Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 2588
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Berichtdoor SuperGhost » Vr 05 Jan 2018, 18:22

RTBS schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand in lijn 30 zien zitten! Ze hadden beter lijn 50 kunnen behouden want die deed het gewoon goed voor een nieuwe lijn en trok steeds meer mensen. Lijn 30 is ook alleen maar in het leven geroepen omdat Syntus er subsidie voor kreeg van de gemeente Borne.

Als Syntus enig onderzoek had gehouden dan kwamen ze er achter dat driekwart van de nieuwe inwoners van nieuwbouwwijk Bornsche Maten uit Hengelo afkomstig zijn. Ongeveer hetzelfde percentage zal in Hengelo werken of naar school gaan of vanaf daar de intercity nemen. Die mensen zullen vrijwel nooit naar het centrum van Borne reizen. Dan ga je toch geen lijn oprichten die tussen Bornsche Maten en Borne (stoptrein)station rijdt? Ook de nieuwe buurtbusjes zullen geen succes worden, maak er dan een beltaxi van.

Mijn advies dus: lijn 51 vaker laten rijden, zeker in de avond en op zondag (zoals ze al van plan zijn) en daarnaast een lijn 50 op de uren dat lijn 51 maar 1x per uur rijdt, die een lus Hengelo station-Ikea-Bornsche Maten-Stroom Esch maakt. Beide lijnen moeten dan samen een half uurdienst vormen. Denk ook aan de Ikea en megastore-bezoekers, die mensen verwachten minstens ieder half uur een bus en anders gaan ze wel met de auto of fiets. Met name het traject Hengelo station en Westermaat Plein/Ikea heeft zoveel potentie door het grote aantal bezoekers, alleen heeft Syntus nog nooit een fatsoenlijke dienstregeling op dit traject gehad.
Is het dan misschien niet beter om lijn 51 altijd te laten eindigen op station Borne en lijn 30 vanaf Stroom Esch door te trekken naar Hengelo via de IKEA en Westermaat?
Of anders om lijn 51 niet meer via station Borne te laten gaan, maar via Bornsche Maten en Stroom Esch (de wijken die het verst van het station liggen)? De wijken die lijn 51 nu bediend liggen immers juist redelijk dicht bij het station, waardoor je juist met de trein gaat concurreren en de wijken die ver van het station liggen juist niet bediend.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1794
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Berichtdoor julsteren » Vr 05 Jan 2018, 18:48

marvinkok schreef:maar stroom esch/Bornse maten heeft nog amper reizigers gegenereerd.


Het gemiddelde huishouden heeft op een paar uitzonderingen na gemiddeld 2 tot 3 auto's, scholieren hebben daar ook sneller eigen vervoer (fiets, eigen auto).

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Vr 05 Jan 2018, 21:02

Toevallig genoeg lees ik dat dan weer terwijl ik nu in de auto op de A1 langs de IKEA rij :')
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1794
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Berichtdoor julsteren » Vr 05 Jan 2018, 21:06

Dan voel je je nu zoals menig inwoner van dit niet zo heel erg vredige dorp zich voelt, verwaand in de OV-loze rijkdom van het autobezitten.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Vr 05 Jan 2018, 21:11

Ach op korte afstanden wil ik nog wel eens de auto pakken maar ja dat is meestal even op en neer naar de supermarkt ofzo. Voor langere afstanden pak ik toch het OV. Als ik naar plein Westermaat wil pak ik eigenlijk altijd de trein/bus en dat doe ik ook als ik naar de IKEA in Zwolle wil.

Maar als ik naar het station wil pak ik of de fiets of de bus (165 die op 1,5 minuur fietsen of 5 minuten lopen voor mij te bereiken is) die perfecte aansluiting geeft op de trein naar Zwolle
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37513
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Suus » Zo 07 Jan 2018, 02:18

regenmaker schreef:Nou toen ik in Delft naar de IKEA ging met de bus en toen was die erg druk.

Het aantal bezoekers aan de IKEA in Delft per bus arriveert is te verwaarlozen in verhouding tot wat er op het parkeerterrein en de twee parkeergarages staat. En een deel van de mensen die daar per bus komen en gaan zijn bovendien internationale bezoekers van Inter IKEA Systems (meestal te herkennen aan een keycord) dat ook in de IKEA in Delft zit, daardoor heb je nog net iets meer reizigers.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30242
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Daniel » Zo 07 Jan 2018, 15:25

Bereikbaarheid per OV is wel iets waar IKEA zijn vestigingslocaties op afstemt: ze zitten altijd op plekken waar je met bus of trein kunt komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

raffe
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 10 Jan 2018, 20:05

Re: Concessie Twente

Berichtdoor raffe » Wo 10 Jan 2018, 20:21

Ik ben normaal niet actief op het forum (ik lees alleen), maar ik heb nu wel iets interessants om te delen.

Aangezien er in Enschede relatief weinig stadslijnen zijn, maar het merendeel wel hoogfrequent is(>4x per uur), leek het mij wel leuk om een kaartje te maken met alle stadslijnen incl lijn 62.

Afbeelding

Natuurlijk is het niet perfect, maar het is in ieder geval een poging om het netwerk een beetje in kaart te brengen.

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 328
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor nsimmelink94 » Do 11 Jan 2018, 15:34

Ziet er strak uit :o

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 87
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Dre » Vr 12 Jan 2018, 12:19

raffe schreef:Ik ben normaal niet actief op het forum (ik lees alleen), maar ik heb nu wel iets interessants om te delen.

Aangezien er in Enschede relatief weinig stadslijnen zijn, maar het merendeel wel hoogfrequent is(>4x per uur), leek het mij wel leuk om een kaartje te maken met alle stadslijnen incl lijn 62.

http://i65.tinypic.com/6pcha8.png

Natuurlijk is het niet perfect, maar het is in ieder geval een poging om het netwerk een beetje in kaart te brengen.

Zeker goed gelukt! Twee kleine opmerkingen: De haltes Kotkampweg en Voortmansweg zijn omgedraaid (Kotkampweg komt richting Denekamp/Overdinkel vóór Voortmansweg) en lijn 62 gaat naar Denekamp, niet naar Overdinkel (da's lijn 61). :wink:

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Vr 12 Jan 2018, 13:09

Mooie kaart.
Heb nog wel een klein verbeterpuntje lijn 506 heeft officieel gezien de eerste en laatste stop in Enschede bij de MST Haaksbergerstraat en rijdt daarna zonder stops verder naar Boekelo
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Do 18 Jan 2018, 13:07

TWENTE: De dienstregeling van de stadsbussen in Twente wordt om 13.00 uur weer opgestart. De dienstregeling voor de streek starten we weer op zodra dat kan.

EDIT 14:15 uur: Ook de streekbussen gaan weer rijden
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

RTBS
Berichten: 46
Lid geworden op: Di 21 Nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Berichtdoor RTBS » Ma 22 Jan 2018, 23:17

Iemand al enig idee wanneer de nieuwe dienstregeling van Twents on-line komt en wat de wijzigingen zijn?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Ma 22 Jan 2018, 23:20

Geen idee. Heb ook nog geen adviesaanvraag/advies gezien op de website van Rocov Twente. Meestal kan je op basis van hun advies wel zijn wat de wijzigingen zijn maar ook dat laat op zich wachten.. .
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

RTBS
Berichten: 46
Lid geworden op: Di 21 Nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Berichtdoor RTBS » Ma 22 Jan 2018, 23:26

Zal wel een keer tijd worden als deze op 4 maart in moet gaan, is nog geen 6 weken....

dennistd
Berichten: 2737
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Di 23 Jan 2018, 00:41

cassie127 schreef:Geen idee. Heb ook nog geen adviesaanvraag/advies gezien op de website van Rocov Twente. Meestal kan je op basis van hun advies wel zijn wat de wijzigingen zijn maar ook dat laat op zich wachten.. .
Rocov Twente is (in elk geval online) nogal inactief.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Jeroen78
Berichten: 10
Lid geworden op: Di 23 Jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Jeroen78 » Di 23 Jan 2018, 21:30

Uit een schrijven van de gemeente Enschede weet ik dat Lijn 4 in Enschede ingekort wordt tussen het CS en de Stroinkslanden. Lijn 5 gaat doordeweeks meer rijden tussen het Zwering en het CS. Meer dan dat kan ik niet zeggen.

dennistd
Berichten: 2737
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Di 23 Jan 2018, 21:38

Dat is logisch: lijn 4 en 5 worden wat betreft 't Zwering samengevoegd tot één lijn: de huidige route van lijn 5 tot WKC Stadsveld en vanaf daar weer terug richting Volksparksingel (en dus niet meer naar de Haaksbergerstraat). De frequentie zal dan omhoog moeten naar zeker een kwartiersdienst schat ik in.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Jeroen78
Berichten: 10
Lid geworden op: Di 23 Jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Berichtdoor Jeroen78 » Di 23 Jan 2018, 21:44

In de spits en op zaterdag zouden er 6 bussen in het uur gaan rijden. Wat trouwens goed uit kan want in de spits en op zaterdag zit de bus naar en van het Zwering goed vol.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 23 Jan 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6437
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie Twente

Berichtdoor regenmaker » Di 23 Jan 2018, 22:10

Zie ik daar dan zowaar een frequentie verhoging in de provincie Overijssel. :o :shock:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1794
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Berichtdoor julsteren » Di 23 Jan 2018, 22:12

Ik sta er van te kijken ja :shock:

Ik ga in mijn wijk van 7 dagen per week minimaal een uurdienst met zelfs in de spitsen een uurdienst na Ma-Vr overdag een 8-persoons apparaat,
daar in Enschede naar een 10-minuten frequentie! :shock: Beetje eng dit Overijssel en Keolis! :N

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3194
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor cassie127 » Di 23 Jan 2018, 22:14

Alleen lijn 9 in Zwolle rijdt nog vaker dan 6x per uur maar voor de rest is meer dan 2-4x per uur al een uitzondering in Overijssel. Laatste tijd zie ik steeds vaker nieuwe buurtbussen komen die het of net niet kunnen halen in 1 uur en daardoor 1x per 1,5 uur gaan rijden terwijl dit op diverse lijnen op te lossen is.
Laatst gewijzigd door cassie127 op Di 23 Jan 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

MdJ
Berichten: 4231
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Berichtdoor MdJ » Di 23 Jan 2018, 22:15

Lijn 4/5 reden en rijden al beide 3x per uur, dus samen 6x per uur naar 't Zwering. Geen frequentieverhoging bij elkaar dus.
Bij twijfel: gebruik beton.

dennistd
Berichten: 2737
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Twente

Berichtdoor dennistd » Di 23 Jan 2018, 22:43

Maar waarom zou je de lijnen samen willen voegen als er net zoveel bussen blijven rijden?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6437
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie Twente

Berichtdoor regenmaker » Di 23 Jan 2018, 22:58

Waarschijnlijk duidelijkheid voor de reiziger. Er straks één lijn naar het 't Zwering. Tevens heb je dan geen mensen die in lijn 4 de andere kant op instappen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten