Pagina 28 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 08 jun 2015, 20:50
door gkw1969
marvinkok schreef:Naar de Waarbeek ging toch niet meer door ivm geen keermogelijkheid?
Er wordt een keerlus aangelegd, als ik het goed heb op het grasveld net voor het restaurant.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 08 jun 2015, 21:01
door dennistd
Maar deze zomer wordt er dus nog niet doorgereden? Ik meen dat dat eerst het plan was namelijk.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 10 jun 2015, 13:47
door marvinkok
Die vrijgespeelde Optare rijdt nu de 266 tussen Albergen en Mariaparochie als ik het goed begrepen heb. Het eerdere plan met een buurtbus te pendelen pakt niet goed uit met alle scholieren...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 10 jun 2015, 15:07
door dennistd
Nee, dat had ik ze ook wel kunnen vertellen... Zit een chauffeur van Luttikhuis op als ik het goed begreep.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 10 jun 2015, 15:27
door marvinkok
Nou, het is uitbesteed aan Luttikhuis inderdaad, maar maandag kwam er ook een TGVia chauffeur voor de aflossing... Luttikhuis zal wel geen chauffeurs genoeg hebben ofzo...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 13 jun 2015, 14:44
door cassie127
Weet iemand wat de nieuwe route van lijn 50 (vanaf morgen) door Borne is? En heeft iemand die route voor mij op een kaartje?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 13 jun 2015, 20:51
door koekenbakker
Afbeelding

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 11:09
door cassie127
Ik zat net in bus 166 (raalte - zwolle) komt er terhpogte van kruising n35 & n348 ri deventer / holten een twents bus met groen kenteken langs rijden. Was die soms voor onderhoud in zwolle?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 12:37
door dennistd
Normaal gesproken wordt er voor onderhoud echt geen groen kenteken opgezet. Misschien is dit een bus die van/naar Heerenveen kwam/ging voor nawerk? Deze zomer zijn er namelijk tot vijf bussen tegelijk daar heen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 12:42
door CamilleKreemers
Wat moeten Syntus-bussen in Heerenveen dan? Alleen Arriva of Qbuzz rijden daar met bussen. (tourbedrijven niet meegeteld)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 12:49
door marvinkok
VDL zit in Heerenveen...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 19:39
door gkw1969
De fabriek waar de bussen gebouwd zijn zit in Heerenveen, en daar vinden ook de modificaties plaats.
Normaal is het niet dat men met groene platen rijdt, immers de bussen staan gewoon op naam van de leasemaatschappij en ze zijn, als het goed is, niet langer dan 5 dagen weg, dus ze worden ook niet geschorst voor die tijd.

Weet je toevallig ook of het een Citea of een Ambassador was? De Ambassadors zijn in onderhoud in Zwolle, maar ook daar gebruiken ze ook geen groene platen voor.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:13
door cassie127
gkw1969 schreef:De fabriek waar de bussen gebouwd zijn zit in Heerenveen, en daar vinden ook de modificaties plaats.
Normaal is het niet dat men met groene platen rijdt, immers de bussen staan gewoon op naam van de leasemaatschappij en ze zijn, als het goed is, niet langer dan 5 dagen weg, dus ze worden ook niet geschorst voor die tijd.

Weet je toevallig ook of het een Citea of een Ambassador was? De Ambassadors zijn in onderhoud in Zwolle, maar ook daar gebruiken ze ook geen groene platen voor.
Tot zover ik het kon zien (zag hem pas laat) Maar het was een Citea ja

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 30 jun 2015, 17:19
door dennistd
Vanwege het winnen van de concessie Zwenzwoka kan er een weekend gratis gereisd worden met bus en trein van Syntus: http://www.syntus.nl/nieuwsbrief/syntus ... teert.aspx

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 11:36
door julsteren
Ik heb er eentje in m'n Syntus App toegevoegd, er staat wel dat ik hem kan gebruiken tot 30 juni 2016, wat dus niet waar is.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 11:28
door dennistd
Syntuschauffeurs raken oververhit
ENSCHEDE - Moderne bussen van Syntus kunnen slechts acht graden koelen. Vervoerder deelt bidons uit.

De hele dag werken achter glas, in de volle zon, bij een temperatuur van 40 tot 43 graden Celsius. Het is deze dagen de realiteit voor buschauffeurs van Syntus. Vakbond FNV Bondgenoten maakt zich grote zorgen over de werkomstandigheden. Volgens Syntus is het een tijdelijk probleem en mogen chauffeurs die echt niet tegen de warmte kunnen, zich afmelden.

Nieuwe bus
Het probleem zit hem in de nieuwe types bussen, die zijn aangeschaft toen het vervoer in Twente overging van Connexxion naar Syntus. De oude bussen hadden airconditioning, maar de hypermoderne nieuwe bussen hebben 'topkoeling'. Dat systeem koelt maximaal acht graden kouder dan de buitenlucht. Als de bus een kwartiertje stilstaat op het Stationsplein in Enschede loopt de temperatuur binnen op tot tegen de 50 graden. Dat wordt vervolgens tijdens de rit niet meer goedgemaakt: de chauffeur zit voortdurend in een omgeving van 40 tot 43 graden.

Bidons
Syntus heeft inmiddels wel aan alle chauffeurs bidons uitgereikt om er voor te zorgen dat er tijdens werktijd genoeg gedronken kan worden. Maar dat is volgens de FNV niet genoeg. "Een dienst duurt maximaal 8 uur en 59 minuten. Als je 's morgens om half zes begint, heb je nog geluk, dan rijdt je een deel van de dag vrij koel. Maar de tussendienst, van twee uur 's middags tot negen uur 's avonds, is met dit weer niet te doen."

Passagiers
Volgens Ruiter neemt Syntus alle maatregelen die op dit moment mogelijk zijn. Vanaf vandaag worden passagiers ook gewaarschuwd dat het in de bus erg warm kan zijn en dat het verstandig is om extra drinken mee te nemen bij een langere busreis.

Bron: Tubantia

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 12:37
door Maxim
Bussen hebben wel full airco maar zijn niet opgewassen tegen extreme temperaturen die gemiddeld zo 2x per jaar voor komen. Waar ik wel benieuwd naar ben, horen we ook klachten uit andere concessies, waar dezelfde bussen rijden? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen in Twente warm was in de bus...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 12:59
door regenmaker
Amba's op de Veluwe waren ook geen pretje. :N

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 13:06
door Maxim
Tsja, ook wel te begrijpen. Iedere keer dat de deuren open gaan komt er lucht van 36 graden naar binnen. Kan me niet voorstellen dat het ergens anders heel veel beter is. Ja in Israël of in Dubai, omdat de bussen daar uitgerust zijn met mega-airco's. Daarentegen weinig verwarming in de bussen daar... :P

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 13:48
door Michael
Ik moet eerlijk zeggen dat het in de Citea's hier in Brabant goed uit te houden is in de bussen. Het is wel zo dat bij de ene bus de airco beter werkt dan bij de andere. Maar echt warm is het niet in de bussen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 21:18
door marvinkok
Maxim schreef:Bussen hebben wel full airco maar zijn niet opgewassen tegen extreme temperaturen die gemiddeld zo 2x per jaar voor komen. Waar ik wel benieuwd naar ben, horen we ook klachten uit andere concessies, waar dezelfde bussen rijden? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen in Twente warm was in de bus...
Nee, de bussen hebben GEEN full airco zoals er duidelijk staat. Als chauffeur hoop je nu een ex-veluwe, ex-overijssel of ex-Cxx bus te hebben, die hebben wél gewoon airco.
Het enige voordeel aan de Optare: full airco :D
Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 23:31
door dennistd
Overigens vandaag nog eens even wat getest met de airco. Opvallend was dat de 'airco' nog het best werkte tijdens stilstand (draaiende motor, in D en op de halterem). Op dat moment wist ie (na een minuut of 6) de temperatuur van de uitgeblazen lucht op 23 graden te krijgen (gemeten bij het rechter ventilatierooster op het dashboard). Dat met een buitentemperatuur van 30-31 graden, vrij netjes. Tijdens het rijden daarna bleek hoe sneller er gereden werd hoe warmer de lucht werd: bij 30km/h ging het richting de 26 graden, bij 60 km/h naar de 28 graden en bij 80km/h kwam de temperatuur uit het luchtrooster niet onder de 29 graden.

Blijkbaar komt er tijdens het rijden warme lucht in het ventilatiesysteem terecht, of is de unit op het dak niet genoeg geïsoleerd waardoor de warme rijwind de lucht opwarmt voordat ie uit het rooster komt.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 04 jul 2015, 01:46
door Durashift
marvinkok schreef: (..)

Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...
Zou een reden kunnen zijn..
Al denk ik dan.. Hoe kan een VDL ingenieur(s) niet voorzien hebben dat bij stilstand in warme gebieden, de binnentemperatuur oploopt en dat de koelcapaciteit dan die extra warmte tijdens rijtijd wel weg moet zien te krijgen..

Want immers, een Amba met airco die een kwartier stilstaat, zonder draaiende motor en dus airco (?) zal ook warm worden.

Daarnaast.. hopelijk werken alle airco's in de Amba's naar behoren.. Had er vorig jaar, op de Syntus 102 op de Veluwe toch wel een paar keer 1 die wel een hoop lucht(lawaai) maakte.. maar weinig koelde..
OOk wel het andere uiterste gehad.. een 'vriekist'

Re: Concessie Twente

Geplaatst: za 04 jul 2015, 07:58
door gkw1969
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)

Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...
Zou een reden kunnen zijn..
Al denk ik dan.. Hoe kan een VDL ingenieur(s) niet voorzien hebben dat bij stilstand in warme gebieden, de binnentemperatuur oploopt en dat de koelcapaciteit dan die extra warmte tijdens rijtijd wel weg moet zien te krijgen..

Want immers, een Amba met airco die een kwartier stilstaat, zonder draaiende motor en dus airco (?) zal ook warm worden.

Daarnaast.. hopelijk werken alle airco's in de Amba's naar behoren.. Had er vorig jaar, op de Syntus 102 op de Veluwe toch wel een paar keer 1 die wel een hoop lucht(lawaai) maakte.. maar weinig koelde..
OOk wel het andere uiterste gehad.. een 'vriekist'
"Zou de reden kunnen zijn"? Het is de reden. Er hoort een adequaat klimaatbeheersingssysteem in te zitten en tot zo'n graad of 27 is het adequaat.
VDL ingenieur(s) hebben daar geen invloed op. De apparatuur wordt, op bestelling, geleverd door Heavac. En wat je besteld en betaald dat krijg je. Of dit naar de zin is van VDL doet niet ter zake.

Brabant is niet te vergelijken want daar kennen ze namelijk 2 type Citea's: LLE en SLF. Daarnaast heeft Arriva waarschijnlijk geleerd van de problemen met de 8600-serie in Zuid Holland, Achterhoek en Friesland. Daar hadden ze namelijk dezelfde problemen als in Twente.

Even voor de collega's onder ons die vandaag in Twente moeten rijden: er zijn extra chauffeurs beschikbaar om ritten op te vangen van collega's die even verkoeling nodig hebben en de teammanager Enschede coördineert dat vanaf Enschede CS.

De grootste problemen zullen ook Enschede en Hengelo zijn, op de streeklijnen heb je al minder last en in Almelo staan de bussen sowieso ieder half uur 5-7 minuten stil zodat de chauffeur bij kan komen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 05 jul 2015, 22:07
door edje
julsteren schreef:Ik heb er eentje in m'n Syntus App toegevoegd, er staat wel dat ik hem kan gebruiken tot 30 juni 2016, wat dus niet waar is.
Is het niet zo, dat je actiecode kunt gebruiken tot eind augustus, maar dat het weekendkaartje zelf langer geldig is.