Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Jaimie »

EDE - Connexxion wil de Valleilijn verlengen tot Arnhem. Middels een aanbesteding wil het vervoersbedrijf het treintraject dat Connexxion nu verzorgt tussen Amersfoort en Ede aan beide zijden doortrekken zodat reizigers van Utrecht tot Arnhem vice versa kunnen reizen. De verlenging van de Valleilijn moet voor kortere reistijden zorgen.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/d ... Arnhem.ece
Bron: Dagblad Gelderlander
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Lyntus »

Op zich vind ik dit een goed idee, maar ik wil absoluut niet de kwartiersdienst tussen Barneveld Centrum en Amersfoort kwijt. En ik vraag me af of Connexxion wel aan genoeg materieel kan komen dan, want tot een tijdje terug reden er ook nog van die walgelijke NS-treinen.

Prima idee, als Connexxion het maar goed aanpakt en die kwartiersdienst niet weghaalt.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Jaimie »

Lyntus schreef:Op zich vind ik dit een goed idee, maar ik wil absoluut niet de kwartiersdienst tussen Barneveld Centrum en Amersfoort kwijt. En ik vraag me af of Connexxion wel aan genoeg materieel kan komen dan, want tot een tijdje terug reden er ook nog van die walgelijke NS-treinen.

Prima idee, als Connexxion het maar goed aanpakt en die kwartiersdienst niet weghaalt.
goed idee!, zelf denk ik dat connexxion een sprintervariant moet gaan inzetten, om tijdwinst en een lange overstap tijd te behalen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Abracadabram »

Lyntus schreef:Op zich vind ik dit een goed idee, maar ik wil absoluut niet de kwartiersdienst tussen Barneveld Centrum en Amersfoort kwijt.
Wil jij hem niet kwijt? Of heeft die lijn dusdanige toegevoegde waarde voor heel veel reizigers? Past meer stoptreinen wel op het stuk Utrecht - Amersfoort?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Geert »

De spoorlijn Utrecht - Amersfoort is niet relevant voor de kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Fles »

Lyntus schreef:Op zich vind ik dit een goed idee, maar ik wil absoluut niet de kwartiersdienst tussen Barneveld Centrum en Amersfoort kwijt. En ik vraag me af of Connexxion wel aan genoeg materieel kan komen dan, want tot een tijdje terug reden er ook nog van die walgelijke NS-treinen.

Prima idee, als Connexxion het maar goed aanpakt en die kwartiersdienst niet weghaalt.
Mja, er zal hoe dan ook extra ijzer nodig zijn voor dit plan. Ik denk aan 2, misschien wel 3 extra stellen. En Protossen worden niet meer gemaakt. Ik weet niet wat je verstaat onder "van die walgelijke NS-treinen", maar op SLT zit ik inderdaad niet te wachten bijvoorbeeld :)

Toch wel een interessant idee, al was het alleen maar uit oogpunt van echte concurrentie op het spoor. Dat je echt kan kiezen tussen verschillende vervoerders. Want dat hebben we nog vrijwel nergens in Nederland.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef:De spoorlijn Utrecht - Amersfoort is niet relevant voor de kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld.
Er staat toch doortrekken naar utrecht of lees ik dat nou verkeerd.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door erjeebee »

Fles schreef:Toch wel een interessant idee, al was het alleen maar uit oogpunt van echte concurrentie op het spoor. Dat je echt kan kiezen tussen verschillende vervoerders. Want dat hebben we nog vrijwel nergens in Nederland.
Nee, en waar we het hebben alleen maar op korte k.. stukjes
ik kom zo even snel uit mijn hoofd tot
- Elst - Arnhem - Arnhem Velperpoort
- Maastricht - Maastricht Randwyck
- Heerlen - Landgraaf
- Den Haag Centraal - Laan van NOI
- Venlo - Blerick
- Hengelo - Bad Bentheim

Echte concurrentie.. dat zou toch wat wezen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Wubbo »

Doortrekken op zich is niet zo spannend. Probleem is vooral de infra. Past dit in bijvoorbeeld Ede-Wageningen, Amersfoort en Utrecht C?
Qua rijtijd komt er 2*15 minuten bij per richting, dus je slag wordt een uur langer (minimaal), dat is dus zeker 3 stellen als je kering goed uitkomt.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door erjeebee »

Wubbo schreef:Doortrekken op zich is niet zo spannend. Probleem is vooral de infra. Past dit in bijvoorbeeld Ede-Wageningen, Amersfoort en Utrecht C?
Als een doorgetrokken Valleilein de t7500 vervangt past het prima in Ede-Wageningen.
Zowel t7500 als Valleilijn komen aan en vertrekken van spoor 1.
Dat blijft dan simpelweg zo.

Utrecht-Amersfoort wordt lastiger.
Ik neem tenminste niet aan dat ze de t5600 vanaf Zwolle zullen inkorten tot Amersfoort.
Dan zul je weer terugmoeten naar de situatie van vroeger: t5600 als sneltrein laten rijden van naar Utrecht en de doorgetrokken Valleilijn als stoptrein.
Maar in die tijd reed volgens mij de t2800 nog niet de hele dag.. dus dat traject wordt dan wel een beetje vol.

Ik zie meer het nut in van doortrekken naar Arnhem dan van het doortrekken naar Utrecht.
Gewoon de t7500 er uit, en de ganse dag elk half uur een Valleilijn Ede-Wageningen - Arnhem.
DAT voegt wat toe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Geert »

Abracadabram schreef:
Geert schreef:De spoorlijn Utrecht - Amersfoort is niet relevant voor de kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld.
Er staat toch doortrekken naar utrecht of lees ik dat nou verkeerd.
Oh sorry, daar had ik overheen gelezen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Vinny »

Nee, en waar we het hebben alleen maar op korte k.. stukjes
Volgens mij is daar dan ook sprake van formele ontheffing. Particuliere vervoerders op de lijn Utrecht-Amersfoort, wat toch het "hart" van het hoofdnet is, lijkt mij in ieder geval (understatement) politiek gevoelig....


Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Daniel »

erjeebee schreef:Utrecht-Amersfoort wordt lastiger.
Ik neem tenminste niet aan dat ze de t5600 vanaf Zwolle zullen inkorten tot Amersfoort.
Dan zul je weer terugmoeten naar de situatie van vroeger: t5600 als sneltrein laten rijden van naar Utrecht en de doorgetrokken Valleilijn als stoptrein.
Maar in die tijd reed volgens mij de t2800 nog niet de hele dag.. dus dat traject wordt dan wel een beetje vol.
Klopt... Valleilijn concessie is ingegaan m.i.v. drgl 2007 dus daarvoor was het nog de gecombineerde sneltrein Rtd / Gvc - Ah (- Nm).

De s5600 als sneltrein zou twee snelle treinen vlak achter elkaar opleveren op Ut - Amf (ri. Ut zit de s5600 maar 4 minuten achter de s2800 bijvoorbeeld). Nu zou je het natuurlijk kunnen koppelen: stoptrein Zl - Amf en daar verder als IC naar Rtd, wordt qua treinlengte al makkelijker aangezien de s2800 vanaf april met IRM zou gaan rijden.
Dan zou je de s1500 weer in de spits naar Dv moeten laten rijden en in het dal laten keren op de plek die de s2800 vrijmaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Vinny »

Wat wellicht zou kunnen is de Valleilijn "in tweeen breken", een dienst: Amersfoort-Ede-Arnhem en een dienst Utrecht-Amersfoort-Barneveld Centrum. De relatie Lunteren-Utrecht lijkt me niet dusdanig overdreven belangrijk dat mensen hier perse geen overstap hoeven te hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door reisthijs »

Bij elke vorm van doortrekken moet er eerst iets gedaan worden aan de asymmetrie van de Valleilijn. De stoptrein Arnhem-Ede sluit nu strak aan (3 min overstaptijd) op de stoptrein naar Amersfoort, die kunnen dus eenvoudig aan elkaar gekoppeld worden. De andere kant op gaat dat nu niet, daar zit 18 minuten tussen.
Daniel schreef:
erjeebee schreef:Utrecht-Amersfoort wordt lastiger.
Ik neem tenminste niet aan dat ze de t5600 vanaf Zwolle zullen inkorten tot Amersfoort.
Dan zul je weer terugmoeten naar de situatie van vroeger: t5600 als sneltrein laten rijden van naar Utrecht en de doorgetrokken Valleilijn als stoptrein.
Maar in die tijd reed volgens mij de t2800 nog niet de hele dag.. dus dat traject wordt dan wel een beetje vol.
Klopt... Valleilijn concessie is ingegaan m.i.v. drgl 2007 dus daarvoor was het nog de gecombineerde sneltrein Rtd / Gvc - Ah (- Nm).
Dat de s2800 naar Amersfoort is gaan rijden is ook indirect het gevolg van de Valleilijnconcessie. NS kon geen stoptrein Ut - Amf - Ed meer laten rijden, daarom is de s5600 weer volledig stoptrein geworden en was er een nieuwe snelle verbinding Ut - Amf nodig, die werd gevonden in een doorgetrokken s2800.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Volgens mij is daar dan ook sprake van formele ontheffing. Particuliere vervoerders op de lijn Utrecht-Amersfoort, wat toch het "hart" van het hoofdnet is, lijkt mij in ieder geval (understatement) politiek gevoelig....
We krijgen binnenkort al een enigszins vergelijkbare situatie: tussen Amersfoort en Hoevelaken, twee stations aan het hoofdrailnet, gaan alleen treinen van Connexxion rijden. Daar was geen ontheffing voor nodig, er zit hier zelfs een regeling voor in de HRN-concessie: NS is niet verplicht een verbinding zelf aan te bieden, als een andere vervoerder er zorg voor draagt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Wubbo »

erjeebee schreef:Als een doorgetrokken Valleilein de s7500 vervangt past het prima in Ede-Wageningen.
Zowel t7500 als Valleilijn komen aan en vertrekken van spoor 1.
Dat blijft dan simpelweg zo.
Rijden de treinen dan niet door elkaar heen?
Daniel schreef:De s5600 als sneltrein zou twee snelle treinen vlak achter elkaar opleveren op Ut - Amf (ri. Ut zit de s5600 maar 4 minuten achter de s2800 bijvoorbeeld). Nu zou je het natuurlijk kunnen koppelen: stoptrein Zl - Amf en daar verder als IC naar Rtd, wordt qua treinlengte al makkelijker aangezien de s2800 vanaf april met IRM zou gaan rijden.
Dan zou je de s1500 weer in de spits naar Dv moeten laten rijden en in het dal laten keren op de plek die de s2800 vrijmaakt.
Hoe wil je de s2800 en de s5600 koppelen? Die missen elkaar op een minuut of 3 op Amersfoort, en beide series zijn niet uit te buigen.

Ik zie er dan meer in om de s5600 te rijden in het pad van de spits-NoordOost richting Ut en in het pad achter de NoordOost richting Amf. Een eventuele extra stoptrein komt dan in ongeveer het huidige s5600-pad richting Ut (Amf .14; Ut .34) en achter de NoordOost richting Amf (Ut .26; Amf .46). Daarmee zou de aansluiting op de Valleilijn dan niet meer lukken, en dat krijg je ook nooit goed in combinatie met de s2800...
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Lyntus »

Fles schreef:
Lyntus schreef:Op zich vind ik dit een goed idee, maar ik wil absoluut niet de kwartiersdienst tussen Barneveld Centrum en Amersfoort kwijt. En ik vraag me af of Connexxion wel aan genoeg materieel kan komen dan, want tot een tijdje terug reden er ook nog van die walgelijke NS-treinen.

Prima idee, als Connexxion het maar goed aanpakt en die kwartiersdienst niet weghaalt.
Mja, er zal hoe dan ook extra ijzer nodig zijn voor dit plan. Ik denk aan 2, misschien wel 3 extra stellen. En Protossen worden niet meer gemaakt. Ik weet niet wat je verstaat onder "van die walgelijke NS-treinen", maar op SLT zit ik inderdaad niet te wachten bijvoorbeeld :)

Toch wel een interessant idee, al was het alleen maar uit oogpunt van echte concurrentie op het spoor. Dat je echt kan kiezen tussen verschillende vervoerders. Want dat hebben we nog vrijwel nergens in Nederland.
Met walgelijke treinen doelde ik op de Plan V dingen die Connexxion inzette toen ze materieel tekort hadden. En aangezien de fabrikant van de Protos failliet is, kunnen ze die niet meer gebruiken. Dat is nogal jammer voor de uniformiteit, maar ik hoop dat ze dan iets inzetten in de richting van GTW.

Ik vind een Valleilijn naar Arnhem wat nuttiger dan naar Utrecht, maar dan moet je je natuurlijk afvragen of het dan wel Valleilijn moet heten. Het is dan niet meer de Gelderse Vallei :6
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Lyntus »

Wubbo schreef:
erjeebee schreef:Als een doorgetrokken Valleilein de s7500 vervangt past het prima in Ede-Wageningen.
Zowel t7500 als Valleilijn komen aan en vertrekken van spoor 1.
Dat blijft dan simpelweg zo.
Rijden de treinen dan niet door elkaar heen?
Ze vervangen elkaar, staat er. Dus de sprinter tussen Ede-W en Arnhem wordt dan een Connexxion stoptrein.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:
Vinny schreef:Volgens mij is daar dan ook sprake van formele ontheffing.
We krijgen binnenkort al een enigszins vergelijkbare situatie: tussen Amersfoort en Hoevelaken, twee stations aan het hoofdrailnet, gaan alleen treinen van Connexxion rijden. Daar was geen ontheffing voor nodig, er zit hier zelfs een regeling voor in de HRN-concessie: NS is niet verplicht een verbinding zelf aan te bieden, als een andere vervoerder er zorg voor draagt.
Hier is toch wel ontheffing voor nodig. Het Locov heeft er geloof ik nog over gesproken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Hoe wil je de s2800 en de s5600 koppelen? Die missen elkaar op een minuut of 3 op Amersfoort, en beide series zijn niet uit te buigen.
Het was zomaar een ideetje aangezien ze beide wel vlak achter elkaar liggen, maar had verder nog niet de praktische gevolgen bekeken.
Ik zie er dan meer in om de s5600 te rijden in het pad van de spits-NoordOost richting Ut en in het pad achter de NoordOost richting Amf. Een eventuele extra stoptrein komt dan in ongeveer het huidige s5600-pad richting Ut (Amf .14; Ut .34) en achter de NoordOost richting Amf (Ut .26; Amf .46). Daarmee zou de aansluiting op de Valleilijn dan niet meer lukken, en dat krijg je ook nooit goed in combinatie met de s2800...
Ik zie 's ochtends vroeg een losse s5600 (t5615) met Ut V .41 en Amf A .04, dan lig je dus ongeveer in het spits-NoordOost pad vanaf Den Dolder. Die zou wel heel mooi passen aansluitend op de Valleilijn en daar moet het goederenpad achter de s2800 toch ook nog wel tussen passen.
De andere kant op in het huidige s5600 pad zou weliswaar een lange stop in Amersfoort opleveren, maar maakt het wellicht makkelijker deze stoptrein in Utrecht kwijt te raken. Immers heb je dan een 6 minuten kering wat je schaarse perroncapaciteit op Utrecht Centraal scheelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Vinny »

Bij elke vorm van doortrekken moet er eerst iets gedaan worden aan de asymmetrie van de Valleilijn. De stoptrein Arnhem-Ede sluit nu strak aan (3 min overstaptijd) op de stoptrein naar Amersfoort, die kunnen dus eenvoudig aan elkaar gekoppeld worden. De andere kant op gaat dat nu niet, daar zit 18 minuten tussen.
Je zit natuurlijk wel met enkelspoor op de Valleilijn, dus ik weet niet of dit zo makkelijk aan te passen is. Aan de andere kant denk ik dat de stoptrein Arnhem-Ede ook niet noodgedwongen in symmetrie hoeft te liggen. Tussen Ede en Arnhem reizen mensen aannemelijk met de intercity, en de stoptreinstations tussen deze plaatsen zijn eigenlijk zo minimaal dat ze blij mogen zijn dat ze uberhaupt een trein hebben... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door MdJ »

Dan zou je de (doorgetrokken) s31300 zo aanpassen zodat ze aan de westkant van Ede elkaar passeren. In beide richtingen kun je dan van spoor 1a/b vertrekken. Dat moet ook wel, je wilt niet van spoor 3 vertrekken, evenals spoor 4.

Dan nu Arnhem... LAat de de s31300 naar Arnhem gaan, zou die om .04 aankomen. En twee minuten later moet je alweer wegwezen (ga je trouwens heel mooi door het ICE-pad...) de andere kant op. Gaat lastig worden :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Ik zie 's ochtends vroeg een losse s5600 (t5615) met Ut V .41 en Amf A .04, dan lig je dus ongeveer in het spits-NoordOost pad vanaf Den Dolder. Die zou wel heel mooi passen aansluitend op de Valleilijn en daar moet het goederenpad achter de s2800 toch ook nog wel tussen passen.
Die ligt in dat brakke pad vanwege allerlei onderhoudsroosters. Op dat vroege tijdstip is dat niet zo erg, maar overdag wel: dan rij je 6 minuten achter je s5500 aan, wat een slechte verdeling voor met name Bilthoven en Den Dolder oplevert (en die zijn niet heel rustig).

Je kering in Utrecht wordt 4 minuten, de s5600 komt tegenwoordig gepland aan om .07 en .37, dat is wel erg krap voor een kering van een enkelsporige lijn met treinen van de Veluwe.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Bericht door Lyntus »

Het is veel nuttiger als de intercity van Ede-Wageningen naar Arnhem/Nijmegen aansluit op de Valleilijn stoptrein. Hoeveel vraag is er nou van vervoer tussen de huidige stopplaatsen van de Valleilijn, en Wolfheze & Oosterbeek. Vrij weinig denk ik.

Een aansluitende intercity is veel nuttiger voor de Valleilijn en diezelfde intercity.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten