Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Klaasje » Wo 11 Mei 2011, 21:53

Dat klopt denk ik wel. Sinds 2009 zijn de prestaties van CXX hier in Almere fors verbeterd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2011, 21:54

Het kon ook bijna niet slechter in Almere op materieelgebied :')
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Klaasje » Wo 11 Mei 2011, 21:56

Ook qua punctualiteit en uitval klopt dat.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor marvinkok » Wo 11 Mei 2011, 23:00

Rond 2000 is aan alle medewerkers een bericht gedaan over het verlies. Waarop precies is verloren is nog niet bekend, heft schijnt dat Syntus meer dienstregelingsuren heeft geboden. Volgende week is er een bi*eenkomst voor het personeel, dan zal er meer bekend zijn.
Men had echter niet verwacht dat het Syntus zou gaan worden, eerder arriva nog.

Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo 01 Dec 2010, 15:05

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Flevolander » Wo 11 Mei 2011, 23:13

Vraag me af of de kwaliteit er echt mee te maken heeft. De overheden doen de aanbestedingen allemaal op prijs/kwaliteitverhouding, en niet op prijs alleen.
Ik denk dat er bij Connexxion wat anders aan de hand is. Ze hebben zo´n groot marktaandeel, dat ze niet per se meer hoeven te winnen. Dat betekent dat ze strategisch in kunnen schrijven, en net een wat hogere prijs vragen. Als ze als enige inschrijven, of toch per ongeluk als goedkoopste, dan hebben ze een leuke winstmarge. En anders hebben ze niet gewonnen, maar dat is niet zo erg qua omzet.
Verder denk ik dat Connexxion prioriteit legt bij de Randstad inclusief de aan te besteden drie grote steden. Ik denk dat Connexxion wel scherp gaat offreren op de BRU-concessie als die na alle rechtzaken opnieuw op de markt komt. En ook voor de concessie Leiden/ Midden-Holland en de concessie Haarlem/IJmond verwacht ik wel een scherpe offerte van Connexxion. Vraag is ook of Connexxion nog geïnteresseerd is in concessies die niet onder de eigen huisstijl en naam gereden mogen worden ('Twents' wijkt duidelijk af). Bij de Stadsregio Arnhem-Nijmegen schreef dochter Novio in op Breng, en niet Connexxion zelf.
Syntus mikt daarentegen duidelijk op het verkrijgen van heel Oost-Nederland. Dat wordt nog wat als IJsselmond op de markt komt, want zowel Syntus als Arriva zullen duidelijk op die concessie azen (Arriva heeft met de 315 en Lelystad een duidelijk signaal afgegeven). Dat wordt dus nog zwaar voor Connexxion als zittende vervoerder.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor flipje » Wo 11 Mei 2011, 23:26

Syntus gewonnen *bus* !! Had toch op een of ander manier Connexxion verwacht.. Maar goed toch nog wat Lintjes gered! Aan de kwaliteit van Syntus hoef je niet te twisten, als je nu kijkt wat er rond rijdt in Midden-Overijssel/Zwolle/Deventer.... (A)

Flevolander schreef:Syntus mikt daarentegen duidelijk op het verkrijgen van heel Oost-Nederland. Dat wordt nog wat als IJsselmond op de markt komt, want zowel Syntus als Arriva zullen duidelijk op die concessie azen (Arriva heeft met de 315 en Lelystad een duidelijk signaal afgegeven). Dat wordt dus nog zwaar voor Connexxion als zittende vervoerder.


Ik vraag me af of Arriva gaat bieden op IJsselmond... en Connexxion zou er ook nog wel belang aan de concessie hechten (gunstig t.o.v. van Almere)

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Mark » Wo 11 Mei 2011, 23:45

marvinkok schreef:heft schijnt dat Syntus meer dienstregelingsuren heeft geboden.

Ah heel mooi, precies hetgeen wat hard nodig was:
Mark schreef:Wanneer vindt de aanbesteding plaats?
Het maakt me trouwens geen zak uit wat hier komt te rijden, als ze maar een keer een fatsoenlijke frequentie gaan aanbieden op een aantal buslijnen (dus niet de laatste bus om 21:00 en op zondag een uursdienst met een taxibusje of zelfs helemaal geen bus. :neg: )


:pos:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor MdJ » Wo 11 Mei 2011, 23:46

Met optares? :lol: :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Mark » Wo 11 Mei 2011, 23:50

Wat boeit mij dat, al rijden ze met een discobus vind ik het nog prima, zolang ik maar op tijd van A naar B kom. _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Daniel » Do 12 Mei 2011, 08:03

Flevolander schreef:Ik denk dat Connexxion wel scherp gaat offreren op de BRU-concessie als die na alle rechtzaken opnieuw op de markt komt.

Vraag is ook of Connexxion nog geïnteresseerd is in concessies die niet onder de eigen huisstijl en naam gereden mogen worden ('Twents' wijkt duidelijk af). Bij de Stadsregio Arnhem-Nijmegen schreef dochter Novio in op Breng, en niet Connexxion zelf.

Beetje tegenstrijdig deze punten... BRU is juist een concessie die én niet onder de eigen naam én met een afwijkende huisstijl gereden moet worden :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Meltrain » Do 12 Mei 2011, 08:16

Mooi dat Syntus gewonnen heeft. :D Zo houdt Syntus tenminste toch nog één treindienst over.
Nu IJsselmond nog en dan wordt heel Overijssel bediend door Syntus.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Mei 2011, 08:38

Flevolander schreef:Ik denk dat er bij Connexxion wat anders aan de hand is. Ze hebben zo´n groot marktaandeel, dat ze niet per se meer hoeven te winnen. Dat betekent dat ze strategisch in kunnen schrijven, en net een wat hogere prijs vragen. Als ze als enige inschrijven, of toch per ongeluk als goedkoopste, dan hebben ze een leuke winstmarge. En anders hebben ze niet gewonnen, maar dat is niet zo erg qua omzet.

Als dat echt het geval is zou ik me alsnog zorgen gaan maken omdat er wel erg veel verloren is de afgelopen tijd: Midden Overijssel, Twente, Lelystad, Utrecht (moet over). Daarbij is er niets nieuws gewonnen: Waterland, Veluwe. Ze hebben alleen concessies als enige inschrijver gewonnen: Zaanstreek (neutraal), Almere (Uitbreiding aanbod), Gooi & Vechtstreek (inkrimping aanbod)

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Freek » Do 12 Mei 2011, 11:36

Meltrain schreef:Mooi dat Syntus gewonnen heeft. :D Zo houdt Syntus tenminste toch nog één treindienst over.
Nu IJsselmond nog en dan wordt heel Overijssel bediend door Syntus.

Psssttt, Vechtdallijnen zijn naar Arriva gegaan.

Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden. Ik zit liever in ouder NS-materieel dan in de huidige Lintjes, hopelijk wordt het een flinke revisie.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor find_your_spot » Do 12 Mei 2011, 12:15

Gekko123 schreef:Ach, ze zullen wel besloten hebben om voortaan overal in te schrijven onder de naam Connexxion. Ze zijn nu immers één bedrijf (A)

Haal je hier niet Arriva door de war met Veolia?
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Michael » Do 12 Mei 2011, 12:59

ik maakte de opmderking dat Veolia nergens meer inschrijft. En toen reageerde Gekko123 met dat antwoord. dus er word hier niks door de war gehaald
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor reisthijs » Do 12 Mei 2011, 13:01

Freek schreef:Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden.
Nou dat vind ik dus niet, ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.
Men begint er eindelijk achter te komen dat het onzin is bij iedere nieuwe concessie nieuw materieel te kopen terwijl het oude nog wel even mee kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Freek » Do 12 Mei 2011, 15:01

Dat ben ik wel met je eens, alleen zijn dan moet het wel goed materieel zijn. Sommige Linten zijn net tien jaar oud en rijden al slechter dan bijvoorbeeld oudere koplopers of VIRM's. De aanbestedingen zijn dan een kans om nieuw materieel voor te schrijven dan wel duurzaam is en verplicht moet worden overgenomen aan het einde van de concessie. Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Gekko123 » Do 12 Mei 2011, 15:03

Naar mijn idee waren die Linten beter onderhouden in de tijd dat ze nog werden onderhouden door Nedtrain in plaats van Voith. Misschien komt dat ook wel door de kleinere afstand die de stellen moeten afleggen voor een reparatie.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor reisthijs » Do 12 Mei 2011, 15:37

Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Daniel » Do 12 Mei 2011, 15:49

reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.

Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
En de bussen worden nog wel allemaal vervangen...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Freek » Do 12 Mei 2011, 16:06

reisthijs schreef:
Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.

Nee toch, kijk naar de ICM volgens onze wiki heeft het grofweg 15 jaar geduurd tot er een revisie was. Zelfde geldt voor DDAR die ook ongeveer 15 jaar zonder revisie rijden. 15 jaar is volgens mij een (internationaal?) gangbare maat voor een revisie.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Suus » Do 12 Mei 2011, 16:44

ICM heeft wel eerdere revisies gehad, maar dat is vaak meer groot onderhoud aan mechanische onderdelen.

Plan V was tot voor kort eigenlijk voortdurend in revisie. Nieuw likje verf, beschadigde en versleten onderdelen vervangen, uitdeuken. Soms waren er kleine aanpassingen, bij de allerlaatste serie revisies van Plan V heeft men nog de tafeltjes bij de raampjes vervangen door grotere exemplaren.

15 jaar voor een grote revisie is wel redelijk standaard, vaak is dat dan de 2e revisie en gaat men uiteindelijk uit van een levensduur van 30 jaar.

Zijn ook weer uitzonderingen op de regel trouwens, SGM-II is ouder dan de allernieuwste Plan V en heeft pas na 25 jaar echt een grote technische revisie gehad, daarvoor zijn er wel revisies geweest in het interieur, maar is de techniek nooit ingrijpend gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Meltrain » Do 12 Mei 2011, 16:49

Daniel schreef:
reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.

Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.

Volgens mij is Zutphen - Apeldoorn nu ook voor de tweede keer aanbesteed. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor flipje » Do 12 Mei 2011, 16:59

Daniel schreef:
reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.

Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
En de bussen worden nog wel allemaal vervangen...


1 bus is aardig wat goedkoper dan 1 trein :wink:. & ik moet ook nog maar zien of Syntus met allemaal nieuw materiaal gaat rond rijden? Op de veluwe heb ik vandaag aardig wat oude amba's van Veolia zien rond rijden in Syntus (veluwelijn) jasje.
Wat niet meer dan logisch is, waarom zou je telkens nieuw materiaal aanschaffen? Vooral met de oog op bezuinigingen ook in het OV! Dan mag er toch wel iets zuiniger omgesprongen worden met materiaal :@

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Drie bieders concessie Twente

Berichtdoor Suus » Do 12 Mei 2011, 17:12

Alleen is het materieel vaak eigendom van een ander OV-bedrijf of leasebedrijf, waarmee een contract is afgesloten dat het materieel niet naar een andere vervoerder mag.

Er wordt wel materieel gerefurbish overigens, maar het gebeurt niet vaak. In Noord-Holland Noord, Arnhem-Nijmegen en in Almere rijdt er gerefurbish materieel rond, maar altijd in combinatie met nieuw materieel.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten