Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Het is in het belang van zowel de Achterhoek als Twente dat er een busverbinding tussen beide komt die niet anderhalf uur duurt. Dat Haaksbergen dan verminderd wordt aangedaan is mijns inziens niet verrassend en niet zo'n probleem. Het gros van de reizigers op de lijnen 73 en 74 is toch gericht op Enschede en Doetinchem.
De oplossing is zoals al eerder is genoemd een overstap creëren voor 62 en 73/74 op een logische locatie zodat Haaksbergen voldoende bediend kan worden. Maar ja, dan moet-ie er wel komen -o-
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Zouden de 73/74 dan pas bij het Danspaleis de nieuwe N18 op gaan? Of houdt Eibergen alleen de 72 nog over in het dorp?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Bericht door Nitein-Repart »

Ja, 73/74 gaan pas na Danspaleis de nieuwe N18 op (en ook tussen Groenlo en Eibergen zou in de toekomst een nieuw stuk N18 benut worden door 73/74). De haltes Viersprong en Garage Grooters in Eibergen blijven door 73/74 bedient worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Ook de halte De Kiefte blijft bediend worden door 73 en 74, aangezien die verplaatst is naar de nieuwe verbindingsweg tussen de nieuwe N18 en de oude bij afslag Eibergen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

https://www.tubantia.nl/haaksbergen/bus ... ~a050a584/

De 73/74 gaan definitief over de nieuwe N18, terwijl het overstappunt Assinkbos niet gebouwd gaat worden. Lekker voor de reizigers Eibergen <=> Haaksbergen, die mogen de vaak onhaalbare overstap in Neede dus gaan proberen te halen. Of in the middle of nowhere bij een kansloos smalle halte overstappen....
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Zou lijn 72 niet 1x/uur naar Haaksbergen i.p.v. Neede kunnen gaan rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Ah weer prima geregeld zoals we het gewend zijn inmiddels. Afbraak van het OV in onze regio :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Nouja, afbraak. Voor een groot gedeelte van de reizigers (lees: Gelderlanders) is dit juist een verbetering.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Overigens vind ik dat verkeersveiligheid-verhaal gewoon bullshit: er is prima een extra afslag aan de eerste rotonde te maken met daaraan een busstation.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

regenmaker schreef:Nouja, afbraak. Voor een groot gedeelte van de reizigers (lees: Gelderlanders) is dit juist een verbetering.
Precies. Doetinchem-Enschede kan nu pakweg 15-20 minuten sneller. Dat ga je echt wel merken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef:https://www.tubantia.nl/haaksbergen/bus ... ~a050a584/

De 73/74 gaan definitief over de nieuwe N18, terwijl het overstappunt Assinkbos niet gebouwd gaat worden. Lekker voor de reizigers Eibergen <=> Haaksbergen, die mogen de vaak onhaalbare overstap in Neede dus gaan proberen te halen. Of in the middle of nowhere bij een kansloos smalle halte overstappen....
Volgens mij komt er geen busstation, maar overstappen bij de huidige halte kan dan wel. Probleem is alleen dat die helemaal niet bedoeld is grote groepen reizigers.

Ook blijf ik me afvragen of lijn 62 het wel aan kan om naast de reizigers Borculo/Neede<->Haaksbergen/Enschede ook nog de scholieren Eibergen-Haaksbergen mee te nemen in de ochtendspits. Ik vrees voor achterblijvende reizigers bij het Danspaleis.

Ook vraag ik me af hoe het in het weekend moet, want lijn 74 had dan bij het Danspaleis moeten eindigen. Daar is nu dus geen voorziening voor.
regenmaker schreef:Zou lijn 72 niet 1x/uur naar Haaksbergen i.p.v. Neede kunnen gaan rijden?
Dat zou een oplossing zijn, zeker als je de rit naar Haaksbergen op de schooltijden van Het Assink Lyceum laat aansluiten (dus niet in het verkeerde halfuur laat doorsturen).
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door busentrein »

dennistd schreef:https://www.tubantia.nl/haaksbergen/bus ... ~a050a584/

De 73/74 gaan definitief over de nieuwe N18, terwijl het overstappunt Assinkbos niet gebouwd gaat worden. Lekker voor de reizigers Eibergen <=> Haaksbergen, die mogen de vaak onhaalbare overstap in Neede dus gaan proberen te halen. Of in the middle of nowhere bij een kansloos smalle halte overstappen....
Zoals in een eerder bericht is verschenen gaat naar alle waarschijnlijkheid buslijn 53 doorgetrokken worden naar Eibergen om de relatie Haaksbergen/Hengelo bereikbaar te houden voor reizigers uit de Achterhoek.
nsimmelink94 schreef:
regenmaker schreef:Nouja, afbraak. Voor een groot gedeelte van de reizigers (lees: Gelderlanders) is dit juist een verbetering.
Precies. Doetinchem-Enschede kan nu pakweg 15-20 minuten sneller. Dat ga je echt wel merken.
Ik weet niet waar jij de rijtijd winst van 15 minuten op baseert, maar ik ben nog niet verder gekomen dan een rijtijdwinst van 6 minuten in een van de conceptvervoersplannen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

busentrein schreef:
dennistd schreef:https://www.tubantia.nl/haaksbergen/bus ... ~a050a584/

De 73/74 gaan definitief over de nieuwe N18, terwijl het overstappunt Assinkbos niet gebouwd gaat worden. Lekker voor de reizigers Eibergen <=> Haaksbergen, die mogen de vaak onhaalbare overstap in Neede dus gaan proberen te halen. Of in the middle of nowhere bij een kansloos smalle halte overstappen....
Zoals in een eerder bericht is verschenen gaat naar alle waarschijnlijkheid buslijn 53 doorgetrokken worden naar Eibergen om de relatie Haaksbergen/Hengelo bereikbaar te houden voor reizigers uit de Achterhoek.
Ik dacht dat dat alleen een ideeballonnetje was en nog niet concreet.

Als dat wel concreet wordt, zou dat geweldig zijn (zeker voor de scholieren handig, aangezien 53 al helemaal voor de deur van de school stopt). Waar zou die bus dan overigens moeten keren en hoe lang moet hij dan keren?
Je zou wellicht (als de keertijd het toelaat) dan na Eibergen Viersprong nog verder kunnen rijden middels een rondje via Eibergen-West, wat nu erg ver van de bushaltes af ligt (sommige plekken bijna 2 km). Je kan dan een rondje rijden via de Klaashofweg, Schoppensteastraat, Bronbeekstraat, Beltrumseweg/Nieuwstraat en de J.W. Hagemanstraat. Hier kun je dan haltes maken ter hoogte van Blenkenkamp (waar vroeger een halte lag), kruising Bronbeekstraat/Beltrumseweg, sporthal De Pickerhal en Bartelinksgang (huidige buurtbushalte).

Overigens zou ik er voor pleiten om lijn 53 dan in Eibergen aan lijn 72 vast te maken. Lijn 72 is nu eenmaal drukker op (Eibergen-)Groenlo-Lichtenvoorde dan op Eibergen-Neede. Voor Eibergen-Neede kun je dan altijd een klein busje inzetten (of wellicht zelfs een buurtbuslijn van maken), die dan na halte Viersprong het hierboven genoemde rondje kan rijden (dat komt sowieso uit qua rijtijden) en in Neede dan iets ruimer kan keren, zodat hij in Neede betere haalbare overstappen krijgt.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Als 53 doorgetrokken wordt moet je rekenen op een rijtijd van een half uur om naar Eibergen en terug te gaan: dat heeft ie namelijk nodig om in Haaksbergen weer in de knoop te komen. Keren kun je doen op de nieuwe rotonde net voor de nieuwe N18. Koppelen aan de 72 zie ik eventueel pas gebeuren als de nieuwe concessie ingaat waarbij het één vervoerder wordt. Maar vergis je niet in de reizigersstroom 72-62-56, dat zijn er zelfs buiten de spits nog wel een stuk of vijf per bus.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente

Bericht door Roeland »

Ik denk dat de keuze om de 73-74 over de N18 te rijden een prima keuze is (voor de grote groep doorgaande reizigers), maar dat het onderliggende lijnennet wel (fors) moet worden aangepast.
Een eerste aanzet hiervoor:
* lijn 72 en 53 koppelen tot één doorgaande lijn Achterhoek - Hengelo (via Haaksbergen)
* lijn 97 rijdt na Haaksbergen door naar Enschede (via de 62-route)
* lijn 66 doortrekken naar Eibergen (om het vervallen van lijn 72 tussen Eibergen en Neede te compenseren), of anders een nieuw pendellijntje Eibergen - Neede

Ben benieuwd naar de oplossingen in het Vervoerplan 2019 van Twents!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Je weet dat 66 alleen nog maar in de spits op Delden-Neede rijdt (2-3 ritten 's ochtends en 3-4 ritten 's middags)? Het lijkt me dat dit ook een uitsterfconstructie is en die binnen enkele jaren volledig is verdwenen op Delden-Neede.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door busentrein »

Roeland schreef:Ik denk dat de keuze om de 73-74 over de N18 te rijden een prima keuze is (voor de grote groep doorgaande reizigers), maar dat het onderliggende lijnennet wel (fors) moet worden aangepast.
Een eerste aanzet hiervoor:
* lijn 72 en 53 koppelen tot één doorgaande lijn Achterhoek - Hengelo (via Haaksbergen)
* lijn 97 rijdt na Haaksbergen door naar Enschede (via de 62-route)
* lijn 66 doortrekken naar Eibergen (om het vervallen van lijn 72 tussen Eibergen en Neede te compenseren), of anders een nieuw pendellijntje Eibergen - Neede

Ben benieuwd naar de oplossingen in het Vervoerplan 2019 van Twents!
Hadden we hier het ideeëntopic niet voor? :X
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Het loopt nog niet storm met het nieuwe buurtbusmaterieel in Twente, er stonden er al 3 bij de ''dokter'', en sinds vandaag kan de splinternieuwe 318 (met Flex bestickering) ook tussen de defecte wagens staan, en rijd de 501 (oude Renault buurtbus) op het Bornse stadsnetwerk. De 318 ervaarde een niet werkende EBS, passagiersdeur, airco. Alles deed het er gewoon niet aan behalve het motortje zelf, reizigers moesten via de chauffeursstoel in en uit stappen, en dat vond ik in sommige gevallen helemaal niet erg :@
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Had je een mooie dame bij je op schoot zitten jongen? :mrgreen:
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

_O-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Twente

Bericht door edje »

Wat is eigenlijk de bedoeling van dat TwenteFlex busje.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Gaat in Rijssen en Holten rijden: https://www.twents.nl/flex
qiribi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:31

Re: Concessie Twente

Bericht door qiribi »

Keolis is inderdaad van plan om lijn 53 door te trekken naar Eibergen, aldus de Tubantia vandaag:
"De directe busverbinding tussen Eibergen en Haaksbergen blijft bestaan. Keolis/Syntus lijkt de reddende engel te zijn. De vervoermaatschappij wil buslijn 53 uitbreiden."

via tubantia
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Bericht door Nitein-Repart »

Dan blijft Hengelo vanuit de Achterhoek ook ten minste bereikbaar zonder omreis via Enschede. Erg handig als je vanuit de Achterhoek in Hengelo moet zijn of de IC Berlin moet hebben. Ik ben wel benieuwd hoe de avond- en weekendbediening eruit gaan zien. Ik verwacht eerlijk gezegd dat lijn (73/)74 's avonds en in het weekend, als er niet wordt doorgereden naar Enschede gewoon naar Haaksbergen rijden om zo aan te sluiten op lijn 62 naar Enschede/Oldenzaal en lijn 53 naar Hengelo.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Als lijn 53 echt wordt doorgetrokken, dan zie ik nog 2 andere varianten als opties waar Arriva voor zou kunnen kiezen voor de avonduren en het weekend:

1) Lijn 74 blijft altijd van/naar Enschede rijden (wil Arriva eigenlijk ook, maar kan momenteel nog niet vanwege concessie-belemmeringen)
2) Lijn 74 gaat naar Neede rijden, met overstap op de 53 in Eibergen en de 62 in Neede en lijn 72 wordt dan ingekort tot Groenlo met overstap op de 74.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten