'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Jaimie »

’s-HEERENBERG - De Duitse vervoersmaatschappij NIAG is 'optimistisch' over een directe busverbinding tussen Doetinchem en Emmerik.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... mmerik.ece
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Reiziger Delft »

Vroeger reed de bus vanuit Doetinchem al door naar Emmerich, dus dit zou gewoon herstel betekenen van een opgeknipte lijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Suus »

Wordt die lijn vooral gebruikt voor Duitsers van en naar Nederland, of door Nederlanders naar of van Duitsland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Jaimie »

Bee schreef:Wordt die lijn vooral gebruikt voor Duitsers van en naar Nederland, of door Nederlanders naar of van Duitsland?
Deze huidige lijn 24 Doetinchem - s-Heerenberg wordt vooral door Nederlanders gebruikt. De huidige lijn van s-Heerenberg naar Emmerich trek amper reizigers. Wanneer deze lijnen bij elkaar samengevoegd wordt zal de lijn nog steeds het meest door Nederlanders gebruik worden. Hierdoor bestaat er wel een verbinding met Nijmegen. Wellicht zal dit een rol kunnen spelen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Freek »

Ik denk dat de verbinding nu door niemand gebruikt wordt. Wie maakt er voor zijn lol nu een overstap van 26 minuten?
Overigens heb ik al eens opgevangen dat de NIAG ook in overweging heeft om er een verbinding Nijmegen-Doetinchem van te maken. Dus inderdaad de verbinding Nijmegen-Kleve-Emmerich te koppelen aan de lijn Emmerich- 's Heerenberg-Doetinchem
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Suus »

Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Freek »

Ik denk het ook, vraag me alleen even af hoe en of dat concessietechnisch allemaal gaat. Denk dat het juridisch knap lastig is. Zeker als het een goed alternatief voor de trein wordt, dan zal Arriva en de toekomstige brengtreindienstboer daar toch niet heel blij van worden.
erjeebee
Berichten: 1408
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door erjeebee »

Concessieoverschrijdende-samen-geexploiteerde buslijnen komen wel vaker voor hoor.
Alleen heb je hier 3 vervoerders in 3 concessies (Duitsland meegerekend), dat zou dan geloof ik wel weer uniek zijn.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Frank »

Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Buurtbus 566 (Zevenaar - Spijk) wordt dan wel niet door een buitenlandse vervoerder gereden maar heeft wel beide eindpunten in Nederland en rijdt onderweg ook door Duitsland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Ronald »

Freek schreef:Ik denk het ook, vraag me alleen even af hoe en of dat concessietechnisch allemaal gaat. Denk dat het juridisch knap lastig is. Zeker als het een goed alternatief voor de trein wordt, dan zal Arriva en de toekomstige brengtreindienstboer daar toch niet heel blij van worden.
Alleen voor het traject 's-Heerenberg-Doetinchem zou volgens mij iets geregeld moeten worden. Maar zoiets komt meer voor (bus Breskens-Brugge bijvoorbeeld). Voor de reis van Doetinchem naar Nijmegen lijkt een bus geen concurrent voor de trein via Arnhem (reistijd zal iets van twee uur worden...).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Freek »

Doetinchem-'s Heerenberg is goed met Arriva te regelen. Zorgen dat de OVC geaccepteerd wordt en men kan de NIAG kan de lijn opdracht van Arriva rijden.
Misschien zie ik beren op de weg, maar ik verwacht meer problemen met de concessies (bij een bus Doetinchem-Nijmegen via Emmerich). Om binnen Nederland OV aan te bieden, bus bijvoorbeeld moet men concessiehouder zijn. Meestal is de concessiehouder verplicht om binnen Nederland concessiegrensoverschrijdend vervoer te accepteren. Internationaal vervoer is altijd toe gestaan, mits er komend vanuit Duitsland alleen maar uitstappen is toegestaan. De huidige constructie op bijvoorbeeld Nijmegen-Kleve vereist dus instemming van de concessieverlener en concessiehouder.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21360
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Tja, een omgekeerde lijn 19 dus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Michael »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Tja, een omgekeerde lijn 19 dus.
Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Suus »

Lijn 19 heeft begin- en eindpunt in Nederland, wordt gereden door een Nederlandse vervoerder, maar legt het grootste deel van het traject in het buitenland (België) af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Michael »

Bee schreef:Lijn 19 heeft begin- en eindpunt in Nederland, wordt gereden door een Nederlandse vervoerder, maar legt het grootste deel van het traject in het buitenland (België) af.
Okee nou snap ik hem.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Etienne »

Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Michael 1988 »

Het kan aan mij liggen, maar is het niet veel handiger om de lijn Doetinchem Nijmegen niet via Emmerik te laten rijden of misschien 2 (of 3) lijnen te creëren. Een die direct naar Nijmegen gaat en een (of twee) die via Emmerik gaan. Anders is de trein volgens mij een stuk sneller.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door marvinkok »

Pijnackerbus schreef:Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
lag dat ook niet voor een behoorlijk deel aan de dienstregeling? iets van 6 keer op een dag of zo op aparte tijden met aansluiting op niks?
Als ze het goed hadden aangepakt zoals nu met de Grenslandexpress had het misschien wel heel anders uitgepakt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Suus »

De trein naar Emmerich mislukte alleen omdat er geen goed concept voor bedacht was en hij binnen een maand weer was opgeheven. De trein naar Bad Bentheim is al een veel beter voorbeeld hoe je zoiets zou kunnen aanpakken. Het zou voor veel mensen in Oost-Nederland een goedkope manier kunnen zijn om bijvoorbeeld eens een dagje te gaan winkelen in Oberhausen.

Vanuit Emmerich rijdt er elk uur een trein naar Oberhausen, Düsseldorf, Keulen, Bonn en Koblenz waar volgens mij genoeg Nederlanders wel eens een dagje naartoe willen zonder meteen dure ICE-kaartjes te hoeven kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Gekko123 »

Ik kan me die proef met een trein tussen Arnhem en Emmerich nog goed voor de geest halen. Er reden 2 treinparen per dag in het weekend. De heenreis was voor 8 uur 's ochtends ofzo en terug al om 14.00 uur de laatste. Die proef is toen dus vakkundig de nek omgedraaid. Verder was de communicatie daarover 0.0, dus dat hielp ook al niet mee.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Fles »

Pijnackerbus schreef:Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
Die treinverbinding faalde helemaal niet, die is gewoon gesaboteerd ende moedwillig de nek omgedraaid door Syntus toen de proef nog niet op een kwart van de beloofde tijd was.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Die treinverbinding faalde helemaal niet, die is gewoon gesaboteerd ende moedwillig de nek omgedraaid door Syntus toen de proef nog niet op een kwart van de beloofde tijd was.
En Fles heeft gesproken. Amen! _O_ :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten