Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

RTBS schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand in lijn 30 zien zitten! Ze hadden beter lijn 50 kunnen behouden want die deed het gewoon goed voor een nieuwe lijn en trok steeds meer mensen. Lijn 30 is ook alleen maar in het leven geroepen omdat Syntus er subsidie voor kreeg van de gemeente Borne.

Als Syntus enig onderzoek had gehouden dan kwamen ze er achter dat driekwart van de nieuwe inwoners van nieuwbouwwijk Bornsche Maten uit Hengelo afkomstig zijn. Ongeveer hetzelfde percentage zal in Hengelo werken of naar school gaan of vanaf daar de intercity nemen. Die mensen zullen vrijwel nooit naar het centrum van Borne reizen. Dan ga je toch geen lijn oprichten die tussen Bornsche Maten en Borne (stoptrein)station rijdt? Ook de nieuwe buurtbusjes zullen geen succes worden, maak er dan een beltaxi van.

Mijn advies dus: lijn 51 vaker laten rijden, zeker in de avond en op zondag (zoals ze al van plan zijn) en daarnaast een lijn 50 op de uren dat lijn 51 maar 1x per uur rijdt, die een lus Hengelo station-Ikea-Bornsche Maten-Stroom Esch maakt. Beide lijnen moeten dan samen een half uurdienst vormen. Denk ook aan de Ikea en megastore-bezoekers, die mensen verwachten minstens ieder half uur een bus en anders gaan ze wel met de auto of fiets. Met name het traject Hengelo station en Westermaat Plein/Ikea heeft zoveel potentie door het grote aantal bezoekers, alleen heeft Syntus nog nooit een fatsoenlijke dienstregeling op dit traject gehad.
Is het dan misschien niet beter om lijn 51 altijd te laten eindigen op station Borne en lijn 30 vanaf Stroom Esch door te trekken naar Hengelo via de IKEA en Westermaat?
Of anders om lijn 51 niet meer via station Borne te laten gaan, maar via Bornsche Maten en Stroom Esch (de wijken die het verst van het station liggen)? De wijken die lijn 51 nu bediend liggen immers juist redelijk dicht bij het station, waardoor je juist met de trein gaat concurreren en de wijken die ver van het station liggen juist niet bediend.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

marvinkok schreef:maar stroom esch/Bornse maten heeft nog amper reizigers gegenereerd.
Het gemiddelde huishouden heeft op een paar uitzonderingen na gemiddeld 2 tot 3 auto's, scholieren hebben daar ook sneller eigen vervoer (fiets, eigen auto).
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Toevallig genoeg lees ik dat dan weer terwijl ik nu in de auto op de A1 langs de IKEA rij :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Dan voel je je nu zoals menig inwoner van dit niet zo heel erg vredige dorp zich voelt, verwaand in de OV-loze rijkdom van het autobezitten.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Ach op korte afstanden wil ik nog wel eens de auto pakken maar ja dat is meestal even op en neer naar de supermarkt ofzo. Voor langere afstanden pak ik toch het OV. Als ik naar plein Westermaat wil pak ik eigenlijk altijd de trein/bus en dat doe ik ook als ik naar de IKEA in Zwolle wil.

Maar als ik naar het station wil pak ik of de fiets of de bus (165 die op 1,5 minuur fietsen of 5 minuten lopen voor mij te bereiken is) die perfecte aansluiting geeft op de trein naar Zwolle
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Nou toen ik in Delft naar de IKEA ging met de bus en toen was die erg druk.
Het aantal bezoekers aan de IKEA in Delft per bus arriveert is te verwaarlozen in verhouding tot wat er op het parkeerterrein en de twee parkeergarages staat. En een deel van de mensen die daar per bus komen en gaan zijn bovendien internationale bezoekers van Inter IKEA Systems (meestal te herkennen aan een keycord) dat ook in de IKEA in Delft zit, daardoor heb je nog net iets meer reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Daniel »

Bereikbaarheid per OV is wel iets waar IKEA zijn vestigingslocaties op afstemt: ze zitten altijd op plekken waar je met bus of trein kunt komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
raffe
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 jan 2018, 20:05

Re: Concessie Twente

Bericht door raffe »

Ik ben normaal niet actief op het forum (ik lees alleen), maar ik heb nu wel iets interessants om te delen.

Aangezien er in Enschede relatief weinig stadslijnen zijn, maar het merendeel wel hoogfrequent is(>4x per uur), leek het mij wel leuk om een kaartje te maken met alle stadslijnen incl lijn 62.

Afbeelding

Natuurlijk is het niet perfect, maar het is in ieder geval een poging om het netwerk een beetje in kaart te brengen.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Ziet er strak uit :o
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente

Bericht door Dre »

raffe schreef:Ik ben normaal niet actief op het forum (ik lees alleen), maar ik heb nu wel iets interessants om te delen.

Aangezien er in Enschede relatief weinig stadslijnen zijn, maar het merendeel wel hoogfrequent is(>4x per uur), leek het mij wel leuk om een kaartje te maken met alle stadslijnen incl lijn 62.

http://i65.tinypic.com/6pcha8.png

Natuurlijk is het niet perfect, maar het is in ieder geval een poging om het netwerk een beetje in kaart te brengen.
Zeker goed gelukt! Twee kleine opmerkingen: De haltes Kotkampweg en Voortmansweg zijn omgedraaid (Kotkampweg komt richting Denekamp/Overdinkel vóór Voortmansweg) en lijn 62 gaat naar Denekamp, niet naar Overdinkel (da's lijn 61). :wink:
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Mooie kaart.
Heb nog wel een klein verbeterpuntje lijn 506 heeft officieel gezien de eerste en laatste stop in Enschede bij de MST Haaksbergerstraat en rijdt daarna zonder stops verder naar Boekelo
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

TWENTE: De dienstregeling van de stadsbussen in Twente wordt om 13.00 uur weer opgestart. De dienstregeling voor de streek starten we weer op zodra dat kan.

EDIT 14:15 uur: Ook de streekbussen gaan weer rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Iemand al enig idee wanneer de nieuwe dienstregeling van Twents on-line komt en wat de wijzigingen zijn?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Geen idee. Heb ook nog geen adviesaanvraag/advies gezien op de website van Rocov Twente. Meestal kan je op basis van hun advies wel zijn wat de wijzigingen zijn maar ook dat laat op zich wachten.. .
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente

Bericht door RTBS »

Zal wel een keer tijd worden als deze op 4 maart in moet gaan, is nog geen 6 weken....
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef:Geen idee. Heb ook nog geen adviesaanvraag/advies gezien op de website van Rocov Twente. Meestal kan je op basis van hun advies wel zijn wat de wijzigingen zijn maar ook dat laat op zich wachten.. .
Rocov Twente is (in elk geval online) nogal inactief.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Bericht door Jeroen78 »

Uit een schrijven van de gemeente Enschede weet ik dat Lijn 4 in Enschede ingekort wordt tussen het CS en de Stroinkslanden. Lijn 5 gaat doordeweeks meer rijden tussen het Zwering en het CS. Meer dan dat kan ik niet zeggen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Dat is logisch: lijn 4 en 5 worden wat betreft 't Zwering samengevoegd tot één lijn: de huidige route van lijn 5 tot WKC Stadsveld en vanaf daar weer terug richting Volksparksingel (en dus niet meer naar de Haaksbergerstraat). De frequentie zal dan omhoog moeten naar zeker een kwartiersdienst schat ik in.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Bericht door Jeroen78 »

In de spits en op zaterdag zouden er 6 bussen in het uur gaan rijden. Wat trouwens goed uit kan want in de spits en op zaterdag zit de bus naar en van het Zwering goed vol.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 23 jan 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Zie ik daar dan zowaar een frequentie verhoging in de provincie Overijssel. :o :shock:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Ik sta er van te kijken ja :shock:

Ik ga in mijn wijk van 7 dagen per week minimaal een uurdienst met zelfs in de spitsen een uurdienst na Ma-Vr overdag een 8-persoons apparaat,
daar in Enschede naar een 10-minuten frequentie! :shock: Beetje eng dit Overijssel en Keolis! :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Alleen lijn 9 in Zwolle rijdt nog vaker dan 6x per uur maar voor de rest is meer dan 2-4x per uur al een uitzondering in Overijssel. Laatste tijd zie ik steeds vaker nieuwe buurtbussen komen die het of net niet kunnen halen in 1 uur en daardoor 1x per 1,5 uur gaan rijden terwijl dit op diverse lijnen op te lossen is.
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 23 jan 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Lijn 4/5 reden en rijden al beide 3x per uur, dus samen 6x per uur naar 't Zwering. Geen frequentieverhoging bij elkaar dus.
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Maar waarom zou je de lijnen samen willen voegen als er net zoveel bussen blijven rijden?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Waarschijnlijk duidelijkheid voor de reiziger. Er straks één lijn naar het 't Zwering. Tevens heb je dan geen mensen die in lijn 4 de andere kant op instappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten