Bron en meerVrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Een 43-jarige treinmachinist uit Tynaarlo is dinsdag door de rechtbank in Zwolle vrijgesproken voor zijn rol in een ernstig spoorongeval op het station Zwolle in 2009.
De goederentrein die Lammert V. bestuurde, botste op een net vertrekkende passagierstrein.
Bij het ongeval vielen twee lichtgewonden en ontstond een ravage op het spoor. Uit onderzoek van de politie is gebleken dat een uur na het ongeval het sein op rood stond.
Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Als geconstateerd is dat een uur na het ongeval het sein op rood stond is dat wel een dikke faal van het KLPD :neg: Dan zou je bij iedere trein wel kunnen zeggen dat die door rood is gereden. Daarbij is er bij mijn weten een log die rijweginstellingen e.d. bijhoudt. Daar kan je dus ook veel meer mee.
Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt. Ik weet alleen te weinig van de situatie om daar wat over te kunnen zeggen.
Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt. Ik weet alleen te weinig van de situatie om daar wat over te kunnen zeggen.
Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
(In het algemeen:) waarom niet?Klaasje schreef:Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt.
Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Omdat:
- Een sein kan afvallen (storing, herroepen sein)
- Doorglijden door onverwacht gladde sporen
- Verwarrende seinplaatsing op sommige locaties. (b.v. veel sporen en veel seinen in een boog.)
- Afleiding door een storing aan b.v. de trein.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle
Als ik het artikel op Nu.nl moet geloven heeft de verdediging ook aangevoerd dat het sein afviel nadat de eerste bak het sein voorbij reed en het sein dus sowieso op rood zou moeten staan. Het lijkt erop dat er inderdaad geen logfiles gebruikt zijn, dat is vreemd want door IVW zijn die wel gebruikt in het rapport en daaruit bleek dat er geen veilig sein was voor de goederentrein (sein 66).Klaasje schreef:Als geconstateerd is dat een uur na het ongeval het sein op rood stond is dat wel een dikke faal van het KLPD :neg: Dan zou je bij iedere trein wel kunnen zeggen dat die door rood is gereden. Daarbij is er bij mijn weten een log die rijweginstellingen e.d. bijhoudt. Daar kan je dus ook veel meer mee.
Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt. Ik weet alleen te weinig van de situatie om daar wat over te kunnen zeggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten