Pagina 2 van 3

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: di 15 feb 2011, 22:25
door Daniel
Wubbo schreef:Je kering in Utrecht wordt 4 minuten, de s5600 komt tegenwoordig gepland aan om .07 en .37

Tja ik ging van jouw bericht uit waar een aankomst om .04 / .34 in stond :wink:

Er zijn allicht meer opties, maar dan zou Connexxion als IC moeten gaan rijden... (je kunt je op zich ook wel afvragen hoe groot de vraag naar een verbinding Bilthoven - Barneveld is, naar Utrecht is de vraag er kennelijk want je ziet er regelmatig reizigers naartoe of vandaan overstappen.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: di 15 feb 2011, 22:44
door reisthijs
Lyntus schreef:Het is veel nuttiger als de intercity van Ede-Wageningen naar Arnhem/Nijmegen aansluit op de Valleilijn stoptrein. Hoeveel vraag is er nou van vervoer tussen de huidige stopplaatsen van de Valleilijn, en Wolfheze & Oosterbeek. Vrij weinig denk ik.
Onzin, het gaat hier over de verbinding van de Valleilijn-stations met Arnhem. Dat er onderweg dan nog op een paar andere stationnetjes gestopt zou worden is bijzaak. Verder is een rechtstreekse verbinding altijd aantrekkelijker dan een met overstap, zeker als het in reistijd weinig uit maakt.

Bovendien krijg je dan een rechtstreekse verbinding Amersfoort-Arnhem, dat is toch ook nuttig?

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: di 15 feb 2011, 23:11
door Lyntus
reisthijs schreef:
Lyntus schreef:Het is veel nuttiger als de intercity van Ede-Wageningen naar Arnhem/Nijmegen aansluit op de Valleilijn stoptrein. Hoeveel vraag is er nou van vervoer tussen de huidige stopplaatsen van de Valleilijn, en Wolfheze & Oosterbeek. Vrij weinig denk ik.
Onzin, het gaat hier over de verbinding van de Valleilijn-stations met Arnhem. Dat er onderweg dan nog op een paar andere stationnetjes gestopt zou worden is bijzaak. Verder is een rechtstreekse verbinding altijd aantrekkelijker dan een met overstap, zeker als het in reistijd weinig uit maakt.

Bovendien krijg je dan een rechtstreekse verbinding Amersfoort-Arnhem, dat is toch ook nuttig?


Op die manier is het wel nuttiger, als je het bekijkt vanuit Amersfoort-Arnhem. Toch zal het niet veel uitmaken met een aansluitende intercity, iets wat ik veel liever heb. Ik denk niet dat Connexxion in staat is om met genoeg materieel op de proppen te komen om zo'n dienst uit te voeren. Verder wil ik graag die kwartiersdienst Barneveld - Amersfoort v.v. behouden, en misschien kan dat helemaal niet als de Valleilijn doorgetrokken wordt.

Ook denk ik dat het begrip Valleilijn wel heel ruim wordt uitgerekt, als 'ie gaat lopen van Utrecht - Arnhem via Amersfoort. Maargoed, daar kan vast wel wat op verzonnen worden.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: wo 16 feb 2011, 09:08
door Daniel
Amersfoort - Arnhem heeft nu een niet zo heel ruime overstap in Ede-Wageningen, dus rechtstreeks zou wel aantrekkelijk zijn. 'tis zowiezo nu al de snelste verbinding, ga zelf als ik die kant op wil eigenlijk nooit via Utrecht.

Om nog even terug te komen op het ideetje om de s5600 vanaf Amf als s2800 verder te laten rijden: ze missen elkaar nu op 'n paar minuten, maar je hebt natuurlijk ook extra rijtijd voor de 2800 t.o.v. de NoordOost. Als je die eraf haalt schelen ze ineens nog maar 1 minuut...
Waarom ik nu hierop kom? Nou, vanmorgen was de HC van de t2818 zo bijdehand om de niet bestaande aansluiting vanuit de t5618 over te nemen. Zodoende werd met +3 uit Amersfoort vertrokken, op de tijd van de 5600 dus, maar in Utrecht kwamen we weer keurig op tijd aan.
Volgens mij zal het ook niet veel uitmaken of je met een ruimere rijtijd achter een goederenpad aan gaat, of dat je gewoon wat meer ruimte laat tussen goederenpad en 2800.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: wo 16 feb 2011, 11:08
door Wubbo
Die grap werkt alleen maar een kant op...

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: wo 23 feb 2011, 23:53
door Rienstertje
Mocht dit plan succes hebben, heeft Cxx alsnog een probleem, ze hebben maar 5 Protosstellen en meer kunnen ze niet bijbestellen, de fabrikant (Fahrzeugtechnik Dessau) is immers falliet, dat wordt dus een ander treintype.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:20
door willy84
Ja. NS rijdt ook niet met maar 1 treintype. Er kan gewoon Spurt besteld worden of Plan V gehuurd. Protos is en blijft een kleine serie dus dat maakt geen verschil.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: zo 27 feb 2011, 01:07
door someone-unreal
Rienstertje schreef:Mocht dit plan succes hebben, heeft Cxx alsnog een probleem, ze hebben maar 5 Protosstellen en meer kunnen ze niet bijbestellen, de fabrikant (Fahrzeugtechnik Dessau) is immers falliet, dat wordt dus een ander treintype.

Volgens mij is de fabrikant niet (meer) failliet. Ze hebben een doorstart gemaakt maar de proto's worden niet meer gebouwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugtechnik_Dessau

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: zo 27 feb 2011, 09:19
door Ennes
Fles schreef:....

Toch wel een interessant idee, al was het alleen maar uit oogpunt van echte concurrentie op het spoor. Dat je echt kan kiezen tussen verschillende vervoerders. Want dat hebben we nog vrijwel nergens in Nederland.

Ik zie het al helemaal voor me, op het station keuze tussen 2 vervoerders :lol: iedereen op het station in de startblokken rondom de incheckpaaltjes...

Daar komt een trein van maatschappij X... als eerste, iedereen rent en vliegt dan naar de paaltjes om in te checken bij de paaltjes van maatschappij x, en vervolgens rennen over het perron om in te kunnen stappen. ( en komt maatschappij z als eerste dan gebeurt dat bij de paaltjes van die maatschappij

toepasselijk muziekje!


Als ze dan maar wel bankjes neerzetten zodat ik dat eens op mijn gemak met een bak koffie kan gaan zitten bekijken allemaal :lol: :lol: :lol:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: za 14 mei 2011, 01:49
door visgraat
Waarom is overigens de aansluiting in Ede-Wageningen zo verprutst door Connexxion? De aankomsttijd was .16 en .46 en vertrek richting Arnhem .18 en .48. Over het algemeen was het een goed haalbare aansluiting, omdat de intercity vaak iets aan de late kant was. Nu vertrekt de trein in Lunteren later en staat de trein vaak in Ede Centrum onnodig lang stil, waardoor net de aansluiting in Ede-Wageningen gemist wordt: Slechter kan niet! Ik begrijp niet waarom dit gedaan is.

Als je de trein Amersfoort - Ede-Wageningen in de dienstregeling prioriteit geeft ten opzichte van de omgekeerde richting is de aansluiting te doen. Omgekeerd zijn de aansluiting toch minder krap.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: za 14 mei 2011, 09:34
door Klaasje
Die aansluiting willen ze bij CXX ook beter maar er is een probleem: Dat past niet op Apeldoorn-Amersfoort. Prorail vindt het belang van de goederentreinen en IC's groter dan die van een aansluiting de Ede-Wageningen.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 22:58
door Freek
Dat is ProRail toch niet die het belangrijker vind, maar de wet die de voorrangspositie van de verschillende soorten treindienst prioriteit geeft bij de toewijzing van paden. Regionaal verkeer, waaronder de Valleilijn, staat vrijwel onderaan het prioriteitslijstje.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 10:28
door Vinny
Uiteindelijk komt er in PHS een ander principe, namelijk: "first come, first serve' (wie het eerst komt, die het eerst maalt) en is er geen prioriteit in treinseries meer.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 10:42
door Freek
In de evaluatie van de spoorwegwetgeving is dit punt ook aangedragen door de diverse decentrale overheden. Ik meen dat een verandering in de prioritering een wetswijziging vereiste. Als ik diep in mijn geheugen graaf dan meen ik dat de minister wel heeft toegezegd om in de spits voorrang te geven aan regionale treindiensten ten faveure van goederenvervoer. Maar in PHS wordt het dus weer veranderd. Dan is het toch een kwestie van jaren van te voeren paden claimen? Dat lost het probleem dan toch niet op.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 10:45
door Klaasje
Leuk.. Maar als dat ervoor zorgt dat zo'n trage goederentrein op de verkeerde plek stil komt te staan en vervolgens alle andere treinen door het trage optrekken in de weg zit, krijg je heel andere problemen.
Vinny bedoeld Fcfs als, wie het eerste is bij een kruising of intakking mag ook het eerste.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 10:49
door MdJ
Klaasje schreef:Die aansluiting willen ze bij CXX ook beter maar er is een probleem: Dat past niet op Apeldoorn-Amersfoort. Prorail vindt het belang van de goederentreinen en IC's groter dan die van een aansluiting de Ede-Wageningen.
Symmetrie bij halfuursdiensten is .14,29,44,59; ook bij de NO. Bij kwartierdiensten komen daar .07, 22, 37, 52 bij.

En laat nu de symmetrie op de Valleilijn op .07, 22, 37, 52 liggen... Het probleem ligt dus niet bij Amf-Bnc, maar bij Edc. Zou daar nog een spoortje extra liggen, kun je de 31300 een kwartier verschuiven. (Symmetrie dan op .14, 29, 44, 59) en heb je een vrij lange kering in Ed. Bij een verschuiving Amf->Ed (dus in die richting een kwartier eerder/later) kun je heel mooi doorrijden naar Ah in het pad van de s7500. Ook kost het je geen perron in Ed: die series kun je mooi afhandelen op spoor 1.

Om materieel te besparen zou je dan in Amf de s31300 op de s31400 moeten keren en in Bnc de s31400 behoorlijk kort (2 minuten) moeten keren.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:19
door Klaasje
De dienstregeling is niet perfect symetrisch. Dat is de grap juist. Zie ook dit.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:31
door MdJ
Ja, omdat er geen mogelijkheid is om bij Ede Centrum te passeren... Als dat wel kon, kan hij wel symmetrisch worden. Tussen Amersfoort-Barneveld=Voorthuizen aansluiting wijzig je immers niets kwa paden.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:47
door Klaasje
Hoeveel ruimte is er bij Ede C? Volgens mij héél weinig. Daarbij kan je wissels niet eens fatsoenlijk kwijt. :X Om nog maar niets te zeggen over een spoorwegovergang die dubbelsporig wordt. (mag niet)

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:53
door webguy
Het kan misschien wel, maar dan kan je geen gekoppelde treinen rijden, en twee perrons gaat sowieso niet. Realistischer is dan een wachtspoor net buiten Ede, hier ongeveer.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:55
door MdJ
D'r ligt een parkeerterrein naast. En laten we wel wezen: tot na 1985 hebben er een aantal sporen naast gelegen...

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:57
door Klaasje
Dat is vervelend want dat kost rijtijd met als risico dat de korte kering niet meer gehaald gaat worden. Je moet binnen een kwartier heen en weer rijden tussen het wachtspoor en Ede-W. Ander moet er lang gekeerd worden te Ede Wageningen en daar een extra perronspoor komen. Dat laatste is nogal duur voor zowel de vervoerder als Prorail.
@MDJ: Het ruimtegebrek zit meer in de lengte dan in de breedte denk ik.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 19:10
door Wubbo
Vinny schreef:Uiteindelijk komt er in PHS een ander principe, namelijk: "first come, first serve' (wie het eerst komt, die het eerst maalt) en is er geen prioriteit in treinseries meer.
Dat principe zal wellicht in de uitvoering gebruikt worden, maar niet in de planning.

Over Amersfoort - Ede: gegeven de infra kun je niet in dezelfde symmetrie als NS (kruisen om .00 en .30; bij halfuurdiensten ook om .15 en .45; bij kwartierdiensten ook om .07, .22, .37 en .52) rijden op de Valleilijn. Je zit immers vast aan een kruising in Lunteren (.00 als je in symmetrie wil rijden), 25 minuten rijden is .25 in Amersfoort en dat is te krap op de NoordOost (je stopt immers ook in Hoevelaken straks). Een kwartier verschuiven levert een vergelijkbaar probleem op met de s2800. Een kruisingsspoor in Ede Centrum lost dat probleem nu wel op, maar als Barneveld Zuid geopend wordt niet meer omdat je dan de kwartierdienst niet naar Barneveld Centrum kunt rijden en omdat dan je rijtijd Ede Centrum - Barneveld Centrum te lang wordt om dat stuk nog te kunnen rijden met een halfuurdienst op enkelspoor.

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 21:51
door Vinny
Nu ja, in de planning kun je alles plannen wat je maar wilt. In principe wordt toch zeker wel rekening gehouden met het materieel van de vervoerders. Maar je kunt niet alles voorzien, als de NS ineens SGMm gaat inzetten moet je rekening houden dat de treinen in deze treinserie trager rijden, en als dat dan niet in het treinpad past heb je een probleem, met SLT geldt het omgekeerdere (maar dat is natuurlijk geen probleem, want dan moet de machinist maar gewoon wat rustiger aandoen en zijn routelint PDA-tje aanzetten).

Verder verzin ik niet dat er een Barneveld-Zuid moet komen, een station Hoevelaken geopend moet worden en meer van dat soort wensen. Kijk, je kunt niet ongestraft allemaal leuke dingen toevoegen aan het spoorwegnet zonder de infrastructuur erop aan te passen. En als dat dan niet past, dan kun je je in allerlei bochten wringen om het allemaal net wel of net niet te laten passen, maar je kunt er ook voor kiezen om dan maar minder leuke dingen toe te voegen. :wink:

Re: Connexxion: Valleilijn tot Arnhem

Geplaatst: ma 16 mei 2011, 22:10
door Wubbo
Vinny schreef:Nu ja, in de planning kun je alles plannen wat je maar wilt. In principe wordt toch zeker wel rekening gehouden met het materieel van de vervoerders. Maar je kunt niet alles voorzien, als de NS ineens SGMm gaat inzetten moet je rekening houden dat de treinen in deze treinserie trager rijden, en als dat dan niet in het treinpad past heb je een probleem.
Je kan natuurlijk geen fatsoenlijke planning maken zonder dat je weet met wat voor materieel je te maken hebt. Het maakt nogal wat uit of je probeert een trein over de HSL te rijden met een Thalys of met een Lintje, om maar even een dwarsstraat te nemen. Als je goed plant hou je daar dus rekening mee, en als je als vervoerder een beetje snugger bent zet je materieel in in een treinserie waar dat qua rijtijden kan, en ga je dus niet met Sprinters de Fyra rijden.