Pagina 1 van 2

Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 11:24
door Bastiaan
Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

DEN HAAG/ZWOLLE - In de Tweede Kamer is gistermiddag een motie van ChristenUnie en CDA over de spoorlijn Zwolle-Wierden aangenomen.

Het gaat er om die spoorlijn ingrijpend te verbeteren. Het (Zwolse) Kamerlid Arie Slob was blij: "Een ruime meerderheid steunt het standpunt van ChristenUnie en CDA om naast de aanpak van de autoweg N35 ook het spoor tussen Zwolle en Wierden - nu nog steeds voor grootste gedeelte enkelspoor - te verbeteren."

Lees verder

Bron: De Stentor

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 20:39
door Fles
Nu het emplacement van Enschede in 2012 compleet op de schop gaat kunnen de sporen weer aan elkaar worden verbonden. Slob: ,,We zouden dit traject zelfs kunnen doortrekken tot Zwolle. Zodra de combitunnel Nijverdal klaar is zou Zwolle dan zijn eerste internationale trein kunnen verwelkomen."
Het Zwolse kamerlid Arie Slob is gek. Hoeveel vraag is er naar die verbinding? En sinds wanneer gaan mensen dood aan een keertje overstappen? ZELFS al is dat zo omslachtig als in Enschede? Ik word een beetje moe van dit soort luchtkastelen heel de tijd :roll:

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 11:55
door Oud forumgebruiker
In een ander topic is ook al genoeg gediscusieerd over dat metertje spoor in Es tussen beide spoorlijnen.
Had die Slob daar ook eerst maar even naar gekeken...

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 17:38
door Fles
Klopt ja, toen vroeg hij zich af of die spoorstaven van goud waren dat het zo duur zou zijn. Onwetend figuur :N

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 18:34
door Dre
Fles schreef:Het Zwolse kamerlid Arie Slob is gek. Hoeveel vraag is er naar die verbinding? En sinds wanneer gaan mensen dood aan een keertje overstappen? ZELFS al is dat zo omslachtig als in Enschede? Ik word een beetje moe van dit soort luchtkastelen heel de tijd :roll:
Allemaal prestige... net als bijvoorbeeld de HSL, Betuweroute en ga zo maar door. In de beleving van Slob zal Zwolle natuurlijk het centrum van de wereld worden... net als Twente voor Omtzigt (met z'n hogesnelheidstreinen via Hengelo) en Drenthe in het verleden voor Maij-Weggen (zonder haar was de A37 tussen Hoogeveen en het niemandsland bij Zwartemeer (waar?) er natuurlijk nooit geweest).

Eigenlijk natuurlijk van de zotte, als je leeft op de centen van de belastingbetaler (waaronder die van ondergetekende, die gezien het inkomen van hem en zijn partner daar een relatief flinke bijdrage aan doet) mag ik toch op z'n minst verwachten dat er concrete, haalbare ideeën worden geopperd waar ook daadwerkelijk vraag naar is, luchtfietsen doen politici maar in de vrije tijd. :x

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 18:39
door Suus
Nou, elk halfuur een stoptrein Zwolle - Gronau - Münster/Dortmund kan wel een aanjager van het herintroduceren van interregionaal internationaal spoorvervoer zijn, wat sinds de jaren 90 toch een aardig ondergeschoven kindje was geworden en de laatste jaren mede dankzij Schengen en de Euro eindelijk weer een opleving krijgt.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 19:41
door Fles
Bee schreef:Nou, elk halfuur een stoptrein Zwolle - Gronau - Münster/Dortmund kan wel een aanjager van het herintroduceren van interregionaal internationaal spoorvervoer zijn, wat sinds de jaren 90 toch een aardig ondergeschoven kindje was geworden en de laatste jaren mede dankzij Schengen en de Euro eindelijk weer een opleving krijgt.
Zelfs al gun ik je in dezen het voordeel van de twijfel Bee, denk hier eens over:

Als dit idee staat of valt met het wel of niet hoeven overstappen in Enschede, is de levensvatbaarheid bij voorbaat zeer twijfelachtig.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:04
door Suus
Tja, de overstap is niet comfortabel maar wel te doen. Toch denk dat er wel mogelijkheden zijn om die verbinding rechtstreeks te kunnen maken. Alleen heeft het ook bij mij niet de hoogste prioriteit, eerst maar eens de terugkerende problematiek aanpakken.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:23
door deadlock
Fles schreef:Zelfs al gun ik je in dezen het voordeel van de twijfel Bee, denk hier eens over:

Als dit idee staat of valt met het wel of niet hoeven overstappen in Enschede, is de levensvatbaarheid bij voorbaat zeer twijfelachtig.
Klopt maar aan de andere kant zou je gewoon de halfuurlijkse stoptrein door kunnen trekken. Vervoersvraag is er weinig denk ik maar je kan wel meer service leveren voor een kleine groep reizigers.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:34
door Fles
deadlock schreef:Klopt maar aan de andere kant zou je gewoon de halfuurlijkse stoptrein door kunnen trekken. Vervoersvraag is er weinig denk ik maar je kan wel meer service leveren voor een kleine groep reizigers.
Ja. En als die kleine groep reizigers nou maar een Kamerlid in de familie heeft, wordt het vanzelf Belangrijk genoeg. Laten we dit Mastwijkisme noemen.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:08
door Wubbo
Ik begrijp het niet meer. Toen NS dienstregeling 2007 invoerde, klaagde iedereen moord en brand omdat er op sommige relaties overgestapt moest worden, die voorheen rechtstreeks te bereiken waren. Overstappen was namelijk oncomfortabel, kost tijd, kans om je aansluiting te missen, etc. Nu wil iemand een rechtstreekse verbinding invoeren, waar best vraag naar is (Enschede is echt niet the-place-to-be vanuit Duitsland volgens mij), en dan moeten we dat maar niet doen omdat zo'n overstap eigenlijk niet zo vervelend is? :?

Dat argument dat die beveiligingssystemen zo moeilijk zijn heb ik al eerder afgeschoten (bij Nieuweschans en Venlo kan het, dan moet het in Enschede ook kunnen), en de vraag waarom dit zo duur is is nog steeds niet beantwoord...

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:12
door Fles
WubboRail gaat halfuurdiensten van ieder station in Nederland naar ieder ander station in Nederland aanbieden of zo? Wie gaat dat betalen? Is Zwolle - Enschede - Duitsland dan zo'n hoofd-as? Of ooit geweest? Waarom moet alles wat iemand leuk lijkt, maar meteen gerealiseerd worden? Is er überhaupt al ooit onderzocht OF er wel vraag naar is? Behalve dan door de moeder van Arie Slob :')

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:13
door Wubbo
Is er al onderzocht of er geen vraag naar is dan? Zo kun je alles wel de nek omdraaien...

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:17
door Fles
Wubbo schreef:Is er al onderzocht of er geen vraag naar is dan? Zo kun je alles wel de nek omdraaien...
_O-

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:46
door Geert
Wubbo schreef:Ik begrijp het niet meer. Toen NS dienstregeling 2007 invoerde, klaagde iedereen moord en brand omdat er op sommige relaties overgestapt moest worden, die voorheen rechtstreeks te bereiken waren. Overstappen was namelijk oncomfortabel, kost tijd, kans om je aansluiting te missen, etc. Nu wil iemand een rechtstreekse verbinding invoeren, waar best vraag naar is (Enschede is echt niet the-place-to-be vanuit Duitsland volgens mij), en dan moeten we dat maar niet doen omdat zo'n overstap eigenlijk niet zo vervelend is? :?
Als je wil investeren in grensvervoer zijn er denk ik belangrijker zaken dan het doortrekken van het boemeltje bij Enschede. Natuurlijk, Enschede is geen wereldstad, maar Hengelo is dat ook niet en ook van Zwolle vraag ik me af of er veel Duitsers naar toe willen. De overstap is inderdaad vervelend, maar overkomelijk. Ik zou liever zien dat er een (stoptrein)verbinding Arnhem - Emmerich (e.v.?) komt, en dat de verbinding Hengelo - Bad Bentheim blijft bestaan. Dan is er in ieder geval de mogelijkheid om per trein de grens over te komen, zonder meteen IC's, ICE's of nachttreinen te moeten gebruiken. Populaire verbindingen doortrekken kan dan altijd nog.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 22:03
door deadlock
Fles schreef:WubboRail gaat halfuurdiensten van ieder station in Nederland naar ieder ander station in Nederland aanbieden of zo? Wie gaat dat betalen? Is Zwolle - Enschede - Duitsland dan zo'n hoofd-as? Of ooit geweest? Waarom moet alles wat iemand leuk lijkt, maar meteen gerealiseerd worden? Is er überhaupt al ooit onderzocht OF er wel vraag naar is? Behalve dan door de moeder van Arie Slob :')
Nou, er is vraag op Enschede-Gronau/Dordtmund en er is vraag voor Enschede-Zwolle. Ik zie geen issues om dat te koppelen en die treinen door te laten rijden. Daarmee creëer je voor een groter stuk Overijssel een comfortabelere manier om in Duitsland te komen zonder dat het je veel geld kost. Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom de stoptrein naar Essen geen stoptrein naar Tilburg is om dezelfde reden, okay daar is de frequentie wel anders maar dan nog. Ik denk dat je regionaal echt winst maakt als je de lokale treinen niet bij het eerste station over de grens stopt maar de regio's verbindt.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: za 18 dec 2010, 22:52
door Dre
Ja... laten we langere relaties maken (wat treinseries een stuk vertragingsgevoeliger maakt), terwijl er nauwelijks vraag naar dergelijke doorgaande verbindingen is... Het is voor een reiziger uit Hgl richting Zl heel handig dat zijn trein vertraging heeft die ergens tussen Dortmund Hbf/Münster Hbf en Gronau veroorzaakt is. :roll:

Dergelijke fouten zijn al gemaakt door de s140/s240 in de s1600 te integreren en ik mag hopen dat deze ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen gaat stoten. :X

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 01:24
door Fles
deadlock schreef:Nou, er is vraag op Enschede-Gronau/Dordtmund en er is vraag voor Enschede-Zwolle. Ik zie geen issues om dat te koppelen en die treinen door te laten rijden.

Er is vraag op Den Haag - Venlo en er is vraag op Venlo - Keulen.

Niet alleen zie ik geen issues om die trein door te laten rijden, hij REED ooit door, en dat is moedwillig de nek omgedraaid.

Reken mij maar eens voor waarom Zwolle - Gronau ( - Dortmund / Münster) MEER bestaansrecht heeft dan Den Haag - Keulen.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 09:59
door Oud forumgebruiker
toch blijven de huidige regels van aanbestedingen ook roet in het eten gooien.
dus die aanbestedingen zullen dan ook anders aangepakt moeten worden.

Slob wil wel een doorgaande verbinding.
willen de verschillende opdrachtgevers op de bedoelde route (dit zijn er in ieder geval 3) dit wel?

de verbinding Hengelo-Bad Bentheim is ook niet een doorgaande verbinding vanaf Zutphen.
zo zijn er wel doorgaande verbindingen, maar het is wel appels met peren vergelijken als je andere grensbaanvakken daar bij betrekt...

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 12:34
door deadlock
Fles schreef:Er is vraag op Den Haag - Venlo en er is vraag op Venlo - Keulen.

Niet alleen zie ik geen issues om die trein door te laten rijden, hij REED ooit door, en dat is moedwillig de nek omgedraaid.

Reken mij maar eens voor waarom Zwolle - Gronau ( - Dortmund / Münster) MEER bestaansrecht heeft dan Den Haag - Keulen.
Nou moet je niet doen alsof ik Mastwijk ben eah ;) Ik zeg alleen dat je meer mensen gelukkig maakt door niet direct over de grens te stoppen maar gewoon door te joekelen. Dat geldt wat mij betreft dus óók voor Den Haag-Keulen (of Eindhoven-Keulen zoals het later was).

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 13:00
door Wubbo
lex1975 schreef:de verbinding Hengelo-Bad Bentheim is ook niet een doorgaande verbinding vanaf Zutphen.
Dat heeft te maken met ongelukkige aansluitingen in Bentheim als je 'm door zou trekken, in combinatie met ongelukkige keringen (even uit het hoofdje: bijna een uur in Bentheim of bijna een half uur daar en een half uur in Oldenzaal). Dat past niet op je perronsporen, en men heeft terecht niet gekozen om de overstappen in Zutphen en Hengelo dan maar te verknallen.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 14:42
door reisthijs
deadlock schreef:Nou, er is vraag op Enschede-Gronau/Dordtmund en er is vraag voor Enschede-Zwolle. Ik zie geen issues om dat te koppelen en die treinen door te laten rijden. Daarmee creëer je voor een groter stuk Overijssel een comfortabelere manier om in Duitsland te komen zonder dat het je veel geld kost.
Het punt is dat het dus wel veel geld kost. Los van de aanpassingen aan het spoor, zullen dan Duitse treinen geschikt moeten worden gemaakt voor inzet in Nederland of andersom. De vraag is of het laten vervallen van één overstap die investering wel waard is.
deadlock schreef:Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom de stoptrein naar Essen geen stoptrein naar Tilburg is om dezelfde reden, okay daar is de frequentie wel anders maar dan nog.
Ook hier: technische beperkingen.

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 14:50
door deadlock
reisthijs schreef:Het punt is dat het dus wel veel geld kost. Los van de aanpassingen aan het spoor, zullen dan Duitse treinen geschikt moeten worden gemaakt voor inzet in Nederland of andersom. De vraag is of het laten vervallen van één overstap die investering wel waard is.
Dat is waar maar dat is door de mensen die over de cijfertjes gaan wel uit te rekenen. DM'90 is toegelaten in Duitsland als er weer Indusi ondergplakt wordt, toch?
Ook hier: technische beperkingen.
ATB onder een paar varkensneuzen moet toch niet zo duur zijn ;)

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 16:32
door Fles
deadlock schreef:Nou moet je niet doen alsof ik Mastwijk ben eah ;)
Doe ik ook niet :P

Ik doe WEL nadrukkelijk alsof Slob zich Mastwijk waant. Maar daar zullen we het wel over eens zijn lijkt me :)

Re: Spoorlijn Zwolle - Gronau in beeld

Geplaatst: zo 19 dec 2010, 16:38
door Geert
deadlock schreef:ATB onder een paar varkensneuzen moet toch niet zo duur zijn ;)
Lijkt me niet handig om die dingen helemaal tot aan Tilburg op halve kracht te laten rijden. Het scheelt dat ze in ieder geval al kunnen rijden op het Nederlandse net, andersom (Nederlandse trein op Belgische spanning) lukt niet zonder aanpassingen.