Pagina 13 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 18:54
door wwijker
nee, worden helemaal niet gedeeld, weet niet hoe hij daar bij komt. Sowieso klopt er niets van, in het verleden waren van alle omlopen samen (dus 73 en 74) 3 voor Syntus en de rest Arriva. Veel minder dus dan hierboven wordt beweerd. Zou ook raar zijn, voor beide lijnen geldt ja dat verreweg het grootste gedeelte in het vervoersgebied van Arriva ligt. Daarnaast heeft lijn 73 slechts 5 omlopen, niet 7.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 19:43
door Nitein-Repart
wwijker schreef:nee, worden helemaal niet gedeeld, weet niet hoe hij daar bij komt. Sowieso klopt er niets van, in het verleden waren van alle omlopen samen (dus 73 en 74) 3 voor Syntus en de rest Arriva. Veel minder dus dan hierboven wordt beweerd. Zou ook raar zijn, voor beide lijnen geldt ja dat verreweg het grootste gedeelte in het vervoersgebied van Arriva ligt. Daarnaast heeft lijn 73 slechts 5 omlopen, niet 7.
Meltrain schreef:Wat, worden lijn 73 en 74 nu alweer gedeeld? :?
Vorig jaar waren juist alle ritten overgegaan naar Arriva.
Nee nu niet, maar een plan wat wel mogelijk was.
Die 9 (L74) en 7 (L73) omlopen gelden alleen als de dienst gekoppelt is aan lijn 61 naar Overdinkel, zodat Losser en Overdinkel een directe verbinding met het ziekenhuis en Zuiderval krijgen. Nu zijn er 7 (L74) en 5 (L73) omlopen nodig.
Vergeet niet dat Enschede-Haakbergen ruim een kwart van L74 en éénderde van L73 uitmaken.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 20:19
door dennistd
De 3 euro voor een kaartje Glanerbrug-Enschede is er al weer af en is 1,50 geworden (buiten de spits). Blijkbaar toch teveel protest tegen, hoewel ik wat afstand betreft 3 euro wel logischer vind.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 20:22
door wwijker
Erno-BE schreef:Nee nu niet, maar een plan wat wel mogelijk was.
Die 9 (L74) en 7 (L73) omlopen gelden alleen als de dienst gekoppelt is aan lijn 61 naar Overdinkel, zodat Losser en Overdinkel een directe verbinding met het ziekenhuis en Zuiderval krijgen. Nu zijn er 7 (L74) en 5 (L73) omlopen nodig.
Vergeet niet dat Enschede-Haakbergen ruim een kwart van L74 en éénderde van L73 uitmaken.
ow, dan heb ik je reactie verkeerd begrepen :wink:
Maar één van de nadelen van dat koppelen is dat meer bussen in gebieden terechtkomen waar ze eigenlijk niet horen, Arriva bussen boven in Twente en Syntus bussen in Doetinchem. Met name op gebied van busomlopen levert dit vaak problemen op, een omloop die 's ochtends in Enschede begint met een Syntus bus maar 's avonds eindigt in Doetinchem bijvoorbeeld. Krijg je meer leegmat ritten van en dus meer kosten...
Dit was twee jaar terug ook het geval toen Syntus 's ochtends twee ritten van lijn 73 reed. Eerst leeg mat van Neede naar Winterswijk, in dienst van Winterswijk naar Enschede en vervolgens weer leeg mat rit van Enschede naar Neede. Meer leegmat rit dan in dienst dus..

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 22:13
door Twents
Over de lijnen 73 en 74 gesproken.
Het valt mij nu pas op hoe druk de lijnen 62,snelbus 62, 73 en 74 zijn in de ochtendspits.
Tussen 7:00 en 10:00 komen de bussen afgeladen vol aan in Enschede CS zelfs met de extra (gelede) bussen van Arriva en Syntus. Soms zelfs met twee versterkingsritten op lijn 74 en/of lijn 73.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 23:09
door Nitein-Repart
Op veel buslijnen rijden twee vervoerders
Lijn 27/29 (m.u.v. korttrajectdiensten lijn 29 Arnhem-Doesburg):
Arnhem-Doesburg is Breng, Doesburg-Doetinchem Arriva
Lijn 43:
Arnhem-Dieren is Breng, Dieren-Apeldoorn Syntus
Lijn 52 (m.u.v. korttrajectdiensten lijn 52 Arnhem-Wageningen):
Arnhem-Wageningen is Breng, Wageningen-Ede is Syntus
Lijn 83:
Nijmegen-Gennip is Breng, Gennip-Venlo is Veolia

Zo kan ik wel even doorgaan.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 23:12
door erjeebee
Gennip was die mevrouw die gouwe plakke won.
GennEp is de plaats in Limburg waar lijn 83 rijdt.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 dec 2013, 23:41
door MdJ
Twents schreef:Over de lijnen 73 en 74 gesproken.
Het valt mij nu pas op hoe druk de lijnen 62,snelbus 62, 73 en 74 zijn in de ochtendspits.
Tussen 7:00 en 10:00 komen de bussen afgeladen vol aan in Enschede CS zelfs met de extra (gelede) bussen van Arriva en Syntus. Soms zelfs met twee versterkingsritten op lijn 74 en/of lijn 73.
Dat is eigenlijk altijd al geweest. Lijn 73 en 74 reden altijd met een volle ambassador, waarbij enkele ritten (8.10 en 10.10) versterkt worden. De eerste met een Gelderesch Reizen ambassador, de tweede met een stadsgelede citaro.

De snelbus van lijn 62 uit Neede waren voorheen de ritten van lijn 76 en de versterkingsrit van lijn 20. Deze reed voorheen (voor december) met een gelede duvedec, nu met een ex-Hermes ambassador. (en via de Zuiderval ipv Haaksbergerstraat)

Richting Oldenzaal had je tussen 8:00 en 8:30 zowel een citaro uit Oldenzaal (lijn 60) met een rode amba als versterking en een kwartier later een gelede citaro met een groene amba (voorheen duvedec) als versterking. Dat zijn nu allemaal ritten met ambassarod geworden, versterkingsritten verstoppen minder en zijn eigenlijk de vervanger van de citaro's. Daardoor lijkt het een enorme uitbreiding, maar dat valt wel mee...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 13:52
door Nitein-Repart
De bus van 6:42 vertrek uit Doetinchem rijdt toch met 2x Ambassador? De bus van 9:02 vertrek uit Winterswijk rijdt er toch een gelede mee vanaf Groenlo op maandag?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 22:04
door Nitein-Repart
Ben vandaag met een kruidvatkaartje de buslijnen in Twente wezen verkennen. Het waren echt mooie bussen die van Syntus.
Alleen is het jammer dat op sommige lijnen op zondag geen vervoersdienst is. Zou het dan niet mogelijk zijn om op bijvoorbeeld de lijnen 95, 97, 66 en 54 (Achterhoek, alleen Zutphen-Holten) een 2-uursdienst met buurtbussen te rijden op zondag? Dat is in ieder geval al beter dan geen enkele vervoersdienst, want zo blijven de tussenliggende plaatsen bereikbaar.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 16:34
door Twents
Erno-BE schreef:Ben vandaag met een kruidvatkaartje de buslijnen in Twente wezen verkennen. Het waren echt mooie bussen die van Syntus.
Alleen is het jammer dat op sommige lijnen op zondag geen vervoersdienst is. Zou het dan niet mogelijk zijn om op bijvoorbeeld de lijnen 95, 97, 66 en 54 (Achterhoek, alleen Zutphen-Holten) een 2-uursdienst met buurtbussen te rijden op zondag? Dat is in ieder geval al beter dan geen enkele vervoersdienst, want zo blijven de tussenliggende plaatsen bereikbaar.
Sterker nog lijn 95 rijdt doordeweek nu nog maar één keer in het uur. :!:
De inwoners van Borculo, Diepenheim, Geesteren en Gelselaar zijn daar niet al te blij over.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 17:00
door fogeltje
Twents schreef:
Erno-BE schreef:Ben vandaag met een kruidvatkaartje de buslijnen in Twente wezen verkennen. Het waren echt mooie bussen die van Syntus.
Alleen is het jammer dat op sommige lijnen op zondag geen vervoersdienst is. Zou het dan niet mogelijk zijn om op bijvoorbeeld de lijnen 95, 97, 66 en 54 (Achterhoek, alleen Zutphen-Holten) een 2-uursdienst met buurtbussen te rijden op zondag? Dat is in ieder geval al beter dan geen enkele vervoersdienst, want zo blijven de tussenliggende plaatsen bereikbaar.
Sterker nog lijn 95 rijdt doordeweek nu nog maar één keer in het uur. :!:
De inwoners van Borculo, Diepenheim, Geesteren en Gelselaar zijn daar niet al te blij over.
Ach, daar hebben ze op zondag nog een bus. Vraag eens mensen in Neerkant of Liessel daaromtrent. Of Zijtaart, daar komt nu niks meer, ook niet op werkdagen (het buurtbusje is verdwenen). In Brabant gaat volgend jaar waarschijnlijk een grotere kaalslag plaatsvinden. Dus als je nog iets blijft houden, mag je gelukkig zijn. Als je niks meer hebt, dan is helaas een landelijke trend. Men gaat steeds meer over op vraaggericht OV en als op bepaalde lijnen vrijwel geen bezetting is, dan verdwijnen ze helaas. En als dan toch een bus terug komt, dan wordt er soms alsnog geen gebruik van gemaakt terwijl eerst iedereen moord en brand schreeuwde.

Hoe goed bezet waren die lijnen op zondag voorheen?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 00:06
door Bjarne
Wat opvallendheidjes vandaag, ze hebben namelijk op de plek van de uitstaphalte in Hengelo ('voor de deur' bij het station) het haltebordje 'uitstaphalte' vervangen door een rood bord 'Treinvervangend vervoer', met lijn 273 (Zutphen-Oldenzaal) in beide richtingen. Toch grappig, nog nooit gezien dat een treinvervangende bus een lijnnummer krijgt :lol: .
Verder waren wat busjes omgedraait: de 50 van 21.42 naar Borne reed met een Citea, terwijl de 51 van 21.47 met een Solotje reed

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 01:46
door Z2N
Die vervangende busdienst heeft niet alleen een lijnnummer, hij heeft zelfs een dienstregeling! :)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 08:33
door Zonnig
Z2N schreef:Die vervangende busdienst heeft niet alleen een lijnnummer, hij heeft zelfs een dienstregeling! :)
Eigenlijk wel erg slim van Syntus, dan weet de reiziger waar hij/zij aan toe is.
Zouden meer vervoerders moeten doen, zeker op trajecten waar maximaal 2 treinen per uur rijden.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 11:19
door Edwin
En ook een Wiki-pagina: Lijn 273 Zutphen Station - Oldenzaal Station
Wel opmerkelijk dat de treinvervangende bus langer doorrijdt als de trein 's avonds en op zondag.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 14:28
door dennistd
Er is nu ook een Duvedec gelede rood gestickerd, en vernummerd naar 3401 (ongetwijfeld zullen de 3402 en 3403 ook nog wel volgen):
Afbeelding
Afbeelding

Ook zag ik er al Syntus-cico's in zitten, dus mogelijk dat ze ook op de gewone dienst gebruikt gaan worden en niet alleen meer voor voetbal?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 15:11
door Edwin
Lang leve de Duvedecs *bus*
Mooi dat deze bussen ook in de huisstijl worden meegenomen en daarmee ook echt onderdeel worden/zijn.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 19:00
door Daniel
Haha geinig! Het was op zich al verrassend dat die Duvedecs mee overgegaan zijn naar Syntus, maar helemaal in huisstijl gestickerd had ik al helemaal niet verwacht.

Ik zie op de wiki dat deze bussen naast het voetbalvervoer ook spitsvervoer zouden moeten gaan verzorgen. Is er ook bekend op welke lijnen deze wagens dan te verwachten zijn?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 19:05
door MdJ
In principe rijden de zonebussen met ex Hermes/Ex-Breng-Oad ambassadors. Deze bussen rijden juist op de lijnen waar voorheen de gelede duvedecs en citaro's op reden. Misschien voor lijn 61, die nu geen snelbussen kent?

En ik heb het idee dat dit eigenlijk de basisdienst 60/62 goed genoeg ontlast. Die zie ik vrij zitvol, zonder staande mensen, vanaf Enschede Centraal vertrekken. :D

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 24 dec 2013, 20:22
door dennistd
De problemen zullen ook eerder in de ochtendspits zitten. De middagspits spreidt zich veel beter. Op lijn 61 zijn vooral de bussen van 7.30u en 7.45u uit Overdinkel druk (werden eerder beide geleed gereden met een aantal staanplaatsen)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 09:27
door Nitein-Repart
Jammer dat er vanuit Overdinkel geen spitsdiensten naar de UT worden gereden. Ook jammer dat bijv. snelbus 62 Neede-UT van vertrek 7:30 niet begint vanaf Borculo (en de reguliere dienst naar Denekamp vanaf Neede beginnen)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 11:31
door dennistd
Wat zou volgens jou de toegevoegde waarde zijn van een snelbus Borculo-Enschede ipv Neede-Enschede? Je zou zelfs nog kunnen proberen in Neede over te stappen van de normale bus op de spitsbus, ze komen immers op dezelfde tijd aan daar.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 13:08
door Nitein-Repart
Aangezien de reizigersstroom Borculo-UT groter is dan Borculo-Enschede Noord/Oldenzaal/Denekamp.
Verder zou deze snelbus gewoon alle haltes tussen Borculo en Neede bedienen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 14:29
door Twents
dennistd schreef:Wat zou volgens jou de toegevoegde waarde zijn van een snelbus Borculo-Enschede ipv Neede-Enschede? Je zou zelfs nog kunnen proberen in Neede over te stappen van de normale bus op de spitsbus, ze komen immers op dezelfde tijd aan daar.
Het splitsen van reizigersstromen.
Wat je nu hebt is dat de (normale) 62 al zitplaats vol vertrekt uit Borculo in de ochtendspits (07:15).Reizigers die ingestapt zijn in Borculo voelen niet de behoefte om over te stappen op de spitsbus in Neede omdat ze allemaal een zitplaats hebben.
In Neede vult de spitsbus zich vooral met studenten die naar het Saxion of de UT moeten. De overige reizigers in Neede die stappen in de (normale) 62, wat weer staanplaatsen betekent in de normale bus.
De spitsbus stopt verder alleen nog op Haaksbergen busstation waar net als in Neede vooral studenten instappen.
De normale bus stopt verder nog op alle tussengelegen haltes (Rietmolen, Haaksbergen - Blanckenborgh, Weg naar Veldmaat enz...).
Wat je dus krijgt is een spitsbus voor 3/4 deel gevuld en de normale bus compleet vol (zit- en staanplaatsen).