VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Feb 2011, 09:18

Aan Elst ga ik geen woorden vuil maken. Breukelen is wezenlijk anders en ligt meer in de categorie Gouda Goverwelle en Hoofddorp: je moet ergens heen rijden omdat je op het station waar je eigenlijk wil rijden niet kan keren. Barneveld Noord is dat juist niet: vlak voordat je ergens bent (Amersfoort) ga je lekker keren. Dat helpt niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Meltrain » Wo 09 Feb 2011, 13:49

Daniel schreef:
Meltrain schreef:Je kunt ook de s2800 5 minuten eerder uit Deventer en Apeldoorn laten vertrekken en extra laten stoppen te Stroe en Hoevelaken.

Dat past niet want daar ligt een goederenpad kort voor (en dat goederenpad zit vanaf Barneveld weer kort achter de Valleilijn).

In de spits heffen we dat goederenpad op en buiten de spits wordt dat goederenpad teruggebracht tot 1x / uur, aangezien de s2800 dan maar 1x per uur als stoptrein rijdt.
Wat betreft de kering in Deventer: is het geen mogelijkheid om den s2800 aan de s7000 te koppelen?
Wubbo schreef:Breukelen is wezenlijk anders en ligt meer in de categorie Gouda Goverwelle en Hoofddorp: je moet ergens heen rijden omdat je op het station waar je eigenlijk wil rijden niet kan keren.

Dan ben ik heel benieuwd waar NS de s17400 dan had willen laten keren: Maarssen of Utrecht Zuilen? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Ruben » Wo 09 Feb 2011, 14:03

Tussen Rotterdam en Amersfoort gaan we niet knoeien om dit werkend te krijgen, dat is het verreweg niet waard. Met stops in Hoevelaken, Barneveld Noord en Apeldoorn West komen we ongeveer 9 minuten later aan in Apeldoorn. Zit je evengoed nog zowat een kwartier (13 minuten) voor het pad van de s7000. Dat wordt dus ergens heel lang perroncapaciteit opvreten, en dat enkel om maar niet de kwartierdienst voor Barneveld Centrum op te geven, hou toch op.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Ruben » Wo 09 Feb 2011, 14:31

Richting Amersfoort:
We hebben richting Amf de s2800 die om :29 bij Barneveld Noord is. Kort ervoor zit een goederenpad, daar weer kort voor de reguliere Valleilijn. We willen met de s7000 rond :35 bij Barneveld Noord zijn, op het moment dus dat de kwartierdienst Valleilijn er momenteel vertrekt. Deze komt er om :34 aan en met een 2 minuten overstap op de s7000 richting Amf is er dus een gewenste vertrektijd voor de s7000 van :36.

*De Vallijlijn keert zo'n 7 minuten op Bnn om weer terug te pendelen naar Bnc.
*De s2800 doet 14 minuten over het stuk Apd - Bnn
*De s7000 moet dit in dezelfde tijd plus een stop op Apeldoorn West doen. Stroe wordt niet geopend.
*De s7000 vertrekt dus max. 36 - (14+3) = om :19 uit Apd

Om :43 wil de s1700 weer langs Barneveld Noord scheuren. Afhankelijk of daar nog wat voor zit, hebben we daar alle ruimte voor de s7000. Momenteel vertrekt de s7000 namelijk om :21 vanaf Apd naar het rangeerterreintje. Je moet dus minuten daarvoor eraf snoepen, of minuten erna hebben. Erna is natuurlijk makkelijker, mits die ruimte daar is.
Met een stop op Hoevelaken komt de s7000 echter nog weer 3 minuten dichter op de s7000 te liggen, dus veel ruimte om later van Bnn (planmatig) te vertrekken is er niet.

Richting Apeldoorn:
Vertrek :28 vanaf Amersfoort, hoe ze Hoevelaken inpassen weet ik niet. Kan zijn dat ze eerder uit Amersfoort gaan vertrekken?
Dan om :42 een stop op Barneveld. Cross-platform overstap op de Valleilijn naar Bnc. Die moet dus wellicht een minuut later dan nu het geval is vertrekken naar Bnc. Enigszins vervelend met de kruising in Bnc, maar de reguliere Valleilijn kan zijn stop op Bnn verkorten. Kan ook zijn dat dit een seintechnische lange stop is, moet dus wellicht aangepast worden. Er kan niet gewacht worden door de kwartierdienstpendel op vertragingen van de s7000.
17 minuten later staan we met de s7000 op Apeldoorn, twee minuten voor de reguliere NoordOost IC aankomt. Hier moeten we zo'n 9 minuten met het ding stilstaan, om overstap vanuit de IC te kunnen bieden. Vertrek op de reguliere s7000 tijd van :08.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Feb 2011, 15:39

In de rijtijd van de Valleilijntreinen zit al ruimte voor een stop in Hoevelaken.

Meltrain schreef:
Daniel schreef:Dat past niet want daar ligt een goederenpad kort voor (en dat goederenpad zit vanaf Barneveld weer kort achter de Valleilijn).
In de spits heffen we dat goederenpad op en buiten de spits wordt dat goederenpad teruggebracht tot 1x / uur, aangezien de s2800 dan maar 1x per uur als stoptrein rijdt.
Dan heb je een probleem, want dat pad is onderdeel van een Europese goederencorridor. Moet je even in Europees verband afspraken over maken dus.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor reisthijs » Wo 09 Feb 2011, 17:23

Er was in het 'programma hoogfrequent spoor' toch al een plan om die goederencorridor te verplaatsen naar de Betuweroute (en verder via Arnhem-Deventer? Dan zou er meer capaciteit komen tussen Amf en Apd.
Meltrain schreef:
Wubbo schreef:Breukelen is wezenlijk anders en ligt meer in de categorie Gouda Goverwelle en Hoofddorp: je moet ergens heen rijden omdat je op het station waar je eigenlijk wil rijden niet kan keren.

Dan ben ik heel benieuwd waar NS de s17400 dan had willen laten keren: Maarssen of Utrecht Zuilen? :?
Dat keren in Breukelen is niet ingevoerd omdat het nergens anders zou kunnen, dit gebeurt enkel op verzoek van de provincie Utrecht om een kwartierdienst Utrecht-Breukelen mogelijk te maken. Als het aan NS lag reed de s17400 (afgezien van een paar spitstreintjes Utrecht-Veenendaal) gewoon helemaal niet: dan valt er ook niets te keren. En anders ligt er nog een keerspoortje tussen Zuilen en Maarssen.

Door de huidige "oplossing" is Utrecht-Breukelen juist een geval geworden van vlak voor je ergens bent (Amsterdam) lekker keren...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Geert » Wo 09 Feb 2011, 17:26

Had het niet ook deels te maken met de kosten? Als ik me goed herinner wilde provincie Utrecht wel betalen voor een kwartierdienst tussen Breukelen en Utrecht maar niet voor het doortrekken daarvan richting Amsterdam. Door te keren in Breukelen en niet meer in Amsterdam Zuid kostte het - als ik de discussies van destijds goed onthouden heb - niet (veel) meer materieel en personeel.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Freek » Wo 09 Feb 2011, 18:24

reisthijs schreef:Er was in het 'programma hoogfrequent spoor' toch al een plan om die goederencorridor te verplaatsen naar de Betuweroute (en verder via Arnhem-Deventer? Dan zou er meer capaciteit komen tussen Amf en Apd.

Er blijft in ieder geval, zowel bij variant bundelen als spreiden, 1 trein per uur per richting tussen Dv en Amf rijden. Die buigt dus niet af naar de Ijssellijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Daniel » Wo 09 Feb 2011, 18:59

Nouja, er blijft dus een pad per uur liggen... 'tis namelijk nu al vaak genoeg leeg :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Feb 2011, 22:20

Over de vulling van die paden kun je discussieren ja. Maar het is een feit dat het weghalen van goederenpaden not done is. Moet je ook niet willen: die ruimte is ideaal om nog eens wat bij te kunnen sturen in de treindienst. Dat kan niet als je het helemaal vol legt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Geert » Wo 09 Feb 2011, 23:34

Als die ruimte kennelijk niet wordt gebruikt voor goederentreinen maar voor bijsturing, zijn de plannormen dan niet te krap? Als het goederenverkeer toeneemt is die ruimte er immers niet meer, dan kun je die goederenpaden ook niet meer gebruiken om bij te sturen...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Wubbo » Do 10 Feb 2011, 09:05

Of die ruimte inderdaad gebruikt wordt voor bijsturing weet ik niet, dat is een conclusie van mij. Bij bijsturing moet je niet alleen denken aan het opvangen van wat vertragingsminuutjes, maar ook het eens rijden van een leeg materieeltrein ofzo. Dat kun je bijvoorbeeld op de Valleilijn wel vergeten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Vinny » Do 10 Feb 2011, 20:22

Nou een stukje heel creatief out-of-the-box denken van mij: Er komt een keerspoor in Barneveld-Noord en er komt in plaats van 4x per uur een Valleilijntrein, een soort metropendel Barneveld-Noord - Barneveld-Zuid, die in Barneveld Noord aansluiting biedt op de stoptrein Amersfoort-Apeldoorn...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 12 Dec 2010, 10:41

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Lyntus » Do 10 Feb 2011, 20:29

Het is vooral voor mensen in Barneveld-Centrum erg handig om die kwartiersdienst naar Amersfoort te hebben, wat mij betreft moet die hoe dan ook blijven.
Ik blijf erbij: gewoon een extra perron aan de oosterspoorweg bij Barneveld Noord, en NS stoptrein tussen Bnn en Apd die aansluit op de Valleilijn naar Amersfoort en Ede-Wageningen.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Ruben » Do 10 Feb 2011, 21:34

En voor wie is het precies handig 2x per uur een s7000 naar Bnn te hebben, t.o.v. 2x per uur een trein naar Amf?
Je treinproduct is echt beter af als geheel met een eerlijke verdeling tussen die 2. Daarbij zou het het eerste stuk spoor zijn waar op het hoofdrailnetgedeelte een regionale lijndienst voorgaat op de hoofddienst.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 12 Dec 2010, 10:41

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Lyntus » Do 10 Feb 2011, 21:37

NS-Reiziger schreef:En voor wie is het precies handig 2x per uur een s7000 naar Bnn te hebben, t.o.v. 2x per uur een trein naar Amf?
Je treinproduct is echt beter af als geheel met een eerlijke verdeling tussen die 2. Daarbij zou het het eerste stuk spoor zijn waar op het hoofdrailnetgedeelte een regionale lijndienst voorgaat op de hoofddienst.

Vanuit welk station bedoel je nou dan? Apd of Bnc ?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: VVD wil doortrek stoptrein Almelo-Apeldoorn naar Amersfo

Berichtdoor Ruben » Do 10 Feb 2011, 21:46

Met name Apeldoorn West. Een stoptrein is (naast het komen op plekken als Bnn en Hoevelaken), voor Apeldoorn West interessant doordat je niet eerst 'terug' hoeft te reizen naar Apd om op Amf te komen. Met zo'n ding naar Bnn heb je die voordelen helemaal niet, plus dat je dus ook niet op Hoevelaken kan komen. Dan is het dootrekken van de s7000 dus vrijwel nutteloos, en dat enkel omdat of de kwartierdienst in Bnc niet mag verdwijnen, of een overstap van die kwartierdienst op de s7000 nadeliger zou zijn dan de s7000 in Bnn af te kappen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten