Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Tja dat er nu lijnen worden geschrapt en sommige daarvoor een buurtbus terug krijgen, komt misschien ook door het beleid van de provincie die elk jaar weer meer wil bezuinigen op het busverkeer in Overijssel -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Als er een buurtbus voor in de plaats komt, is het op zich nog geen ramp (mits het in dat busje past, maar anders was uiteraard de grote buslijn ook niet geschrapt). Dan blijft er immers gewoon een vaste OV-verbinding rijden.

Ik denk dat Bentelo bijvoorbeeld veel beter af zou kunnen zijn als ze in plaats van 1x p/u die grote bus Almelo-Delden-Neede (de geplande schrapping buiten de spits in dit voorbeeld nog niet meegenomen) de buurtbus Enschede - Boekelo verlengd zou worden via Beckum en Bentelo naar Delden.

Daarmee verdwijnt dan wel de grote bus en komt er maar een klein busje en een overstap als ze naar Almelo willen, maar de frequentie naar Hengelo en Enschede zou dan wel toenemen van 1 naar 2x per uur (voor Hengelo 1x overstap in Delden en 1x in Beckum, voor Enschede 1x met overstap in Delden en Hengelo en 1x rechtstreeks).

Een buurtbus kan daarnaast kernen soms juist beter bedienen, omdat die ook door smallere straatjes kan rijden. Het hoeft dus niet per se een nadeel te zijn. Het hoeft dus niet slecht te zijn, zolang je maar ook wat aan de nadelen doet.

Dat betekend niet dat er aan de opzet van buurtbussen niets verbeterd kan worden naar mijn mening. Naar mijn mening is de dienstregeling vaak te beperkt. Vaak zie je dat ze alleen ma-vr overdag (een aantal tegenwoordig ook al zaterdag overdag) rijden. Ze zouden naar mijn mening de gehele week moeten rijden, waarbij een deel van de ritten (late avond + zondag) dan als belbus uitgevoerd kan worden.

Daarnaast zou ik het bijv. ook helemaal niet verkeerd vinden als de regionale 'busboer' bij afwaardering van grote bus naar buurtbus verantwoordelijk blijft voor gaten in de dienstroosters (dus dat als er niet genoeg vrijwilligers zijn, zij dan zelf die gaten opvullen met hun personeel en ook bij ziekte van een vrijwilliger voor reservepersoneel zorgen indien er geen andere vrijwilliger beschikbaar is). Verder is te vaak de buurtbus ook niet goed herkenbaar als regulier OV, omdat het te veel op een taxi lijkt. De buurtbus moet dus ook gewoon duidelijk herkenbaar als OV zijn.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Dat probleem speelt hier niet. Alle syntus buurtbussen rijden in dezelfde huistijl als de grote bussen en voorop (bij buurtbussen zonder lijnfilm) is een sticker geplakt met de tekst "Buurtbus"
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

De hoeveelheid reizigers uit Bentelo krijg je in de spits nooit in een buurtbus... Dat er buiten de spits een buurtbus gaat rijden kan ik dan nog in komen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Twente doet het qua herkenbaarheid van de buurtbussen wel goed inderdaad, maar die opmerking was ook wel wat algemener dan alleen Twente :wink:

Wat betreft Bentelo: ik dacht dat er in de spits hooguit 6 reizigers per rit uit Bentelo instapten? Dat past wel in een buurtbus lijkt me, zeker als je het dan kan splitsen tussen een deel via Delden en een deel via Beckum. En daarnaast is het natuurlijk ook niet verboden om in de spits de buurtbus een frequentieverhoging te geven (kijk bijv. maar eens naar Pannerden-Zevenaar waar in de spits zelfs 4x p/u een buurtbus rijdt)

Maar het was niet mijn bedoeling om het geval Bentelo nu precies verder uit te wijden (anders komen we eerder in het ideeëntopic terecht), maar wilde ik algemeen aangeven dat een buurtbus niet per se slechter hoeft te zijn, maar dat het aan de uitwerking ligt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Kunnen reizigers eigenlijk een compensatie aanvragen als ze door de werkzaamheden bij Haaksbergen te maken krijgen met extra reiskosten?
Een treinreis tussen Enschede en Hengelo kost bijvoorbeeld al €2,28 / €2,30
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Is mij niks van bekend, maar je kunt altijd even bellen met 088-0331360 natuurlijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

In Delden vonden mensen het erg jammer dat lijn 66 naar Neede vanaf nu niet meer doorrijdt daarheen (op zaterdag). Het was een van de betere bezette bussen die ik tegen kwam, zowaar vier passagiers. Maar iedereen stapte te Neede Busstation uit. In vervolg dus de 62 pakken, die was overigens wel aardig bezet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Daniel »

Als vier reizigers al beter bezet is dan zitten er toch al wel heel wat lijntjes tegen de grens van onrendabel aan. Hoewel de dienstregelingen soms ook niet heel optimaal lijken zoals ik onderweg in de 96 ook aangaf: die bood in Nijverdal in beide richtingen een overstap van 20 minuten vanuit de trein naar Hellendoorn en v.v.
Op die manier gaat iedereen die het kan natuurlijk wel de fiets als voortransport gebruiken, zelfs lopend ben je nog eerder in Hellendoorn dan je er met die bus was :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:In Delden vonden mensen het erg jammer dat lijn 66 naar Neede vanaf nu niet meer doorrijdt daarheen (op zaterdag). Het was een van de betere bezette bussen die ik tegen kwam, zowaar vier passagiers. Maar iedereen stapte te Neede Busstation uit. In vervolg dus de 62 pakken, die was overigens wel aardig bezet.
Bedoel je dat er tussen Delden en Neede 4 reizigers in de bus zaten of op het gehele traject?
Delden - Neede wordt wel omslachtig buiten de spitsuren: de snelste route is dan volgens mij via Goor en Borculo (of Haaksbergen).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

De aansluitingen worden vanaf maandag als volgt:

Nijverdal
Doordeweeks
Vertrek trein Zwolle: '01/'16/'43
Vertrek trein Enschede: '00/'18/'47
Aankomst 96: '13/'40
Vertrek 96: '19/'46
Aankomst 597: '10
Vertrek 597: '20

Zaterdag
Vertrek trein Zwolle: '16/'43
Vertrek trein Enschede: '18/'47
Aankomst 96: '40
Vertrek 96: '46
Aankomst 597: '10
Vertrek 597: '20

Rijssen
Doordeweeks
Vertrek trein Apeldoorn: '03/'33
Vertrek trein Almelo: '26/'56
Aankomst 96: '16/'49
Vertrek 96: '17/'50

Zaterdag
Aankomst 96: '16
Vertrek 96: '17
Vertrek trein Apeldoorn: '03
Vertrek trein Almelo: '56
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef:
regenmaker schreef:In Delden vonden mensen het erg jammer dat lijn 66 naar Neede vanaf nu niet meer doorrijdt daarheen (op zaterdag). Het was een van de betere bezette bussen die ik tegen kwam, zowaar vier passagiers. Maar iedereen stapte te Neede Busstation uit. In vervolg dus de 62 pakken, die was overigens wel aardig bezet.
Bedoel je dat er tussen Delden en Neede 4 reizigers in de bus zaten of op het gehele traject?
Delden - Neede wordt wel omslachtig buiten de spitsuren: de snelste route is dan volgens mij via Goor en Borculo (of Haaksbergen).
Reizigers Neede-Delden stappen in Delden vrijwel allemaal over op de trein of gaan door naar Almelo.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

@Meltrain: Niemand stapte uit tussen Delden Station en Neede Busstation (het traject Delden - Neede vier reizigers). Er stapten 2 mensen in te Delden Station. Maar ook de 95, 97 en 80 hadden niet meer dan 1 of 2 medereizigers.

Ook kwam ik erachter dat de chauffeurs van de stalling Goor altijd vrij zijn op zon- en feestdagen. :)

Wat is gewoon heel erg mis in Overijssel is een belbus waarmee de rustige tijdstippen worden bediend. Kent de provincie geen vraaggericht openbaar vervoer?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Jawel: de regiotaxi die sinds afgelopen jaar niet meer gebruikt mag worden door mensen zonder pasje van de gemeente.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Wie verzint het ook om een bus te laten rijden tussen Neede-Delden-Almelo, zo onlogisch en totaal niet wat de meeste reizigers willen. Net als al die andere lijnen van het zogenaamde visgraat-systeem van Syntus is lijn 66 ook nooit een succes geweest. Het klinkt op zich leuk buslijnen die haaks op de spoorlijn rijden en op die manier reizigers voor de treinen aan moeten voeren, in de praktijk werkt dit niet en reizigers willen niet overstappen en maken vaak ook nog eens een flinke omweg.

Lijn 66 opheffen lijkt me beter en de oude OAD-lijn 36 (later werd dat lijn 93 ofzo) in ere herstellen lijkt me beter, deze reed van Neede via Hengevelde, Bentelo, Delden naar Hengelo. In Hengelo kan deze langs het Twickel College rijden en naast het eindpunt ligt de hoofdvestiging van het ROC, dat zijn de plekken waar de meeste reizigers naar toe willen. Tevens kan er in Hengelo overgestapt worden op treinen in vier richtingen. Deze oude OAD-lijn zat altijd behoorlijk vol.

Maar zolang Syntus maar eigenwijs vast blijft houden aan het visgraat-systeem zal het OV in genoemde dorpen alleen maar verder uitgekleed worden en uiteindelijk geheel opgeheven.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Het idee met de bus naar Hengelo staat haaks op de ov visie van de provincie. Bus parralel aan de trein zonder te stoppen in plaatsen zonder trein is bij de probincie Overijssel een No Go en men bezuinigd graag op deze lijnen.

Het uitkleden van het OV in de dorpen is dus de oorzaak van de ov visie van de provincie die de meeste inspraak heeft in wijzigingen en voor een klein deel door Syntus
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Dan moet de Provincie ook consequent zijn en ook alle buslijnen tussen Hengelo en Enschede opheffen want die rijden ook parallel aan het spoor. En de oude lijn 36 Neede-Hengelo reed alleen het stukje Delden-Hengelo parallel aan de spoorlijn. Bovendien kan zo'n bus een directe verbinding met bijvoorbeeld het Twickel College vormen, de trein kan dat niet. Een behoorlijke groep mensen laat het OV nu links liggen.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

cassie127 schreef:... Bus parralel aan de trein zonder te stoppen in plaatsen zonder trein is bij de provincie Overijssel een No Go en men bezuinigd graag op deze lijnen....
Daarom zie je langs de spoorlijn Zutphen - Oldenzaal ook geen parallele buslijnen. Tussen Enschede en Hengelo en Almelo en Hengelo zie je deze wel omdat op deze routes; scholen, winkelcentra en kernen zonder treinverbinding liggen waar veel reizigers vandaan komen.
Lijn 50 is een voorbeeld van dee wegbezuinigde buslijn die parralel liep aan de spoorlijn en een groot deel van de route van lijn 51

In Midden-Overijssel heeft men meer parralelle lijnen waar al flink op bezuinigd is door de provincie. Zo rijden lijnen 161, 166 & 167 niet meer op zaterdag en is lijn 160 van Deventer - Rijssen naar Deventer - Bathmen ingekort.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

RTBS schreef:Dan moet de Provincie ook consequent zijn en ook alle buslijnen tussen Hengelo en Enschede opheffen want die rijden ook parallel aan het spoor. En de oude lijn 36 Neede-Hengelo reed alleen het stukje Delden-Hengelo parallel aan de spoorlijn. Bovendien kan zo'n bus een directe verbinding met bijvoorbeeld het Twickel College vormen, de trein kan dat niet. Een behoorlijke groep mensen laat het OV nu links liggen.
Lijn 9 heeft een hele grote doelgroep halverwege, namelijk reizigers van/naar de UT. En nee, die gaan niet met de trein: het station ligt namelijk te ver weg. Het Twickel zal ongetwijfeld wel wat reizigers kunnen trekken, maar dan vooral in de ochtendspits: net een moment dat je juist geen extra reizigers wil hebben.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Twente

Bericht door erjeebee »

Almelo-Rijssen (hoe heet die lijn tegenwoordig? is net weer omgenummerd geloof ik): OPHEFFEN
Rijssen-Hoiten (idem): OPHEFFEN
Enschede-Glanerbrug: OPHEFFEN

Stations in Aadorp en Zenderen knutselen -> 51 en 83 OPHEFFEN

U begrijpt het al, ik ben niet zo van de visgraat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Ja, waarom de provincie lijn 95 Almelo - Rijssen niet heeft opgedoekt snap ik niet. Rijssen - Holten is al opgeheven en Enschede - Glanerbrug rijdt elke 10 min in de spits, dat zal wel zijn omdat het station niet gunstig ligt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Twente

Bericht door erjeebee »

Is Rijssen-Holten opgeheven?
Dat had ik even gemist..
O ja, er is alleen nog Rijssen-Holten via Goor :)
Lang in Twente gewoond (Aadorp, Enschede), maar laatste jaren (zo'n beetje vanaf 1990 :) ) niet meer al te goed bijgehouden.

Waar het om gaat is natuurlijk de definitie van wanneer parallelliteit ongewenst is.
Letterlijk nemen "trein van A naar B en bus van A naar B die niet via minstens 1 C rijdt" is wel errug grof.

@RTBS,
de oude OAD lijnen Goor-Hengelo en Neede-Hengelo zaten inderdaad vol, om een aantal redenen
- Trein reed maar 1 keer per uur
- Station Goor lag nou niet bepaald dicht bij de belangrijkste woonwijken en er was geen fatsoenlijk OV naar het station
- Bus was stuk goedkoper dan de trein
- Ziekenhuis was prima bereikbaar met de OAD bus maar niet per trein.

Trein rijdt nu 2 keer per uur en stopt ook bij het ziekenhuis
Er is OV naar het station in Goor nu
Prijsverschil bus/trein is kleiner geworden (gut feeling, zou ik nog eens moeten onderzoeken)

dus de tijden zijn niet meer helemaal te vergelijken...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

erjeebee schreef:Is Rijssen-Holten opgeheven?
Per december is lijn 160 op het traject Bathmen - Holten - Rijssen opgeheven. Er rijden nu alleen nog enkele scholierenritten Bathmen - Holten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Twente

Bericht door jelmerrr »

Maar als je Almelo-Rijssen opheft heeft Wierden geen directe verbinding met Goor en Borculo meer? :N

En dan is heel Wierden busloos
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Wierden heeft een goede treinverbinding, lijkt me goed genoeg. Zelfs de buschauffeur die ik sprak uit Goor zei dat hij het vreemd vond dat Rijssen - Almelo nog niet was geschrapt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten