Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Zouden meer attracties moeten doen, als je er van uit gaat dat 10% met het ov gaat is hel slechts een verhoging van 10-20 cent per kaartje.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

In het geval van Hellendoorn gaat het nog niet eens om 10% van de bezoekers die met het OV gaan. Ik rij nu 2,5 jaar ook op lijn 96 en als ik in al die tijd 100 bezoekers van het Avonturenpark in de bus heb gehad is het veel.

Ten tijde van Connexxion, voor 2005, gingen de mensen ook al niet meer met het OV, ondanks de halfuursdienst. Toen reden we zelfs nog zondag tussen Nijverdal en Hellendoorn(alhoewel, rijden..... je stond meer stil dan dat je reed omdat er geen passagiers waren. Heb hele boeken uit kunnen lezen op zondagmiddag).

Maar ben het er wel mee eens dat een 2-uursdienst geen optie is, dat is de absolute doodsteek.
Maar dit zijn plannen voor 2018 en hier hebben nog een grote groep mensen wat over te roepen:
Provincie
Gemeente
Consumentenorganisaties als Rover en ROCOV
Ondernemingsraad Syntus Twente

De publicatie nu is een politiek spel van de wethouder om de gemeenteraad te laten weten waar Syntus mee bezig is in de hoop dat zij tegen deze plannen gaan stemmen in 2017.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Hoe is de bezetting op zaterdag (en doordeweeks) dan?
Ik heb geen onderschrift
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef:Zouden meer attracties moeten doen, als je er van uit gaat dat 10% met het ov gaat is hel slechts een verhoging van 10-20 cent per kaartje.
Ik denk dat de bezetting laag is omdat Hellendoorn (net als Slagharen) op gezinnen richt en die hebben meestal een auto en pa of ma kan dan wel rijden. Duinrell, Walibi en in mindere mate Efteling richten zich meer op jongeren. Die hebben vaak geen auto, soms geen rijbewijs en zijn dus afhankelijk van de bus.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Ik heb de route van lijn 96 bekeken en bij nader inzien lijkt mij de route die er wordt gereden ook wel een beetje onnodig. Tussen Rijssen en Nijverdal ben je even snel met de trein en naar Slagharen is het maar 10 minuten fietsen. Blijft alleen het Avonturenpark over. Misschien kunnen ze die hele lijn maar beter schrappen. Hooguit kan het Avonturenpark misschien lijn 594 sponsoren om langs het park te gaan.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Doordeweeks zitten er nog aardig wat scholieren en studenten in. Bij de halte Helmerink in Nijverdal zit een school waar aardig wat mensen uit Rijssen naar toe gaan. Daarnaast veel mensen uit Rijssen-noord die naar station Nijverdal gaan en daar de trein naar Zwolle nemen. Op Hellendoorn-Nijverdal is het redelijk rustig.

Wat bezoekers voor het Avonturenpark betreft: vooral in de schoolvakanties zie ik ze, en zowel van/naar de stations Rijssen en Nijverdal. De overstap in Nijverdal is ook vrij lang met bijna 20 minuten vind ik, maar dat heeft weer te maken met de aansluiting in Rijssen op trein en lijn 80 en de aansluiting trein <-> Rijssen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente

Bericht door CamilleKreemers »

Is in Nijverdal niet een OV-knoop mogelijk? Die aansluiting moet toch beter kunnen?
Edit:
De treinen liggen rond .15/.45, dus kan je de bus rond .19/.49 naar Hellendoorn sturen. Rijtijd ongeveer 10 minuten, dus kan je hierdoor een frequente busdienst op alle treinen laten aansluiten. Hierbij maak je de OV-kwaliteit dus iets hoger met fors kortere aansluitingen.

Omloop:
A treinen: .15 > V bus bij station :. 19 -> A bus Hellendoorn: .29
V bus Hellendoorn: .31 -> A bus bij station .41 -> V treinen: .45
Herhaling hierboven op ander half uur.

Gevolg: 1 busomloop die frequent OV uitvoert. Je kan zelfs een touringboer dit laten doen met een Syntusbus.

Andere vraag: Is het niet een idee lijn 61 tussen Enschede - Denekamp door te trekken naar Nordhorn? Hiermee verbeter je toch het grensoverschrijdend vervoer.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef:Doordeweeks zitten er nog aardig wat scholieren en studenten in. Bij de halte Helmerink in Nijverdal zit een school waar aardig wat mensen uit Rijssen naar toe gaan. Daarnaast veel mensen uit Rijssen-noord die naar station Nijverdal gaan en daar de trein naar Zwolle nemen. Op Hellendoorn-Nijverdal is het redelijk rustig.

Wat bezoekers voor het Avonturenpark betreft: vooral in de schoolvakanties zie ik ze, en zowel van/naar de stations Rijssen en Nijverdal. De overstap in Nijverdal is ook vrij lang met bijna 20 minuten vind ik, maar dat heeft weer te maken met de aansluiting in Rijssen op trein en lijn 80 en de aansluiting trein <-> Rijssen.
Mensen uit Rijssen noord kunnen naar Rijssen fietsen en vandaaruit is het 45 minuten naar Zwolle (t.o.v. 1 uur met bus+trein). Voor de school in Nijverdal kan je een schoolbus laten rijden.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

Dat ik komt op me over als reizigertje pesten. Mensen kunnen gaan fietsen, je waarom hebben we dan ov uitgevonden :N
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:
dennistd schreef:Doordeweeks zitten er nog aardig wat scholieren en studenten in. Bij de halte Helmerink in Nijverdal zit een school waar aardig wat mensen uit Rijssen naar toe gaan. Daarnaast veel mensen uit Rijssen-noord die naar station Nijverdal gaan en daar de trein naar Zwolle nemen. Op Hellendoorn-Nijverdal is het redelijk rustig.

Wat bezoekers voor het Avonturenpark betreft: vooral in de schoolvakanties zie ik ze, en zowel van/naar de stations Rijssen en Nijverdal. De overstap in Nijverdal is ook vrij lang met bijna 20 minuten vind ik, maar dat heeft weer te maken met de aansluiting in Rijssen op trein en lijn 80 en de aansluiting trein <-> Rijssen.
Mensen uit Rijssen noord kunnen naar Rijssen fietsen en vandaaruit is het 45 minuten naar Zwolle (t.o.v. 1 uur met bus+trein). Voor de school in Nijverdal kan je een schoolbus laten rijden.
Lijn 96 opheffen is niet aan de orde. Buiten het feit dat Nijverdal nog 2 locaties voortgezet onderwijs heeft zijn er voldoende mensen die vanuit Rijssen in Nijverdal boodschappen doen of andersom. Daarnaast is lijn 96 betrouwbaarder dan de spoorlijn via Wierden, waarbij je bij een vertraging van meer dan 4 minuten in Wierden de aansluiting mist.
Ik ben het er wel mee eens dat de knoop in Nijverdal hoort te liggen en niet in Rijssen, hopelijk een omissie die in 2018 opgelost wordt wanneer Syntus de spoorlijn overneemt.

Wel ben ik van mening dat in de daluren en in vakanties de frequentie omlaag kan.
De buurtbus naar het AVP laten rijden is geen optie. Als je de aansluiting in Nijverdal goed maakt gaan meer mensen met de bus naar het station.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

JeffreyMeijer schreef:Dat ik komt op me over als reizigertje pesten. Mensen kunnen gaan fietsen, je waarom hebben we dan ov uitgevonden :N
Als je ov inzet om mensen die normaal zouden fietsen aan te trekken ben je toch echt verkeerd bezig. Busvervoer is zelden rendabel, dus het is handig om dit zo spaarzaam mogelijk in te zetten op reisrelaties die niet met de trein kunnen en te ver zijn om te fietsen.

Voor die paar scholen kan je wat scholierenlijntjes inzetten en voor het Avonturenpark kan je een zomerlijn inleggen.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Een scholierenlijn werkt niet met wisselende lestijden van verschillende klassen (dan moet je namelijk alsnog 3x heen en 4x terug rijden of zo) en het avonturenpark heeft ook in het voor- en najaar bezoekers.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Das minder dan 1x per uur dus een besparing, vergeet Daarnaast niet dat het maar een half uur fietsen tussen die dorpen is. Vind ik nou ook niet betreft overdreven veel.
Er is vast wel een enkele reiziger die om 2 uur snachts van Amsterdam naar lutjebroek wil, maar daar leg je toch ook geen speciale lijn voor in? Als je al in het weekend eens per twee uur moet gaan rijden twijfel ik erg aan de vraag.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

sirvinniei schreef:
JeffreyMeijer schreef:Dat ik komt op me over als reizigertje pesten. Mensen kunnen gaan fietsen, je waarom hebben we dan ov uitgevonden :N
Als je ov inzet om mensen die normaal zouden fietsen aan te trekken ben je toch echt verkeerd bezig. Busvervoer is zelden rendabel, dus het is handig om dit zo spaarzaam mogelijk in te zetten op reisrelaties die niet met de trein kunnen en te ver zijn om te fietsen.

Voor die paar scholen kan je wat scholierenlijntjes inzetten en voor het Avonturenpark kan je een zomerlijn inleggen.
Niet iedereen kan fietsen? Fietsen is niet altijd mogelijk door het weer?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Twente

Bericht door Post »

Als fietsen niet mogelijk is door het weer dan ligt er zo veel sneeuw dat de bus ook niet rijdt. Een half uur fietsen is goed te doen en een regenpak is goedkoper dan ieder dag met de bus en ook nog gezonder. :Y *bus*
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Twente

Bericht door Chrysa »

Als het regent zijn bussen vaak toch wel een stuk voller dan normaal, en dan rijden ze zelfs hier in Brabant ook nog eens enigzins op tijd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael »

In Brabant heb je op sommige lijnen (te) veel rijtijd. Als je dan 2 of 3 minuten te laat van de beginhalte vertrekt ben je een paar haltes verder weer te vroeg. Hier in Brabant kan je op sommige lijnen vertragingen vrij makkelijk eruit rijden door de vele rijtijd die je op sommige lijnen hebt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

Post schreef:Als fietsen niet mogelijk is door het weer dan ligt er zo veel sneeuw dat de bus ook niet rijdt. Een half uur fietsen is goed te doen en een regenpak is goedkoper dan ieder dag met de bus en ook nog gezonder. :Y *bus*
Dat is dus onzin. Fietsers duiken sneller naar binnen dan bussen. Een half uur fietsen is zeker niet voor iedereen te doen. Leeftijd en fysieke beperkingen. En een regenpak gezond? Misschien gezonder dan elke dag de bus. Ik denk dat het argument mensen kunnen ook fietsen weinig houd snijdt. Als er immers vraag is, dan kan er een bus rijden. Begrijp ook niet dat er hier op de site nog steeds het waanidee heerst dat een bus minimaal een keer per uur moet rijden. Al rijdt de bus een paar keer per dag. Plaatsen blijven bereikbaar per ov. Dan nog kun je aardig wat bezuinigen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Twente

Bericht door Wubbo »

Mensen die met de bus naar hun werk gaan, kunnen ook gaan fietsen of dichter bij hun werk gaan wonen
Scholieren die met de bus naar school gaan, kunnen ook gaan fietsen
Bejaarden die met de bus boodschappen doen, kunnen ook hun boodschappen thuis laten bezorgen
Mensen die met de bus naar het ziekenhuis gaan, kunnen ook naar een ander ziekenhuis gaan of een taxi bestellen.

Kortom: afschaffen die bussen, nergens goed voor *bus*

Gelukkig is de wereld niet zo simpel.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Ik zeg helemaal niet dat het zo simpel is, maar om een onrendabele bus te laten rijden die praktisch als stadsbus fungeert voor 2 dorpjes met allebei een station aangezien en er toch geen kernen tussen liggen die Daarnaast aangedaan worden vind ik een beetje overdreven.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Oké met die redenatie kan ik zeggen dat, Veenendaal 3 stations heeft. En Veenendaal heeft ongeveer 10.000 inwoners meer dan Rijssen en Nijverdal samen. Je kan toch op de fietst naar een van die drie station in Veenendaal. Afschaffen die buslijnen van en naar Veenendaal. Je kan met de trein naar Ede, Rhenen, Utrecht en Amersfoort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Veenendaal heeft dan ook puur alleen verbindende lijnen naar kernen waar geen gelijkwaardige treinverbinding naar rijdt (Amersfoort, Utrechtse heuvelrug en Ede) de buslijnen worden nauwelijks gebruikt voor lokaal vervoer (op 83 na, maar dat komt omdat je vanaf Veenendaal West niet naar Arnhem kunt).
Ik heb geen onderschrift
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

CamilleKreemers schreef:
Andere vraag: Is het niet een idee lijn 61 tussen Enschede - Denekamp door te trekken naar Nordhorn? Hiermee verbeter je toch het grensoverschrijdend vervoer.
61 rijdt naar Glanerbrug, niet naar Denekamp. Sowieso moet je de lijn 62 naar Denekamp niet nog langer maken, als je bedenkt dat 1x heen en terug al 3,5 uur is. Het is volgens mij al de langste lijn in Twente zo'n beetje :P
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Lijn 61 rijdt niet naar Glanerbrug of Denekamp, maar naar Overdinkel. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Twente

Bericht door Bluearrow »

Persoonlijk denk ik dat men in Nederland eens moet afstappen van het idee om pas te gaan rijden als er vraag naar is. Okee, het kost extra geld, maar ik denk dat men "aanbod" moet creeren (en dan niet iets 3 maanden op proef moet stellen, want die tijd is gewoon veels te kort). Bovendien moet men af van het inzetten van allerlei taxibusjes en alternatieve vervoerders, want in de meeste gevallen zijn die soorten van vervoer niet zichtbaar als 'openbaar vervoer'. Het moet voor de mensen echt zichtbaar zijn dat er een (grote) bus rijdt. En dan ga ik zelfs nog een stapje verder, de kleine (korte) kutlijntjes moeten verdwijnen, er moeten gewoon langere doorgaande lijnen gecreerd worden, vooral tussen knooppunten van vervoer.

Maar ja, in Nederland denkt men alleen aan "hun eigen concessie" en heeft absoluut geen oog voor wat er buiten gebeurd (en dat is natuurlijk weer een heel ander onderwerp). Hierdoor is Nederland in (vaak) veel kleine stukje verdeeld.

Ikzelf woont op een 'knooppunt' waar maar liefst 5 verschillende concessies actief zijn, en merk gewoon dat alle bedrijven aldaar alleen maar in hun eigen straatje denken. Een 'grensoverschrijdende' verbinding (qua consessiegebieden) wordt binnenkort opgeheven, simpelweg omdat men niet wil samenwerken (of meedenken). Kortom, de reizigers zijn de dupe en moeten binnenkort weer via-via gaan reizen met extra overstappen en een flink duurder kaartje. Daar denkt men niet over na.

PS: Men moet in Nederland simpelweg het hele concessiegedoe afschaffen, want de 'reizigers' hebben daar alleen maar nadeel van. Maar ja, da's weer een heel andere discussie.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten