Botsing treinen bij Zevenaar

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor webguy » Do 13 Jan 2011, 11:38

Stonden een uurtje geleden nog genoeg bussen op het station in Arnhem (Sonsbeekzijde)...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Michael » Do 13 Jan 2011, 12:40

Fles schreef:Anyway, offtopiccerts :P Bij ZEVENAAR rijdt het weer:

Nu.nl schreef:Het treinverkeer bij Zevenaar is donderdagochtend weer op gang gekomen, aldus ProRail. De eerste goederentreinen hebben er al weer gebruik gemaakt van de aansluiting op de Betuwelijn.



ja ja, ROUTE natuurlijk :P


NS.nl meldt echter het volgende:

Köln Hbf-Arnhem
Donderdag 13 Januari 11:32
Oorzaak
Tussen Arnhem en Emmerich rijden geen treinen door een eerdere verstoring.
Er rijden snelbussen tussen Arnhem en Emmerich.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting 14 januari rond 2:00 uur verholpen.
Reisadvies
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Fles » Do 13 Jan 2011, 12:45

De verstoring is naar verwachting 14 januari rond 2:00 uur verholpen.


Ik had liever dat ze stopten met dit soort leugens. Dinsdag hadden ze het over 11 januari 23:00, ze zijn nu nog bezig. Wat voor waarde heeft het dan om nu "14 januari 02:00" te gaan roepen? :N

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Caspar » Do 13 Jan 2011, 12:48

Ja om vervolgens in de loop van vanavond te melden: dit duurt tot vrijdag 14.01 tot omstreeks 19.00. Die prognoses ophogen zijn ze erg goed in. De omroep moet die prognoses ook noemen in een omroepbericht, en als die prognoses om de paar uur veranderen, moet je dus ook iedere keer weer een nieuw omroepbericht maken.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Fles » Do 13 Jan 2011, 13:09

Caspar schreef:Ja om vervolgens in de loop van vanavond te melden: dit duurt tot vrijdag 14.01 tot omstreeks 19.00.

Ja precies, dat slaat toch nergens op?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Caspar » Do 13 Jan 2011, 13:12

Kan je beter zeggen: dit duurt de rest van de week. Als het dan iets eerder klaar is, is dat mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Fles » Do 13 Jan 2011, 13:27

Ja natuurlijk. Maar dat doen ze niet want DAN heb je de poppen aan het dansen. Dan moeten er ineens kamervragen gesteld worden over waarom dat zo lang moet duren en BLAAAA. :roll:

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 13 Jan 2011, 13:42

Nou, op dat moment klinkt het positiever naar de klant toe dat de storing z.s.m. wordt opgelost.

En dat komt gewoon omdat passagiers altijd willen weten wanneer een storing is opgelost.
Ik kan me herrineren dat een week of 2 geleden net bij de kruising Bilderdijkstraat-Frederik Hendrikstraat/ De Clercqstraat de bovenleiding door een vuilniswagen naar beneden is getrokken. De omleidingen hebben uiteindelijk zo'n 7 uur geduurd. Maar constant vragen mensen hoe lang het gaat duren. Dat is iets wat je nooit kunt weten lijkt me...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Fles » Do 13 Jan 2011, 13:49

hauptbahnhof schreef:En dat komt gewoon omdat passagiers altijd willen weten wanneer een storing is opgelost.


Die vervelende passagiers toch :N :')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Suus » Do 13 Jan 2011, 14:00

Niet dat de reiziger dan weer kan genieten van doorgaande treinen ofzo, die moeten nog steeds overstappen in Emmerich wegens een tekort aan beschikbaar materieel. Laat ze dat maar eens melden in Nederland, dat gebeurt namelijk op het internet of in de trein zelf.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Fles » Do 13 Jan 2011, 14:06

Er is dus ook geen sprake meer van vervangend mat, maar de ICE is in NL nu totaal opgeheven. Pak maar een s3000 of een s3100 en sleep je koffer maar door het mondaine Arnhem Hbf in een bus naar Emmerich :')

GA DIE DINGEN OMLEIDEN VIA VENLO stelletje niksnutten :evil:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Suus » Do 13 Jan 2011, 14:34

Ja, en dat kan dus weer niet wegens dat gebrek aan materieel, wat dan weer niet geldt voor de trein van en naar Basel :?
Rame à l'approche

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Gekko123 » Do 13 Jan 2011, 14:41

Geldt dat nog steeds dan? De ontspoorde ICE was ICE t123 en dat is er niet een naar Basel (dat is ICE 104/105).
[speculaas]Dan was afgelopen dinsdag waarschijnlijk een Plan V het haasje geweest. Geen nood, die moeten over enkele jaren toch met pensioen (A) [/speculaas]
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Suus » Do 13 Jan 2011, 14:47

Dinsdagochtend was het in ieder geval wel het geval bij de t121 . Om het helemaal compleet te maken stond de trein (van ICE naar ICE) waarop overgestapt moest worden in Duitsland in omgekeerde rijtuigvolgorde :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Geert » Do 13 Jan 2011, 17:35

Gekko123 schreef:Geldt dat nog steeds dan? De ontspoorde ICE was ICE t123 en dat is er niet een naar Basel (dat is ICE 104/105).
[speculaas]Dan was afgelopen dinsdag waarschijnlijk een Plan V het haasje geweest. Geen nood, die moeten over enkele jaren toch met pensioen (A) [/speculaas]

Er was een ICE-3 treinstel de rails uit geduwd. Iemand trouwens al dit filmpje gezien? Zag het gisteren al voorbijkomen maar vergeten hier een linkje te zetten:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M1UkJGic8sI[/youtube]

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Daniel » Do 13 Jan 2011, 20:12

Mja, ik was 'm net zo hard vergeten te linken... rond 11 minuten is trouwens wel mooi te zien dat de wissels goed lagen voor de ICE. Dat zou moeten betekenen dat er een rijweg voor ingesteld was, maar 'tis natuurlijk wel de vraag waarom dan niet gedetecteerd was dat het wissel nog niet vrij was...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor MdJ » Do 13 Jan 2011, 20:16

Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Maar idd... Het is en blijft een raar ongeluk :)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Geert » Do 13 Jan 2011, 20:29

MdJ schreef:Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Ja, de goederentrein dus. Voor de mensen die niet weten wat dat is: als een goederentrein ergens stil staat (geremd) dan wil het wel eens gebeuren dat de losse wagens een beetje uit gaan zetten. De achterkant van de trein kan bij een flinke goederentrein zomaar een meter naar achteren gaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Daniel » Do 13 Jan 2011, 20:36

MdJ schreef:Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Wordt dat dan niet gedetecteerd door de beveiliging? Kennelijk niet want anders had die ICE nooit veilig gehad, maar het lijkt me toch wel vrij relevant.
Komt immers nogal geregeld voor dat een goederentrein net doorgewisseld is en vervolgens gaat uitbufferen met na korte tijd passage van een reizigerstrein. Dan is het toch wel verdomd handig om te weten of die goederentrein volledig het wissel uit is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor MdJ » Do 13 Jan 2011, 21:00

*Goederentrein maakt snelremming
*achterste wagen rijdt las voorbij (immers: staat niet meteen stil)
*Las: "Laatste wagen voorbij: wissel vrij"
*Rijweg mag worden ingesteld (en wordt dat ook)
*Sein groen
*ICE mag verder
*(goederen)trein buffert langzaam uit
*Boem.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Daniel » Do 13 Jan 2011, 21:15

Er zit toch altijd een vertraging tussen het vrijkomen van een wissel en het instellen van een nieuwe rijweg eroverheen.

Daarnaast las ik op Somda dat een ES-las zo'n vijf meter voorbij de vrijbalk van het wissel zit en het redelijk onwaarschijnlijk is dat een goederentrein met zo'n 40 wagens maarliefst 5 meter uitbuffert. Of nouja, meer eigenlijk want met 5 meter staat 'ie nogsteeds net buiten PVR.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Wubbo » Do 13 Jan 2011, 21:46

Die vertraging zit hem alleen in de tijd die je nodig hebt voor het instellen van de rijweg. Maar die rijweg moet er al even hebben gelegen, gezien de snelheid van de trein (als je een hele tijd naar een rood sein hebt gereden rij je zeker langzaam).

Het sein valt trouwens wel weer af als de sectie weer bezet wordt, onafhankelijk van hoe die spoorbezetting komt. Geen idee of dat gebeurd is.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Geert » Do 13 Jan 2011, 22:20

Daniel schreef:Er zit toch altijd een vertraging tussen het vrijkomen van een wissel en het instellen van een nieuwe rijweg eroverheen.

De trein kan ook zijn gaan uitbufferen nadat de rijweg is ingesteld, het sein valt dan wel weer af maar de ICE kan er al voorbij gereden zijn en dan is het al te laat.

Daarnaast las ik op Somda dat een ES-las zo'n vijf meter voorbij de vrijbalk van het wissel zit en het redelijk onwaarschijnlijk is dat een goederentrein met zo'n 40 wagens maarliefst 5 meter uitbuffert. Of nouja, meer eigenlijk want met 5 meter staat 'ie nogsteeds net buiten PVR.

Als dat hier het geval is geweest dan is de uitbuffertheorie inderdaad niet heel waarschijnlijk.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor webguy » Do 13 Jan 2011, 23:30

Wubbo schreef:Die vertraging zit hem alleen in de tijd die je nodig hebt voor het instellen van de rijweg. Maar die rijweg moet er al even hebben gelegen, gezien de snelheid van de trein (als je een hele tijd naar een rood sein hebt gereden rij je zeker langzaam).

Waarop baseer je de snelheid? Het filmpje is sterk geknipt he: je ziet namelijk eerst ergens tussen Duiven en Zevenaar, en dan is het ongeluk opeens al gebeurt. Dus op het filmpje is de snelheid niet te zien.

Overigens wel toevallig dat de loc er stond op het nevenspoor naast de ICE, of was de trein aan het kopmaken ofzo? Of is dat de loc van de goederentrein die omgereden is?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Berichtdoor Caspar » Vr 14 Jan 2011, 14:49

Uitbufferen lijkt me bijna onmogelijk, over zo'n enorme lengte. De machinist kan zijn trein hebben proberen terug te zetten, dat gebeurt soms wel eens. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat een machinist van een goederentrein tot stilstand kwam, en door een defect aan zijn trein terug naar achter is gaan rollen. Echter, dan zou een met alarmoproep het ongeluk door de treindienstleider hier voorkomen moeten zijn.
Ik ken die situatie daar niet, maar moest het wissel omlopen tussen het passeren van de goederentrein en de ICE?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten