Aanbesteding Lelystad

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Jelmer » Vr 05 Aug 2011, 20:28

misschien is het al genoemd maar er komt in december natuurlijk een boel materiaal uit Waterland beschikbaar, veel geleed, zou er daarvan nog naar Lelystad gaan?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Aug 2011, 21:04

Wat moeten ze in Lelystad met een gelede bus als ze een 12-meterbus al amper vol krijgen :P Ze zullen het daar echt moeten doen met 15 Wrights het eerste jaar en daarna met Optares.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Milco » Vr 05 Aug 2011, 21:15

Het materieel van Waterland zal denk ik wel aan de kant gaan en misschien verdeeld worden. De Amba's kunnen zo in Brabant aan de slag, of in Achterhoek-Rivierenland. Of DAV. De geledes zullen wel naar DAV gaan vermoed ik. En die Qliners zullen wel naar TCR gaan of enkelen misschien naar lijn 315/325/335 (HOV Groningen-Heerenveen-Lelystad).
Lelystad mag het met de Wrights doen en later met Optares.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Aug 2011, 21:30

Geledes voor DAV lijkt me niet heel erg logisch, geen flauw idee waar ze die nodig zouden kunnen hebben. Met de zes die er nu zijn zijn de drukste spitsritten op 81/181/85 reeds voorzien. Dan verwacht ik eerder dat ze naar TCR gaan voor de scholierenlijnen in HWGO, aangevuld met wat spitsdiensten daar.

Voor de Amba's uit Waterland is DAV wel de meest logische bestemming aangezien ze net ietsjes jonger zijn als de Wrights, die op termijn er toch echt uit gaan moeten omdat men anders over de maximale gemiddelde leeftijd heen gaat. (Wrights zijn nu al 8 jaar oud, door de Irisbusjes wordt het gemiddelde nog onder het maximum van 7 jaar getrokken) Trouwens, die Qliners in Waterland zijn al van TCR :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Suus » Vr 05 Aug 2011, 21:50

Er zijn ook nog wat normale Scania's in Waterland. Maar hopelijk exporteren ze die naar een ver land waar ik nooit kom, dan kan het Scanialeed in Nederland ook de komende jaren beperkt blijven tot Waterland. De Wrights uit Groningen zijn toch naar Portugal verhuisd?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Aug 2011, 21:58

Klopt, de Wrights van Groningen/Drenthe, Leeuwarden en een groot deel van die uit Rivierenland zijn allen richting Portogal gegaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Milco » Vr 05 Aug 2011, 22:04

Overzichtje voormalige bussen GGD (wat ik ervan weet):
Wrights > Portugal.
Ambassadors > Portugal, Praag, Achterhoek-Rivierenland, Brabant, Waterland.
Citaro 12m > Dordrecht, Duitsland.
Citaro G > DAV, Achterhoek, Waterland, Duitsland (1xx-serie).
Integro's 12m > Duitsland.
Integro's 15m > ?
Irisbussen (ex-6030, 6031) > Portugal.
Volvo's ex-Zweden (5900-5919) > ? (misschien terug naar Zweden?)
Citybussen > Ameland, Qbuzz.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor hidihi » Vr 05 Aug 2011, 22:55

Ik zie de Amba' s niet naar DAV gaan, ze hadden het vorig jaar al kunnen doen maar die Amba's waren zoals in vorig bericht naar Portugal gestuurd. Al verwacht ik geen geledes in DAV al zou het wel handig zijn. Er zijn in de ochtend spits genoeg lijnen naar de kr zoom waar ondanks een spitsdienst een 12 bus echt te klein is, vooral in de pieken tussen 7.30 en 8.00 is er naar kr zoom het materiaal te klein. Trouwens het is al een tijdje geleden dat ik in de spits in Dord geweest ben, maar ik me tot de geest halen dat voor lijn 5 12 meter bussen ook te klein waren. Misschien kunnen ze daar ook nog wel at geleden materiaal neer zetten? Ik heb nooit begrepen waarom ze het restant amba's niet naar DAV gestuurd hebben, nu moeten ze noodgedwongen van een paar huur amba's gebruik maken omdat er te weinig materiaal in de streek is.
Ik zie al veel hybride monsters in Dord rijden volgens mij heeft de Arriva het tijdelijke materiaal bij elkaar voor Lelystad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Aug 2011, 23:36

Milco1995 schreef:Citaro G > DAV, Achterhoek, Waterland, Duitsland (1xx-serie).

DAV en Waterland hebben 78xx-wagens gekregen, Achterhoek een 2xx bij mijn weten.

Integro's 12m > Duitsland.

En de 7158 naar DAV

Integro's 15m > ?

Deels touring

Citybussen > Ameland, Qbuzz.

Niet Qbuzz, maar Syntus :wink:

hidihi schreef:Ik zie de Amba' s niet naar DAV gaan, ze hadden het vorig jaar al kunnen doen maar die Amba's waren zoals in vorig bericht naar Portugal gestuurd.

Hmm oja, da's dezelfde serie... Waterlandse Amba's kwamen al soort van tweedehands uit Groningen/Drenthe (bj. 2004). De 12-meter Scania's zijn overigens van 2006 en daar kan je dus meer mee.

maar ik me tot de geest halen dat voor lijn 5 12 meter bussen ook te klein waren. Misschien kunnen ze daar ook nog wel at geleden materiaal neer zetten?

Optie voor geleed op lijn 5 is er geweest toen GD net verloren was. Men heeft ze echter beleefd geweigerd. Mede om niet alle net verhoogde haltes weer te moeten verlengen, maar ook omdat de inzet ervan niet praktisch is: op 7 heb je die geledes niet nodig maar er zitten wel koppelingen tussen die lijn en lijn 5 om de omlopen rond te krijgen.
Daarnaast heeft lijn 5 nu juist z'n groei te danken aan geregelde frequentieverhogingen, maar is 'ie nu ook weer niet zo druk dat je met geleed nog een 10-minutendienst zou moeten rijden. Kan je beter de frequentie hoog houden met 12-meters...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor busentrein » Za 06 Aug 2011, 11:36

Daniel schreef:
Milco1995 schreef:Citaro G > DAV, Achterhoek, Waterland, Duitsland (1xx-serie).

DAV en Waterland hebben 78xx-wagens gekregen, Achterhoek een 2xx bij mijn weten.

Integro's 12m > Duitsland.

En de 7158 naar DAV

Integro's 15m > ?

Deels touring

Citybussen > Ameland, Qbuzz.

Niet Qbuzz, maar Syntus :wink:

hidihi schreef:Ik zie de Amba' s niet naar DAV gaan, ze hadden het vorig jaar al kunnen doen maar die Amba's waren zoals in vorig bericht naar Portugal gestuurd.

Hmm oja, da's dezelfde serie... Waterlandse Amba's kwamen al soort van tweedehands uit Groningen/Drenthe (bj. 2004). De 12-meter Scania's zijn overigens van 2006 en daar kan je dus meer mee.

maar ik me tot de geest halen dat voor lijn 5 12 meter bussen ook te klein waren. Misschien kunnen ze daar ook nog wel at geleden materiaal neer zetten?

Optie voor geleed op lijn 5 is er geweest toen GD net verloren was. Men heeft ze echter beleefd geweigerd. Mede om niet alle net verhoogde haltes weer te moeten verlengen, maar ook omdat de inzet ervan niet praktisch is: op 7 heb je die geledes niet nodig maar er zitten wel koppelingen tussen die lijn en lijn 5 om de omlopen rond te krijgen.
Daarnaast heeft lijn 5 nu juist z'n groei te danken aan geregelde frequentieverhogingen, maar is 'ie nu ook weer niet zo druk dat je met geleed nog een 10-minutendienst zou moeten rijden. Kan je beter de frequentie hoog houden met 12-meters...


achterhoek heeft ook de 7809... samen met de 223 en 227. De 7809 staat gestald bij gelderesch reizen... deze rijden spitsritten

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor hidihi » Za 06 Aug 2011, 17:59

@ Daniel klopt voor die 1 jaar verschil doe je de Amba's niet naar DAV sturen maar de chauffeurs vinden die amba's fijnere bussen, ik weet niet waarom maar als de chaufeurs zich er fijner bij voelen en ze staan er toch waarom niet!
Maar de hoofdreden voor mij als ik directielid van Arriva was om amba's naar het DAV te sturen is het lagere brandstof gebruik tenopzich van de wright's, zo simpel zat!
Omschakeling van materiaal in de spits voor de 5 naar geledes en zeker met het gekoppeld rijden met de 7 is lastig maar misschien kan lijn 5 en 7 in de spits toch los gekoppeld worden want soms heb ik echt het gevoel dat er in de spits ondanks de 10 minuten dienst echt te weinig ruimte is.

Trouwens elke bus die jonger is is een jaar minder en als ze al vanaf vorig jaar fanatiek geschoven hadden met het wagenpark had men het misschien wel uit kunnen zingen tot 2013 en misschien tot 2014 waarin het materiaal vanwege de euronorm toch vervangen had moeten worden. Kijk gezien de amba' die ze vorig jaar verkocht hadden en wat ze straks nog hadden kunnen verplaatsen had het toch zo'n 50 amba's geweeest die toch ieder voor een jaar minder zorgde. Er zijn nog mercedes citro's tussen 2004 en 2006 in DAV als ze die vervangen hadden voor de gene van 2 jaar oud waren had je ook wat jaren bespaart. Er kunnen straks nog wat scania's gestuurd worden uit 2006 en dat scheelt ook weer in de gemiddelde leeftijd. De reden waarom ik dit zeg is dat de oude amba's die nog uit 2004 stammen eigelijk qua gebruikskosten niks duurder zijn dan die de streekbussen die ze nu kunnen bestellen(misschien besteld men dan zelfs amba's). Dus voor de materiaalkosten was het eigelijk veel beter dat de Arriva al vanaf vorig jaar fantiek was gaan schuiven met materiaal.

Trouwens nog een paar losse vragen:

Hoeveel 12 meter scania's uit 2006 rijden er bij Arriva rond?
Als het de ARRIVA lukt om de DAV bestuurder te overtuigen dat er geledes ingezet moet worden is er nog materiaal wat nog redelijk modern is?
Er rijdt in het waterland toch niet veel amba's meer rond?

Dafdriver
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 16 Apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Dafdriver » Za 06 Aug 2011, 20:26

Die Scania's zijn zeker lease wagens. Einde Waterland consessie is dan waarschijnlijk einde leasecontract voor die bussen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Za 06 Aug 2011, 20:33

De lease-Scania's waren toch al eerder terug naar Scania gegaan? Meen te herinneren dat degenen die er nu nog zijn juist de eigen wagens van Arriva zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Michael » Zo 07 Aug 2011, 07:23

busentrein schreef:achterhoek heeft ook de 7809... samen met de 223 en 227. De 7809 staat gestald bij gelderesch reizen... deze rijden spitsritten


De 223 en 227 staan ook bij Gelderesch:
Afbeelding
Afbeelding
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Pikobo » Zo 07 Aug 2011, 09:25

Inmiddels is de gemeente Lelystad gestart met de aanleg van de nieuwe bushaltes die nodig zijn nu op alle trajecten in 2 richtingen wordt gereden. Onder andere zijn voor de nieuwe lijn 2 haltes in aanleg op de Pauwenburg en bij de Voorhof. Ook de van lijn 2/3 bij de Bingerden (Drontseweg) is in aanleg.

Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo 01 Dec 2010, 15:05

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Flevolander » Zo 07 Aug 2011, 12:33

Er wordt ook al druk gewerkt een nieuwe haltes bij ´t Laar, en langs de Houtribdreef en Zuigersplasdreef. Het verbaast me hoe diep er gegraven wordt om haltes aan te leggen. Misschien liggen er leidingen in de weg.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Zo 07 Aug 2011, 12:36

Als er een abri komt heb je een redelijk diep gat nodig, d'r zit nog een aardig stukje van onder de grond (o.a. een forse betonplaat). En in zo'n geval moet ook de elektrakabel van de straatverlichting opgegraven worden om de abri daarop aan te sluiten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor busentrein » Zo 07 Aug 2011, 13:28

Michael schreef:
busentrein schreef:achterhoek heeft ook de 7809... samen met de 223 en 227. De 7809 staat gestald bij gelderesch reizen... deze rijden spitsritten


De 223 en 227 staan ook bij Gelderesch:


klopt, maar de 223 en 227 kom ik vaak tegen hier in de ochtendspits als extra bus (lijn 28 Gendringen - Doetinchem de Huet)... maar wordt gereden door chauffeurs van een andere toerboer (OTC Tours) en op de 7809 zitten borden met gelderesch reizen... net zoals de 3 amba's die bij gelderesch staan.

Dafdriver
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 16 Apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Dafdriver » Zo 07 Aug 2011, 20:34

Daniel schreef:De lease-Scania's waren toch al eerder terug naar Scania gegaan? Meen te herinneren dat degenen die er nu nog zijn juist de eigen wagens van Arriva zijn.


Zijn die gelede wagens dan niet geleasd? Met leasen kan een vervoerder toch beter inschatten wat de kosten zijn voor het materieel en hebben ze ook de zorgen niet om het overschot aan bussen verhandeld te krijgen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 08 Aug 2011, 01:30

Ik weet dat hier de topic niet voor is, maar mij lijkt het logischer dat er ook een aantal geledes van Waterland doorgeschoven worden naar Brabant. Daar wordt op verschillende lijnen in de spitsen met gehuurde ex-GVU gelede bussen (uit begin jaren 90) gereden, afkomstig van Diamond Excecutive tours (of zoiets). Lijkt mij eerder ook logisch. Tijdens de BBA-tijd reden daar in die regio (vooral van en naar Eindhoven) verschillende gelede wagens. Maar ha daar is dit niet de topic voor, daarvoor moet ik bij een andere topic(s) zijn.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Aug 2011, 19:47

Voor de liefhebbers: de 6294 in nieuwe Lelystadse kleurtjes op het garageterrein in Dordrecht...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Jelmer » Ma 08 Aug 2011, 20:04

ziet er best aardig uit

robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: Ma 02 Nov 2009, 14:35

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor robinzes » Di 09 Aug 2011, 11:09



Klopt dit kaartje nog wel? Ik zag op de Arriva site dat er ook een lijn 9 en 10 kwam. Die beginnen en eindigen beide op het station. Deze staan niet ingetekend op het kaartje.
Die bus vind ik er wel mooi uitzien, ben benieuwd naar wat voor types optare er komen aangezien er een nieuwere versie op de markt is sinds vorige lading optares in de Achterhoek en op de veluwe.
Buschauffeur

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Di 09 Aug 2011, 11:36

Als ik op de site kijk, lijkt het erop dat dit de buurtbuslijnen zijn. Het kaartje klopt dus voor de normale buslijnen.

robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: Ma 02 Nov 2009, 14:35

Re: Aanbesteding Lelystad

Berichtdoor robinzes » Di 09 Aug 2011, 11:40

Waaraan kan je dan zien dat het een buurtbuslijn is? Ik kan daarvoor geen tekens vinden ofzo. Lijkt me wel dat lijn 9 over gaat in lijn 10 en andersom.

Is het dan niet de Wijkbus Lelystad-Noord ?
Ondanks dat het experiment Wijkbus Lelystad-Noord is uitgesteld, wil het college van de gemeente Lelystad er alles aan doen om de wijkbus zo snel mogelijk te laten rijden. Daarom stelt het college aan de raad voor om een aantal locaties aan te wijzen als haltelocaties voor de wijkbus.


Zes haltes
Het gaat om de haltelocaties: Station Centrum aan het stationsplein t.h.v. de taxistandplaatsen, parkeerterrein Zuigerplasbos, parkeerterrein CVI, Eaglelaan (schuin tegenover Eaglelaan 56), Noordkant Albatroslaan (nabij het clubhuis) en het Golfpark (nabij golfpark 162).

Achtpersoonsbus
Het is de bedoeling dat er in januari gestart wordt met het experiment. Voor die tijd moet nog wel worden besloten waar de haltelocaties komen. De omwonenden moeten zo min mogelijk overlast ondervinden en het moet verkeersveilig zijn. Er gaat een achtpersoonsbusje rijden. De vraag is namelijk te klein voor een stadsbus. Het busje rijdt van maandag t/m zaterdag en alleen overdag. Omdat het een busje is voor acht personen is de overlast ook beperkt. Van de bus kan in de experimentele periode gebruik gemaakt worden tegen de gereduceerde prijs van € 1,10.

Experiment
Dit experiment duurt tot september 2011. Medio 2011 wordt geëvalueerd of de wijkbus voldoende reizigers trekt en of het experiment tot september 2011 kan doorlopen.

Buschauffeur


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast