Pagina 1 van 1

Gemeente Lelystad wil busvervoer zelf regelen

Geplaatst: do 09 dec 2010, 09:18
door Klaasje
De gemeente Lelystad wil het busvervoer in de stad regelen zonder Flevoland en Overijssel. Dat zei wethouder Wout Jansen dinsdagavond tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad.
De gemeente dacht goedkoper uit te zijn door samen te werken met de provincies. Maar dat viel erg tegen. De offertes van Connexxion en Syntus werden beide afgewezen.
De wethouder houdt er rekening mee dat ook nieuwe offertes hoger uitvallen. In dat geval zal de gemeente meer geld voor het busvervoer moeten vrijmaken of de dienstregeling versoberen.
Omroep Flevoland

Re: Gemeente Lelystad wil busvervoer zelf regelen

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:52
door midnet
klopt dat wel? IK dacht dat juist al die kleinere gemeenten (incl. grotere als den Bosch) hun zeggenschap geheel aan de provincie hadden afgestaan in dezen. Maar sommige goedwillende gemeenten leggen er soms wat extra uit eigen zak bij voor een bepaalde lijn, verlengde dienst of bejaardenhuis oid.

Re: Gemeente Lelystad wil busvervoer zelf regelen

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 15:10
door Klaasje
midnet schreef:klopt dat wel? IK dacht dat juist al die kleinere gemeenten (incl. grotere als den Bosch) hun zeggenschap geheel aan de provincie hadden afgestaan in dezen. Maar sommige goedwillende gemeenten leggen er soms wat extra uit eigen zak bij voor een bepaalde lijn, verlengde dienst of bejaardenhuis oid.
De provincie Flevoland heeft officieel de inderdaad de verantwoordelijkheid over het busvervoer in de hele provincie. Dat komt ook omdat er geen stadsregio in Flevoland is. Feitelijk is het dus zo dat de provincie ook verantwoordelijk is over het busvervoer dat door de gemeente Almere geregeld wordt. (Stads- en streekvervoer Almere). De provincie heeft er bij de invoering van de WP2000 echter voor gekozen om de gemeenten Almere en Lelystad zelf de stadsdienst te laten beheren. Dat betekend dat ze eigenlijk alles zelf doen en alleen de formele zaken langs de provincie gaan om geen juridische problemen te krijgen.
Bij de aanbesteding van IJsselmond heeft Lelystad zich destijds aangesloten omdat ze verwachtten synergievoordelen te behalen door mee te doen. De concessie stadsvervoer Lelystad is eigenlijk veel te klein om interessant te zijn om op te bieden. Het is dus de vraag wat eruit gaat komen als het los aanbesteedt wordt. (Bij het grotere Gooi- en Vechtstreek is door een aantal bedrijven niet ingeschreven omdat het "te klein" was.)