Pagina 33 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 02:09
door cassie127
Ik weet in ieder geval dat de nieuwe buurtbussen in Midden Overijssel en de Veluwe zijn uitgerust met zo'n houder waar zo'n mobiel apparaat in kan. Denk dat het mobiele apparaat toch de beste optie is aangezien ze met lijn 591 (Nieuwleusen - Dalfsen) heel lang hebben geklooid met de vaste apparatuur. Ook daar gebruiken ze nu mobiele apparatuur.

Het valt me nu ook op dat er best veel wijzigingen zijn bij de buurtbussen... En dat de dienstregeling van lijn 513 in de nieuwe Syntus folder niet klopt.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 12:27
door Meltrain
Thom69 schreef:En de nieuwe dienstregelingen en lijnennetkaart staan nu online: http://www.syntus.nl/reisinformatie/fol ... -2016.aspx
Inmiddels is die pagina weer verwijderd, ondanks dat er ook via de hoofdpagina van Syntus nog steeds een link naar te vinden is.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 13:09
door cassie127
Dat klopt je moet nu ook via de website naar reisinformatie en dan staat daar vanaf 13-12-2015. Ze staan dus nu hier: http://www.syntus.nl/reisinformatie/fol ... -2015.aspx

Wat ik me kon herinneren van voorgaande jaren is dat als de lijnfolders online stonden je ze ook direct in de bus of op servicepunten kon ophalen... Maar dat is nu nog niet het geval -o-

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 19 nov 2015, 11:38
door NG²7²™
dennistd schreef:Het lijkt me niet handig om in bussen die altijd gebruikt worden mobiele apparatuur te moeten gebruiken. Voor zover ik weet zit in de 501 (Renault Master die momenteel lijn 14/12 rijdt 's avonds en in het weekend) wel gewoon apparatuur ingebouwd, terwijl die ook het opschrift 'buurtbus' heeft. Aannemelijk zal die dan ingezet worden als een Mercedes Sprinter weg is voor inbouw.
Buurtbussen krijgen een handheld (op de Veluwe en Midden-Overijssel is dit sinds de Sprinters er zijn). De 501 heeft EBS met een validator, omdat dit busje op de stadsdienst Harderwijk en lijn 85 tussen Ede en Veenendaal heeft gereden.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:59
door marvinkok
In het wijzigingsblad staan nog twee opvallende wijzigingen voor de stadsdienst Enschede die hier nog niet voorbij waren gekomen:
- Voor de stadsdienst was er alleen vakantieregeling tijdens de zomer- en kerstvakantie, per december geldt het ook tijdens alle andere vakanties (voorjaar, mei, herfst, etc.)
- De extra koopavondritten vervallen. De koopavond is niet meer populair, dus wordt er niet meer extra gereden.

Met name de vakantieregeling gaat nog wel een hoop klachten op leveren denk ik, ook in die "kleine" vakanties vond ik de lijnen redelijk goed gevuld. Zeker als dat betekend dat er tussen 10 en 12 slechts een halfuursdienst is op de lijnen 1-2-3...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 19 nov 2015, 21:32
door Littlebusdriver
cassie127 schreef:Ik weet in ieder geval dat de nieuwe buurtbussen in Midden Overijssel en de Veluwe zijn uitgerust met zo'n houder waar zo'n mobiel apparaat in kan. Denk dat het mobiele apparaat toch de beste optie is aangezien ze met lijn 591 (Nieuwleusen - Dalfsen) heel lang hebben geklooid met de vaste apparatuur. Ook daar gebruiken ze nu mobiele apparatuur.
Wat ik begreep is dat vaste apparatuur zoals in de reguliere bussen niet werkt omdat deze alleen in de stalling uitgelezen wordt. De buurtbus komt nooit in zo'n stalling maar meestal bij een lokale garage/pomp gestald. De mobiele lezers zijn aan een mobiele telefoon gekoppeld in de bus en de data wordt via een GPRS-verbinding via de telefoon verstuurd.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 00:31
door dennistd
marvinkok schreef:In het wijzigingsblad staan nog twee opvallende wijzigingen voor de stadsdienst Enschede die hier nog niet voorbij waren gekomen:
- Voor de stadsdienst was er alleen vakantieregeling tijdens de zomer- en kerstvakantie, per december geldt het ook tijdens alle andere vakanties (voorjaar, mei, herfst, etc.)
- De extra koopavondritten vervallen. De koopavond is niet meer populair, dus wordt er niet meer extra gereden.

Met name de vakantieregeling gaat nog wel een hoop klachten op leveren denk ik, ook in die "kleine" vakanties vond ik de lijnen redelijk goed gevuld. Zeker als dat betekend dat er tussen 10 en 12 slechts een halfuursdienst is op de lijnen 1-2-3...
Ook in de vakantiedienstregeling is er een kwartiersdienst zie ik: http://www.syntus.nl/Download.aspx?File ... DzU3GUvJIT

Wel ga je 's avonds om 18.52u al naar een halfuursdienst.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:01
door nsimmelink94
Weer een optare kapot? :lol:

Zag zojuist een Citea op 95 Borculo binnenrijden :lol:

Welgeteld 2 passagiers!

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 10:57
door marvinkok
Kan ook vanwege onderhoud zijn.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 11:48
door gkw1969
Over materiaal gesproken:
3045-3047, 3050, 3056-3058 en 3060 zullen 13 december, of kort daarna, het veld ruimen. De wagens worden opgelegd.
Hier voor in de plaats komen terug de 4146 en 4147 van de concessie Midden Overijssel en een, nog onbekende, VDL Ambassador van de stadsdienst Apeldoorn (hoogstwaarschijnlijk genummerd in de lijn van de 3 Ambassadors die we daar al vandaan hebben).

Er gaan dus 8 bussen weg en komen er 3 voor terug. Dat kan omdat lijn 15 komt te vervallen, de frequentievertraging op lijnen 11/13 en een efficiencyslag in de diensten zelf.

3049, 3051-3054 blijven poolbussen, de 3053 zal nog wit gespoten moeten worden maar dat is nog niet gebeurd door de vele schades in Twente.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:18
door MdJ
De 3048 gaat ook weg, neem ik aan? (Of is deze al weg?)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:19
door Stadsbus
wat zijn poolbussen?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:33
door SLToilet
marvinkok schreef:Met name de vakantieregeling gaat nog wel een hoop klachten op leveren denk ik, ook in die "kleine" vakanties vond ik de lijnen redelijk goed gevuld. Zeker als dat betekend dat er tussen 10 en 12 slechts een halfuursdienst is op de lijnen 1-2-3...
Dat probleem doet zich in steeds meer regio's voor, zoals in Brabant: leuk voor al die middelbare scholieren, maar veel HBO'ers uit de dorpen gaan naar een HBO in bijvoorbeeld Zuid-Holland of Utrecht met andere vakantietijden, universiteiten gaan niet eens dicht tijdens de vakanties en de werkenden die werken gewoon door, maar desondanks is er sinds eind 2014 een flinke uitbreiding geweest van het aantal vakantieperioden, met ook extra kaalslag op die tijdstippen - ook in de daluren worden frequenties vaak gehalveerd omdat het volgens de eisen gewoon mag. Gevolg is dat vooral in de herfst- en meivakantie zelfs de meest onwaarschijnlijke bussen uitpuilen. In de carnavalsvakantie valt het, zeker in de ochtend, nog mee, maar zoals de naam al suggereert nemen zuiderlingen bewust vrij als ze dat uitkomt. Neemt niet weg dat ook die vakantie volle bussen kent, vooral direct voor en na carnavalsfeesten.

En het is bloedirritant als je als slecht geïnformeerde reiziger er ineens achterkomt dat je een kwartier extra moet wachten (wie verwacht er nou ineens een uitgedunde dienstregeling op een verder doodnormale oktoberdag!). En vooral het "busboekloos reizen" wat met een uitgedunde dienstregeling op frequente lijnen onmogelijk is.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 20:58
door dennistd
MdJ schreef:De 3048 gaat ook weg, neem ik aan? (Of is deze al weg?)
De 3048 zegt mij helemaal niks eerlijk gezegd. De 3045-3047 zijn ex-CXX bussen, en de 3049 (en 3050 ook dacht ik) is een ex-demobus. Wat is de 3048 voor een bus dan?
Renebussen schreef:wat zijn poolbussen?
Reservebussen die in alle concessies gebruikt kunnen worden.
SLToilet schreef:
marvinkok schreef:Met name de vakantieregeling gaat nog wel een hoop klachten op leveren denk ik, ook in die "kleine" vakanties vond ik de lijnen redelijk goed gevuld. Zeker als dat betekend dat er tussen 10 en 12 slechts een halfuursdienst is op de lijnen 1-2-3...
En het is bloedirritant als je als slecht geïnformeerde reiziger er ineens achterkomt dat je een kwartier extra moet wachten (wie verwacht er nou ineens een uitgedunde dienstregeling op een verder doodnormale oktoberdag!).
Het valt wel mee hoor: er is nog steeds een kwartiersdienst. Wel gaat 's avonds de frequentie al rond 18.30u naar een halfuursdienst ipv rond 20u.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 01 dec 2015, 22:40
door MdJ
dennistd schreef:
MdJ schreef:De 3048 gaat ook weg, neem ik aan? (Of is deze al weg?)
De 3048 zegt mij helemaal niks eerlijk gezegd. De 3045-3047 zijn ex-CXX bussen, en de 3049 (en 3050 ook dacht ik) is een ex-demobus. Wat is de 3048 voor een bus dan?
3048 is net zoals de 3045-3047 en zou de ex-cxx 8589 zijn.
3049= ex 2149, 1449 en demobus VDL en Denemarken, heeft een ZF-versnellingsbak en de Arriva-stoelen met een druk motiefje
3050 = ex 2150, 1450 en demobus. Heeft al eens in Twente gereden als Cxx 1968

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 07:06
door OmniLezer
nsimmelink94 schreef:Weer een optare kapot? :lol:

Zag zojuist een Citea op 95 Borculo binnenrijden :lol:

Welgeteld 2 passagiers!
Dan hebben er meerdere optares een onderhoudsbeurt gekregen, want in de vakantie reed er dagelijks een Citea op 95. Toen was die bus welgeteld leeg.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 09:17
door gkw1969
MdJ schreef:
dennistd schreef:
MdJ schreef:De 3048 gaat ook weg, neem ik aan? (Of is deze al weg?)
De 3048 zegt mij helemaal niks eerlijk gezegd. De 3045-3047 zijn ex-CXX bussen, en de 3049 (en 3050 ook dacht ik) is een ex-demobus. Wat is de 3048 voor een bus dan?
3048 is net zoals de 3045-3047 en zou de ex-cxx 8589 zijn.
3049= ex 2149, 1449 en demobus VDL en Denemarken, heeft een ZF-versnellingsbak en de Arriva-stoelen met een druk motiefje
3050 = ex 2150, 1450 en demobus. Heeft al eens in Twente gereden als Cxx 1968
3048 is nooit in dienst gesteld. Waarom weet ik niet. Volgens mij iets met verkeerde wagenparknummers.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 19:56
door cassie127
Twee van die pool bussen stonden vandaag ook in Zwolle bij de syntus garage.

En dan direct ook nog even een andere vraag:
Vanwege drukte kom ik er niet aan toe om op de eiki de lijnpagina's van deze concessie te versnderen. Kan iemand die voor mij overnemen? Heb je belang, stuur dan even een pb.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 03 dec 2015, 08:37
door marvinkok
OmniLezer schreef:
nsimmelink94 schreef:Weer een optare kapot? :lol:

Zag zojuist een Citea op 95 Borculo binnenrijden :lol:

Welgeteld 2 passagiers!
Dan hebben er meerdere optares een onderhoudsbeurt gekregen, want in de vakantie reed er dagelijks een Citea op 95. Toen was die bus welgeteld leeg.
Vakanties zijn ideale periodes voor modificaties, keuringen enzovoort omdat er dan kinder bussen nodig zijn. De Optares zijn niet in onderhoud bij de OAD, dus kan het makkelijker zijn om ze in een keer er doorheen te jagen. Dan verschijnt ee inderdaad wel eens wat afwijkende op dienst...

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 04 jan 2016, 09:49
door MdJ
Een blik op ovaub geeft het volgende:
-De 4146 rijdt nog bij Midden Overijssel,
-De 4147 rijdt inmiddels in Twente.

-Van de oude bussen, degene die weg gaan, heeft vanochtend de 3046 nog gereden.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 04 jan 2016, 11:10
door marvinkok
Er zijn nog Citea's bij de fabriek voor modificaties waardoor er een paar extra oudjes blijven vooralsnog.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 04 jan 2016, 15:20
door OmniLezer
Wat wordt er dan aangepast, als ik vragen mag.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 05 jan 2016, 00:43
door NG²7²™
3046 en 3047 blijven

Re: Concessie Twente

Geplaatst: di 05 jan 2016, 16:17
door jjasloot
Syntus heeft bedacht dat het leuk is gratis bus-dagkaarten uit te delen, zie http://gewoongoedov.nl/.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 08:41
door gkw1969
Ik merk dat ik hier vergeten ben aan te geven wat er met de bussen gebeurt:
Omdat men in Deventer nog nooit gehoord heeft van rekenmachine blijken er in de concessie Veluwe geen en in de concessie Midden Overijssel maar 1 bus over te zijn (i.p.v. respectievelijk 1 en 2). Hierdoor is alleen de 4147, onder zijn eigen nummer, naar Twente gekomen.
De 3046 en 3047 staan standaard op reserve, 3046 in Enschede en 3047 in Almelo.
Bussen uit de 3049-3054 serie zijn alleen nog in Twente voor de modificatieactie van VDL. De verwachting is dat dit eind januari afgelopen is.
De modificatie houdt o.a. andere software voor de kachels, isoleren van leidingen, betere afsluiting van de instapdeur en nog een aantal zaken.