Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Richting Stroinkslanden zou dat inderdaad best kunnen (als de rijtijd uitgebreid wordt), maar richting centrum zou je linksaf de singel op moeten gaan. En als je iets niet wil is dat wel linksaf de singel op gaan, daar kom je namelijk heel moeilijk tussen. Dat is ook één van de redenen waarom lijn 6 Stokhorst soms vroeg is en soms heel laat: met een beetje pech sta je daar in beide richtingen lang te wachten om linksaf de singel op de gaan.

Wat Boekelo betreft kan ik niet begrijpen waarom je van een halfuursdienst de gehele dag ineens naar niets gaat. Waarom niet eerst terug naar een uursdienst? Daarnaast gaan volgens mij veel mensen uit Boekelo niet met de bus omdat ze 's avonds niet terug kunnen komen: de laatste bus naar Boekelo vertrekt al om 18.50u uit Enschede....

Dan Hengelo: Ik had verwacht dat lijn 14 juist zou verdwijnen. Daar zitten minder mensen in dan lijn 12 (op station-ZGT-station). Dat één van die twee zou verdwijnen zat er natuurlijk wel dik in.

Lijn 50: nu gaan bezuinigen op een lijn door een wijk die nog niet voltooid is is volgens mij één van de domste dingen die je kunt doen. Als die mensen een keer de auto gebruiken krijg je ze nooit meer de bus in. En zeker de Bornse Maten is meer een buitenwijk van Hengelo dan een wijk in Borne. Juist die mensen wil je direct zonder overstappen naar Hengelo brengen. Juist in die richting is de bus redelijk snel (met de ooit bedachte doorsteek Hesselerbeek-Keynesstraat zelfs nog sneller), terwijl er naar station Borne een grote (en trage) omweg door de Stroom Esch gemaakt wordt.

Tot slot Almelo (lijn 25): waarom een lijn wegbezuinigen waar zelfs in de daluren zeker 5-10 man in zit? Ik snap wel dat het maar weinig kilometers zijn, maar juist op deze lijn worden veel losse kaartjes verkocht. Dan levert die €1,50 toch veel meer op dan bij lijn 22 die een veel grotere afstand aflegt?

Sowieso kunnen de inkomsten flink verhoogd worden door de losse kaartjes duurder te maken. De afgelopen jaren (sinds 2012) zijn de ov-chipkaarttarieven met bijna 20% gestegen. De losse kaartjes zijn echter gelijk gebleven in prijs, waardoor op steeds meer trajecten de losse kaartjes goedkoper zijn dan de ov-chipkaart. Dat weten ook de reizigers, waardoor zo'n prijsstijging helemaal niks uithaalt. Sterker nog, het kan zelfs zorgen voor een daling: als een los kaartje €0,10 goedkoper is zullen veel mensen toch de chipkaart gebruiken vanwege het gemak. Maar op het moment dat dat kaartje ineens €0,40 goedkoper is zullen veel mensen zich toch nog eens achter de oren krabben en een los kaartje gaan kopen.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Als dat richting Stroinkslanden gedaan wordt, blijft er in ieder geval iets van een bediening over voor Hogeland. Zolang als het ommetje maken geen extra bus per uur hoeft te kosten kan het prima naar mijn idee.

Een laatste reis mogelijkheid van 10 voor zeven zou ik ook niet aantrekkelijk vinden, dan neem ik de fiets/auto wel. Volgens Google Maps is het ongeveer 25 minuten fietsen. Dat is best goed te doen.

Kaartjes prijs iets verhogen is niet eens een slecht idee.
qiribi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:31

Re: Concessie Twente

Bericht door qiribi »

Ik had ook wel verwacht dat bij de eerste beste bezuiniging in Twente, lijn 8 (Enschede - Hengelo via E'de Zuid en de UT) zou gaan sneuvelen. Deze lijn rijdt immers alleen in de spits en zit zelfs daarin naar mijn weten niet daveringwekkend vol.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef: Dan Hengelo: Ik had verwacht dat lijn 14 juist zou verdwijnen. Daar zitten minder mensen in dan lijn 12 (op station-ZGT-station). Dat één van die twee zou verdwijnen zat er natuurlijk wel dik in.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en ... -1.6171289
Klopt ook, bleek een foutje te zijn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Op de syntus-site staat dat de plannen door de provincie zijn aangenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Mocht ook wel eens tijd worden dat de trein op zondag voortaan het hele traject elk half uur gaat rijden. Verder vind ik het opvallen (zover bekend) het voornamelijk de stadslijnen zijn waar delen zijn vervallen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Suus »

Stadslijnen in bijna alle Nederlandse steden lijden een kwijnend bestaan door de uitstekende fiets-infrastructuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Twente

Bericht door Jonkervoort »

Ik denk eigenlijk dat iedere bezuiniging die hier wordt toegepast beter ergens anders vandaan gehaald had kunnen worden.
-Waarom niet ipv lijn 8 lijn 7 (logischer lijnnummer voor lijn 6 Station - Boekelo). Van de besparing van het wegvallen van lijn 8 zou lijn 7 volgens mij in de spits iedere half uur met een grote bus kunnen rijden en in de daluren, 's Avonds en op zaterdag ieder uur met een taxibus.
-Waarom in Almelo lijn 25 opheffen en niet lijn 26? Lijn 21/22 kunnen de route van lijn 26 volgen tot de Soeteman en vanaf daar allebei hun rondjes rijden. Ossenkoppelerhoek krijgt dan meteen 2x zoveel bussen. Enige nadeel is dat reizigers vanaf de halte F. Van Eedenstraat op lijn 66 zijn aangewezen.
-Op dit moment wordt op zaterdag op de stadsdienst Enschede iedere 10 minuten gereden. Dat is meer dan in de daluren op werkdagen. Als dit teruggebracht wordt naar 4x/uur, of wellicht 5x/uur, zou lijn 50 naar Hengelo kunnen blijven rijden. Ook kan lijn 51 in de daluren evt. worden ingekort tot Almelo-Borne. Lijn 12 zou dan vanaf de Woolder Es direct naar het station kunnen rijden ipv via Weidedorp, ter compensatie voor het vervallen van lijn 14.
-Ook ter compensatie van het vervallen van lijn 14 zou de route van lijn 59 in Hengelo omgelegd kunnen worden: Boekelosestraat-Havenstraat-Industriestraat en dan de route van lijn 12/14 naar het station.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Jonkervoort schreef:Ik denk eigenlijk dat iedere bezuiniging die hier wordt toegepast beter ergens anders vandaan gehaald had kunnen worden.
-Waarom niet ipv lijn 8 lijn 7 (logischer lijnnummer voor lijn 6 Station - Boekelo). Van de besparing van het wegvallen van lijn 8 zou lijn 7 volgens mij in de spits iedere half uur met een grote bus kunnen rijden en in de daluren, 's Avonds en op zaterdag ieder uur met een taxibus.
-Waarom in Almelo lijn 25 opheffen en niet lijn 26? Lijn 21/22 kunnen de route van lijn 26 volgen tot de Soeteman en vanaf daar allebei hun rondjes rijden. Ossenkoppelerhoek krijgt dan meteen 2x zoveel bussen. Enige nadeel is dat reizigers vanaf de halte F. Van Eedenstraat op lijn 66 zijn aangewezen.
-Op dit moment wordt op zaterdag op de stadsdienst Enschede iedere 10 minuten gereden. Dat is meer dan in de daluren op werkdagen. Als dit teruggebracht wordt naar 4x/uur, of wellicht 5x/uur, zou lijn 50 naar Hengelo kunnen blijven rijden. Ook kan lijn 51 in de daluren evt. worden ingekort tot Almelo-Borne. Lijn 12 zou dan vanaf de Woolder Es direct naar het station kunnen rijden ipv via Weidedorp, ter compensatie voor het vervallen van lijn 14.
-Ook ter compensatie van het vervallen van lijn 14 zou de route van lijn 59 in Hengelo omgelegd kunnen worden: Boekelosestraat-Havenstraat-Industriestraat en dan de route van lijn 12/14 naar het station.
1. waar haal je lijn 8 vandaan? Lijn 8 gaat van Enschede Zuid naar Hengelo Noord en heeft een compleet andere doelgroep.
2. Lijn 21/22 via de route van lijn 26 laten rijden is niet haalbaar binnen de gestelde 28 minuten, dat is nooit mogelijk geweest en zal ook niet mogelijk worden, overigens is het met de bestaande bus inzet(5) wel mogelijk om, zoals vroeger, lijn 21 via de Rembrandtlaan heen en de H.R. Holstlaan terug en voor lijn 22 andersom. Ik ben het wel met je eens dat lijn 25 niet opgeheven moet worden.
3. Het opheffen van de 10 minuten in Enschede is niet aan de orde omdat dat nog altijd in de groei zit en er zelfs plannen worden ontwikkeld, plannen die gewoon geld op gaan leveren.
4. Lijn 51 inkort tot Borne gaat al gebeuren op de ritten die normaal gekoppeld waren aan lijn 50. Beter alternatief was geweest om 7 dagen per week 1x per uur de zondagregeling te rijden(uiteraard op ma-vr eerder beginnen). Dat had je 3 bussen gescheeld.
5. Lijn 12 moet je ongemoeid laten, hij doet niet veel maar voorziet in een behoefte(wat lijn 25 eigenlijk ook doet). Lijn 14 is altijd al overbodig geweest, vervoerders bedenken ook lijnen die ze zonder al te veel pijn kunnen schrappen als het nodig (de illustere lijn 7 in Enschede tijdens Connexxion periode is er daar ook 1 van).
6. Routewijziging lijn 59 is niet mogelijk i.v.m. de te krappe rijtijd, met name in de spits.

Overigens raakt Hengelo alleen maar dat kwijt wat ze bij Connexxion ook niet hadden, dus de extra zaken. Voor Almelo en Enschede is het veel zuurder, die raken langlopende lijnen kwijt.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef:Lijn 51 inkort tot Borne gaat al gebeuren op de ritten die normaal gekoppeld waren aan lijn 50. Beter alternatief was geweest om 7 dagen per week 1x per uur de zondagregeling te rijden(uiteraard op ma-vr eerder beginnen). Dat had je 3 bussen gescheeld.
Begrijp ik nou goed dat de Ikea op zondag dus helemaal geen bus meer heeft straks, maar de Stroom Esch en Bornse Maten wel? De Ikea was nou net ongeveer de enige bestemming die nog een paar reizigers trok op de zondag... Overigens ben ik wel benieuwd waar de ritten van lijn 50 straks gaan eindigen vanaf station Borne. De enige handige plek is de rotonde tussen de Bornsestraat en halte Campus West volgens mij. Maar een aansluiting is er dan niet omdat er geen gezamenlijke halte met lijn 51 is.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef:
gkw1969 schreef:Lijn 51 inkort tot Borne gaat al gebeuren op de ritten die normaal gekoppeld waren aan lijn 50. Beter alternatief was geweest om 7 dagen per week 1x per uur de zondagregeling te rijden(uiteraard op ma-vr eerder beginnen). Dat had je 3 bussen gescheeld.
Begrijp ik nou goed dat de Ikea op zondag dus helemaal geen bus meer heeft straks, maar de Stroom Esch en Bornse Maten wel? De Ikea was nou net ongeveer de enige bestemming die nog een paar reizigers trok op de zondag... Overigens ben ik wel benieuwd waar de ritten van lijn 50 straks gaan eindigen vanaf station Borne. De enige handige plek is de rotonde tussen de Bornsestraat en halte Campus West volgens mij. Maar een aansluiting is er dan niet omdat er geen gezamenlijke halte met lijn 51 is.
Bornsche Maten en Stroom Esch krijgt alleen maandag-vrijdag een bus overdag. 's avonds en in het weekend vervalt deze.
Ikea/Plein Westermaat heeft 's avonds na 21.00, zaterdag na 19.00 en op zondag dus inderdaad geen vervoer meer.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

http://www.twentefm.nl/streeknieuws/482 ... jeugd.html
Wie naar school gaat kan naast de fiets ook goed met de bus of trein. Dit is de boodschap die vervoersbedrijf Syntus duidelijk wil maken in een nieuwe scholierencampagne.
Mooi dat het OV gepromoot wordt, maar naar mijn idee moet dit nooit ten koste gaan van betere alternatieven als fietsen en lopen.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:http://www.twentefm.nl/streeknieuws/482 ... jeugd.html
Wie naar school gaat kan naast de fiets ook goed met de bus of trein. Dit is de boodschap die vervoersbedrijf Syntus duidelijk wil maken in een nieuwe scholierencampagne.
Mooi dat het OV gepromoot wordt, maar naar mijn idee moet dit nooit ten koste gaan van betere alternatieven als fietsen en lopen.
Dat vind ik een rare reactie van iemand die op een OV forum aanwezig is. Hoe meer mensen met het OV reizen, hoe beter het is voor het OV en voor de werkgelegenheid in het OV.

Overigens is het natuurlijk wel een hele domme zet van Syntus: eerst de lijn naar het Pius X College in Almelo schrappen en dan iedereen aanraden met de bus te gaan.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Dat ligt aan de lijn, voor een zwaar onderbezette lijn is het misschien goed maar als je in plaats van een x aantal fietsers extra bussen in gaat zetten verhoog je alleen maar de congestie en de uitstoot. Het zijn juist de automobilisten die je in de bus wilt krijgen, want dat vermindert de uitstoot en congestie.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Twente

Bericht door Wubbo »

gkw1969 schreef:
sirvinniei schreef:http://www.twentefm.nl/streeknieuws/482 ... jeugd.html
Wie naar school gaat kan naast de fiets ook goed met de bus of trein. Dit is de boodschap die vervoersbedrijf Syntus duidelijk wil maken in een nieuwe scholierencampagne.
Mooi dat het OV gepromoot wordt, maar naar mijn idee moet dit nooit ten koste gaan van betere alternatieven als fietsen en lopen.
Dat vind ik een rare reactie van iemand die op een OV forum aanwezig is. Hoe meer mensen met het OV reizen, hoe beter het is voor het OV en voor de werkgelegenheid in het OV.
Ik neem aan dat jij dan altijd alles met het OV doet, inclusief je dagelijkse boodschappen?

Het is ook mijn reactie. Ik vind niet dat je koste wat het kost altijd alles met het OV zou moeten willen doen. Je moet realistisch kijken naar wat het beste alternatief is gegeven de situatie. Vanaf mijn huis is het 2 haltes met de tram of 4 met de bus naar het station, toch ga ik altijd fietsen. Dat is niet omdat ik een hekel heb aan het OV, dat is omdat de fiets sneller is, beter aansluit op de trein en omdat ik ook mijn dagelijkse portie beweging wil halen. Zo maak ik voor iedere situatie weer een afweging, en dat zou je ook voor andere situaties moeten doen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Bericht door Nitein-Repart »

Naar mijn mening dient er juist reclame worden gemaakt om het gebruik van het OV op zaterdag en zondag te stimuleren, niet om het gebruik van het OV in de spitsuren te stimuleren, want meer reizigers in de spits betekent dat er meer bussen moeten komen, waardoor er op andere momenten (zoals in de weekenden) bezuinigd moet worden en dus meer kernen in het weekend verstoken raken van het OV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Wubbo schreef:
gkw1969 schreef:
sirvinniei schreef:http://www.twentefm.nl/streeknieuws/482 ... jeugd.html
Wie naar school gaat kan naast de fiets ook goed met de bus of trein. Dit is de boodschap die vervoersbedrijf Syntus duidelijk wil maken in een nieuwe scholierencampagne.
Mooi dat het OV gepromoot wordt, maar naar mijn idee moet dit nooit ten koste gaan van betere alternatieven als fietsen en lopen.
Dat vind ik een rare reactie van iemand die op een OV forum aanwezig is. Hoe meer mensen met het OV reizen, hoe beter het is voor het OV en voor de werkgelegenheid in het OV.
Ik neem aan dat jij dan altijd alles met het OV doet, inclusief je dagelijkse boodschappen?

Het is ook mijn reactie. Ik vind niet dat je koste wat het kost altijd alles met het OV zou moeten willen doen. Je moet realistisch kijken naar wat het beste alternatief is gegeven de situatie. Vanaf mijn huis is het 2 haltes met de tram of 4 met de bus naar het station, toch ga ik altijd fietsen. Dat is niet omdat ik een hekel heb aan het OV, dat is omdat de fiets sneller is, beter aansluit op de trein en omdat ik ook mijn dagelijkse portie beweging wil halen. Zo maak ik voor iedere situatie weer een afweging, en dat zou je ook voor andere situaties moeten doen.
Tsja, in Noord Oost Twente rijdt geen tram en zijn de meeste stations en scholen wel iets verder dan 4 haltes.
Je moet het lezen in de context van de omgeving. Twente is wat anders dan Randstad met een heel andere vervoersbehoefte.
Daarbij gaat het om vervoer naar school en niet naar de winkel of het station. Er wordt niet gezegd dat je alles met het OV moet doen, er wordt gesteld dat scholieren, i.p.v. 20 km door de regen te fietsen, droog over kunnen komen met de bus. En op het platteland is dat zelfs vaak sneller dan met de fiets (als ze de buslijn niet opheffen)

In de stad kan het OV bijna nooit concurreren met de fiets omdat je op de fiets simpelweg overal binnendoor kunt.

Kortom: grote stad vergelijken met platteland is appels met peren vergelijken.
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Twente

Bericht door Wubbo »

Dat maakt mijn reactie niet minder waar of onwaar. Jij stelt dat iedereen vooral met het OV moet, ik stel dat dat van de situatie afhangt.

Nog geen 20 jaar geleden fietste ik elke dag 20 km van/naar school (10 heen, 10 terug). Ik heb dat precies 1x (in 3 jaar) niet met de fiets gedaan, omdat de klasgenoot waarmee ik altijd fietste toen gebracht werd omdat hij een gekneusde enkel had. Ik kan me niet voorstellen dat er in Noord-Oost Nederland geen scholieren rond 10 km van hun school wonen, die nu met het OV gaan.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Wubbo schreef:Dat maakt mijn reactie niet minder waar of onwaar. Jij stelt dat iedereen vooral met het OV moet, ik stel dat dat van de situatie afhangt.

Nog geen 20 jaar geleden fietste ik elke dag 20 km van/naar school (10 heen, 10 terug). Ik heb dat precies 1x (in 3 jaar) niet met de fiets gedaan, omdat de klasgenoot waarmee ik altijd fietste toen gebracht werd omdat hij een gekneusde enkel had. Ik kan me niet voorstellen dat er in Noord-Oost Nederland geen scholieren rond 10 km van hun school wonen, die nu met het OV gaan.
Gebeurt dus wel. Er zijn zat scholieren uit Haaksbergen die met de bus naar school in Enschede gaan, om van studenten nog maar te zwijgen. Dat jij graag 10km fietste is niet per direct een reden om aan te nemen dat iedereen dezelfde instelling heeft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Twente

Bericht door Wubbo »

Klopt. Maar waarom mag je ze daarvan niet bewust maken?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door Ardan »

Ik ben in Winterswijk naar de middelbare school geweest... nou woonde ik in de stad maar de kinders buitenaf fietsten elke dag tot 15 km en het was de normaalste zaak van de wereld.. Op dit moment fiets ik elke werkdag 13 km naar mijn werk en terug. Ik kán met de bus maar die verbinding is niet aantrekkelijk want één keer per uur en duurt veel langer. Maar ook al was er wel een aantrekkelijke verbinding (zeg elk half uur en korter) dan had ik dat denk ik nog steeds niet gedaan. Fietsen is gratis en gezond. Ik mis de bus wel eens als het echt slecht weer is, maar ook dan ga ik fietsen (regenbroekkie aan), omdat de busverbinding dus zo onaantrekkelijk is en ik daar echt op moet gaan plannen en dat kan niet als ik vlak voordat ik moet gaan fietsen zie dat het pijpenstelen regent.
Ik doe ook maar wat
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Ik denk dat het naast een kwestie van instelling ook een stukje opvoeding is. Ik ben evengoed altijd met de fiets gegaan, door weer en wind. Maar zat leeftijdgenoten die met een strippenkaart bij de bushalte werden gedumpt of met de auto werden gebracht. Tegenwoordig worden de scholieren veel meer van de fiets af gehaald lijkt het.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Twente

Bericht door OmniLezer »

Yo @Ardan, het is een mooi en informatief verhaal over het reisleven naar school van jou, maar zoals je weet, gaan we de toekomst in. Dan gaan er ook veel dingen weg van vroeger/deze tijd. Een van die dingen is namelijk het fietsen. Dat komt ook omdat er van alle kanten gepromoot wordt om dat niet te doen en daarnaast ook door opvoeding, trends en versoepeling. Denk maar aan de scooter, iedereen wilde en wilt zo'n ding. In Barendrecht krijg je elke meid met zo'n ding. Ik spreek uit ervaring, maar dat terzijde. Vervoersbedrijven verdienen een rijsttafel aan studenten/scholieren in de spitsen. Dat is ook gewoon wat sommige lijnen staande houdt. Daarom komt nu bijvoorbeeld Syntus met zo'n actie. Er zijn ook lijnen van spits naar vaste frequente diensten uitgegroeid. Als je een concreet voorbeeld wilt, is dat lijn 146, voorheen lijn 246, uit Rotterdam. In Twente kan ik er geen noemen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door Ardan »

Ik ben 26, ik had het in mijn verhaal over nog maar tien jaar geleden. Ik ben niet bejaard ofzo :')
Maar ergens snap ik je wel. In mijn regio was het voor de buitenaf-wonende scholieren normaal om tig kilometer te fietsen, immers, er was en is geen bus. Met paps of mams met de auto mee werd alleen gedaan als een van hen ook toevallig rond de schooltijden van en naar de stad gingen, en zo nee, fietsen maar. Misschien dat voor middelbare scholieren in de Randstad wel een busabonnement wordt aangeschaft als de school 7 km ver is? En die verbindingen ook aantrekkelijk zijn? Het kan ook best een cultuurverschil wezen tussen Randstad enerzijds, waar met zoveel bussen per uur fietsen al gauw teveel moeite is, en platteland anderzijds, waar een eind fietsen geen probleem is.
Ik doe ook maar wat
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Twente

Bericht door OmniLezer »

Ardan schreef:En die verbindingen ook aantrekkelijk zijn? Het kan ook best een cultuurverschil wezen tussen Randstad enerzijds, waar met zoveel bussen per uur fietsen al gauw teveel moeite is, en platteland anderzijds, waar een eind fietsen geen probleem is.
Aan Oud-Beijerland naar Rotterdam doet dit me denken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten