Pagina 2 van 3

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 11:38
door webguy
Stonden een uurtje geleden nog genoeg bussen op het station in Arnhem (Sonsbeekzijde)...

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 12:40
door Michael
Fles schreef:Anyway, offtopiccerts :P Bij ZEVENAAR rijdt het weer:

Nu.nl schreef:Het treinverkeer bij Zevenaar is donderdagochtend weer op gang gekomen, aldus ProRail. De eerste goederentreinen hebben er al weer gebruik gemaakt van de aansluiting op de Betuwelijn.



ja ja, ROUTE natuurlijk :P


NS.nl meldt echter het volgende:

Köln Hbf-Arnhem
Donderdag 13 Januari 11:32
Oorzaak
Tussen Arnhem en Emmerich rijden geen treinen door een eerdere verstoring.
Er rijden snelbussen tussen Arnhem en Emmerich.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting 14 januari rond 2:00 uur verholpen.
Reisadvies

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 12:45
door Fles
De verstoring is naar verwachting 14 januari rond 2:00 uur verholpen.


Ik had liever dat ze stopten met dit soort leugens. Dinsdag hadden ze het over 11 januari 23:00, ze zijn nu nog bezig. Wat voor waarde heeft het dan om nu "14 januari 02:00" te gaan roepen? :N

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 12:48
door Caspar
Ja om vervolgens in de loop van vanavond te melden: dit duurt tot vrijdag 14.01 tot omstreeks 19.00. Die prognoses ophogen zijn ze erg goed in. De omroep moet die prognoses ook noemen in een omroepbericht, en als die prognoses om de paar uur veranderen, moet je dus ook iedere keer weer een nieuw omroepbericht maken.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 13:09
door Fles
Caspar schreef:Ja om vervolgens in de loop van vanavond te melden: dit duurt tot vrijdag 14.01 tot omstreeks 19.00.

Ja precies, dat slaat toch nergens op?

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 13:12
door Caspar
Kan je beter zeggen: dit duurt de rest van de week. Als het dan iets eerder klaar is, is dat mooi meegenomen.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 13:27
door Fles
Ja natuurlijk. Maar dat doen ze niet want DAN heb je de poppen aan het dansen. Dan moeten er ineens kamervragen gesteld worden over waarom dat zo lang moet duren en BLAAAA. :roll:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 13:42
door hauptbahnhof
Nou, op dat moment klinkt het positiever naar de klant toe dat de storing z.s.m. wordt opgelost.

En dat komt gewoon omdat passagiers altijd willen weten wanneer een storing is opgelost.
Ik kan me herrineren dat een week of 2 geleden net bij de kruising Bilderdijkstraat-Frederik Hendrikstraat/ De Clercqstraat de bovenleiding door een vuilniswagen naar beneden is getrokken. De omleidingen hebben uiteindelijk zo'n 7 uur geduurd. Maar constant vragen mensen hoe lang het gaat duren. Dat is iets wat je nooit kunt weten lijkt me...

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 13:49
door Fles
hauptbahnhof schreef:En dat komt gewoon omdat passagiers altijd willen weten wanneer een storing is opgelost.


Die vervelende passagiers toch :N :')

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:00
door Suus
Niet dat de reiziger dan weer kan genieten van doorgaande treinen ofzo, die moeten nog steeds overstappen in Emmerich wegens een tekort aan beschikbaar materieel. Laat ze dat maar eens melden in Nederland, dat gebeurt namelijk op het internet of in de trein zelf.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:06
door Fles
Er is dus ook geen sprake meer van vervangend mat, maar de ICE is in NL nu totaal opgeheven. Pak maar een s3000 of een s3100 en sleep je koffer maar door het mondaine Arnhem Hbf in een bus naar Emmerich :')

GA DIE DINGEN OMLEIDEN VIA VENLO stelletje niksnutten :evil:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:34
door Suus
Ja, en dat kan dus weer niet wegens dat gebrek aan materieel, wat dan weer niet geldt voor de trein van en naar Basel :?

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:41
door Gekko123
Geldt dat nog steeds dan? De ontspoorde ICE was ICE t123 en dat is er niet een naar Basel (dat is ICE 104/105).
[speculaas]Dan was afgelopen dinsdag waarschijnlijk een Plan V het haasje geweest. Geen nood, die moeten over enkele jaren toch met pensioen (A) [/speculaas]

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:47
door Suus
Dinsdagochtend was het in ieder geval wel het geval bij de t121 . Om het helemaal compleet te maken stond de trein (van ICE naar ICE) waarop overgestapt moest worden in Duitsland in omgekeerde rijtuigvolgorde :')

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 17:35
door Geert
Gekko123 schreef:Geldt dat nog steeds dan? De ontspoorde ICE was ICE t123 en dat is er niet een naar Basel (dat is ICE 104/105).
[speculaas]Dan was afgelopen dinsdag waarschijnlijk een Plan V het haasje geweest. Geen nood, die moeten over enkele jaren toch met pensioen (A) [/speculaas]

Er was een ICE-3 treinstel de rails uit geduwd. Iemand trouwens al dit filmpje gezien? Zag het gisteren al voorbijkomen maar vergeten hier een linkje te zetten:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M1UkJGic8sI[/youtube]

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 20:12
door Daniel
Mja, ik was 'm net zo hard vergeten te linken... rond 11 minuten is trouwens wel mooi te zien dat de wissels goed lagen voor de ICE. Dat zou moeten betekenen dat er een rijweg voor ingesteld was, maar 'tis natuurlijk wel de vraag waarom dan niet gedetecteerd was dat het wissel nog niet vrij was...

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 20:16
door MdJ
Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Maar idd... Het is en blijft een raar ongeluk :)

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 20:29
door Geert
MdJ schreef:Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Ja, de goederentrein dus. Voor de mensen die niet weten wat dat is: als een goederentrein ergens stil staat (geremd) dan wil het wel eens gebeuren dat de losse wagens een beetje uit gaan zetten. De achterkant van de trein kan bij een flinke goederentrein zomaar een meter naar achteren gaan.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 20:36
door Daniel
MdJ schreef:Of "uitgebufferd".. Zodat de achterkant weer terug in de wissels komt...

Wordt dat dan niet gedetecteerd door de beveiliging? Kennelijk niet want anders had die ICE nooit veilig gehad, maar het lijkt me toch wel vrij relevant.
Komt immers nogal geregeld voor dat een goederentrein net doorgewisseld is en vervolgens gaat uitbufferen met na korte tijd passage van een reizigerstrein. Dan is het toch wel verdomd handig om te weten of die goederentrein volledig het wissel uit is.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 21:00
door MdJ
*Goederentrein maakt snelremming
*achterste wagen rijdt las voorbij (immers: staat niet meteen stil)
*Las: "Laatste wagen voorbij: wissel vrij"
*Rijweg mag worden ingesteld (en wordt dat ook)
*Sein groen
*ICE mag verder
*(goederen)trein buffert langzaam uit
*Boem.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 21:15
door Daniel
Er zit toch altijd een vertraging tussen het vrijkomen van een wissel en het instellen van een nieuwe rijweg eroverheen.

Daarnaast las ik op Somda dat een ES-las zo'n vijf meter voorbij de vrijbalk van het wissel zit en het redelijk onwaarschijnlijk is dat een goederentrein met zo'n 40 wagens maarliefst 5 meter uitbuffert. Of nouja, meer eigenlijk want met 5 meter staat 'ie nogsteeds net buiten PVR.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 21:46
door Wubbo
Die vertraging zit hem alleen in de tijd die je nodig hebt voor het instellen van de rijweg. Maar die rijweg moet er al even hebben gelegen, gezien de snelheid van de trein (als je een hele tijd naar een rood sein hebt gereden rij je zeker langzaam).

Het sein valt trouwens wel weer af als de sectie weer bezet wordt, onafhankelijk van hoe die spoorbezetting komt. Geen idee of dat gebeurd is.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 22:20
door Geert
Daniel schreef:Er zit toch altijd een vertraging tussen het vrijkomen van een wissel en het instellen van een nieuwe rijweg eroverheen.

De trein kan ook zijn gaan uitbufferen nadat de rijweg is ingesteld, het sein valt dan wel weer af maar de ICE kan er al voorbij gereden zijn en dan is het al te laat.

Daarnaast las ik op Somda dat een ES-las zo'n vijf meter voorbij de vrijbalk van het wissel zit en het redelijk onwaarschijnlijk is dat een goederentrein met zo'n 40 wagens maarliefst 5 meter uitbuffert. Of nouja, meer eigenlijk want met 5 meter staat 'ie nogsteeds net buiten PVR.

Als dat hier het geval is geweest dan is de uitbuffertheorie inderdaad niet heel waarschijnlijk.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: do 13 jan 2011, 23:30
door webguy
Wubbo schreef:Die vertraging zit hem alleen in de tijd die je nodig hebt voor het instellen van de rijweg. Maar die rijweg moet er al even hebben gelegen, gezien de snelheid van de trein (als je een hele tijd naar een rood sein hebt gereden rij je zeker langzaam).

Waarop baseer je de snelheid? Het filmpje is sterk geknipt he: je ziet namelijk eerst ergens tussen Duiven en Zevenaar, en dan is het ongeluk opeens al gebeurt. Dus op het filmpje is de snelheid niet te zien.

Overigens wel toevallig dat de loc er stond op het nevenspoor naast de ICE, of was de trein aan het kopmaken ofzo? Of is dat de loc van de goederentrein die omgereden is?

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 14:49
door Caspar
Uitbufferen lijkt me bijna onmogelijk, over zo'n enorme lengte. De machinist kan zijn trein hebben proberen terug te zetten, dat gebeurt soms wel eens. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat een machinist van een goederentrein tot stilstand kwam, en door een defect aan zijn trein terug naar achter is gaan rollen. Echter, dan zou een met alarmoproep het ongeluk door de treindienstleider hier voorkomen moeten zijn.
Ik ken die situatie daar niet, maar moest het wissel omlopen tussen het passeren van de goederentrein en de ICE?