Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Mijns inziens kan je Industrieweg en Diekmaat wel schrappen, gezien in beide gevallen er haltes dichtbij zijn. Dat zou al wat schelen in de praktijk. Je kan beter hebben dat je twee keer stopt voor 4 personen dan 4x voor één. Maar goed, dat hoort meer in het fantasiedraadje :lol:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Bij de Diekmaatschool heb je zo af en toe nog wel eens reizigers die willen overstappen op lijn 72, wat op het busstation meestal niet lukt vanuit Enschede. Verder gaan de overstappen eigenlijk altijd wel goed, zeker als je op tijd aangeeft bij de chauffeur dat je wil overstappen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Het deel Nijverdal-Hellendoorn van lijn 96 sneuvelt vanaf maart en wordt vervangen door nog een buurtbus: https://www.tubantia.nl/hellendoorn/bus ... a6a39a232/

Overigens typisch weer een journalist die zich niet eerst verdiept heeft in de materie, getuige:
Spoorvervoerder Keolis heeft met Syntus afspraken gemaakt om de vertrek- en de aankomsttijden van deze buslijn enigszins aan te passen, zodat overstappers iets meer tijd krijgen om de trein te halen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Goed om te lezen dat het traject in Rijssen-Zuid weer wordt opgenomen in de dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Etienne »

Ergens verbaast me dat toch helemaal niets. Toen ik afgelopen augustus met het Pieterpad in Hellendoorn was aangekomen op een doordeweekse donderdag zat ik rond 15:30 helemaal alleen tot Nijverdal in de bus en pas bij het station in Nijverdal liep de bus vol met scholieren.

Wellicht kan er nog wel een 896 o.i.d. geïntroduceerd worden voor het Avonturenpark? Alhoewel ik geen idee heb of er echt veel mensen daar naar toe reizen per bus.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Het Avonturenpark heeft nauwelijks bezoekers die met het OV komen is mijn ervaring. Misschien dat er op een mooie zomerdag gemiddeld 10 op een dag zijn, meer zijn het er echt niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

"vroeger" reed men in de zomer met geledes naar het avonturenpark, toen was het volk amper weg te krijgen. Sinds het park betaald parkeren ontdekt heeft wilde het niet meer mee betalen aan de bussen en sindsdien is het snel bergafwaarts gegaan met het busvervoer naar het park.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Lijn 45 »

Op welke lijnen heb ik de meeste kans om een Ambassador te treffen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Ambassadors en Citea's rijden gewoon door elkaar, dat zijn geen aparte omlopen. Kwestie van ovzoeker in de gaten houden waar ze rijden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Lijn 1 t/'m 680 :')
Met uitzondering van 30 en een verkleinde kans op 95 en 96
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Je vergeet nog dat lijn 7 ook een zeer kleine kans heeft, net als lijn 10 :P
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Twente

Bericht door busfanNL »

En ik denk ook niet op de buurtbussen. :wink: Dat zou wel heel apart zijn. :)
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Gewoon een 12m op 506, kump goeeeeed
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Twente

Bericht door busfanNL »

Ojaaaaaa die was ik vergeten. Maar dat is ook wel echt een uitzondering op alle andere buurtbussen. :wink:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Nee, de 506 rijdt gewoon met een van de nieuwe rolstoeltoegankelijke verlengde Sprinters.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Ik kom net terug van de infoavond voor de nieuwe buurtbuslijn(en) die vanaf 4 maart in Borne gaan rijden (en qua aanmeldingen en aanwezigen ik zeker de jongste chauffeur ga zijn), dit brengt een hoop wijzigingen met zich mee:

- Lijn 51 gaat niet meer de lus door mijn wijk Letterveld rijden, hierdoor zullen de aansluitingen in Almelo en Hengelo ruimer worden, die nu door de krappe rijtijden niet gehaald kunnen worden.

- Lijn 30 (huidige stadsdienst met Optare's), wordt volledig geschrapt. Deze lijn rijdt nu ma-vr voor gemiddeld 25 reizigers rond en vervoert buiten de spits nagenoeg niemand.

De nieuwe buurtbuslijnen gaan als volgend zijn:

- 530: lusroute Station - IKEA - Bornsche Maten - Stroom Esch Oost - Centrum - Station
- 531: lusroute Station - Centrum - Stroom Esch West - Platenkamp - Station
- 532: lusroute Station - Platenkamp - Molenkamp - Letterveld - Station

Alle lijnen gaan 1xu rijden en er is aan 1 bus genoeg om alle 3 de lijnen te rijden (532 - 530 - 531 word de cyclus) , als er veel reizigersaanbod is in de ochtendspits gaan ritten met 2 bussen rijden.

Dit alles heb ik vernomen uit de officiële presentatie die de Gemeente Borne en Keolis gepresenteerd hebben afgelopen avond.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Als het goed is gaat lijn 51 in de avonduren en op zondag ook weer tot Hengelo rijden ipv in Borne om te draaien. Juist het drukste gedeelte van lijn 51 (Ikea-Hengelo CS) is vorig jaar gek genoeg opgeheven en dat was een fout van Syntus.

Vind dat Syntus de afgelopen jaren behoorlijk aan het prutsen is met lijn 8, 50 en 51. Deze rijden/reden vaak domweg achter elkaar aan en vervolgens komt er een hele tijd geen bus meer langs, vooral het gedeelte tussen Hengelo station en Westermaat/Ikea. Ook op zondag kwamen lijn 50 en 51 binnen tien minuten langs en vervolgens 50 minuten geen bus. Als je op zo'n manier reizigers wil trekken...

Als er een fatsoenlijke half uurdienst gereden zou worden dan zaten die bussen gewoon goed gevuld, ook op zondag. Toch stapten er in lijn 50 best veel mensen in, meer dan tien mensen in de kleine Optare alleen al bij Ikea was echt geen uitzondering. En toch werd deze nieuwe lijn, waar nog erg veel groei in zou kunnen zitten, opgeheven.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Lijn 51 niet meer door Letterveld kan ik aan de ene kant wel begrijpen, want buiten de spits heb je daar nauwelijks reizigers. In de spits is het anders als je reizigers naar Hengelo hebt (scholieren die niet eerst naar het station willen lopen/fietsen). Die ben je straks wel kwijt, want dan gaan ze natuurlijk alsnog met de trein.

Verder vind ik 25 man voor lijn 30 eigenlijk best nog veel, of zouden het er 12-13 per dag zijn die ook terug reizen?

Die losse lijnnummers lijkt me dan weer niet handig, tenzij je geen doorgaande reizigers Letterveld-Ikea wil hebben natuurlijk.

De verdeling 8/50/51 was niet echt optimaal nee, maar je zit ook nog met de 2, 11 en 13 waar je dan rekening mee moet houden. Dan lukt je nooit dus de 8 rijdt er altijd maar wat tussendoor. Die is ook vooral voor de doorgaande reizigers Westermaat <-> Enschede Zuid natuurlijk.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

dennistd schreef: Verder vind ik 25 man voor lijn 30 eigenlijk best nog veel, of zouden het er 12-13 per dag zijn die ook terug reizen?
Zoals ik het heb begrepen gaat het om 25 reizigers totaal verspreid over de dag. Dat kunnen dus mensen zijn die heen en terug reizien, het aantal daadwerkelijke reizigers zouden er dus wel minder moeten zijn.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand in lijn 30 zien zitten! Ze hadden beter lijn 50 kunnen behouden want die deed het gewoon goed voor een nieuwe lijn en trok steeds meer mensen. Lijn 30 is ook alleen maar in het leven geroepen omdat Syntus er subsidie voor kreeg van de gemeente Borne.

Als Syntus enig onderzoek had gehouden dan kwamen ze er achter dat driekwart van de nieuwe inwoners van nieuwbouwwijk Bornsche Maten uit Hengelo afkomstig zijn. Ongeveer hetzelfde percentage zal in Hengelo werken of naar school gaan of vanaf daar de intercity nemen. Die mensen zullen vrijwel nooit naar het centrum van Borne reizen. Dan ga je toch geen lijn oprichten die tussen Bornsche Maten en Borne (stoptrein)station rijdt? Ook de nieuwe buurtbusjes zullen geen succes worden, maak er dan een beltaxi van.

Mijn advies dus: lijn 51 vaker laten rijden, zeker in de avond en op zondag (zoals ze al van plan zijn) en daarnaast een lijn 50 op de uren dat lijn 51 maar 1x per uur rijdt, die een lus Hengelo station-Ikea-Bornsche Maten-Stroom Esch maakt. Beide lijnen moeten dan samen een half uurdienst vormen. Denk ook aan de Ikea en megastore-bezoekers, die mensen verwachten minstens ieder half uur een bus en anders gaan ze wel met de auto of fiets. Met name het traject Hengelo station en Westermaat Plein/Ikea heeft zoveel potentie door het grote aantal bezoekers, alleen heeft Syntus nog nooit een fatsoenlijke dienstregeling op dit traject gehad.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Mensen die een auto hebben van sowieso niet meer de bus naar de IKEA. Dan zouden ze èn het buskaartje moeten betalen èn verzendkosten voor de meubels èn moeten ze weer nog op wachten ook.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Nou toen ik in Delft naar de IKEA ging met de bus en toen was die erg druk. Ook in Zwolle heb ik meerdere malen mensen met de bus naar de IKEA zien gaan. Je hoeft niet altijd wat te kopen, soms vinden mensen alleen rondkijken ook prima.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MarlinOV
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 10 nov 2017, 15:03

Re: Concessie Twente

Bericht door MarlinOV »

En er zit niet alleen een IKEA. Heb meerdere keren dat gehad, dat ik na werk nog even langs de media markt wou. Alleen de verbinding is gewoon waardeloos, wat jullie al zeggen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

De bereikbaarheid van Plein Westermaat (zoals het gehele winkelcomplex heet) is per auto perfect, per OV een drama, nu komen enkel de 51 (uurdienst met spits een halfuursdienst), en de 8 (spitslijn) er, op zondag zelfs NIKS, vroegâh reed de 51 integraal elk halfuur, 7 dagen per week, en werd op de toegangsweg zelfs geadverteerd ''elk halfuur vanaf Hengelo station in 10 minuten naar plein westermaat'''. Maar toen kwam Keolis...
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Mwa... Bij connexxion zat er ook maar een handjevol volk in naar de ikea, en dat waren met name werknemers of een enkele student. Heb het in Hengelo nog nooit zo druk gezien of mensen met flinke aankopen de bus in willen, zoals in Delft bijvoorbeeld.
Ook met de half uursdienst op 50 werd het niet druk, hooguit in de spits maar meer dan 15 man heb ik nooit gehad. Merendeel stapte ook niet bij de ikea/plein uit maar eerder, bij Twente milieu en essent.
Goed dat 51 weer door gaat rijden, maar stroom esch/Bornse maten heeft nog amper reizigers gegenereerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten