Pagina 69 van 70

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 14 mar 2020, 11:55
door Daniel
Nouja, in zoverre is er wat aan het uiterlijk veranderd dat die wagens geheel ontstickerd zijn. Daarmee is er al significant meer aan het uiterlijk veranderd dan bij de 1100 en 1101 die nu voor Syntus Gelderland rijden (want die zijn nog in volledige Utrechtse uitvoering :wink: )

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 14 mar 2020, 12:31
door regenmaker
Nouja, ik zou nu ook niet meer investeren in het omstikkeren van bussen naar de Veluwe/Midden Overijssel huisstijl. Aan het einde van het jaar gaat toch een nieuwe concessie in.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 14 mar 2020, 15:43
door ovVeluwe
En dat terwijl er net een paar maanden 5 nieuwe MAN's en een Ambassador voor een jaartje zijn omgespoten hier, terwijl de rest alleen een nieuw stickertje krijgt. :')

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 16 mar 2020, 08:33
door marvinkok
Beide setra's reden vanmorgen hun (lege) ritjes op de 62

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 09:33
door gkw1969
In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 10:58
door Michael
Zijn ze dan niet bang dat ze als die bussen straks weer nodig zijn dat ze startproblemen krijgen? Bij mij op de vestiging hebben we 35 bussen waarvan er tijdens de vakantiedienst maar 21 nodig zijn. Om problemen te voorkomen word ervoor gezorgd dat niet steeds dezelfde 14 bussen stilstaan maar dat ze allemaal blijven rijden. De 14 bussen die maandag stilstaan worden dinsdag weer op de dienst gezet. En de 14 bussen die dinsdag stilstaan gaan woensdag weer de dienst op

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 11:42
door sirvinniei
gkw1969 schreef:In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.
Hopelijk voor de amba's definitief :X

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 11:47
door marvinkok
Michael schreef:Zijn ze dan niet bang dat ze als die bussen straks weer nodig zijn dat ze startproblemen krijgen? Bij mij op de vestiging hebben we 35 bussen waarvan er tijdens de vakantiedienst maar 21 nodig zijn. Om problemen te voorkomen word ervoor gezorgd dat niet steeds dezelfde 14 bussen stilstaan maar dat ze allemaal blijven rijden. De 14 bussen die maandag stilstaan worden dinsdag weer op de dienst gezet. En de 14 bussen die dinsdag stilstaan gaan woensdag weer de dienst op

Wat voor soort startproblemen?
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 11:59
door Michael
Ze zullen wel bedoelen om een lege accu te voorkomen dan ja.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 12:10
door nvdw
Het kan soms ook prettig zijn om de kilometers over meer voertuigen te verdelen dan alleen de strikt noodzakelijke. Denk maar aan lease- of onderhoudscontracten. Beetje jammer als je een extra beurt moet laten doen of aan het einde van het contract voor extra kilometers moet betalen als je genoeg bussen had die ruim onder de norm zaten...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 12:34
door cassie127
Dan nog blijven (op de Setra's na) de Citea's de jongste bussen in Twente. Ga er dan ook vanuit dat de meeste Optare's en Amba's een veel hogere kilometerstand hebben dan de Citea's

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 12:39
door marvinkok
De meeste ambassadors zijn dan ook spitsbussen die al niet veel ingezet worden vanwege leeftijd/kilometerstand..
Setra's zijn dorstige en de optare is niet geschikt met het achter instap gebeuren momenteel (niet dat men daar rouwig om is...)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 28 mar 2020, 10:17
door gkw1969
sirvinniei schreef:
gkw1969 schreef:In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.
Hopelijk voor de amba's definitief :X

Ik denk dat je de Optare’s bedoeld :lol:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 28 mar 2020, 10:55
door sirvinniei
Neuj, optares vind ik nog wel prima (op de Veluwe iig). Ze rammelen een beetje, maar zijn wel knus.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 13:11
door gkw1969
https://www.tubantia.nl/home/bussen-keo ... ~a4ec1b59/

Per 14 april een nieuwe dienstregeling in Twente:
De wijzigingen die plaats vinden zijn voornamelijk:
- Basis is de huidige zaterdagdienstregeling
- Vrijwel alle lijnen starten tussen 6.00 en 6.30, eindtijden zijn zoals ze nu zijn.
- De meeste streeklijnen gaan terug naar een uursdienst (lijn 62 overdag en lijn 53 in de spits blijft een halfuursdienst)
- Lijn 62 komen de laatste rit Enschede-Haaksbergen en Borculo-Haaksbergen vervallen (resp 0.52 en 0.46)
- Alle stadslijnen gaan terug naar een halfuursdienst (lijnen 6, 7 en 60 gaat terug naar 1x per uur)
- Alle stadslijnen gaan na 20.00 terug naar een uursdienst, evenals lijn 62
- Lijnen 21 en 23 in Almelo komen in zijn geheel te vervallen
- Lijnen 7 (alleen spits) en 80 komen er extra bij.
- Voor de lijnen 95 en 97 geldt dat deze aangepast worden aan een mogelijke afschaling van ZHO naar een uursdienst, deze lijnen zullen dan altijd de aansluiting in Goor geven.

Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)

Op zondag gaat alleen 's avonds na 20.00 de frequentie op de stadsdienst terug naar een uursdienst.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 13:22
door Durashift
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld


Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:

Verders is lang stilstand nooit goed voor mechaniek, in het algemeen. Als het allemaal een beetje in beweging blijft.. blijft het soepel. :wink:

'helaas' geldt dat niet voor de ouderen onder ons.. die 'moeten' verplicht binnen blijven en verliezen dus spierkracht etc.. (op thuisoefening na dan misschien).. maar ja, dat zijn de problemen die later aan het licht zullen komen.
:cry:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 15:17
door dennistd
gkw1969 schreef:https://www.tubantia.nl/home/bussen-keolis-gaan-toch-vaker-rijden-om-vitale-beroepsgroepen-naar-hun-werk-te-brengen~a4ec1b59/

Per 14 april een nieuwe dienstregeling in Twente:

Wel jammer dat er geen vervanging komt voor de buurtbussen. Op zich zou je lijn 7 prima (zoals vroeger) door kunnen laten gaan naar Boekelo. Verder pendels Oldenzaal-De Lutte en Haaksbergen-Buurse, en ter vervanging van het spul rond Weerselo een lijn Borne-Saasveld-Weerselo-Reutum-Ootmarsum-Tilligte-Denekamp. Verder zou de 59 vanaf Tubbergen door kunnen naar Kloosterhaar en de 96 vanaf Nijverdal een rondje via Hellendoorn-Kruidenwijk in zijn stilstand.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 15:29
door marvinkok
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld


Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:

Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen.
Staat ie langer stil is afkoppelen toch echt de beste manier.
Daarom worden bij onze treinen bijvoorbeeld ook altijd "de messen getrokken" (lint) of de batterijschakelaars omgezet (Flirt) omdat je bijna altijd wel lekstroom hebt..

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 15:58
door dennistd
marvinkok schreef:
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld


Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:

Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen.
Staat ie langer stil is afkoppelen toch echt de beste manier.
Daarom worden bij onze treinen bijvoorbeeld ook altijd "de messen getrokken" (lint) of de batterijschakelaars omgezet (Flirt) omdat je bijna altijd wel lekstroom hebt..

Ik denk dat @Durashift de rode rechts op deze foto bedoelt :mrgreen:

Afbeelding

Overigens hebben de Ambassadors deze schakelaar niet, die zit alleen op de Citea's en Optares.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 18:05
door marvinkok
-o-

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 19:13
door Durashift
marvinkok schreef:
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld


Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:

Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.

(..).


Vreemd. Als ik de schakelaar omdraai, kan ik echt geen binnenlicht aankrijgen in de MAN.

Hoofdstroom schakelaars, waar worden deze voor gebruikt?

Een hoofdstroomschakelaar wordt vaak gebruikt in auto's, boten en caravans welke lang stil staan. Het voorkomt dat stille gebruikers de startaccu leeg trekken terwijl de motor, en in het verlengde hiervan de dynamo, niet in werking is. Draai simpelweg de knop om op de schakelaar en uw gebruikers kunnen geen stroom meer aftappen uit de accu.

Uiteraard zijn hoofdstroomschakelaars ook voor andere accu's te gebruiken dan de startaccu's, echter is de ervaring dat tractie accu's, mover accu's en andere duurstroom leveranciers uit het voertuig worden gehaald wanneer er een lange stilstand is in het voertuig. (..)


https://www.trailerandtools.nl/Hoofdstr ... schakelaar

marvinkok schreef: (..)
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen. (..)


Als dat rechtstreeks op de batterij zit aangesloten.. dan zal dat wel kunnen, denk ik.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 apr 2020, 20:08
door gkw1969
Durashift schreef:

Vreemd. Als ik de schakelaar omdraai, kan ik echt geen binnenlicht aankrijgen in de MAN.
.

En daarmee geef je zelf het antwoord: Twente rijdt met VDL

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 09 apr 2020, 16:53
door dennistd
gkw1969 schreef:Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)


Uit de KV1-data blijkt dat de 80 inderdaad ook op zaterdag gaat rijden, maar de 7 is er dan wel uit.

Verder opvallend dat er bij de uursdiensten op de stad wel een knoop vastgehouden is (Enschede .52, Hengelo .47 en Almelo .33) en er niet met (efficiëntere) halve knopen gewerkt wordt. Nu staan de 4/5, de 11/13 en de 22/24 steeds allemaal een halfuur stil.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 09 apr 2020, 22:12
door gkw1969
dennistd schreef:
gkw1969 schreef:Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)


Uit de KV1-data blijkt dat de 80 inderdaad ook op zaterdag gaat rijden, maar de 7 is er dan wel uit.

Verder opvallend dat er bij de uursdiensten op de stad wel een knoop vastgehouden is (Enschede .52, Hengelo .47 en Almelo .33) en er niet met (efficiëntere) halve knopen gewerkt wordt. Nu staan de 4/5, de 11/13 en de 22/24 steeds allemaal een halfuur stil.

Dit is gedaan omdat op die momenten de IC uit de randstad aankomt. Deze rijdt helaas maar 1x per uur.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 09 apr 2020, 22:50
door cassie127
Volgens mij zie ik overal behalve in Enschede knopen op het moment van vertrek/aankomst van de Keolis treinen.