Pagina 17 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 11:18
door Nitein-Repart
Van mij mogen ze lijn 9 wel trolleyficeren (samen met enkele andere Enschedese lijnen). Lijn 9 rijdt toch in een rechte weg van Hengelo naar Enschede.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 11:42
door marvinkok
Optares in Hengelo zijn alleen voor de lijnen 10 en 50, en komen in de avonduren soms voor op de 51. Mogelijk geen reservebus voor hand ofzo waardoor er één op lijn 15 zit...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 22:32
door Michael 1988
Erno-BE schreef:Van mij mogen ze lijn 9 wel trolleyficeren (samen met enkele andere Enschedese lijnen). Lijn 9 rijdt toch in een rechte weg van Hengelo naar Enschede.
Weet je wel niet hoe duur zoiets niet is? Een trolleybus is qua kosten en aanschaf 2x zo duur als een dieselbus en minder flexibel inzetbaar dan een dieselbus.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 23:04
door Nitein-Repart
Michael 1988 schreef:
Erno-BE schreef:Van mij mogen ze lijn 9 wel trolleyficeren (samen met enkele andere Enschedese lijnen). Lijn 9 rijdt toch in een rechte weg van Hengelo naar Enschede.
Weet je wel niet hoe duur zoiets niet is? Een trolleybus is qua kosten en aanschaf 2x zo duur als een dieselbus en minder flexibel inzetbaar dan een dieselbus.
Verdienen de kosten zich niet terug omdat je geen fossiele brandstoffen meer hoeft te gebruiken. En in Arnhem rijden ook trolleys.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 23:07
door The best
Misschien is er een reden dat ze alleen maar in Arnhem rijden.

Ik weet niet hoe druk de bussen in Enschede zijn, maar volgens mij loopt het OV daar nu wel redelijk prima, dan is het een beetje onzinnig om zo'n duur systeem te bouwen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 23:46
door dennistd
Lijn 9 is in de spits een hele drukke lijn, maar het is afwachten of dat ook zo erg blijft als MBO'ers een studenten-OV krijgen. Die gaan nu namelijk voor een groot deel met de bus van Enschede naar het ROC in Hengelo, maar dat zal vooral komen omdat een busabonnement een stuk voordeliger is. Iemand (<18) die op Stroinkslanden woont en in Hengelo op school zit betaalt €50,95 voor een maandabonnement voor de bus (2 sterren met centrumzone 4502). Alleen een maandtrajectabonnement voor de NS kost al €63,40.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 23:47
door busentrein
Erno-BE schreef:
Michael 1988 schreef:
Erno-BE schreef:Van mij mogen ze lijn 9 wel trolleyficeren (samen met enkele andere Enschedese lijnen). Lijn 9 rijdt toch in een rechte weg van Hengelo naar Enschede.
Weet je wel niet hoe duur zoiets niet is? Een trolleybus is qua kosten en aanschaf 2x zo duur als een dieselbus en minder flexibel inzetbaar dan een dieselbus.
Verdienen de kosten zich niet terug omdat je geen fossiele brandstoffen meer hoeft te gebruiken. En in Arnhem rijden ook trolleys.
Daar hing al wat bovenleiding na de oorlog, vroeger reden daar trams, na de oorlog was het goedkoper om er trolleybussen te laten rijden dan weer een nieuw tramnetwerk uit de grond te stampen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 12 jun 2014, 21:24
door Michael 1988
Erno-BE schreef:
Michael 1988 schreef:
Erno-BE schreef:Van mij mogen ze lijn 9 wel trolleyficeren (samen met enkele andere Enschedese lijnen). Lijn 9 rijdt toch in een rechte weg van Hengelo naar Enschede.
Weet je wel niet hoe duur zoiets niet is? Een trolleybus is qua kosten en aanschaf 2x zo duur als een dieselbus en minder flexibel inzetbaar dan een dieselbus.
Verdienen de kosten zich niet terug omdat je geen fossiele brandstoffen meer hoeft te gebruiken. En in Arnhem rijden ook trolleys.
Qua kilometerkosten zijn ze ongeveer gelijk (althans volgens de kerngetallen). Maar je moet nagaan dat je dan niet alleen onderhoud moet plegen aan de weg (zoals je bij een normale dieselbus ook doet), maar ook aan de bovenleidingen. Daarnaast moet er infra aangelegd worden wat ongeveer 440.000 tot 870.000 euro per kilometer gaat kosten (gemiddeld is dat ongeveer 700.000 euro). Het kan zelfs nog meer kosten omdat het hier om een geheel nieuw netwerk gaat. Onderhoud kost ongeveer 3% van de aanlegkosten per jaar. Gemiddelde aanschafprijzen zijn:

- 12m dieselbus: 190.000 euro (kapitaalkosten 25.000 euro per jaar, stallingskosten 2.500 euro per jaar)
- 18m dieselbus: 280.000 euro (kapitaalkosten 36.900 euro per jaar, stallingskosten 3.000 euro per jaar)
- 12m trolleybus: 400.000 euro (kapitaalkosten 38.400 euro per jaar, stallingskosten 3.000 euro per jaar)
- 18m trolleybus: 580.000 euro (kapitaalkosten 55.700 euro per jaar, stallingskosten 3.500 euro per jaar)

Kilometerkosten zijn:
- 12m dieselbus €0,50 per kilometer
- 18m dieselbus €0,63 per kilometer

Bij trolleybussen verschillen die kosten nauwelijks. Alleen bepaalde onderdelen zijn veel duurder. Al met al ben je dus veel meer geld kwijt per jaar met trolleybussen en win je weinig ervan echt terug.

Een voordeel is dat een gemiddelde trolleybus 6 jaar langer mee kan gaan dan een dieselbus.

Bron (notitie, het zijn wel gegevens uit 2005, maar de verschillen tussen de kosten zullen met de inflatie gezien niet erg veel afwijken).

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 14 jun 2014, 23:26
door dennistd
Hoewel niet behorend tot de concessie Twente:
Ik kwam er net bij toeval achter dat de buurtbus Denekamp-Nordhorn sinds begin deze maand rijdt. In Nederland meldt alleen Twente Actueel het, in het Duits heb ik een wat langer artikel gevonden bij de Grafschafter Nachrichten.

De wiki-pagina [wiki]Lijn 4 Denekamp Centrum/Eurowerft - Nordhorn ZOB[/wiki] is inmiddels ook bijgewerkt aan de hand van dat artikel.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 10:25
door Nitein-Repart
Wat altijd jammer is is dat grensoverschrijdende diensten bij de grens gebroken worden. Een doorgaande buslijn Enschede-Nordhorn is veel aantrekkelijker dan de huidige constructie. Zo moet er bijv. Ook in Dinxperlo en 's Heerenberg overgestapt worden, terwijl doorgaande buslijnen naar Bocholt en Emmerich veel aantrekkelijker zijn.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 10:32
door dennistd
Als Nordhorn-Denekamp nou ook elk half uur met een grote bus gereden zou worden zou ik je gelijk geven, maar de vervoersvraag is gewoon heel anders, en daarom rijdt er alleen een buurtbus op dat stuk. Een doorgaande lijn kun je hier echt niet van maken...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 jul 2014, 22:07
door Bjarne
De laatste week ofzo rijdt er een Sprinter in Syntus kleuren op de 50 (en dientengevolge ook op de 10).
Ik heb een keer het nummer gezien, en toen was het de 2301, geen idee of het steeds dezelfde is geweest :wink:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 jul 2014, 22:29
door marvinkok
Ja, dat was telkens de 2301.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 jul 2014, 22:51
door dennistd
Er reden vanmiddag maar drie Optares volgens ovaub.nl (de 3312 op lijn 7 in Enschede, en twee anderen in Hengelo op lijn 10/50). Op lijn 95 en lijn 97 reden alle omlopen met Citea's.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 18:54
door julsteren
Gaan die dingen zo vaak stuk dan?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 21:45
door dennistd
Ik denk dat ze groot onderhoud krijgen in de vakantie. Er zijn nu immers genoeg grote bussen beschikbaar om de Optares te kunnen vervangen. Overigens is het op lijn 95 soms wel krap met een grote bus, vooral in Geesteren: https://www.youtube.com/watch?v=FRrKTSLglQE

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 03 jul 2014, 10:25
door marvinkok
Krapte valt nog best mee toch, gewoon goed sturen (A)
Vind het nou niet veel krapper dan Boekelo ofzo... Alleen die auto's staan er wel wat onhandig...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 03 jul 2014, 11:51
door dennistd
Gisteren stond dat Workx-busje op de plek van die Daewoo Matiz, toen werd het toch wel krap hoor. Het past allemaal wel, maar zeker bij onoplettende tegenliggers zonder enig verkeersinzicht is het erg leuk daar :mrgreen:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 28 aug 2014, 19:52
door gkw1969
Met ingang van 1 september 2014 rijdt er weer een P+R bus op zaterdag. Het is, mede met de komst van de Primark, inmiddels weer zo druk dat lijn 2 het niet meer alleen af kan.
De bus gaat, net als op Duitse feestdagen, rijden als lijn 802. De route is vanaf de P+R Zuiderval via het MST naar het Van Heekplein en via het Diekmanterrein weer terug naar de P+R Zuiderval.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:32
door dennistd
Lijn 2 is tussen de P&R en het Van Heekplein dan ook wel erg teruggebracht in frequentie sinds december: van 13 bussen per uur naar 6 bussen per uur. Goed dat daar nu weer wat van gerepareerd wordt. Het zullen wel niet de Duvedecs worden die daarop gaan rijden? :lol:

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 11:00
door marvinkok
Het is de sinds de opening van de Primark elke dag druk met volk met bruine papieren tassen :p
Maar rijden via Diekman betekent dat dat ook weer als P+R gebruikt wordt?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 30 aug 2014, 15:27
door dennistd
De P+R bus reed vandaag met een gewone Citea, ik kwam hem tegen op de busbaan Zuiderval.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 aug 2014, 09:41
door gkw1969
marvinkok schreef:Het is de sinds de opening van de Primark elke dag druk met volk met bruine papieren tassen :p
Maar rijden via Diekman betekent dat dat ook weer als P+R gebruikt wordt?
Yep, die wordt ook gebruikt omdat rond 11.30 de P+R Zuiderval vaak al vol staat en de mensen verwezen wordt naar Diekman.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 30 sep 2014, 18:06
door cassie127
Lijn 97 wijkt volgens ov aub & Ov zoeker ook wel een beetje van van zijn route:
http://prntscr.com/4rs3gu
http://prntscr.com/4rs087
Hier voor was deze bus volgens ov aub & ov zoeker in Zwolle. Alleen daar heb ik daarvan helaas geen printscreen -o-

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 11:36
door gkw1969
Het wordt wellicht tijd voor de dienstregelingwijzigingen in Twente:

Buiten de vakantie:
Maandag t/m vrijdag:
- Lijn 51 Vriezenveen - Hengelo CS rijdt 's avonds na 19.00 alleen nog maar het traject Almelo CS - Borne NS; vanaf daar zal de bus doorrijden als lijn 50 naar Hengelo CS.
- Lijn 64 Overdinkel - Almelo Centrumplein rijdt alleen nog maar tot Almelo CS.
- Lijn 81 Westerhaar - Ommen Larcom rijdt in de basisuurregeling naar Ommen Sogenbosstraat; vanaf daar zal de bus doorrijden als lijn 167 naar Zwolle Station. Dit zal gebeuren door de concessie Midden Overijssel met blauwe VDL Ambassadors
- Lijn 81 Westerhaar - Ommen Larcom rijdt op het andere half uur niet verder dan Ommen Station. Dit zal gebeuren door de concessie Twente met de bekende rode bussen.
- Lijn 160 Rijssen Station - Rijssen R. Bosmastraat is een nieuw voor Twente. Dit is het stuk binnen de bebouwde kom van Rijssen van Arriva lijn 54. De concessie Twente zal dit 's avonds vanaf 19.30 1x per uur rijden met de bus van lijn 96 die dan 45 minuten stilstand kent.

Zaterdag:
- Stadsdienst Enschede: de 10-minutendienst eindigt tussen 17.00 en 17.30 i.p.v. rond 19.00.
- Lijn 51 Vriezenveen - Hengelo CS rijdt 's avonds na 19.00 alleen nog maar het traject Almelo CS - Borne NS; vanaf daar zal de bus doorrijden als lijn 50 naar Hengelo CS.
- Lijn 60 Oldenzaal de Thij - Enschede CS rijdt alleen nog maar Oldenzaal de Thij - Oldenzaal Station met overstap op lijn 62 Denekamp - Borculo.
- Lijn 64 Overdinkel - Almelo Centrumplein rijdt alleen nog maar tot Almelo CS.
- Lijn 160 Rijssen Station - Rijssen R. Bosmastraat is een nieuw voor Twente. Dit is het stuk binnen de bebouwde kom van Rijssen van Arriva lijn 54. De concessie Twente zal dit 1x per uur rijden met de bus van lijn 96 die dan 45 minuten stilstand kent.

Zondag:
- Lijn 4 't Zwering - Stroinkslanden rijdt op koopzondag alleen nog maar het traject Enschede CS - Stroinkslanden
- Lijn 51 Vriezenveen - Hengelo CS rijdt alleen nog maar het traject Almelo CS - Borne NS; vanaf daar zal de bus doorrijden als lijn 50 naar Hengelo CS.
- Lijn 62 Borculo - Denekamp gaat op koopzondag ieder half uur rijden op het traject Borculo - Enschede CS tijdens de winkelopenstelling.
- Lijn 64 Almelo Centrumplein - Overdinkel rijdt alleen nog maar het traject Almelo CS - Oldenzaal Station.

Tijdens de vakantie:
Het bovenstaande, aangevuld met:
Maandag t/m vrijdag:
- Lijn 59 Tubbergen - Haaksbergen rijdt alleen nog maar het traject Tubbergen - Hengelo CS - Hengelo Macro(spits)
- Lijn 60 Oldenzaal de Thij - Enschede CS rijdt alleen nog maar Oldenzaal de Thij - Oldenzaal Station met overstap op lijn 62 Denekamp - Borculo.