Lingelijn 'groeit' nu al stevig
Geplaatst: vr 09 mei 2008, 23:29
Lingelijn 'groeit' nu al stevig
door Bernardo van Hal.
GELDERMALSEN/BEESD - De Merwede-Lingelijn heeft in 2007 meteen al veel baat gehad bij de komst van Arriva als nieuwe vervoerder.
Het spoor- en busbedrijf boekte 15,2 procent meer reizigers ten opzichte van concurrent NS die in 2006 nog de spoorverbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht beheerde.
Exacte cijfers over het aantal passagiers – ook uitgerekend per station – verwacht Arriva over een maand te kunnen geven.
Overigens kan het aantal in- en uitstappers per station dan nog niet met de NS-cijfers over 2006 worden vergeleken. Want het nationale spoorbedrijf verstrekte deze getallen uit concurrentie-overwegingen nooit.
Het groeicijfer dat Arriva in haar eerste Lingelijn-jaar wist neer te zetten is opmerkelijk goed. Want eigenlijk heeft alleen het oprekken van de dienstregeling naar een halfuursdienst tussen Geldermalsen en Dordrecht daar aan bijgedragen, evenals het toevoegen van enkele zeer vroege en late ritten.
Arriva zelf verwacht veel van de inzet van de nieuwe rijtuigen, die vanaf medio september op het baanvak gaan rijden. Dit moderne en luxe materieel is onder meer voorzien van een lage instap, veiligheidscamera's en ruimte voor gratis fietsvervoer.
Bovendien is het de bedoeling dat vanaf 2010 tussen Gorinchem en Dordrecht een kwartierdienst wordt gereden en moeten er tussen Leerdam en Dordrecht vijf nieuwe stations komen.
Met al die extra service wil Arriva tussen 2007 en 2017 een reizigersgroeicijfer van maar liefst 100 procent zien te bereiken: een verdubbeling van het aantal Lingelijnreizigers.
Dat deze cijfers haalbaar zijn bewijst Arriva in Noord-Nederland: op diverse regionale spoorlijnen – zoals Groningen-Leeuwarden, Groningen-Delfzijl en Leeuwarden-Harlingen – is in drie jaar tijd bijna 50 procent aan reizigersgroei 'gescoord'.
Maar ook concurrent Syntus heeft in 2005 en 2006 op de oude Betuwelijn – het spoor tussen Tiel en Elst/Arnhem – een groei van 27 procent weten te realiseren. Terwijl de Betuwelijn beduidend 'lastiger' is en minder reizigerspotentie heeft dan de Merwede-Lingelijn en de Friese en Groningse spoorlijnen.
Bron: De Gelderlander
door Bernardo van Hal.
GELDERMALSEN/BEESD - De Merwede-Lingelijn heeft in 2007 meteen al veel baat gehad bij de komst van Arriva als nieuwe vervoerder.
Het spoor- en busbedrijf boekte 15,2 procent meer reizigers ten opzichte van concurrent NS die in 2006 nog de spoorverbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht beheerde.
Exacte cijfers over het aantal passagiers – ook uitgerekend per station – verwacht Arriva over een maand te kunnen geven.
Overigens kan het aantal in- en uitstappers per station dan nog niet met de NS-cijfers over 2006 worden vergeleken. Want het nationale spoorbedrijf verstrekte deze getallen uit concurrentie-overwegingen nooit.
Het groeicijfer dat Arriva in haar eerste Lingelijn-jaar wist neer te zetten is opmerkelijk goed. Want eigenlijk heeft alleen het oprekken van de dienstregeling naar een halfuursdienst tussen Geldermalsen en Dordrecht daar aan bijgedragen, evenals het toevoegen van enkele zeer vroege en late ritten.
Arriva zelf verwacht veel van de inzet van de nieuwe rijtuigen, die vanaf medio september op het baanvak gaan rijden. Dit moderne en luxe materieel is onder meer voorzien van een lage instap, veiligheidscamera's en ruimte voor gratis fietsvervoer.
Bovendien is het de bedoeling dat vanaf 2010 tussen Gorinchem en Dordrecht een kwartierdienst wordt gereden en moeten er tussen Leerdam en Dordrecht vijf nieuwe stations komen.
Met al die extra service wil Arriva tussen 2007 en 2017 een reizigersgroeicijfer van maar liefst 100 procent zien te bereiken: een verdubbeling van het aantal Lingelijnreizigers.
Dat deze cijfers haalbaar zijn bewijst Arriva in Noord-Nederland: op diverse regionale spoorlijnen – zoals Groningen-Leeuwarden, Groningen-Delfzijl en Leeuwarden-Harlingen – is in drie jaar tijd bijna 50 procent aan reizigersgroei 'gescoord'.
Maar ook concurrent Syntus heeft in 2005 en 2006 op de oude Betuwelijn – het spoor tussen Tiel en Elst/Arnhem – een groei van 27 procent weten te realiseren. Terwijl de Betuwelijn beduidend 'lastiger' is en minder reizigerspotentie heeft dan de Merwede-Lingelijn en de Friese en Groningse spoorlijnen.
Bron: De Gelderlander