Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door ArrivaBas »

Zo'n ding heet geen bussluis, maar een poller. Wel is inderdaad bekend dat bussen geen goede vrienden zijn met pollers.

Bussluis:
Afbeelding

Poller:
Afbeelding

Het voornaamste verschil tussen bussluizen en pollers is de doelgroepen verkeer die gemeentes in die zones willen weren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Twente

Bericht door groningen »

Het vreemde is als of de bus naar achteren wilde rijden. Als die polier te vroeg naar boven kwam en dat is waarschijnlijk gebeurd, dan zou het naar voren staan.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Hij staat ook naar voren ;)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Twente

Bericht door groningen »

Dat kon ik uit de foto niet zien.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Niet echt concessie Twente, maar wel duidelijk aansluitend hierop:
Buurtbus Ahaus-Haaksbergen verwelkomt 2.000ste passagier

AHAUS/HAAKSBERGEN - De Duitse buurtbus die van Ahaus naar de grens bij Buurse rijdt en daar aansluit op de bus naar Haaksbergen trekt steeds meer passagiers. Onlangs werd de 2000ste passagier verwelkomd.

De aantallen blijven stijgen, zegt voorzitter Josef Terbeck. "In december hadden we 356 reizigers, in januari meer dan 400."
Bron: Tubantia
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 06 feb 2018, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Flinke werkzaamheden in Haaksbergen tot juli:
Op 12 februari starten de werkzaamheden aan de Eibergsestraat in Haaksbergen hierdoor rijden wij tot juli een aangepaste route. Door de werkzaamheden is het tijdens deze periode niet goed mogelijk om over te stappen van en naar Hengelo. Wij adviseren reizigers om gebruik te maken van het volgend reisadvies:

Vanuit Borculo kunt u reizen met lijn 95 via Goor waar overgestapt kan worden op de trein richting Hengelo.
Vanuit Neede kunt u reizen met lijn 66 via Delden om daar over te stappen op de trein richting Hengelo of met lijn 62 richting Enschede.
Vanuit Eibergen/Groenlo kunt het beste doorrijden tot Enschede en daar over te stappen op de trein naar Hengelo.

Afbeelding
Wel jammer dat lijn 53 niet verlegd is naar het industrieterrein ipv het busstation om daar de overstap op 62 aan te kunnen bieden...
En het reisadvies vanaf Neede via Delden heb je vanaf volgende maand ook weinig meer aan: dan blijven er alleen in de spits nog een paar ritten over.
MarlinOV
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 10 nov 2017, 15:03

Re: Concessie Twente

Bericht door MarlinOV »

Dus als ik het goed zie, stopt er geen 1 bus die richting Enschede gaat op het station van Haaksbergen. Ook erg onhandig, als je ziet hoeveel daar op en uit stappen. Ben benieuwd hoe daar op word gereageerd, of dat er meer via Hengelo gaat reizen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat je het busstation bedoeld, het station (waar alleen nog museumtreinen komen) stopten die bussen sowieso al niet :wink:

Vooral handig voor al die scholieren vanuit Neede en Eibergen die in Haaksbergen moeten zijn, de bus stopt nu al helemaal niet meer in de buurt en overstappen is ook geen optie...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Ook dit jaar weer carnavalsbestemmingen op de bus in Twente *bus*
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Had het al verwacht dat ze het na de carnaval online gingen zetten... De nieuwe Dienstregeling staat nu online! https://t.co/b5d8VhIBta
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef:Flinke werkzaamheden in Haaksbergen tot juli:
Op 12 februari starten de werkzaamheden aan de Eibergsestraat in Haaksbergen hierdoor rijden wij tot juli een aangepaste route. Door de werkzaamheden is het tijdens deze periode niet goed mogelijk om over te stappen van en naar Hengelo. Wij adviseren reizigers om gebruik te maken van het volgend reisadvies:

Vanuit Borculo kunt u reizen met lijn 95 via Goor waar overgestapt kan worden op de trein richting Hengelo.
Vanuit Neede kunt u reizen met lijn 66 via Delden om daar over te stappen op de trein richting Hengelo of met lijn 62 richting Enschede.
Vanuit Eibergen/Groenlo kunt het beste doorrijden tot Enschede en daar over te stappen op de trein naar Hengelo.

Afbeelding
Wel jammer dat lijn 53 niet verlegd is naar het industrieterrein ipv het busstation om daar de overstap op 62 aan te kunnen bieden...
En het reisadvies vanaf Neede via Delden heb je vanaf volgende maand ook weinig meer aan: dan blijven er alleen in de spits nog een paar ritten over.
Hoe lossen ze dit overigens 's avonds en in het weekend op, aangezien lijn 74 dan normaal op Haaksbergen Busstation keert?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Vanaf Eibergen zoals 62 het industrieterrein op en dan bij Scholtenhage weer rechts richting Eibergen denk ik. Die kant van de weg is de meeste ruimte om te wachten namelijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Zullen de buurtbewoners leuk vinden, zo'n bus die daar enkele minuten voor de woonkamer blijft staan. :Y

Maar ik vroeg het omdat de bussen in 9292 nog altijd via het busstation staan, waarbij alleen voor 62 per keer staat aangegeven dat die voor de opgeheven haltes vervalt, maar bij 74 blijft die daar staan. Hierdoor vervallen ook alle overstappen volgens de reisplanner (je wordt of met de 72 via Neede gestuurd, of via Haaksbergen Busstation en dan met de 53 via station Hengelo en de trein naar Enschede)...
MarlinOV
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 10 nov 2017, 15:03

Re: Concessie Twente

Bericht door MarlinOV »

Eerste problemen met de aangepaste route van Keolis in Haaksbergen. Leerlingen van het Assink Lyceum moeten nu 20 minuten lopen, ook de overstap naar Hengelo is niet geweldig te noemen. Het lijkt haast wel of er niet over na gedacht is.

Nu willen zelfs de buschauffeurs met het probleem gaan bemoeien samen met de politiek partij "Dé actieve partij Haaksbergen", die snel een oplossing wil zien voor de problemen.

https://www.tubantia.nl/haaksbergen/rei ... ~a702c18f/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Het is ook een oplossing van niks dit. Als je kijkt naar de extra reistijden als je niet zover wil/kunt lopen:
Borculo-Haaksbergen: via Goor met lijn 95 + 97, extra reistijd 30-60 minuten
Borculo-Hengelo: via Goor met lijn 95 + trein, geen extra reistijd
Neede-Haaksbergen: via Hengevelde met lijn 66 + 97, extra reistijd 15, 45 of zelfs 75 minuten (buiten spits, met slechts mogelijke aansluitingen)
Neede-Hengelo: via Delden met lijn 66 + trein, geen extra reistijd
Enschede-Haaksbergen: via Hengelo met lijn 9 + 53 of trein + 53, extra reistijd 20-30 minuten

Daarbij vervalt lijn 66 volgende maand ook nog eens buiten de spits. Neede-Haaksbergen wordt dan via Borculo en Goor, wat je gewoon 75 minuten extra kost.

Het zou al heel wat schelen als lijn 53 vanaf de Hengelosestraat (halte Eykenhof) rechtdoor zou gaan naar het industrieterrein voor de overstap op 62. Op de halte Eykenhof kun je dan een overstap creëren op lijn 97 of 59 naar het busstation. Of in plaats van dat laatste een pendelbus Twijnerstraat <=> Busstation, dat zou nog beter zijn.

Of je doet het helemaal anders: gewoon via het busstation rijden met 62 en dan ipv via de Eibergsestraat via de Molenstraat en Irenesingel naar de rondweg rijden. Al wordt dat wel wat krap en zul je daar dan ook niet ontkomen aan verkeersregelaars denk ik.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Hengelo - Eibergen (en verder) moet dan ook via Enschede in dit plan. Zeker een kwartier meer reistijd.

Inderdaad gewoon die 53 naar de N18 toesturen om de boel een beetje redelijk te houden zou ik zeggen. Nu staat mij dat deze situatie (werkzaamheden in Haaksbergen) zich eerder (paar jaar terug) heeft voorgedaan. Hoe is dat toen opgelost? Ik herinner mij dat ik de 62/73 overstap op de bushalte Scholtenhage heb gemaakt destijds. :')
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Vroeger (geen idee meer wanneer) reden er inderdaad bussen om Haaksbergen heen. Sterker nog: er staat nog altijd een bushalte met fietsenstalling bij Scholtenhage aan de rondweg.

Verder is er wel eens een eendaagse omleiding, met bijvoorbeeld de Kennedymars.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Die halte werd destijds alleen aangedaan door interliners 321 (Enschede-Winterswijk) en 327 (Enschede-Arnhem) tussen 1995 en 1997.
Er reden toen ook echter stopbussen naast die lijnen op die trajecten, die wel gewoon door de kern van Haaksbergen ging. De interliners waren echter een absolute flop, want vrijwel iedereen ging met de stopbussen daardoor. Twee jaar na de introductie werden beide interliners ook alweer geschrapt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Dit zegt Syntus over het schrappen van lijn 66:
Daarnaast rijdt de bus tussen Delden en Neede alleen nog in de ochtend en middagspits. Op zaterdag wordt het traject Neede-Delden niet meer bediend.
Reizigers uit Neede die naar Almelo of Hengelo willen, kunnen buiten de spits via Haaksbergen reizen en vanuit Hengevelde kan via Goor gereisd worden.
Gaat lekker met die omleiding dan. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

En in de omleiding van Haaksbergen wordt lijn 66 juist als alternatief genoemd :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

En toen hadden ze niet bedacht dat vanwege die omleiding het dan wellicht beter is om lijn 66 ook tijdelijk buiten de spits te laten rijden? :')
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Dat wordt dus in de praktijk terug naar Borculo en dan via Goor naar Hengelo en verder, maar dat zeggen ze er niet bij :')
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Als je om 11u vanuit Neede naar Hengelo wil heb je twee mogelijkheden:
- via Borculo en Goor, dan ben je om 12.45u in Hengelo (1:45, andere halfuur 1:15).
- via Haaksbergen en Enschede, dan ben je om 11.55u in Hengelo (0:55).

De keus is dan toch wel snel gemaakt. Wil je niet met NS Enschede-Hengelo doen dan ben je om 12.10u in Hengelo met lijn 9, altijd nog sneller dan via Borculo en Goor.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Toch wel raar dat Syntus al jarenlang het zogenaamde visgraat-model in stand houdt ondanks dat er vrijwel geen hond in die bussen zit. Nu zie je ook weer dat ze vele ritten gaan schrappen of teruggaan naar buurtbusjes. In het verleden hebben ze daarom lijn 91, 92 en 93 (als ik het goed heb) compleet opgeheven die altijd bomvol zaten, alleen maar om de trein vol te krijgen. Nu zitten de treinen veel te vol in de spits en vele reizigers uit Delden en Goor laten het OV nu links liggen omdat het voor hen te ver reizen is naar het station.

Een bus parallel aan de trein trekt echt wel extra reizigers aan, het is ook niet zo dat die bus pal langs het spoor rijdt. Ook kan er dan eenvoudig een stop gemaakt worden bij bijvoorbeeld het Twickel College, een school waar erg veel scholieren uit Delden en Goor op school zitten. Vrijwel geen enkele scholier stapt uit bij station Hengelo Gezondheidspark en pakt daar de bus naar het Twickel college want op de terugweg moet je via het station reizen.

Zelfde geldt voor de oude lijn 52 naar Oldenzaal, die zaten ook meestal goed vol en onderweg stapten er veel mensen in en uit. Een behoorlijke groep reizigers is daarmee verloren gegaan voor het OV en pakken de auto of fiets.

Als ik Syntus was dan zou ik de trein in de spits gaan ontlasten door een spitsbus te laten rijden tussen Goor-Delden-Hengelo-Oldenzaal v.v.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Wellicht moet je bij historische lijnnummers er even bij vermelden welke routes dat waren. Die lijnen 91 en 93 ken ik niet en de 92 die ik ken was Eibergen-Almelo, maar die route wordt nog altijd bediend, alleen dan geknipt in Neede en dus door 2 verschillende lijnen (resp. de Achterhoekse 72 en de Twentse 66).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten