Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 27 Feb 2011, 12:16

Meltrain schreef:
Daniel schreef:Heb eens wat zitten puzzelen. Een mooie kwartiersdienst gaat zowiezo niet lukken aangezien je dan in de knoop komt met de NoordOost, maar een soort van spitssneltrein Nunspeet - Amersfoort en vanaf daar verder in het pad van de s2800 naar Utrecht zou wel moeten passen (mits ik 'm niet precies in het goederenpad heb gelegd, maargoed, als je het als spitstrein aanbiedt zijn de gevolgen dan nog te overzien)

http://www.ovinnederland.nl/upload/spitstrein_Ns-Ut.jpg

Dus dan wil je eigenlijk de s2800 in Amersfoort splitsen in een deel naar Deventer en een deel naar Nunspeet?
Ik denk niet dat die 2 en 3 minuten die je nu daarvoor hebt genoeg zijn. Misschien dat het met vier minuten (in beide richtingen) wel lukt?

Nee da's niet de bedoeling, voor die verbinding zal je wat anders moeten verzinnen. Valt wellicht wat te verzinnen met een als sneltrein doorgetrokken s5800, voor die serie is het namelijk niet meer zo relevant naar Vathorst door te rijden aangezien de spitstrein zoals ik 'm nu bedacht heb er vlak achteraan rijdt.
Maargoed, die extra minuten om te combineren zou je er wel in kunnen krijgen door Vathorst en Schothorst over te slaan met de spitstrein.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Ronald » Zo 27 Feb 2011, 13:43

Ennes schreef:Aan de ene kant loopt men te huilen dat lijnen eigenlijk opgesplitst moeten worden om zo verstoringen tot een klein gebied te beperken, en sneeuwbal effecten te voorkomen, en dan gaan we aan de andere kant lijnen maar weer verlengen.

politiek -o-


Tsja, dat opsplitsen willen de vervoerders en infrabeheerders natuurlijk, om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Alleen zijn het die vervelende reizigers die juist zo min mogelijk willen overstappen en zo snel en vaak mogelijk van A naar B willen :!:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Zo 27 Feb 2011, 14:44

"Probleem" is dat reizigers dingen willen die niet met elkaar te rijmen zijn: het moet vaak, het moet snel, het moet comfortabel, het moet betrouwbaar, en het moet goedkoop. En met name die laatste is een probleem... ;-)

@Daniel: je ligt inderdaad precies in het goederenpad, maar aangezien dat maar enkele keren per dag is is dat te overzien. Vervelender is het korte volgen dat je doet op Hd en Ns tussen de beide daar stoppende treinen: 3 minuten is krap. 3 minuten is wel de opvolgtijd voor twee rijdende treinen, maar niet voor 2 stoppende treinen (die is 4 als ze aan hetzelfde perron staan, omdat je later je rijweg krijgt als je moet wachten op halteren). Ik verwacht daarmee met name bij Harderwijk dat een lang stationnement heeft een probleem.

Die spitstreinen op de Veluwe zijn trouwens vervallen door de inzet van dubbeldekkers, die rijden er nog steeds bij mijn weten ;-).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 27 Feb 2011, 14:55

Wubbo schreef:Vervelender is het korte volgen dat je doet op Hd en Ns tussen de beide daar stoppende treinen: 3 minuten is krap. 3 minuten is wel de opvolgtijd voor twee rijdende treinen, maar niet voor 2 stoppende treinen (die is 4 als ze aan hetzelfde perron staan, omdat je later je rijweg krijgt als je moet wachten op halteren). Ik verwacht daarmee met name bij Harderwijk dat een lang stationnement heeft een probleem.

Een opvolging van 4 minuten is er wel in te krijgen... doorkomst van de NoordOost in Nunspeet is .01 / .31 dus zou je daar op 3 minuten achteraan kunnen, dan vertrek je een minuutje eerder en zit de s5600 er dus 4 minuten achter.
Al geloof ik dat het in de opzet die ik nu geplaatst had nog precies paste achter de s5800 aan vanaf Vathorst.

Heb het idee dat je meer ruimte zou hebben om er een extra trein tussen te krijgen als spoor 2 op Avat ook vanaf Nijkerk te bereiken geweest was. Dan zou je daar nog iets met een lange stop om de IC's voorbij te laten kunnen doen.

Ow trouwens... de s5600 schijnt ook in de planning te staan om van DDAR naar SLT te gaan, dan heb je geen dubbeldekkers meer :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor BR628 » Zo 27 Feb 2011, 17:47

Daniel schreef:(mits ik 'm niet precies in het goederenpad heb gelegd, maargoed, als je het als spitstrein aanbiedt zijn de gevolgen dan nog te overzien)
Hij ligt inderdaad exact in t cargopad Hde-Amf :P

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Ronald » Zo 27 Feb 2011, 20:59

Uit nieuwsgierigheid maar eens even het spoorboekje '95-'96 erbij gepakt. Zo zag het eruit op maandag t/m vrijdag, tussen 16.15 en 17.15 uur:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 27 Feb 2011, 21:10

Interessant... de spitstrein bediende toen dus juist Harderwijk niet omdat dat door de toenmalige voortrein van de NoordOost bediend werd.
Op die manier zou je Harderwijk vandaag de dag ook vrij simpel extra kunnen bedienen: er zit slechts één minuut meer tussen de voortrein en de normale trein als nu, da's nog te overzien.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Wo 02 Mar 2011, 20:16

Daniel schreef:
Meltrain schreef:
Daniel schreef:Heb eens wat zitten puzzelen. Een mooie kwartiersdienst gaat zowiezo niet lukken aangezien je dan in de knoop komt met de NoordOost, maar een soort van spitssneltrein Nunspeet - Amersfoort en vanaf daar verder in het pad van de s2800 naar Utrecht zou wel moeten passen (mits ik 'm niet precies in het goederenpad heb gelegd, maargoed, als je het als spitstrein aanbiedt zijn de gevolgen dan nog te overzien)

http://www.ovinnederland.nl/upload/spitstrein_Ns-Ut.jpg

Dus dan wil je eigenlijk de s2800 in Amersfoort splitsen in een deel naar Deventer en een deel naar Nunspeet?
Ik denk niet dat die 2 en 3 minuten die je nu daarvoor hebt genoeg zijn. Misschien dat het met vier minuten (in beide richtingen) wel lukt?

Nee da's niet de bedoeling, voor die verbinding zal je wat anders moeten verzinnen. Valt wellicht wat te verzinnen met een als sneltrein doorgetrokken s5800, voor die serie is het namelijk niet meer zo relevant naar Vathorst door te rijden aangezien de spitstrein zoals ik 'm nu bedacht heb er vlak achteraan rijdt.

Dan zul je die serie wel met ander materieel moeten rijden, want volgens mij wil echt niemand Deventer - Amersfoort in een SGMm doen. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Wo 02 Mar 2011, 20:49

Niet? SLT wel? of kunnen we het wel helemaal vergeten?

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor willy84 » Do 03 Mar 2011, 20:54

Daniel schreef:Interessant... de spitstrein bediende toen dus juist Harderwijk niet omdat dat door de toenmalige voortrein van de NoordOost bediend werd.
Op die manier zou je Harderwijk vandaag de dag ook vrij simpel extra kunnen bedienen: er zit slechts één minuut meer tussen de voortrein en de normale trein als nu, da's nog te overzien.

Het laten stoppen van een voortrein kan natuurlijk al jarenlang. Dat wil de NS kennelijk niet, want het is een IC en die gaan we niet "degraderen" dus kom je automatisch en vanzelf bij het inleggen van een extra spitslijn.

Het is immers evident dat er twee categorieen stopstations is op de lijn:
Amersfoort Schothorst, Vathorst, Nijkerk, Harderwijk vragen om een kortere reistijd naar met name Utrecht CS en een frequentere bediening.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 03 Mar 2011, 21:08

Met betere aansluitingen kan je wellicht al heel veel bereiken, maarja, de momenteel net-niet-aansluiting s5600 -> s2800 valt niet zo makkelijk te veranderen in een goede aansluiting. Wellicht dat je wat kan met s5800 -> s2800 want die verbinding is momenteel notabene zelfs nog 1 minuut langzamer dan de rechtstreekse stoptrein.
Met de overstap vanuit de s5600 op de s12500 / s12700 heb je echter ook slechts 1 minuut tijdwinst t.o.v. de stoptrein rechtstreeks.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor willy84 » Do 03 Mar 2011, 21:12

Je zegt het zelf: wat je ook doet als reiziger, het heeft allemaal geen zin. Als de Hanzelijn opent verdwijnen er wellicht voortreinen en die capaciteit kan dan ingezet worden om spitstreinen in te zetten.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 03 Mar 2011, 21:26

Als je in het pad van die voortreinen naar Utrecht wilt (dat lijkt me het handigst passen in ieder geval) dan wordt het in de avondspits wel wat lastig als je ook in Amfs en Avat wilt stoppen.
Tenzij je, tja stokpaardjes, spoor 2 te Avat een aansluiting richting Nkk geeft. Dan kan je de IC naar Zl daar laten passeren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor willy84 » Do 03 Mar 2011, 21:32

Het grootste knelpunt is natuurlijk Harderwijk. Dat is een groot dorp of kleine stad en ligt relatief ver van Utrecht en Amersfoort. Hoe dichter je bij Amersfoort komt, hoe kleiner het probleem natuurlijk.

Als je kijkt naar de snelweg die paralle loopt, de A 28, daar staan dagelijks behoorlijke files in de spits.
Er is dus een behoorlijk marktpotenieel. Je gaat foresen echter niet uit de auto halen met een staanplaats in een trage stoptrein.
immer kwaliteits posts

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Mar 2011, 23:01

Verlengen jullie ook gelijk de perrons even? Ik ken voortreinen die ondertussen proberen met 12 bakken te rijden, die passen niet op Schothorst, Vathorst en Harderwijk.

Wat Vathorst in dit rijtje doet ontgaat me trouwens: dat station heeft nooit een snelle verbinding met Utrecht gehad. Toen de s5600 nog doorreed tussen Utrecht en Amersfoort stopte hij niet op Vathorst (dat paste niet).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Mar 2011, 08:09

Wubbo schreef:Verlengen jullie ook gelijk de perrons even? Ik ken voortreinen die ondertussen proberen met 12 bakken te rijden, die passen niet op Schothorst, Vathorst en Harderwijk.

Aangezien de voortreinen zouden verdwijnen bij de opening van de Hanzelijn rijden die kennelijk zo lang vanwege drukte ri. Zwolle en verder en niet vanwege drukte op Gouda - Utrecht - Amersfoort (dan had je ze immers nogsteeds nodig gehad). Je kunt die treinen dan dus in een wat kortere samenstelling rijden en eventueel nog dubbeldeks als je niet iedereen mee krijgt. Kijk voor een indruk van het reizigersaanbod eens in de t12716 en t12518 die nu op Amf starten: laatstgenoemde rijdt met 12 bakken waarin je een kanon kunt afschieten... past vast nog wel wat volk uit Harderwijk bij zelfs als je 'm inkort :wink:

Wat Vathorst in dit rijtje doet ontgaat me trouwens: dat station heeft nooit een snelle verbinding met Utrecht gehad. Toen de s5600 nog doorreed tussen Utrecht en Amersfoort stopte hij niet op Vathorst (dat paste niet).

Dat de verbinding er nooit geweest is wil niet zeggen dat er geen vraag naar is. Sowieso was Vathorst nog 'n stuk kleiner toen het station geopend werd, heb nog ergens een foto van dat station met een grote zandbak ervoor wat nu volgebouwd is.
Ben van de week een paar keer vroeg op 't station aangekomen en heb toen kunnen aanschouwen wat een immense mensenmassa er het perron oversteekt vanuit de t5818 om de t2818 te nemen. Dat zal vast niet allemaal uit Schothorst komen...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 04 Mar 2011, 10:35

Daniel schreef:Aangezien de voortreinen zouden verdwijnen bij de opening van de Hanzelijn rijden die kennelijk zo lang vanwege drukte ri. Zwolle en verder en niet vanwege drukte op Gouda - Utrecht - Amersfoort (dan had je ze immers nogsteeds nodig gehad).
Die logica volg ik niet. Volgens dezelfde Hanzelijn-plannen vervalt namelijk het combineren en splitsen in Utrecht, dus over drukte op Gouda - Utrecht zegt het niks. Over Utrecht - Amersfoort wel, maar daar is nog een boel te winnen als de s2800 een betere ligging krijgt, zodat ie ook vanuit Den Haag een alternatief wordt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Mar 2011, 11:15

Wubbo schreef:Die logica volg ik niet. Volgens dezelfde Hanzelijn-plannen vervalt namelijk het combineren en splitsen in Utrecht, dus over drukte op Gouda - Utrecht zegt het niks.

Jouw logica volg ik ook niet... wat ze ook doen met die treinen in Utrecht, voor de situatie tussen Gouda en Utrecht maakt het niet uit: er blijven er twee achter elkaar aan rijden.
Wat Ut - Amf betreft zegt de afwezigheid van drukte in de in Amf startende voortreinen al veel over de noodzaak van extra treinen tussen een kwartierdienst door.

Over Utrecht - Amersfoort wel, maar daar is nog een boel te winnen als de s2800 een betere ligging krijgt, zodat ie ook vanuit Den Haag een alternatief wordt.

Dat zou dus vooral elimineren van het goederenpad ervoor zijn: s2800 kan dan 2 minuten eerder uit Amf in Ut zijn waardoor je een cross-platform-overstap van 3 minuten op de s2000 kunt realiseren. Andersom geldt hetzelfde maar dan met 2 min. later vertrekken uit Ut naar Amf.
Of een serie Dv-Gvc maken met een nog ruimere overstap voor Rtd: immers kan het Rotterdamse deel qua tijdligging op zichzelf kort keren (4 min) en lukt dat met het Haagse deel (-2 min) niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 04 Mar 2011, 21:12

Ik begrijp niet waar de conclusie vandaan komt dat de 12 bakken nodig zijn op Amersfoort - Zwolle - Leeuwarden/Groningen. De voortreinen rijden nu ook op Amersfoort - Utrecht - Den Haag/Rotterdam. Tussen Amersfoort en Utrecht vervallen ze. Het combineren en splitsen in Utrecht vervalt ook (het plan was om het Haagse deel altijd los te rijden) dus theoretisch kun je die nog steeds allebei met 12 bakken rijden. Het kan dus nog steeds zo zijn dat de 12 bakken nodig zijn vanwege drukte op Utrecht - Den Haag/Rotterdam.

Hoe de dienstregeling na opening van de Hanzelijn eruit ziet weet ik niet (dat weet nog niemand), dus of dat elimineren van het goederenpad wordt of een totaal andere ligging van dat pad: het zou allemaal kunnen. De kans op in beide richtingen cross-platform overstappen in Utrecht lijkt me erg klein, gezien de situatie in Utrecht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Mar 2011, 21:52

De doorgaande treinen met 12 bakken, ja, da's logisch... zal vast nog nodig blijven op de dan geboden verbinding Rotterdam - Leeuwarden. Maar over de doorgaande treinen hadden we het niet, het ging over de voortreinen (of volgtreinen afhankelijk hoe de ligging op Gd-Ut wordt). Dat wordt dus iets als Harderwijk - Utrecht en dan verder naar Den Haag (meest logische doorkoppeling met de toekomstige sporensituatie).

Daarvoor lijkt 12 bakken me zowiezo al wel erg veel, je hebt het dan immers puur over de reizigers van Den Haag naar Gouda en Utrecht waarvoor je die treinen rijdt. De NoordOost stroomt immers in Utrecht doorgaans compleet leeg wat betekend dat er slechts een zeer beperkte doorgaande reizigersstroom is. En die beperk je nog eens verder doordat de verbinding naar Zwolle via de Hanzelijn rechtstreeks mogelijk is.
Veel voortreinen met 12 bakken ken ik zowiezo niet, het gaat vaak niet veel verder dan 9. Enkelen zijn op dit moment wel langer, maar da's meer doordat Lw-Ut en Rtd-Lw in de avondspits combineren dan dat het vanwege het reizigersaanbod is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Ardan » Za 05 Mar 2011, 01:45

Even een misschien stomme vraag tussendoor omdat ik niet heel erg bekend ermee ben:
Naar mijn weten zijn er in de spits twee treinen: ééntje Den Haag - Groningen, en ééntje Rotterdam-Leeuwarden, die drie minuten achter eerstgenoemde aanrijdt. Door het lange keren geven ze in Utrecht een overstapje. Spoor 8-9 voor de ene, spoor 11-12 voor de andere richting.
Maar als ik bovenstaande berichten zo lees worden deze treinen dus in Utrecht gecombineerd en worden ze in Amf weer uit elkaar gehaald?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Za 05 Mar 2011, 10:17

Het gaat nu in de spits zo als jij beschrijft, Den Haag-Groningen en Rotterdam-Leeuwarden rijden dan helemaal los van elkaar.
Verder worden er in Amf geen treinen gesplitst, de treinen die in Utrecht worden gecombineerd rijden samen tot Zwolle.

Het ging om de vraag of, als straks alle treinen van Utrecht tot Zwolle gecombineerd rijden er dan nog wel genoeg capaciteit is tussen Rotterdam/Den Haag, Utrecht en Amersfoort.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Za 05 Mar 2011, 10:39

reisthijs schreef:Het gaat nu in de spits zo als jij beschrijft, Den Haag-Groningen en Rotterdam-Leeuwarden rijden dan helemaal los van elkaar.

Waarbij er op dit moment wel een kleine uitzondering is vanwege de beperkte perroncapaciteit die geen voortrein in twee richtingen tegelijk toelaat: in de avondspits gaan de voortreinen uit Leeuwarden tot Utrecht en worden ze daar gecombineerd met de voortrein die uit Rotterdam komt om gezamelijk weer terug te keren naar Leeuwarden. Naar Rotterdam rijdt dan een aparte trein vanaf spoor 18.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Mar 2011, 12:08

reisthijs schreef:Het ging om de vraag of, als straks alle treinen van Utrecht tot Zwolle gecombineerd rijden er dan nog wel genoeg capaciteit is tussen Rotterdam/Den Haag, Utrecht en Amersfoort.
De treinen worden straks niet gecombineerd in Utrecht en Zwolle (tenminste, dat is het plan geweest): het Haagse deel rijdt maar tot Utrecht, en de trein uit Groningen rijdt via Almere. Bij de Hanzelijn rijdt er dus altijd een trein Leeuwarden - Rotterdam. In die trein zitten dan dus wel de reizigers Groningen - Utrecht enzo.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Za 05 Mar 2011, 20:27

En daar heb je wellicht wel 12 bakken voor nodig, wanneer er geen voortreinen meer rijden :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten