijgen:
Je gaat dan knibbelen aan de nieuwe concessie Twente die zojuist gegund is voor 10 jaar aan Syntus.
Ga je het laatste stukje er af halen en aan de NS geven, dan reken er maar op dat Syntus spontaan uit de rode cijfers is en gigantisch winst draait. Want zij moeten toestemming geven om de lijn af te stoten aan de NS. En dat zullen ze zeker niet voor niets doen.

We hebben al zeker 30-35 jaar geen stoptrein gehad tussen Hengelo en Bad Bentheim, nu zijn de gemeentes in het grensgebied begonnen met een proefballonnetje, wat jammerlijk mislukt is. Als je nagaat dat de vorige keer dat de stoptrein uit de dienst is gehaald te maken had met tegenvallende reizigers, en je nu weer ziet dat het aantal reizigers tegenvalt, dan kun je als hobbyist wel een leuk lijntje vinden, maar dan ben je de enige die dat vindt. WANT ER ZIJN GEEN PASSAGIERS DIE OP DEZE VERBINDING ZITTEN TE WACHTEN.

Als de passagiers er op zaten te wachten. maakten ze er ook wel gebruik van.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 14:29
door Klaasje
Je kunt na zo'n korte tijd niet zeggen of er wel of geen behoefte is. Simpelweg omdat er continuiteit nodig is om mensen hun verplaatsingsgedrag aan te kunnen laten passen aan zo'n verbinding. Als die verbinding er niet is ga je misschien wel niet over de grens werken of naar school, als je niet over de grens werkt of naar school gaat dan is er geen verbinding nodig. Iets met kippen en eieren dus.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 14:39
door deadlock
Inderdaad. Er zijn trouwens redelijk veel Duitse ouders die hun kinderen naar Nederlandse scholen sturen. Helemaal in die regio.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:06
door julsteren
Ik ben erachter gekomen dat de NS een sprinter tussen Apeldoorn en Bad Bentheim moet laten rijden, 1x per uur. Het andere halfuur gewoon naar Enschede. En dan in Bentheim een DB en NS - kaartautomaat op het perron plaatsen. Zo ben je in een keer van al dit gezanik af.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:09
door Suus
En hóe ben je daar achter gekomen?

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:12
door julsteren
Ik heb een paar keer het traject afgereisd en ben er achter gekomen dat er veel mensen in hgl uit de s7000 komen en er veel mensen het niet voor elkaar krijgen een ticket voor de WFB in Bentheim te scoren.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:26
door marvinkok
Dus omdat er veel mensen in Hengelo uitstappen, moet de trein doorrijden naar Bentheim? Beetje rare redenatie...

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:27
door Etienne
julsteren schreef:Ik heb een paar keer het traject afgereisd en ben er achter gekomen dat er veel mensen in hgl uit de s7000 komen en er veel mensen het niet voor elkaar krijgen een ticket voor de WFB in Bentheim te scoren.
Deze redenatie klopt van geen kant.

Er zijn meer redenen. (en ik heb ook het idee dat de tak naar Enschede toch wel wat drukker is als de tak naar Bentheim).

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:28
door julsteren
marvinkok schreef:Dus omdat er veel mensen in Hengelo uitstappen, moet de trein doorrijden naar Bentheim? Beetje rare redenatie...
Er stappen veel mensen over op dat grenslandgeval...

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:29
door julsteren
Etienne schreef:
Er zijn meer redenen. (en ik heb ook het idee dat de tak naar Enschede toch wel wat drukker is als de tak naar Bentheim).
Extra Sprinter inlassen?

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 21:05
door gkw1969
julsteren schreef:
marvinkok schreef:Dus omdat er veel mensen in Hengelo uitstappen, moet de trein doorrijden naar Bentheim? Beetje rare redenatie...
Er stappen veel mensen over op dat grenslandgeval...
Ja, en die mensen stappen massaal uit in Oldenzaal. de reden dat ze de Grenslandexpres(zo heet die trein en als je vaker in die buurt komt) is dat de 7000 een goede aansluiting geeft op die trein.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Geplaatst: do 21 feb 2013, 21:09
door julsteren
gkw1969 schreef:
julsteren schreef:
marvinkok schreef:Dus omdat er veel mensen in Hengelo uitstappen, moet de trein doorrijden naar Bentheim? Beetje rare redenatie...
Er stappen veel mensen over op dat grenslandgeval...
Ja, en die mensen stappen massaal uit in Oldenzaal. de reden dat ze de Grenslandexpres(zo heet die trein en als je vaker in die buurt komt) is dat de 7000 een goede aansluiting geeft op die trein.
Ik moet voortaan beter opletten. :@