Pagina 1 van 2

Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 23:43
door Daniel
Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'
Geplaatst op: vrijdag 17 december 2010 23:31
Laatst bijgewerkt: vrijdag 17 december 2010 23:43


ARNHEM - De provincie Gelderland vindt de problemen met de nieuwe Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle 'onacceptabel'. De provincie eist dat Syntus de verbinding verbetert.
De nieuwe Veluwelijn is pas sinds vorige week in gebruik, maar is volgens de provincie veel te onbetrouwbaar.
Lees verder

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 09:55
door find_your_spot
Knap dat ze na 4 dagen al beginnen te jammeren.

Hier was de opstart van het busvervoer in Amstelveen op 28 mei 2005 van GVB naar Connexxion de eerste 2 maanden een drama!
Daar heb ik nooit iemand ooit over gehoord...

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 11:55
door .....
Gewoon spoor aanleggen. De vervoersrelatie tussen Zwolle, Apeldoorn en Arnhem is eigenlijk veel te groot om met een (hoogwaardige) busverbinding af te doen.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 12:11
door deadlock
..... schreef:Gewoon spoor aanleggen. De vervoersrelatie tussen Zwolle, Apeldoorn en Arnhem is eigenlijk veel te groot om met een (hoogwaardige) busverbinding af te doen.
De stationsgebieden in de diverse kernen zijn in de jaren '80 en '90 helemaal volgebouwd.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 13:24
door .....
deadlock schreef:
..... schreef:Gewoon spoor aanleggen. De vervoersrelatie tussen Zwolle, Apeldoorn en Arnhem is eigenlijk veel te groot om met een (hoogwaardige) busverbinding af te doen.
De stationsgebieden in de diverse kernen zijn in de jaren '80 en '90 helemaal volgebouwd.
Op zich zou het met de grote steden wel goed moeten komen, qua tracé. De oplossing is dat enkele kernen tussen Apeldoorn en Zwolle en station krijgen dat niet direct in het centrum komt te liggen. Maar dat bezwaar speelt ook amper een rol in de lobby voor een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 13:50
door Fles
Sowieso is het van oudsher altijd al policy geweest om stations juist NIET midden in het centrum aan te leggen, maar aan de rand van de stad. Dat is al bijna 200 jaar zo. Dat de meeste steden er later omheen gegroeid zijn, okee. Maar "het centrum" ligt in vrijwel elke stad aan één kant van het station. Nooit om het station heen.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:10
door deadlock
..... schreef:Op zich zou het met de grote steden wel goed moeten komen, qua tracé. De oplossing is dat enkele kernen tussen Apeldoorn en Zwolle en station krijgen dat niet direct in het centrum komt te liggen. Maar dat bezwaar speelt ook amper een rol in de lobby voor een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen.
Dat vraag ik me af. Door Zwolle is het issue in deze gelukkig niet, die kunnen gewoon weer aftakken bij Hattemerbroek net zoals vroeger, het grootste gedeelte van de Baronnenlijn is nu toeristisch fietspad en dat kan wel weer omgegooid worden maar rond de belangrijke kernen zie ik niet direct goede plekken waar je haltes zou kunnen bouwen voor een doorgaande spoorlijn.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:16
door Fles
Pffft... "belangrijke kernen" zegtie :P

Heerde: 18.000 inwoners
Epe: 15.000 inwoners
Vaassen: 13.000 inwoners

Bouw je 1 halte Epe-Vaassen ergens in het open gebied tussen Epe en Vaassen, klaarrrr :lol:

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:29
door .....
deadlock schreef:
..... schreef:Op zich zou het met de grote steden wel goed moeten komen, qua tracé. De oplossing is dat enkele kernen tussen Apeldoorn en Zwolle en station krijgen dat niet direct in het centrum komt te liggen. Maar dat bezwaar speelt ook amper een rol in de lobby voor een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen.
Dat vraag ik me af. Door Zwolle is het issue in deze gelukkig niet, die kunnen gewoon weer aftakken bij Hattemerbroek net zoals vroeger, het grootste gedeelte van de Baronnenlijn is nu toeristisch fietspad en dat kan wel weer omgegooid worden maar rond de belangrijke kernen zie ik niet direct goede plekken waar je haltes zou kunnen bouwen voor een doorgaande spoorlijn.
De spoorlijn is in te passen in Arnhem, Apeldoorn en Zwolle. Een spoorlijn tussen steden van die omvang niet aanleggen vanwege de beperkte inpasbaarheid van diverse kleinere kernen op het tracé, zou toch wel jammer zijn.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:34
door Suus
Tot in de jaren 70 zijn er nog plannen geweest om die spoorlijn ter heropenen en te elektrificeren zodat er SGM ingezet kon worden, maar een economische crisis gooide roet in het eten.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 15:00
door deadlock
Bee schreef:Tot in de jaren 70 zijn er nog plannen geweest om die spoorlijn ter heropenen en te elektrificeren zodat er SGM ingezet kon worden, maar een economische crisis gooide roet in het eten.
De aanleg van de A50 was de doodssteek.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 15:12
door Raymond
Ah, het paradepaardje van de provincie vertoont wat opstartproblemen dus we zoeken gelijk de media op. Dat er ook in de rest van de concessie problemen zijn wordt blijkbaar wel geaccepteerd. Vreemde prioriteit. En vertraging zie je wel vaker in de eerste week/weken van een nieuwe dienstregeling, ook al is alleen de dienstregeling gewijzigd en niet de route.

Reiziger is Veluwelijn nu al zat

Geplaatst: za 18 dec 2010, 17:10
door Raymond
Reiziger is Veluwelijn nu al zat
ZWOLLE - Een busreis met de nieuwe Veluwelijn was deze week ronduit dramatisch. Dat blijkt uit een peiling van de Stentor. . Liefst 118 van de 137 respondenten gaf aan een vertraging van tien minuten tot meer dan een uur te hebben gehad. Van de hoogfrequente verbinding tussen Apeldoorn en Zwolle komt vooralsnog niets terecht.

Lees verder

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 17:31
door Fles
find_your_spot schreef:Knap dat ze na 4 dagen al beginnen te jammeren.
Ja dat vind ik ook een beetje merkwaardig. Aan de andere kant, als je er nog niet eens in slaagt om je vertrekstaten op de juiste haltes op te hangen, waar ben je dan mee bezig? :?

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 17:53
door Snorkel
Als chauffeur in Harderwijk en daarvoor in Ermelo ( sinds 1991 ) ben ik ben lang betrokken geweest in de medezeggenschap en het werk aan dienstregeling en roosters. Helaas al enige jaren niet meer, maar wie weet bij Syntus, kunnen ze mijn expertise wel weer op waarde schatten, iets wat bij Veolia niet in het woordenboek stond.

Ik heb ZEER VEEL vertrouwen in Syntus, hun mensen, en vooral hun insteek naar personeel en klant.

Echter, bij elke overgang van een concessie moet een heel ingewikkelde nieuwe puzzel ( van routes, tijden, nieuwe bussen, nieuwe mensen, kennis, roosters, diensten ) worden voorbereid, maar in de praktijk kan dit alles niet worden getest. De bussen, chauffeurs en klanten zijn er dan eenvoudig weg niet, tot de dag dat het vanaf moment 0 alles compleet goed moet draaien.

We balen allemaal dat dat niet lukt, en iedereen zet zijn schouders er onder, maar het zal wel even tijd nodig hebben, om goed te kunnen bijsturen en veranderen, zodat alles wel gaat lopen zoals gepland.

--------------------

Wat de overheid ( lees EU ) ook eens moet snappen, is het HEEL ongelukkig gekozen "standaard" moment van dienstregeling wisseling en dus ook concessie wisseling.

In heel Nederland werden de dienstregelingen van oudsher altijd gewisseld op de zondag het dichtste bij 1 Juni.

Dan heb je geen examen klassen meer in de bus, gaan veel scholieren op de fiets, zijn er gemiddeld veel minder passagiers, is het lekkerder weer ( wat de techniek niet dwars zit, lekkerder en makkelijker is bij oplossen van storingen en prettiger voor -de kleinere aantallen- wachtende passagiers ), kortom, makkelijker voor iedereen.

Maar nee, de EU politiek wil midden december al dit soort wisselingen, bij de meeste drukte aan passagiers en andere verkeersdeelnemers, de moeilijkste weersomstandigheden, de meeste kans op storingen en vertagingen, terwijl zo'n wisseling al moeilijk en complex genoeg is.

Daar bovenop, moet er een week later ook nog eens een andere dienstregeling en rooster klaarliggen, voor de Kerstvakantie.

Ik ben zelf heel blij met alle getoonde inzet, en met de overwegend begripvolle reacties van onze passagiers. Fouten, ja, die worden overal gemaakt. Er klopt veel niet met halte informatie, maar heb het vermoeden dat een extern ingehuurd bedrijf, hier debet aan is, al is dat puur speculeren van mijn kant.

Weten jullie als passagier a.u.b. dat we er allemaal ons stinkende best voor doen het allemaal zo snel mogelijk goed op de rit te krijgen, maar dat de omstandigheden, allemaal bij elkaar opgeteld, erg in ons aller nadeel werken, en de benodigde tijd om alles te corrigeren dit proces eerder verlengen dan verkorten.

Weet ook dat van oudsher de massale tellingen landelijk altijd in November plaats vinden ( meest representatieve moment ) en vroeger dan in Juni in de nieuwe dienstregeling verwerkt konden zitten, en nu pas in December een jaar later. Nog zo'n punt .......



Terug naar de politiek en gezond verstand, om de kans op zulke zaken voor de toekomst te verkleinen, denk ik zo. Zo wel in complexe eisen stellen als vooral ook het moment van dienstregeling en concessie wisselen.


Met vriendelijk groet,
Michel, Syntus Harderwijk

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 18:11
door Dre
Raymond schreef:Ah, het paradepaardje van de provincie vertoont wat opstartproblemen dus we zoeken gelijk de media op. Dat er ook in de rest van de concessie problemen zijn wordt blijkbaar wel geaccepteerd. Vreemde prioriteit. En vertraging zie je wel vaker in de eerste week/weken van een nieuwe dienstregeling, ook al is alleen de dienstregeling gewijzigd en niet de route.
In Twente zouden we zeggen 'n zitt'nd gat kan völ oetdeank'n (wat zich ongeveer zo laat vertalen als 'de beste stuurlui staan aan wal'). Aardgasbussen zijn op papier vast leuke dingen en het doet het natuurlijk ook marketingtechnisch goed om te kunnen melden dat dat soort bussen wordt ingezet i.p.v. die 'vieze' vervuilende dieselbussen zonder roetfilters. En dat terwijl allang is aangetoond dat aardgas wel aardig klinkt, maar per saldo vervuilender is dan een dieselbus (en gezien de snelheid waarmee je een tank leeg rijdt ook nog een stuk minder flexibel).

Het is overigens niet de eerste door de provincie Gelderland aanbesteedde concessie waar niet alles naar wens gaat. Misschien moet Gedeputeerde Staten eens een keer in de spiegel kijken... :roll:

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 19:02
door Fles
Alles leuk en aardig natuurlijk Michel, maar wie hangt de vertrekstaten voor Epe op in Heerde? Waarom gaat zoiets doodsimpels niet in één keer goed? Nu heb je er twee keer werk aan, en wie weet nog wel meer :roll:

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:10
door Snorkel
Zoals ik al zei, vermoedelijk is de halte info door een of meerdere externe partijen geplaatst, en is dit slordig gedaan. Heb niks vernomen van interne inzet, zoals normaal vaak gebeurt.

Volgende vraag, regelen we het nu dan weer extern, onder het mom van herstel maar wat je fout hebt gedaan, en hoe snel gebeurt het dan, herstellen we het zo snel mogelijk intern ( met de beperkte mankracht die al zo veel te doen heeft ) en claimen we onksten/etc dan terug ?

Nogmaals, ik weet niet zeker of de plaatsing extern gebeurt is, alleen een vermoeden.

Niemand van ons is blij met foutieve informatie, net zo als passagiers die hier de dupe van zijn. We zijn met talloze zaken niet blij. Dat brengt ons echter niets. Hard aan herstel en verbeteringen werken wel. Maar ook wij zijn mensen, die niet continue kunnen blijven doorwerken, los van dat het wettelijk niet eens mag. Er wordt dus van alles geïnventariseerd en aan alles gewerkt, maar het zal volgens velen te veel tijd kosten. Helaas, het is niet anders.


Groet, Michel

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:18
door Vinny
de EU politiek wil midden december al dit soort wisselingen,
Fout. Zwitserland hoort niet tot de EU, maar de beroemde "fahrplanwechsel" vind ook daar plaats op de tweede zondag van december. Het is een bilaterale afspraak geweest van de samenwerkende treinvervoerders die dit hebben bewerksetelligd. En als busvervoerder kun je je er maar beter aan houden, anders krijg je slechte aansluitingen... :idea:

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:21
door Snorkel
OK, mijn foute info.
Hoe dan ook, het is een onlogisch, onpraktisch moment, uit talloze oogpunten.

De voordelen, noem ze allemaal maar .........

Groet, Michel

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 20:38
door Fles
Snorkel schreef:Hoe dan ook, het is een onlogisch, onpraktisch moment, uit talloze oogpunten.
DAT is helemaal waar :Y

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:11
door Wubbo
Dit is natuurlijk weer waanzin van de bovenste plank. Normaalgesproken zijn dienstregelingswijzigingen van NS beperkt van hoeveelheid en grootte (invoeren van een totaal nieuwe dienstregeling in 2007 even buiten beschouwing gelaten) en NS presteert het om ongeveer net zoveel wijzigingen bij de start van een wijzigingsblad te doen. Dat is dus geen argument om perse de tweede zondag van december te willen doen. Daarnaast kun je een concessie overnemen (in juni) en vervolgens op een ander moment de dienstregeling wijzigen. Dat is in een aantal concessies ook gebeurd/geeist (GD was daar een voorbeeld van), dus dat kan in andere concessies ook. Conclusie: je kan best op een ander moment een concessie in laten gaan.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:48
door Daniel
Wubbo schreef:Daarnaast kun je een concessie overnemen (in juni) en vervolgens op een ander moment de dienstregeling wijzigen. Dat is in een aantal concessies ook gebeurd/geeist (GD was daar een voorbeeld van)
Ehm, GD ging gewoon half december in hoor. Veolia Haaglanden is een beter voorbeeld, die's in augustus ingegaan met als ik me niet vergis een vrij beperkt aangepaste dienstregeling.

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 21:53
door Snorkel
Een concessie wisseling kan op andere momenten, maar dat gebeurt te vaak niet.

Los daar van, wijzigen van de dienstregeling, met of zonder concessie wisseling, zijn het meest tactisch rond 1 juni, en niet midden december.
Ik heb hier toch genoeg punten voor aangedragen die hier VOOR pleiten, en heb nog geen enkel tegen argument gehoord.
Misschien nog wel belangrijker, maar wat zijn de punten die pleiten VOOR een wijziging midden december ( ook nog eens vlak voor een Kerstvakantie situatie slechts een week later ) ?
De VOOR punten van rond 1 juni zijn gelijk TEGEN punten voor midden december.

Groet, Michel

Re: Provincie: 'Opstartproblemen Veluwelijn onacceptabel'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 22:45
door Vinny
Puur administratief-concessie-technisch-financieel gesproken kun je het beste een concessie op 1 januari in laten gaan. Zelf denk ik dat het weinig uit hoeft te maken. De reden om bij het spoor wel vast te houden aan ongeveer 12 december lijkt mij gewoon de verdeling van treinpaden; het verzekert dat treinen na de grens een aansluitend treinpad hebben en dat is gewoon fijn voor de reiziger. Lees eens een hobby-tijdschrift het verhaal over de internationale trein Brussel-Zürich. Dat ding is bijna de nek omgedraaid omdat er regelmatig aan de grens een half uur gewacht moest worden in sommige dienstregelingen.