Pagina 3 van 3

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 14:56
door MdJ
ja :wink:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:12
door Wubbo
Omroep Gelderland twittert dat koperdiefstal mogelijk de oorzaak is.

Treinbotsing Zevenaar vermoedelijk door koperdiefstal

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:14
door Fles
Nu.nl ook:
De botsing van dinsdag tussen een goederentrein en een internationale ICE is waarschijnlijk het gevolg van koperdiefstal.
Dat meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vrijdag na onderzoek. Op de plek van het ongeval is 300 meter koperdraad verdwenen.

Treinbotsing Zevenaar waarschijnlijk door koperdiefstal

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:20
door Wubbo
Treinbotsing Zevenaar waarschijnlijk door koperdiefstal
Geplaatst op: vrijdag 14 januari 2011 17:19
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 januari 2011 17:20


De botsing van dinsdag tussen een goederentrein en de internationale ICE is waarschijnlijk het gevolg van koperdiefstal. Dat meldde het Korps Landelijke Politiediensten vrijdag.

Op de plek van het ongeval is over een lengte van 150 meter zo'n 300 meter koperdraad verdwenen. Het KLPD zoekt getuigen van deze koperdiefstal of mensen die meer kunnen vertellen over de mogelijke daders.
Lees verder

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:23
door Fles
toch wel raar dat er gewoon 2 treinen rijden in een overduidelijk onbedienbaar gebied? :?:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:27
door Geert
Vreemd inderdaad dat er blijkbaar geen storing is ontstaan, maar wie zegt dat het gebied onbedienbaar is geweest? Wellicht zijn de kabels gestolen die de treinen moeten detecteren, die maken pas verbinding als er een trein rijdt (en niet andersom).

Hoe dan ook lijkt het me dat dit een staartje gaat krijgen en dat dit des te meer een reden voor de politie is om koperdieven op te sporen...

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:30
door Caspar
@Fles, Dat kan met een aanwijzing STS. Echter dan moet de machinist rijden op zicht na het stoptonende sein. Lijkt me niet dat je dan op een trein kan botsen.

@Geert ook in jou beschreven situatie zou er een spoorbezetting ontstaan.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:39
door Fles
Het blijft een raar verhaal natuurlijk.
Geert schreef:Vreemd inderdaad dat er blijkbaar geen storing is ontstaan, maar wie zegt dat het gebied onbedienbaar is geweest? Wellicht zijn de kabels gestolen die de treinen moeten detecteren, die maken pas verbinding als er een trein rijdt (en niet andersom).
Zelfs als dit inderdaad zo geweest is, hoe is het dan met de vorige treinen die dag afgelopen? Ze staan daar toch niet op klaarlichte dag die boel weg te knippen?? :shock: De botsing was om 11:30 ongeveer. Op dat moment zijn er al zeker 2 eerdere ICE's langsgekomen richting Duitsland :?:

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 17:48
door Geert
Het kan ook zijn dat de goederentrein niet gedetecteerd is lijkt me, en wellicht is het specifieke spoor waar die overheen reed nog niet eerder gebruikt die dag (als ik op sporenplan kijk kun je op twee manieren de Betuweroute oprijden, vis spoor 814 of 815). Maar dat is natuurlijk maar een gokje.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 18:03
door Klaasje
Dat zou het best eens kunnen zijn. De aslasten van een lege containerdraagwagen zijn nu ook weer niet zo hoog. Dus als het spoor smerig is dan werkt de detectie niet goed. Bij mijn weten speelde dit ook bij diverse lichte treinen op het spoor zoals bv de tram Alphen-Leiden, de Linten en Wadlopers. Op veel van deze trajecten liggen ook assentellers in plaats van spoorstroomlopen.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 18:30
door M57
Geert schreef:Wellicht zijn de kabels gestolen die de treinen moeten detecteren, die maken pas verbinding als er een trein rijdt (en niet andersom).
Juist wel andersom. Er wordt continu een stroomkring gemaakt; een trein onderbreekt die. Het wegnemen van die specifieke verbindingskabels zal in de systemen leiden tot een spoorbezettingsmelding. Ik vraag me af welk koper er hier gestolen is.

ProRail en NS in verhoogde staat van paraatheid

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 19:49
door Wubbo
ProRail en NS in verhoogde staat van paraatheid
Geplaatst op: vrijdag 14 januari 2011 19:48
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 januari 2011 19:49


Honderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.
Prorail en NS waarschuwen dat ze de extra surveillance niet lang kunnen volhouden en doen een beroep op de politie voor snel extra inzet.
Lees verder

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 19:59
door Fles
nu is de lol er wel vanaf -o-

Re: Mag ik even kwijt #66

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:00
door Caspar
Ik zag in Heerhugowaard een Prorail boa lopen, 3 uren later liep hij er nog. In een knalgele jas kan je toch niemand op heterdaad betrappen? Al heeft het wel een waarschuwende functie.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:08
door M57
Als die BOA het spoor in gaat of langs de baan gaat lopen, moet-ie natuurlijk wel aan de zichtbaarheidseisen voldoen.

Re: Mag ik even kwijt #66

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:09
door Fles
Caspar schreef:Ik zag in Heerhugowaard een Prorail boa lopen, 3 uren later liep hij er nog. In een knalgele jas kan je toch niemand op heterdaad betrappen? Al heeft het wel een waarschuwende functie.
Vanavond wordt er even geen koper gejat iig. Morgenavond weer.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 21:56
door AppleMoose
He gelukkig. Kunnen die koperdieven ook genieten van hun welverdiende weekend! :')

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 23:59
door Geert
M57 schreef:
Geert schreef:Wellicht zijn de kabels gestolen die de treinen moeten detecteren, die maken pas verbinding als er een trein rijdt (en niet andersom).
Juist wel andersom. Er wordt continu een stroomkring gemaakt; een trein onderbreekt die. Het wegnemen van die specifieke verbindingskabels zal in de systemen leiden tot een spoorbezettingsmelding. Ik vraag me af welk koper er hier gestolen is.
Je hebt gelijk, mea culpa (klok en klepel :X). Op http://marcrpieters.nl/atb.html staat trouwens een uitleg over de treindetectie. :)

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: za 15 jan 2011, 00:49
door Snorkel
Er zit toch wel iets fundamenteel fout in het gebruikte beveiligingssysteemontwerp ( Scrabbel 3x woordwaarde !! ), dat er delen niet meer kunnen werken ( defect door defecte onderdelen, onderbroken verbindingen en/of weggenomen delen ), dat dat niet gedetecteerd wordt, en er ook niets in werking treed om een aanrijding als deze te voorkomen ( een die veel erger had kunnen aflopen ).

Ben erg benieuwd naar het complete filmpje, om precies te zien wat er vlak voor en ten tijde van de aanrijding te zien was en/of gebeurde aan beveiling/remming, etc.

Groet, Michel

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: za 15 jan 2011, 01:07
door Vinny
Treinbeveiliging is fail-safe en dus ook hufter-proof. Kortom er heeft meer gespeeld dan alleen koper diefstal. Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke rapport.

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: za 15 jan 2011, 11:52
door Geert
Gisteren op het RTL Nieuws was Bert Klerk ook nog even aan het woord over dit voorval en volgens hem waren het zeer gespecialiseerde koperdieven, je had redelijk wat kennis nodig van het beveiligingssysteem om op deze manier koperdraden te jatten zonder dat er onmiddellijk storingen ontstaan...

Re: Botsing treinen bij Zevenaar

Geplaatst: za 15 jan 2011, 13:45
door Caspar
Betaalt Bombardier dan zo slecht dat de techneuten wat moeten bijklussen? 8-)