Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Bericht door Fles »

Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Een 43-jarige treinmachinist uit Tynaarlo is dinsdag door de rechtbank in Zwolle vrijgesproken voor zijn rol in een ernstig spoorongeval op het station Zwolle in 2009.

De goederentrein die Lammert V. bestuurde, botste op een net vertrekkende passagierstrein.

Bij het ongeval vielen twee lichtgewonden en ontstond een ravage op het spoor. Uit onderzoek van de politie is gebleken dat een uur na het ongeval het sein op rood stond.
Bron en meer
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Bericht door Klaasje »

Als geconstateerd is dat een uur na het ongeval het sein op rood stond is dat wel een dikke faal van het KLPD :neg: Dan zou je bij iedere trein wel kunnen zeggen dat die door rood is gereden. Daarbij is er bij mijn weten een log die rijweginstellingen e.d. bijhoudt. Daar kan je dus ook veel meer mee.
Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt. Ik weet alleen te weinig van de situatie om daar wat over te kunnen zeggen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt.
(In het algemeen:) waarom niet?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Bericht door Klaasje »

Omdat:
  • Een sein kan afvallen (storing, herroepen sein)
  • Doorglijden door onverwacht gladde sporen
  • Verwarrende seinplaatsing op sommige locaties. (b.v. veel sporen en veel seinen in een boog.)
  • Afleiding door een storing aan b.v. de trein.
Een aantal hiervan zijn los absoluut geen goed reden, maar kunnen in combinatie met een andere reden wel eens voor problemen zorgen. Overigens wordt er erg goed gekeken naar seinplaatsing voor nieuwbouw en aanpassingen. Dat betekend alleen niet dat meteen alles goed is in den lande.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vrijspraak voor machinist na ongeval Zwolle

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Als geconstateerd is dat een uur na het ongeval het sein op rood stond is dat wel een dikke faal van het KLPD :neg: Dan zou je bij iedere trein wel kunnen zeggen dat die door rood is gereden. Daarbij is er bij mijn weten een log die rijweginstellingen e.d. bijhoudt. Daar kan je dus ook veel meer mee.
Los daarvan kan je natuurlijk nooit zomaar een machinist verwijten dat die door rood rijdt. Ik weet alleen te weinig van de situatie om daar wat over te kunnen zeggen.
Als ik het artikel op Nu.nl moet geloven heeft de verdediging ook aangevoerd dat het sein afviel nadat de eerste bak het sein voorbij reed en het sein dus sowieso op rood zou moeten staan. Het lijkt erop dat er inderdaad geen logfiles gebruikt zijn, dat is vreemd want door IVW zijn die wel gebruikt in het rapport en daaruit bleek dat er geen veilig sein was voor de goederentrein (sein 66).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten