Pagina 1 van 2

GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:18
door Klaasje
GroenLinks in de Tweede Kamer wil van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur weten of de Hanzelijn al eind dit jaar tot Dronten kan rijden. De partij heeft hierover vragen aan de minister gesteld.

Volgens GroenLinks is de nieuwe spoorlijn tot Dronten feitelijk klaar en zal eind dit jaar ook het station in Dronten gereed zijn.

Spoorbeheerder ProRail zegt zelf een jaar nodig te hebben om alle systemen te testen, maar GroenLinks wil weten of dit ook sneller kan.
Omroep Flevoland

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:26
door MdJ
Doe dat nou niet....

Ga nu eerst uitvoerig testen... Kennen we een SLT en de HSL?

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 21:01
door Reiziger Delft
Is er eens een lijn wel op tijd klaar, met zelfs heel veel tijd om eindeloos te gaan testen zonder dat men hoeft te stressen dat reizigerstreinen vertraagd zouden kunnen worden, is het nog niet goed. -o-

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 21:41
door deadlock
Ik vind dat GL groot gelijk heeft. Het is kapitaalvernietiging om die spoorlijn een jaar te laten liggen zonder er iets mee te doen terwijl het perfect in orde is.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:15
door Meltrain
En met 'tot Dronten' bedoelen ze? Lelystad - Dronten of Zwolle - Dronten?
Zelf ben ik er ook geen voorstander van om dit jaar alvast 'tot Dronten' te gaan rijden.
Een proefbedrijf rijden kan in mijn ogen wel. ("Er is een grote kans dat er binnekort een trein naar Dronten vertrekt, maar dit kan nog veranderd worden indien er toch ineens een storing is. Onze excuses voor dit proefbedrijf.")

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:23
door Bastiaan
Meltrain schreef:En met 'tot Dronten' bedoelen ze? Lelystad - Dronten of Zwolle - Dronten?
Zelf ben ik er ook geen voorstander van om dit jaar alvast 'tot Dronten' te gaan rijden.
Een proefbedrijf rijden kan in mijn ogen wel. ("Er is een grote kans dat er binnekort een trein naar Dronten vertrekt, maar dit kan nog veranderd worden indien er toch ineens een storing is. Onze excuses voor dit proefbedrijf.")
Lelystad - Dronten, want Dronten - Zwolle is minstens tot en met juni nog niet mogelijk omdat de aansluiting bij Hattem nog niet af is.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 10:20
door deadlock
En daarna is er voorlopig nog geen perroncapaciteit beschikbaar.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 15:16
door Fles
Nou dan kan je best alvast een jaar naar Dronten gaan rijden zonder eindeloos gezeik over "een jaar de beveiliging testen". Zie Nijverdal West. Typisch gevalletje onwil dit.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 15:47
door Vinny
Een pendeldienst Dronten - Lelystad gaat een geweldig succes worden. Nog populairder dan de Castellum-Express. Ik voel hem helemaal aankomen... :|

Doe maar liever niet ja. Dat ene jaar kunnen we ook wel overleven zonder trein.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 19:20
door Daniel
Waarom zou dat geen reizigers trekken? Ze hebben dat station daar vast niet gebouwd omdat er geen reizigersvraag is. En waarom een pendel vanaf Lelystad en niet gewoon een reeds bestaande treinserie in Dronten laten keren i.p.v. op Lelystad Opstel?
Dan kun je het busnetwerk ook al iets aanpassen en reeds in Dronten aansluiting bieden, scheelt de mensen weer reistijd.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 19:21
door find_your_spot
Daniel schreef: Dan kun je het busnetwerk ook al iets aanpassen en reeds in Dronten aansluiting bieden, scheelt de mensen weer reistijd.
Ik dacht aan deze lijn:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Station_NS

Gewoon pas in Dronten te laten beginnen, volgens mij heeft iedereen tijdswinst als lijn 143 pas vanaf Dronten begint.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 22:01
door Dexter
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ze nu ineens 'haast' krijgen om de nieuwe lijn te gebruiken. Ze hebben het daar jaren zonder trein gedaan en nu ineens moet op stel en sprong de indienststelling naar voren met allerlei kunstgrepen en pendeltreinen. De lijn zou zoiezo pas op 12-12-12 geopend worden en vooralsnog ligt het werk op schema.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: do 17 mar 2011, 22:07
door Ennes
Als je met belangrijker zaken geen voet aan de grond krijg, dan ga je je als politieke partij gewoon met het OV bezighouden toch. Elke politieke partij heeft inmiddels zijn eigen OV stokpaardje.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 17:45
door Klaasje
Dexter schreef:De lijn zou zoiezo pas op 12-12-12 geopend worden en vooralsnog ligt het werk op schema.
De dienstregeling van 2013 gaat toch echt 9-12-12 in, als we zoals gebruikelijk de tweede zondag van December aanhouden. *O*

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 18:12
door Wubbo
Daniel schreef:Waarom zou dat geen reizigers trekken? Ze hebben dat station daar vast niet gebouwd omdat er geen reizigersvraag is. En waarom een pendel vanaf Lelystad en niet gewoon een reeds bestaande treinserie in Dronten laten keren i.p.v. op Lelystad Opstel?
Er keert geen enkele treinserie op Lelystad Opstel. Lelystad - Lelystad Opstel is nu enkelsporig in dienst ivm de Hanzelijnwerken.
Daniel schreef:Dan kun je het busnetwerk ook al iets aanpassen en reeds in Dronten aansluiting bieden, scheelt de mensen weer reistijd.
De genoemde lijn 143 is makkelijk om te leggen naar het nieuwe station. Die lijn opheffen tussen Dronten en Lelystad lijkt me niet de beste optie: die lijn bedient ook alle tussengelegen huizen. Hef dan de Hanzeliner (lijn 330) maar op, die wordt toch opgeheven als de Hanzelijn echt in dienst komt.

Maarreh: ik zie hier mensen typen dat de lijn klaar is. Zijn er al proefritten geweest dan waarmee dat aangetoond is?

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 18:31
door Klaasje
De bovenleiding hangt net wel/niet voorbij Dronten. Verder is de aansluiting bij de brug over de IJssel nog niet af en moet er bij station Lelystad nog het een en ander gebeuren om de Hanzelijn daar goed aan te sluiten (Spoor, nieuwe beveiliging e.d.).

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: za 19 mar 2011, 11:14
door deadlock
Fles schreef:Nou dan kan je best alvast een jaar naar Dronten gaan rijden zonder eindeloos gezeik over "een jaar de beveiliging testen". Zie Nijverdal West. Typisch gevalletje onwil dit.
Ja, waarom duurt dat eigenlijk zo lang? Drie jaar voor een betonnen bak?

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: za 19 mar 2011, 17:53
door Geert
In Nijverdal wachten ze op nieuwe regels van de overheid. Die moeten nog gemaakt worden en daarna kunnen ze de tunnel pas afbouwen :') Zie hier: http://www.destentor.nl/regio/salland/8 ... traagd.ece

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 17:54
door Pikobo
Daniel schreef:Dan kun je het busnetwerk ook al iets aanpassen en reeds in Dronten aansluiting bieden, scheelt de mensen weer reistijd.
De genoemde lijn 143 is makkelijk om te leggen naar het nieuwe station. Die lijn opheffen tussen Dronten en Lelystad lijkt me niet de beste optie: die lijn bedient ook alle tussengelegen huizen. Hef dan de Hanzeliner (lijn 330) maar op, die wordt toch opgeheven als de Hanzelijn echt in dienst komt.
?
Als je het openbaar vervoer kapot wil maken dan moet je rechtstreekse verbindingen verbreken zonder dat er iets tegenover staat. Wie nu in Lelystad Oost instapt is nu nu in 20 minuten in Dronten. Als hanzeliner 330 zou worden opgeheven wordt dat 10 min. in Lelystad met de stadsdienst, overstappen, 10 min met de trein voordat je in Dronten bent. Dus 25 tot 35 minuten ipv 20 en niet meer rechtstreeks maar met een overstap. Kortom proefbedrijf Lelystad-Dronten mag maar geen verdere halve wijzigingen die groepen reizigers schaden.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 18:25
door Geert
Tja, reken er in ieder geval maar op dat de 330 weggaat als de Hanzelijn volledig operationeel is. Het is zonde van het geld om een snelle buslijn én een treinverbinding tussen Lelystad - Dronten - Zwolle te laten rijden. Overigens gaat het probleem wat je beschrijft alleen op voor één halte in Lelystad (Nienoord). De enige andere halte waar de Hanzeliner stopt is het station en de rest van Lelystad wordt bediend met lijn 143 naar Dronten en Kampen.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 18:41
door Klaasje
Wat Geert zegt klopt tot nu toe:
- De 330 gaat verdwijnen met de opening van de Hanzelijn
- De 143 heeft een fuctie en blijft bestaan.
Dit alles is alleen wel onderhevig aan de bezuinigingen vanuit Den Haag. Vergif durf ik dus niet in te nemen op het blijven bestaan van lijn 143 tussen Dronten en Lelystad.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 21:17
door Geert
Hoe zouden ze het dan willen doen zonder lijn 143? Dan zit west-Dronten zonder bus, moet er een stadsdienst Dronten komen :lol:

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 21:38
door Suus
Voor Dronten is het toch vrij simpel.

Lijn 1: Swifterbant - Alle hoekjes en gaatjes van Dronten - Biddinghuizen - Harderwijk (wel via de Karekielweg in Flevoland, anders kom je niet langs die camping)
Lijn 2: Dronten - Elburg - 't Harde Station (gewoon lief vragen aan Gelderland, dan mag het best)

Meer lijnen heb je niet nodig toch :lol: En het busstation kan je afbreken en vervangen door een mooie overdekte centrumhalte voor de twee buslijnen :P

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 21:56
door Wubbo
Dronten - Elburg heeft al eens een busverbinding gehad (lijn 145 zeg ik uit mijn hoofd), geen daverend succes met 8-persoonsbusjes volgens mij.

Ik zou trouwens Roggebotsluis niet zomaar zonder bus achterlaten, daar zit een asielzoekerscentrum en dat genereert best wat verkeer.

Re: GroenLinks: maak haast met Hanzelijn

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 07:27
door flipje
Het is voor 99,9% zeker dat de 330 en de 140 gaan verdwijnen (stond in de concessie eisen voor de nieuwe concessie).
Lijn 143 zal blijven bestaan (zo als het er nu voor staat).
Stadslijn lijkt mij niet nodig :arrow: Lijn 147 kan je het noord-zuid v.v. laten rijden en 143 oost-west v.v. :wink: