Pagina 3 van 8

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 19:14
door flipje
Flevolander schreef:Overigens wel opvallend dat Arriva korte tijd achter elkaar eerst de buslijn Lelystad-Groningen wint, en nu ook de stadsdienst in Lelystad.
Ze zouden ook wel moeten, want Arriva heeft niet zo'n groot gebied meer op busvervoer (verloren concessie Waterland) & natuurlijke die buslijn naar Groningen dan is een basis in Lelystad wel handig :wink: ?
Maar verrassend had het niet verwacht dat Arriva dit zou winnen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 19:44
door Raymond
Het artikel wekt ook eventjes de indruk dat Burgemeester & Wethouders de beslissing hebben gemaakt. Maar even afwachten op verdere informatie. Het is immers nogal een verschil of op alle lijnen het maximale gereden gaat worden of dat alle stadslijnen naar een halfuursdienst gaan.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:15
door Freek
Flevolander schreef:Overigens wel opvallend dat Arriva korte tijd achter elkaar eerst de buslijn Lelystad-Groningen wint, en nu ook de stadsdienst in Lelystad.
Ik vind het eerder opvallend dat Arriva goed blijkt zijn in het maken van offertes. Ze hebben de grote concessie Achterhoek-Rivierenland gewonnen. Waterland is dan verloren, maar aan een nieuwe partij op de markt. Ik ben benieuwd wat Arriva nog meer van plan is.

Edit: even een mispeer verwijderd

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:21
door MdJ
Hebben ze Twente gewonnen dan?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:54
door Freek
Loop ik op de zaken vooruit??? Dacht het ergens gelezen te hebben. Of was alleen nog maar bekend dat o.a. Arriva een bod had gedaan?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:56
door MdJ
Dat laatste :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:57
door Freek
Oeps; nu is het overigens wel zo dat ik verwacht dat Arriva wint, maar dat is weer iets totaal anders.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:03
door willy84
Flevolander schreef:Overigens wel opvallend dat Arriva korte tijd achter elkaar eerst de buslijn Lelystad-Groningen wint, en nu ook de stadsdienst in Lelystad.
Dat zijn bij elkaar misschien 35 busjes ofzo??
Waterland en Groningen/Drente dan heb je het over 400 bussen ofzo, of nog meer? Dat staat echt in geen verhouding.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:12
door Michael 1988
Ja maar Arriva krabbelt wel langzaamaan terug naar oude niveau. Wel jammer van die verliezen, maar ja we zijn nu wel een busvervoerder rijker dan armer.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:44
door Flevolander
Volgens mij is Arriva duidelijk op de weg terug. Achterhoek/Rivierenland, de 315 en Lelystad. En ik verwacht voor Twente eigenlijk ook wel een overwinning voor Arriva. Arriva heeft met het verlies van Groningen/Drenthe duidelijk een les geleerd. Opvallend is dat ze nu overal via dochterondernemingen inschrijven. Dat levert blijkbaar lagere overheadkosten of een belastingvoordeel op of iets dergelijke.

Maar misschien nog wel interessanter is het dat jarenlang beweerd is - vooral door de grote vervoerders zelf - dat kleine concessies niet interessant zijn. Maar het tegendeel lijkt toch waar. Drie inschrijvingen, en blijkbaar beter dan IJsselmond, en een nieuwkomer, dat is toch een leuke prestatie. Het ziet ernaar uit dat Lelystad toch iets goed gedaan heeft, en dat kan invloed hebben op vele andere concessieverleners. Gaat Fryslan nu bijvoorbeeld Leeuwarden ook als losse concessie houden? We moeten even afwachten wat het bod is, maar misschien blijkt toch wel dat het verstandig is dat steden hun eigen stadsvervoer kunnen regelen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:53
door Chauf21
Flevolander schreef:Gaat Fryslan nu bijvoorbeeld Leeuwarden ook als losse concessie houden? We moeten even afwachten wat het bod is, maar misschien blijkt toch wel dat het verstandig is dat steden hun eigen stadsvervoer kunnen regelen.
Interessant :) Feitelijk betekent dat dat het 'overhevelen' van kosten niet zo makkelijk meer gaat. De kosten die een vervoerder maakt voor onrendabel streekvervoer kan niet met worden gecompenseerd door de hoge(re) opbrengsten uit stadsvervoer. Wanneer je de stadsdiensten apart gaat aanbesteden, zou het stadsvervoer goedkoper kunnen, maar zal de subsidie (of kilometerprijs voor de reiziger) op onrendabele streeklijnen omhoog moeten gaan.

Hoe verhoudt zich dat dan tot de gedachte dat grotere concessies zullen leiden tot meer kostenvoordelen?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:02
door Flevolander
Chauf21 schreef:Interessant :) Feitelijk betekent dat dat het 'overhevelen' van kosten niet zo makkelijk meer gaat. De kosten die een vervoerder maakt voor onrendabel streekvervoer kan niet met worden gecompenseerd door de hoge(re) opbrengsten uit stadsvervoer. Wanneer je de stadsdiensten apart gaat aanbesteden, zou het stadsvervoer goedkoper kunnen, maar zal de subsidie (of kilometerprijs voor de reiziger) op onrendabele streeklijnen omhoog moeten gaan.
Dat is denk ik precies de noviteit in deze aanbesteding. Lange tijd is gedacht dat grote concessies efficiënt waren, maar misschien was er wel alleen sprake van financiële kruisbestuiving. Voor de echte kosten zal het niet zo veel uitgemaakt hebben, hooguit dat een accountmanager of concessiemarketier minder nodig waren, maar dat zijn de kosten niet. Voor het streekvervoer - vaak alleen spitsvervoer met veel scholieren - is dat niet zulk goed nieuws. Maar voor de steden natuurlijk wel, en daar ztten de echte kansen voor het openbaar vervoer. Maar durven meer provincies het voorbeeld van Flevoland te volgen? De overdracht van bevoegdheden aan Almere en Lelystad lijkt toch wel een slimme keuze, die tegen de stroom ingaat. Steden als Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle zijn hun bevoegdheden juist kwijtgeraakt aan de provincies. Ik hoop echt dat Fryslan ook een eigen keuze maakt, en voor Leeuwarden kleine vervoerders een kans geeft.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:03
door Vinny
In Dordrecht (en overigens in de rest van de Randstad) is het stadsvervoer minder rendabel en in Dordrecht (daarom noemde ik die stad ook) duurder. Is dat in Friesland andersom?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:06
door Daniel
Nee Vinny, stadsdienst Dordrecht is het enige stuk van de DAV-concessie dat winstgevend is. Hogere tarieven zijn er, volgens uitleg van Arriva en provincie, omdat de exploitatie duurder is.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:09
door Vinny
Goed, de exploitatie is duurder, en (maar want desondanks) wel winstgevend. Maar is de situatie in Leeuwarden heel anders dan?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:11
door Flevolander
@Vinny: ik denk inderdaad dat buiten de Randstad het stadsvervoer rendabeler is dan het streekvervoer. In de streek hebben de meeste mensen twee auto's. Het vervoer bestaat daar uit scholieren in de spits, en een handvol bejaarden zonder auto (dat worden er steeds minder).
De steden doen het aardig door een mix aan bezoekers van het stadscentrum, studenten/scholieren en mensen die de bus gebruiken als voortransport voor de trein. Het autobezit en gebruik is in de steden lager. Het vervoer is in de meeste steden toch meer 6 dagen per week overdag. De avonden en zondagen zijn vaak wel bedroevend, behalve op koopzondagen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:14
door willy84
Ik vind het wel heel erg voorbarig te stelle dat kleine concessies goedkoper zijn.

Het grote voordeel is nu dat Lelystad niet hoeft te bloeden voor die dure tram.

Ik ga er vanuit (maar weet het dus niet zeker) dat Lelystad bewust heeft ingeschreven met relatief lage eisen voor wat betreft materieel bijvoorbeeld. Zodat grote vervoerders goedkoop hun overtolig mat kwijt kunnen.

De hele papierwinkel en de daarbij horende bezwaar- en beroepsprocedures kosten natuurlijk ook flink geld. Hoe minder hoe beter. In die zin zijn grote conciessies goedkoper. Ik hou het er toch op dat Lelystad een uniek gevalletje is.
Volgens mij is Arriva duidelijk op de weg terug.
Mwa na het grote verlies van Groningen/Drente en Waterland vind ik dat toch wel wat teveel gezegd. Waarom hebben ze trouwens niet ingeschreven op het Gooi en Almere? Dat kan ik dan ook niet vatten. Zal wel niet luceratief genoeg zijn.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:15
door Daniel
@Vinny: Exploitatiekosten hangen natuurlijk sterk af van de vervoersvraag / frequenties / verspitsing. Dordrecht zit daarmee ruim onder de grote steden, maar met relatief hoog in de categorie middelgrote steden.
Wat daarnaast meespeelt is dat het een eiland is en er daarom amper fatsoenlijke integratie met het streekvervoer mogelijk is. Dat soort dingen zijn in Leeuwarden, Lelystad enzo minder van toepassing omdat het daar fysiek wel mogelijk is maar slechts overleg met de houder van de omliggende streekconcessie vereist.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:19
door Flevolander
Bij het bestek van Lelystad zaten overigens ook tellingen. Op de meeste lijnen zat daar nauwelijks verschil in gebruik tussen spits en daluren. Bij de streeklijnen in Flevoland is dat verschil des te groter.

Lelystad heeft het gewoon slim gedaan. Apart aanbesteden, en met een vast budget en minimumeisen, waarboven wensen ingevuld konden worden. Dus ruimte voor de vervoerder, maar ook zekerheid voor de vervoerder.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:24
door Flevolander
willy84 schreef:
Volgens mij is Arriva duidelijk op de weg terug.
Mwa na het grote verlies van Groningen/Drente en Waterland vind ik dat toch wel wat teveel gezegd. Waarom hebben ze trouwens niet ingeschreven op het Gooi en Almere? Dat kan ik dan ook niet vatten. Zal wel niet luceratief genoeg zijn.
Tja, heb je die aburde eisen daar gezien? Op de lijnen van uit 't Gooi en Almere naar Amsterdam werden allerlei Zuidtangent-eisen gesteld. Voor die lijnen die alleen 's cohtends tussen 7 en 8 en 's middags tussen 16 en 18 uur druk gebruikt worden, echt niet reëel. Ook hier is de vervoerpotentie van de streek overschat.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:25
door Meltrain
Lelystad is trouwens wel snel met gunnen: volgens de OP zou er pas op 26 april gegeund worden. :?
Nou ja, ik feleiciteer Arriva met het behalen van de stadsdienst Lelystad per september a.s. en ik ben benieuwd wat voor materieel er komt (al gok ik op Citea's). Ook vraag ik me erg af of die uurdienst Lelystad - Enkhuizen er komt.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:27
door willy84
Flevolander schreef:
willy84 schreef:
Volgens mij is Arriva duidelijk op de weg terug.
Mwa na het grote verlies van Groningen/Drente en Waterland vind ik dat toch wel wat teveel gezegd. Waarom hebben ze trouwens niet ingeschreven op het Gooi en Almere? Dat kan ik dan ook niet vatten. Zal wel niet luceratief genoeg zijn.
Tja, heb je die aburde eisen daar gezien? Op de lijnen van uit 't Gooi en Almere naar Amsterdam werden allerlei Zuidtangent-eisen gesteld. Voor die lijnen die alleen 's cohtends tussen 7 en 8 en 's middags tussen 16 en 18 uur druk gebruikt worden, echt niet reëel. Ook hier is de vervoerpotentie van de streek overschat.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt alhoewel ik het wel kan waarderen als vaste reizigert *bus*

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:28
door Flevolander
Daniel schreef: Wat daarnaast meespeelt is dat het (Dordrecht) een eiland is en er daarom amper fatsoenlijke integratie met het streekvervoer mogelijk is. Dat soort dingen zijn in Leeuwarden, Lelystad enzo minder van toepassing omdat het daar fysiek wel mogelijk is maar slechts overleg met de houder van de omliggende streekconcessie vereist.
Mmm, in Lelystad blijft er na de komst van de Hanzelijn ook nauwelijks streekvervoer over. Een Qliner naar Emmeloord, en bus naar Harderwijk, misschien wat naar Swifterbant en Enkhuizen, en je hebt het wel gehad. Lelystad is ook een soort eiland, omringd door niemandsland.

Bestek Lelystad soberder dan IJsselmond

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:29
door evdherberg
Leuke discussie. Een kleine kanttekening over te trekken conclusies m.b.t. kleinere aanbestedingen. Het bestek dat nu is aanbesteed en gegund aan Arriva is soberder dan vorig jaar in het bestek IJsselmond opgenomen. Na de mislukking van die aanbesteding heeft de gemeenteraad een aantal eisen laten vervallen, om de nieuwe aanbesteding een grotere slagingskans te geven.

Zie informatie op http://www.pvdalelystad.nl/2010/12/14/v ... -stadsbus/ en http://www.pvdalelystad.nl/2011/04/11/r ... v-voorbij/

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:30
door Suus
Vind je het gek. Het materieel wat gevraagd werd in de vorige aanbesteding bestond niet eens!