Pagina 4 van 8

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:32
door evdherberg
En nog ter informatie: brief aan gemeenteraad m.b.t. gunning aan Arriva.

http://www.pvdalelystad.nl/wp-content/u ... Arriva.pdf

Met wat (summiere) details over het resulterende pakket.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:34
door Flevolander
Meltrain schreef:Lelystad is trouwens wel snel met gunnen: volgens de OP zou er pas op 26 april gegeund worden. :?
Nou ja, ik feleiciteer Arriva met het behalen van de stadsdienst Lelystad per september a.s. en ik ben benieuwd wat voor materieel er komt (al gok ik op Citea's). Ook vraag ik me erg af of die uurdienst Lelystad - Enkhuizen er komt.
Inderdaad is Lelystad erg snel. Nog een les voor de stadregio's en provincies?

Ik hop verder ook vurig op de bus tussen Lelystad en Enkhuizen. Geheel zonder eigen belang uiteraard, ik heb echt geen familie aan de andere kant van de dijk wonen... (A)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:42
door Flevolander
"Evdherberg: bedankt voor de informatie. Ziet er goed uit. Uitbreiding van het aantal chauffeurs betekent extra vervoer. Dat is zeker goed, en tegen de landelijke stroom in. Er is ook heel wat extra vervoer aangeboden t.o.v. het bestek. De gemeenteraad heeft het goed gedaan. Nu de verdere discussie nog. Ik mis de bus naar Enkhuizen nog... is die wel of niet geboden? Of komt die bij IJsselmond? Nou ja, het stadsnet ziet er zonder meer erg goed uit. :mrgreen:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:54
door Flevolander
@Evdherberg: na goed lezen zie ik nu ook dat de gemeenteraad aangeboden extra's om mag wisselen voor andere extra's. Ik denk niet dat er aan de kwartierdienst naar Lelystad-Haven en Bataviastad gerommeld moet worden, en ook niet aan de geboden lijn 4 (Schouw-Zuid en Gondel-Zuid).
Ik heb graag een bus naar Enkhuizen, maar voor de stadsdienst zijn de genoemde kwartierdiensten toch ook wel het minimum. Bij halfuurdiensten zakt het busgebruik in steden snel in, omdat je dan nog sneller kunt lopen dan een halfuur wachten.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:57
door Flevolander
Mijn laatste voorspelling: midibussen in Lelystad van Arriva. Na Achterhoek/Rivierenland had Arriva nog een vervolgorder over om ook Lelystad van de Optare Solo te voorzien. Hopelijk wel de moderne variant, die past bij Lelystad. Overigens prima bussen; in Engeland tot tevredenheid mee vervoerd.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 08:29
door Klaasje
Flevolander schreef:
willy84 schreef:Mwa na het grote verlies van Groningen/Drente en Waterland vind ik dat toch wel wat teveel gezegd. Waarom hebben ze trouwens niet ingeschreven op het Gooi en Almere? Dat kan ik dan ook niet vatten. Zal wel niet luceratief genoeg zijn.
Tja, heb je die aburde eisen daar gezien? Op de lijnen van uit 't Gooi en Almere naar Amsterdam werden allerlei Zuidtangent-eisen gesteld. Voor die lijnen die alleen 's cohtends tussen 7 en 8 en 's middags tussen 16 en 18 uur druk gebruikt worden, echt niet reƫel. Ook hier is de vervoerpotentie van de streek overschat.
Bij 't Gooi waren de frequentieeisen gewoon te hoog voor de vervoerpotentie tussen Huizen en Amsterdam. Bij Almere is CXX overigens erg tevreden over de groeicijfers op de streek. Dat zullen ze vast niet geweest zijn wanneer er onvoldoende potentie is.
Flevolander schreef:"Evdherberg: bedankt voor de informatie. Ziet er goed uit. Uitbreiding van het aantal chauffeurs betekent extra vervoer. Dat is zeker goed, en tegen de landelijke stroom in. Er is ook heel wat extra vervoer aangeboden t.o.v. het bestek. Het gemeentebestuur heeft het goed gedaan. Nu de verdere discussie nog. Ik mis de bus naar Enkhuizen nog... is die wel of niet geboden? Of komt die bij IJsselmond? Nou ja, het stadsnet ziet er zonder meer erg goed uit. :mrgreen:
Wat betreft de lijn naar Enkhuizen: Lelystad wil die zelf rijden. De provincie heeft andere prioriteiten zoals een betere avondontsluiting van Zeewolde.

Lelystad: Arriva krijgt buscontract

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 12:50
door Ruben
Lelystad: Arriva krijgt buscontract
Geplaatst op: dinsdag 19 april 2011 20:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 april 2011 20:16

Het busvervoer in Lelystad komt vanaf september in handen van Arriva Wadden BV, een dochter van Arriva. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders dinsdag besloten.
Arriva kwam beter uit de onderhandelingen dan Noot Holding en Connexxion, dat nu door Lelystad rijdt.
Lees verder

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 15:19
door flipje
Ziet er inderdaad netjes uit wat Arriva heeft geboden. Waar ik nu wel benieuwd naar ben is of Arriva nu wel mee gaat doen aan de aanbesteding van IJsselmond... :roll:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 16:16
door Vinny
Ziet er inderdaad netjes uit wat Arriva heeft geboden.
Geen fratsen. Dat scheelt :lol:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 21:28
door Daniel
Tijdelijk materieel van max. 10 jaar oud... ik gok zomaar dat dat de ex-Dordtse Wrights en Citaro's zijn (die nu door hybrides vervangen worden). Zijn de enige bussen die Arriva nog heeft die binnen dat eerste jaar niet over de 10 jaar heen gaan.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 21:46
door Chauf21
En de bussen uit Waterland dan? Die zijn volgens mij uit 2005/2006.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 21:47
door Raymond
Die komen pas in december vrij en dan is de concessie Lelystad al drie maanden bezig ;) Ze zouden dan natuurlijk wel weer kunnen gaan wisselen..

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 22:00
door Daniel
Bussen uit Waterland naar Lelystad en dan tijdelijk spul naar de aflopende concessie Waterland kan natuurlijk ook nog.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 22:02
door Klaasje
Zoveel ongelede bussen zijn er in Waterland toch niet? (op de q-liners na.)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 22:03
door MdJ
Terwijl Dordrecht de komende tijd die volvo's instromen (zodat de Wrights en Citaro's naar Lelystad kunnen), toch?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 22:04
door Daniel
@klaasje: Stel Amba's toch nog wel? Lelystad schijnen maar 15 bussen voor nodig te zijn. Zoveel hybrides zouden er in september ook in Dordrecht moeten zijn, vandaar m'n vermoeden...

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 20 apr 2011, 23:37
door Suus
Klaasje schreef:Zoveel ongelede bussen zijn er in Waterland toch niet? (op de q-liners na.)
Er is nog een klein troepje Amba's en een klein troepje Scania's die niet geleed zijn. Rijden op de lijnen naar Landsmeer, de stadsdienst van Purmerend en lijn 103.

Wethouder voor schrappen gratis busvervoer

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 18:14
door Klaasje
Als het aan de Lelystadse wethouder Wout Jansen ligt, verdwijnt na september het gratis busvervoer voor ouderen en blijft de bus elk kwartier rijden. Dat zegt hij zondag in het programma Over Flevoland Gesproken bij Omroep Flevoland.
Lelystad sloot onlangs een nieuw contract met vervoerder Arriva. De wethouder van de Inwonerspartij is het nu met de VVD eens dat gratis reizen voor ouderen geen prioriteit heeft.
Daarmee is binnen het college alleen de PvdA voorstander. De uiteindelijke keuze over het gratis vervoer is aan de gemeenteraad.
Omroep Flevoland

Terecht! *O* Ouderen hebben ook veel minder aan gratis vervoer in een halfuursdienst dan aan betaald vervoer in een kwartierdienst. Dan heb ik het nog niet over de overige reizigersgroepen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 21:53
door willy84
Gratis bestaat niet. Het werd betaald door anderen. Wat daar rechtvaardig aan is (A)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:32
door fogeltje
Nu gaan de ouderen natuurlijk in opstand komen, want alles moet altijd ten voordele van de ouderen zijn, ook al gaat dat compleet ten koste van de rest.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 23:08
door evdherberg
Omroep Flevoland heeft zijn huiswerk niet helemaal goed gedaan. Als er gekozen moet worden tussen kwartierdienst in de spits en gratis OV voor ouderen, dan kiest ook de PvdA voor de kwartierdienst. Was al weken geleden bekend. Je moet eerst goed OV hebben voordat je er over kunt gaan denken om het gratis ter beschikking te stellen.

Wel jammer dat deze wethouder uitgebreid in de pers gaat lopen speculeren terwijl hij alle informatie vooralsnog helemaal voor zichzelf houdt. Sinds het nieuws van de gunning, nu vier weken geleden, zijn er (in ieder geval richting gemeenteraad) geen verdere details vrijgegeven.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 10 mei 2011, 09:37
door Klaasje
Omroep Flevoland heeft volgens mij alleen maar de wethouder geciteerd. Had je het interview van zondag al gezien? (Ik nog niet, vanmiddag misschien.) Overigens vind ik het niet vreemd dat de gemeenteraad nog steeds niet meer te weten gekregen heeft. Ik kan me zo voorstellen dat er eerst nog over bepaalde zaken onderhandeld wordt voordat er meer details bekend worden gemaakt. Daarnaast zijn er ook redelijk direct betrokkenen die nog helemaal nog niets gehoord hebben van de gemeente zelf. We wachten rustig af. :Y

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 10 mei 2011, 21:08
door Freek
Heeft dat niet met de bezwaarperiode te maken. Na gunning mag er vrijwel niets bekend worden omdat vervoerders nog 6 weken de tijd hebben om bezwaar te maken.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 13:26
door Flevolander
@ Freek: denk dat je gelijk hebt. Gunning is 3 weken terug bekend gemaakt (19 april). Dat betekent dan nog 3 weken bezwaarmogelijkheid. Verder zullen Arriva en Connexxion nu in gesprek zijn over overname personeel e.d. (ook voor de concessie 315), en dat verdraagt zich ook niet echt met openheid.
Over Waterland begint nu ook pas meer informatie naar buiten te komen.
Verschil is natuurlijk wel dat Lelystad al op 4 september van start moet. Daar zal dus meer tempo gemaakt moeten worden. Is er over de 315 trouwens al meer bekend? Blijven de extra ritten die als 345 gereden worden bestaan? De concessie 315 gaat al in juli van start!

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 16:48
door flipje
Flevolander schreef:Is er over de 315 trouwens al meer bekend? Blijven de extra ritten die als 345 gereden worden bestaan? De concessie 315 gaat al in juli van start!
Ik had gisteren een buschauffeusse die gistermiddag op het busstation in Emmmeloord, aardig pissed off een verhaal vertelde bij haar collega omdat ze voor Arriva 'moest' gaan rijden en alleen de vervelende ritjes op de A6 zou moeten maken voor 315 en 345.... :@
Personeel is in iedergeval dus al ingelicht of ze naar Arriva :roll: