Pagina 2 van 8

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 10:01
door flipje
ff oftopic op lijn 76 rijden voornamelijk amba's (mede door het AZC in Luttelgeest) :wink:

& het valt idd niet te ontkennen dat het busvervoer door de hanzelijn behoorlijk naar beneden wordt geschroefd. Daarom vind ik het ook raar dat de Provincie Flevoland en gemeente geen concessie van een 1 of 2 jaar voor Lelystad heeft uitgeschreven. & dat hierna de stadsdienst van Lelystad geïntegreerd wordt in IJsselmond. De bestaande kernlijnen worden bijna allen ingekort of verdwijnen (door komst van hanzelijn en regiotram). Dan maakt een concessie voor stadsvervoer het op bus gebied het nog intressant om mee te doen (A)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:44
door Flevolander
Ik dacht dat het asielcentrum Luttelgeest gesloten zou worden (daar was jaren geleden sprake van). Maar even op internet zoeken heeft me geleerd dat er drie weken geleden besloten is om er een compleet nieuwe school bij te bouwen. Het centrum zal dus nog wel lange tijd bijven bestaan. In dat geval moet je natuurlijk lijn 76 inderdaad ook in IJsselmond behouden en met tenminste midibussen rijden. Dat is niet anders dan bij de Roggebotsluis. Vreemd overigens dat lijn 76 op zaterdagen en zondagen niet bij Luttelgeest rijdt. Op die dagen zitten de asielzoekers dus behoorlijk opgesloten (de Regiotaxi is voor die groep nog vrij duur). In Overijssel rijdt die dagen wel de 276 ipv de 76.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:52
door Flevolander
flipje schreef:ff oftopic op lijn 76 rijden voornamelijk amba's (mede door het AZC in Luttelgeest) :wink:

Daarom vind ik het ook raar dat de Provincie Flevoland en gemeente geen concessie van een 1 of 2 jaar voor Lelystad heeft uitgeschreven. & dat hierna de stadsdienst van Lelystad geïntegreerd wordt in IJsselmond. Dan maakt een concessie voor stadsvervoer het op bus gebied het nog intressant om mee te doen (A)
Ik denk dat er angst bestond dat er voor de periode september 2011 - december 2012 geen vervoerder voor de stadsdienst te vinden is. Als alleen de zittende vervoerder interesse heeft, betaal je natuurlijk een erg hoge prijs. Een korte concessie van stadsdienst + streekvervoer Flevoland samen had natuurlijk al weer interessanter geweest, zeker als de vervoerder voor die 15 maanden gewoon met allerlei oude bussen had mogen rijden (dus voor die periode geen strenge eisen).
En een gezamenlijke concessie Lelystad/Flevoland van 10 jaar met pas vanaf dec. 2012 strengere eisen had natuurlijk ook gekund.
Overijssel had die paar lijntjes rondom Steenwijk en de 71/171 beter vanaf september 2011 bij Midden-Overijssel kunnen stoppen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 13:01
door flipje
Flevolander schreef:
flipje schreef:ff oftopic op lijn 76 rijden voornamelijk amba's (mede door het AZC in Luttelgeest) :wink:

Daarom vind ik het ook raar dat de Provincie Flevoland en gemeente geen concessie van een 1 of 2 jaar voor Lelystad heeft uitgeschreven. & dat hierna de stadsdienst van Lelystad geïntegreerd wordt in IJsselmond. Dan maakt een concessie voor stadsvervoer het op bus gebied het nog intressant om mee te doen (A)
Ik denk dat er angst bestond dat er voor de periode september 2011 - december 2012 geen vervoerder voor de stadsdienst te vinden is. Als alleen de zittende vervoerder interesse heeft, betaal je natuurlijk een erg hoge prijs. Een korte concessie van stadsdienst + streekvervoer Flevoland samen had natuurlijk al weer interessanter geweest, zeker als de vervoerder voor die 15 maanden gewoon met allerlei oude bussen had mogen rijden (dus voor die periode geen strenge eisen).
En een gezamenlijke concessie Lelystad/Flevoland van 10 jaar met pas vanaf dec. 2012 strengere eisen had natuurlijk ook gekund.
Overijssel had die paar lijntjes rondom Steenwijk en de 71/171 beter vanaf september 2011 bij Midden-Overijssel kunnen stoppen.
Het zou inderdaar een mogelijkheid zijn om de lijnen in Overijssel bij concessie Midden-Overijssel te voegen. Maar ik herinner mij juist dat sinds 2005 het juist is los gekoppeld en met Flevoland (vooral NOP) tot 1 concessie onder de noemer IJsselmond. Mede door de grensoverschrijdende lijnen 71,75,76,140,141,143,171, 330 en vele scholierenlijnen tussen beide provincies.
Maar zonder de stadsdienst van Lelystad en straks het inkorten+verdwijnen van lijnen wordt het wel een heel karige concessie :')

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 14:00
door Klaasje
Het samenvoegen van beide concessies maakt IJsselmond niet aantrekkelijker zolang de voorwaarden van IJsselmond en Lelystad niet gelijk zijn. IJsselmond is stukken groter. Met het wegvallen van een aantal "Hanzelijn-buslijnen" kan er geinvesteerd worden in de uitbreiding van het aantal ritten op relaties als Zeewolde-Harderwijk, Urk-Emmeloord-Kampen en Lelystad-Harderwijk.
Ik ben zelf bang dat Lelystad zich een beetje verkijkt op de kosten van het busvervoer en dat ze daar keihard achter komen tijdens deze aanbesteding. -o-

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 15:18
door Chauf21
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ruimte de concessieverlener aan de vervoerder gaat geven met betrekking tot de lijnvoering. Als je kijkt naar de bezetting in de avonduren is dat op sommige lijnen toch wel bedroevend laag. Nou ben ik niet heel bekend in Lelystad, maar volgens mij kan je daar heel wat besparen door een apart 'avondlijnennet' op te zetten. De hele westkant van het station kan ook wel bediend worden door twee lijnen. Aan de oostkant van het station zou je die A en B best wel wat kunnen samenvoegen. Ja, de reis duurt voor sommigen dan wat langer, maar je kan daardoor wel de klappen van de bezuinigingen opvangen zonder dat de reizigers verstoken blijven van vervoer.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 19:50
door Raymond
Klaasje schreef:Het samenvoegen van beide concessies maakt IJsselmond niet aantrekkelijker zolang de voorwaarden van IJsselmond en Lelystad niet gelijk zijn. IJsselmond is stukken groter. Met het wegvallen van een aantal "Hanzelijn-buslijnen" kan er geinvesteerd worden in de uitbreiding van het aantal ritten op relaties als Zeewolde-Harderwijk, Urk-Emmeloord-Kampen en Lelystad-Harderwijk.
Ik ben zelf bang dat Lelystad zich een beetje verkijkt op de kosten van het busvervoer en dat ze daar keihard achter komen tijdens deze aanbesteding. -o-
Dan is er in ieder geval wel iets geleerd: het bestek leert ook dat de vervoerders 2,25 mln per jaar ter beschikking krijgen voor de exploitatie. Duurder bieden heeft dus ook weinig zin. Wat je er als overheid en reiziger voor terugkrijgt is dan alleen wel even afwachten.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:12
door Klaasje
Dat zullen de vervoerders vorige keer ook echt niet geweten hebben.... (A)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 14:29
door Freek
In ieder geval zijn er 3 aanbieders, Arriva, Connexxion en Noot/Regiotaxi Vallei

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:44
door Meltrain
Hmm, opvallend dat Syntus dit keer niet meedoet. Die deed immers wel mee aan de (afgeketste) aanbesteding van IJsselmond.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 23:27
door Freek
Inderdaad, maar dat was natuurlijk voornamelijk te doen omdat ze ook al de Veluwe en Salland in de zak hebben. Arriva heeft hier dan weer wel zin in, in de trams toch niet.

Geen steun provincie bij stadsvervoer

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 08:12
door Klaasje
Lelystad hoeft niet te rekenen op een bijdrage van de provincie voor de organisatie van het stadsvervoer.

Onlangs besloot de gemeente uit de gezamenlijke aanbesteding voor het openbaar vervoer te stappen. De gemeente denkt de stadsbus beter en goedkoper te kunnen regelen.
De provincie laat in een brief weten dat deze stap niet zonder risico's is.

Het kan Lelystad veel geld kosten als voor 4 september de contracten niet getekend zijn. Dan loopt de concessie met Connexxion af. Steun van de provincie hoeft Lelystad in dat geval niet te verwachten.
Omroep Flevoland

Drie interessante aanbiedingen voor busvervoer

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 19:06
door Klaasje
Lelystad heeft drie interessante aanbiedingen voor het stadsvervoer gekregen en kan een aanzienlijk goedkopere deal sluiten dan wanneer ze het samen met de provincie doet. Dat zegt wethouder Wout Jansen.

De provincie Flevoland waarschuwde Lelystad dinsdag dat de gemeente een serieus financieel risico loopt door het busvervoer in de stad zelfstandig te regelen. Volgens wethouder Jansen was hij zich bewust van de risico's maar heeft zijn keuze goed uitgepakt.

Later deze maand wordt bekend welke vervoerder de busdiensten in Lelystad gaat uitvoeren.
Omroep Flevoland

Als het drie interessante aanbiedingen lijken te zijn ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat. *O*

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 22:31
door Chauf21
Goed om te horen dat de eerste reactie van de wethouder positief is *O*
Ik ben benieuwd naar de uitkomst en de verdere invulling van deze aanbesteding. Voor zowel concessieverleners als geïnteresseerde vervoerders kan dit een interessante case zijn. Wellicht blijkt het mogelijk dat relatief kleine partijen in staat zijn om goede vervoerconcessies in elkaar te draaien. Dat biedt heel wat kansen voor toekomstige ontwikkelingen :)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 14 apr 2011, 12:47
door midnet
ben zelf ook zeker positief over het meedoen van kleinere aanbieders. Maar vrees dat hier-en dat zal in de toekomst dus overal gelden, die enorme kerstboom die je tegenwoordig moet hebben aan OVChipapparaten-en backoffice om alle klachten en mislukte checks te corrigeren, niet te doen is voor een kleine firma die er totaal geen ervaing mee heeft. Dan blijft de markt automatisch toebedeeld aan die grote busboeren, die overal wel wat bussen vandaan kunnen verplaatsen. enige mogelijke lichtpuntje is als er meer Duitse kwaliteits-DB-wind door ARRIVA gaat waaien ipv van die overal op bezuinigende engelsen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:25
door Vinny
Lelystad heeft drie interessante aanbiedingen voor het stadsvervoer gekregen e
Qbuzz/NS, Connexxion/Veolia en Arriva/DB waarschijnlijk. Wat een kans voor locale partijtjes... :twisted:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:30
door MdJ
Nee...
Freek schreef:In ieder geval zijn er 3 aanbieders, Arriva, Connexxion en Noot/Regiotaxi Vallei

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:39
door Vinny
Ah overheen gelezen. Ben benieuwd wat Noot/Regiotaxi Vallei te bieden heeft :)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 15:39
door willy84
Over hoeveel bussen hebben we het hier eigenlijk?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 18 apr 2011, 20:03
door Michael 1988
Freek schreef:In ieder geval zijn er 3 aanbieders, Arriva, Connexxion en Noot/Regiotaxi Vallei
Wel interresant, twee Gelderse bedrijven in een concessie in Flevoland. Hopelijk wordt het niet net zoiets als toen met MTI, taxibusjes als stadsdienst en chauffeurs op een taxi-CAO i.p.v. OV-CAO ;).

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 18 apr 2011, 21:03
door willy84
Wat was MTI?

Ik denk dat de gemeente Lelystad geen zin heeft mee te betalen en de blubber in te zakken met dat tram project.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 18 apr 2011, 21:13
door lint41

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:49
door Freek
Druk maken over MTI of aanverwanten heeft geen zijn. Arriva is namelijk de winnaar geworden.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 18:43
door Flevolander
Van Omroep Flevoland:

"Het busvervoer in Lelystad komt vanaf september in handen van Arriva Wadden BV, een dochter van Arriva. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders dinsdag besloten.
Arriva kwam beter uit de onderhandelingen dan Noot Holding en Connexxion, dat nu door Lelystad rijdt. Het bedrijf blijft binnen het budget van twee miljoen euro per jaar en zal moderne middelgrote en grote bussen gaan gebruiken.
De gemeenteraad beslist in mei over extra diensten, waaronder gratis vervoer voor ouderen en de wijkbus naar Lelystad-Noord."

Het budget verbaast me. In het bestek was sprake van een vaste exploitatiesubsidie van 2.250.000 euro/jaar. Ik denk dat Omroep Flevoland een beetje grof afrondt. Ook de term onderhandelingen is een beetje vreemd.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 18:46
door Flevolander
Overigens wel opvallend dat Arriva korte tijd achter elkaar eerst de buslijn Lelystad-Groningen wint, en nu ook de stadsdienst in Lelystad.