‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Wubbo » Za 04 Dec 2010, 09:44

‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’
Geplaatst op: zaterdag 4 december 2010 09:43
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 december 2010 09:44


De ChristenUnie is het nu beu. Tweede Kamerlid Arie Slob eist dat er bij de grootschalige herinrichting van het station Enschede een rechtstreekse verbinding komt tussen het Nederlandse spoor en de spoorlijn naar Gronau. Het verbaast hem dat als argument voor het ontbreken van die koppeling steeds wordt genoemd dat het te veel kost.
Lees verder

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor deadlock » Za 04 Dec 2010, 12:21

Het is nog niet eens een meter. Als de trein een beetje voorzichtig zou rijden zou hij niet eens ontsporen :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Fles » Za 04 Dec 2010, 14:01

Misschien moet iemand die bekrompen ziel gaan uitleggen dat er wel wat meer bij komt kijken dan twee stukjes ijzer.

Anders is het nogal huichelachtig dat hij in Den Haag hard staat te schreeuwen, terwijl ik hem in zijn vrije weekend ook niet naar Enschede zie rijden met een paar rollen aluminiumfolie in de auto om het even te gaan regelen (want kennelijk vindt hij dat genoeg :mrgreen: )

Waar is het sowieso voor nodig trouwens? Vlak bij Enschede gaat al een grote internationale lijn de grens over. Of moet zijn schoonmoeder weleens boodschappen doen in Coesfeld en MOET dat sonder overstap kunnen, vanuit Enschede Drienerlo of zo? Wat een geneuzel om niks weer :N

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Wubbo » Za 04 Dec 2010, 14:04

Het aansluiten van dat spoor mag toch geen rocket science zijn? Overal kun je doorgaand de grens over (Nieuweschans, Coevorden, Bentheim, Emmerich, Venlo, Landgraaf), waarom is dat in Enschede dan opeens Heel Moeilijk?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Geert » Za 04 Dec 2010, 14:22

Waarschijnlijk omdat het lijntje uit Coesfeld niet onder de Nederlandse beveiliging en dergelijke valt. Dan moet er niet alleen een metertje extra spoor worden aangelegd, maar zal er ook wel wat moeten worden veranderd aan de beveiliging en dat zal wel een hoop geld kosten denk ik.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Wubbo » Za 04 Dec 2010, 14:28

Net alsof de lijn uit Kaldenkirchen, de lijn uit Leer en de lijn uit Herzogenrath wel Nederlandse beveiliging hebben. Nee hoor, die hebben ook keurig Duitse spullen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Fles » Za 04 Dec 2010, 16:34

Dan willen de Duitsers er misschien niet voor betalen?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Fles » Za 04 Dec 2010, 16:36

Trouwens, goud is veel te zacht om spoorrails van te maken :P

Al moet het toch maar eens overwogen worden. Het zou een aantal netelige problemen oplossen, om te beginnen het roestrijden en de koperdiefstallen :mrgreen:

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor BR628 » Za 04 Dec 2010, 17:56

Het belangrijkste feit waarom dat stukkie spoor er niet ligt, had te maken met al die kut-nimby's die bang voor goederentreinen over het baanvak Enschede-Gronau. Men heeft liever 1000en vrachtwagens door het dorp, klaarblijkelijk.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Fles » Za 04 Dec 2010, 17:58

BR628 schreef:Het belangrijkste feit waarom dat stukkie spoor er niet ligt, had te maken met al die kut-nimby's die bang voor goederentreinen over het baanvak Enschede-Gronau. Men heeft liever 1000en vrachtwagens door het dorp, klaarblijkelijk.


Ik ook, trouwens :idea:

Oud forumgebruiker

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 04 Dec 2010, 19:15

of is NS bang, dat DB straks dan door wil rijden naar Hengelo of verder, want als die niet door gaan rijden, waar is dan die verbinding voor nodig...

Oud forumgebruiker

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 04 Dec 2010, 19:16

dat stukje vanaf Enschede naar Duitsland valt toch niet onder het hoofdnet, dus NS zal hier niet op kunnen/mogen rijden...
concurrentie op het hoofdnet is niet toegestaan, dus een doorgaande verbinding vanuit Duitsland verder dan Enschede is dus volgens mij niet mogelijk.
moet er dan echt een nieuwe stukje spoor aangelegd worden?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Vinny » Za 04 Dec 2010, 23:30

Die verbinding is nooit aangelegd, omdat er bezuinigd is op een bicourant beveiligingssysteem in de infrastructuur. Dat is express gedaan, zodat de infrastructuur simpel en doelmatig alle relevante verbindingen voorziet, zonder allerlei geld kostende extras zoals grensvoorzieningen. Het enige nadeel is dat reizigers nu twee meter verder moeten lopen voor hun aansluitende trein naar Duitsland, en dat de IC Amsterdam - Berlijn niet in incidentele gevallen kan worden omgeleid, maar dat er Ersatzbussen moeten worden ingzet naar Bentheim. Kortom, wordt er eens een keer nagedacht over zuinig zijn in de OV sector is het weer niet goed... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Wubbo » Zo 05 Dec 2010, 01:35

Ben je al wel eens in Enschede geweest Vinny? Dat zijn hele lange meters, als je van spoor 5 (trein naar Gronau) naar spoor 4 (IC naar de Randstad) wil overstappen.

Er is (nu) een wens voor een doorgaande verbinding, dat is lastig met vliegende treinen.

Stuiterbal
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 16 Jul 2010, 00:08

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Stuiterbal » Zo 05 Dec 2010, 09:35

Nou, opzich ben ik het nog eens met deze vent ook.
Waarom is het zo dat er altijd als men in het oosten of het noorden iets wil dat er over gesteggeld moet worden?
Terwijl als bijv. de HSL Zuid er moet komen, dat het dan wel wordt gedaan, zelfde voor Randstadrail en de Hoeksche Lijn die gekoppeld gaat worden aan het rotterdamse metronetwerk (hoeft in principe ook niet)

Ik sprak eens met een oudere Groningse en die zei dat ze net zo goed het noorden van Nederland konden afsluiten van de rest van Nederland (en meteen de hoofdkraan van olie bij Zwolle afsluiten, en dan ook daar de grens trekken)
Waarom?
Simpel, olie wordt gepompt in de Noordelijke provincies, en de noordelijke provincies zien er niks van terug (terwijl het ook voor de overheid een redelijke inkomstenbron is?), ze hebben bij hoge gratie een compensatiepakket voor de Zuiderzeelijn gekregen, woohoo, dat soort projecten dat er van gerealiseerd worden, worden in de Randstad ook sneller gerealiseerd.
Die olie wordt ook gepompt in Overijssel, en ook hier is meestal geen geld aanwezig.

Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat in de Randstad een vierde van de bevolking woont, maar moet het dan ook echt zo zijn dat er dan maar minder geld in de overige provincies gestoken moet worden, terwijl in de Randstad bij wijze van spreken wegverbreding na wegverbreding moet worden uitgevoerd?

Oud forumgebruiker

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 05 Dec 2010, 09:38

Wubbo schreef:Ben je al wel eens in Enschede geweest Vinny? Dat zijn hele lange meters, als je van spoor 5 (trein naar Gronau) naar spoor 4 (IC naar de Randstad) wil overstappen.

Er is (nu) een wens voor een doorgaande verbinding, dat is lastig met vliegende treinen.


dat je van het ene perron naar het andere moet lopen om over te stappen is op vele stations de normaalste zaak van de wereld.
Dat het inderdaad niet een paar meter zijn oke, maar als de overstaptijd voldoende is, dan maken die meters meer dan 2 ook niet zoveel uit...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Geert » Zo 05 Dec 2010, 10:01

lex1975 schreef:dat stukje vanaf Enschede naar Duitsland valt toch niet onder het hoofdnet, dus NS zal hier niet op kunnen/mogen rijden...
concurrentie op het hoofdnet is niet toegestaan, dus een doorgaande verbinding vanuit Duitsland verder dan Enschede is dus volgens mij niet mogelijk.

Jawel, volgens Europese regelgeving zijn internationale verbindingen toegestaan. Als DB wil rijden van Coesfeld naar Den Helder dan zou dat bij wijze van spreken toegestaan moeten worden (ervan uitgaande dat er treinpaden beschikbaar zijn natuurlijk).

Stuiterbal schreef:Nou, opzich ben ik het nog eens met deze vent ook.
Waarom is het zo dat er altijd als men in het oosten of het noorden iets wil dat er over gesteggeld moet worden?
Terwijl als bijv. de HSL Zuid er moet komen, dat het dan wel wordt gedaan, zelfde voor Randstadrail en de Hoeksche Lijn die gekoppeld gaat worden aan het rotterdamse metronetwerk (hoeft in principe ook niet)

Nou nou, wat een leed. Ik denk dat er voldoende projecten in de Randstad zijn waar ook over gesteggeld wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Vinny » Zo 05 Dec 2010, 10:07

erwijl in de Randstad bij wijze van spreken wegverbreding na wegverbreding moet worden uitgevoerd?
Reality check: Hoeveel files staan er in de randstad? Hoeveel files staan er in Overijssel, Drenthe en Groningen?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Stuiterbal
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 16 Jul 2010, 00:08

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Stuiterbal » Zo 05 Dec 2010, 10:24

Vinny schreef:
erwijl in de Randstad bij wijze van spreken wegverbreding na wegverbreding moet worden uitgevoerd?
Reality check: Hoeveel files staan er in de randstad? Hoeveel files staan er in Overijssel, Drenthe en Groningen?


Misschien moeten de mensen in de Randstad dan eens leren om niet de auto te nemen? Er is zoveel geïnvesteerd dat bijna alle delen perfect zeer frequent en in een redelijke snelheid de auto te nemen?
Ik kan me voorstellen dat mensen in andere delen van het land waar dat niet eens zo goed is geregeld dan wel gaan lopen stuiteren als bij de Randstad besluiten moeiteloos worden genomen, en bij andere delen van het land altijd gezeikt moet worden. Randstadmentaliteit van "wij zijn goed en jullie zijn boeren" wordt toch al zo opgevat, en door dit soort dingen wordt dat ook alleen maar versterkt.
En daarnaast: het westen van nederland kost eerder meer met alle uitkeringen enzo dan dat het geld opbrengt, en dat doet het noorden en oosten wel (zoals ik al zei: Olie), dus zeik niet zo?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Wubbo » Zo 05 Dec 2010, 10:55

Dit wordt een eindeloze discussie. Maar gezien het aanbod van werk in de Noordelijke provincies kan het Noorden zichzelf nooit bedruipen. Daarvoor heb je de Randstad nodig.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor deadlock » Zo 05 Dec 2010, 14:10

Vinny schreef:Die verbinding is nooit aangelegd, omdat er bezuinigd is op een bicourant beveiligingssysteem in de infrastructuur. Dat is express gedaan, zodat de infrastructuur simpel en doelmatig alle relevante verbindingen voorziet, zonder allerlei geld kostende extras zoals grensvoorzieningen. Het enige nadeel is dat reizigers nu twee meter verder moeten lopen voor hun aansluitende trein naar Duitsland, en dat de IC Amsterdam - Berlijn niet in incidentele gevallen kan worden omgeleid, maar dat er Ersatzbussen moeten worden ingzet naar Bentheim. Kortom, wordt er eens een keer nagedacht over zuinig zijn in de OV sector is het weer niet goed... :roll:

Euh, bicourant? Er hangt geen waslijn boven het Duitse stukkie. Ja hangt er wel tot aan Atak, maar dat is 1500V=
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor reisthijs » Zo 05 Dec 2010, 14:20

Vinny heeft het toch duidelijk niet over de bovenleiding, maar over het beveiligingssysteem, misschien is bicourant niet helemaal de juiste term in die context maar hij bedoelt gewoon dat er twee verschillende treinbeïnvloedingssystemen nodig zouden zijn (nu is de lijn Enschede-Gronau geheel 'Duits', één systeem gebruiken is natuurlijk veel eenvoudiger).

Al lijkt me dat eigenlijk vrij overbodig, je kan de systeemwissel gewoon in Enschede houden natuurlijk, dan gaat het erom de treinen met beide systemen (ATB en LZB) uit te rusten. Ook dat zal niet goedkoop zijn, dus de vraag blijft wie dat zou moeten betalen.

lex1975 schreef:dat stukje vanaf Enschede naar Duitsland valt toch niet onder het hoofdnet, dus NS zal hier niet op kunnen/mogen rijden...
concurrentie op het hoofdnet is niet toegestaan, dus een doorgaande verbinding vanuit Duitsland verder dan Enschede is dus volgens mij niet mogelijk.
Je vergeet de mogelijkheid, dat NS en DB (of een andere Duitse vervoerder, want Gronau-Enschede valt onder twee verschillende concessies) samen een doorgaande verbinding zouden kunnen rijden. Dat doen ze tussen Heerlen en Aachen bijvoorbeeld ook.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Oud forumgebruiker

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 05 Dec 2010, 17:34

ja, maar dit stukje spoor van Enschede naar Duitsland wordt tot nu toe elke keer bij het Duitse gedeelte aanbesteed en dan zou NS dus d.m.v. Nedrailways (of zoals ze in Duitsland rijden onder de naam Abelio) moeten bieden.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Freek » Zo 05 Dec 2010, 18:01

Nedrailways bestaat niet meer, het is overal verder gegaan onder de naam Abellio

Oud forumgebruiker

Re: ‘Eén meter spoor bij station Enschede lijkt van goud’

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 05 Dec 2010, 18:31

what's in a name (zoals de Engelsen zeggen)... :-)


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten