Treinreizen met Syntus bijna allemaal duurder door OV-chipkaart
DOETINCHEM/ TIEL Vrijwel alle treinreizen in en vanuit het vervoersgebied van Syntus zijn duurder met een OV-chipkaart. Dat geldt niet alleen, zoals eerder gemeld, voor treinreizen waarbij moet worden overgestapt op een andere vervoerder, maar ook ín het gebied van Syntus zelf.
Lees verder in De Gelderlander
OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
Wel een beetje raar dat ze hier dan twee voorbeelden noemen waaruit dat juist niet blijkt?
Opheusden-Arnhem: alleen Syntus, een heel klein prijsverschil
Gaanderen-Roermond: drie verschillende vervoerders, een heel groot prijsverschi
Dit voorbeeld onderschrijft juist wat eerder werd gemeld, dat vooral reizen waarbij moet worden overgestapt op andere
vervoerders duurder worden.
Opheusden-Arnhem: alleen Syntus, een heel klein prijsverschil
Gaanderen-Roermond: drie verschillende vervoerders, een heel groot prijsverschi
Dit voorbeeld onderschrijft juist wat eerder werd gemeld, dat vooral reizen waarbij moet worden overgestapt op andere
vervoerders duurder worden.
Wat is dit voor rare redenering, het wordt duurder omdat je korting krijgt??Volgens projectleider invoering OV-chipkaart Hetty Gerritsen van de provincie Gelderland is de prijsverhoging veroorzaakt doordat er op de Syntustrajecten extra kortingsregelingen gelden:
Mag ik er dan op wijzen dat wie met een papieren kaartje reis nu 40% korting kan krijgen? Dat is toch een stukje gunstiger dan die 20% dalurenkorting...Ze wijst erop dat voor degenen die van díe kortingen gebruik maken, de tarieven bínnen het Syntusgebied weer iets gunstiger kunnen uitvallen dan met een papieren kaartje.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
De provincie hanteert de volgende gedachten: ten opzichte van NS VDU staat het Dalkorting-oostproduct. 40 versus 20 procent. Daarnaast nog leeftijdskorting van 34 procent, maar dat kan nog gecombineerd worden. De verwachting is dat daardoor het totaal aantal reizigers dat met korting gaat reizen groter is dan bij de NS, daarom moet het Km-tarief ophoog. Verder stellen ze dat het instaptarief lager is. Provincie hanteert een starttarief van 79 cent, de NS hanteert eigenlijk 2 euro. Reisjes onder de 8 km zouden daarmee ook goedkoper worden.
En of die rekensommen dan kloppen? Tja ik denk het niet. Neem alleen al de afstanden tussen Arnhem-Duiven, Arnhem-Elst, Lichtenvoorde-Winterswijk, Aalten-Winterswijk, Vorden-Zutphen: allemaal meer dan 8 kilometer. Er vanuitgaande dat de meeste reizigers reizen richting deze stations levert dus al meer geld op.
En of die rekensommen dan kloppen? Tja ik denk het niet. Neem alleen al de afstanden tussen Arnhem-Duiven, Arnhem-Elst, Lichtenvoorde-Winterswijk, Aalten-Winterswijk, Vorden-Zutphen: allemaal meer dan 8 kilometer. Er vanuitgaande dat de meeste reizigers reizen richting deze stations levert dus al meer geld op.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
Je kan nu via 9292 eenvoudig de prijzen vergelijken. Wat op valt is dat bij deze voorbeelden de ritprijs bij vol tarief bijna gelijk is aan de papieren kaartjes: soms 14 ct duurder, soms 9 ct goedkoper. De tarieven voor reizen op saldo zijn wat dat betreft redelijk prijsneutraal gekozen, er is niet echt sprake van een veel hoger Km-tarief.Freek schreef:Neem alleen al de afstanden tussen Arnhem-Duiven, Arnhem-Elst, Lichtenvoorde-Winterswijk, Aalten-Winterswijk, Vorden-Zutphen: allemaal meer dan 8 kilometer.
Het verschil zit 'm dan dus toch in de korting: de basisprijs is ongeveer hetzelfde, maar de korting die je daarop kan krijgen is kleiner.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
Maar Syntus heeft dus gewoon de rest-OV prijsstructuur neem ik aan? 79 ct opstaptarief en dan een vast bedrag per kilometer?
JAAAAAAA daar gaan we weer: Dat is niet vergelijkbaar met de NS tariefstructuur omdat deze vervoerder een degressieve kilometerprijs kent en op een of andere manier altijd bij nul wenst te tellen vanaf het moment van inchecken. Wil je dus wat aan de onrechtvaardige prijzen doen bij overstappen moet je bij deze vervoerder aan de bel trekken, niet bij de regionale vervoerders...
JAAAAAAA daar gaan we weer: Dat is niet vergelijkbaar met de NS tariefstructuur omdat deze vervoerder een degressieve kilometerprijs kent en op een of andere manier altijd bij nul wenst te tellen vanaf het moment van inchecken. Wil je dus wat aan de onrechtvaardige prijzen doen bij overstappen moet je bij deze vervoerder aan de bel trekken, niet bij de regionale vervoerders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
Inderdaad, waarbij dat vaste bedrag dus zo gekozen is dat het verschil met de NS-tarieven klein is zolang je alleen met Syntus reist.Vinny schreef:Maar Syntus heeft dus gewoon de rest-OV prijsstructuur neem ik aan? 79 ct opstaptarief en dan een vast bedrag per kilometer?
Ah - Zv = 2,90 met papier, 3,03 met chip
Ah - Dtc = 5,30 met papier, 5,62 met chip
Ah - Ww = 10,20 met papier, 11,05 met chip
Het effect van die degressieve kilometerprijs is dus eigenlijk maar klein, op de relatief korte afstand van 63 km (Ah-Ww) scheelt het dus maar 85 ct.
Maar ook:
Zv - Nm (Syntus+NS) 5,80 met papier, 6,73 met chip.
Dat verschilt dus 93 ct, als NS nou gewoon dezelfde regel zou toepassen als de andere vervoerders (79 ct 'korting' geven bij overstappen) is het probleem van "dubbel opstaptarief" eigenlijk vrijwel verdwenen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus
Nee dan wordt het stadsvervoer veel te goedkoop :') (of je moet alleen 79 cent korting geven op overstappen vanaf regionale treinvervoerders, maar dat wordt softwaretechnisch een grote ramp).
Er is maar één manier om het op te lossen en dat is dat de NS de tariefstructuur van de regionale vervoerders overneemt (natuurlijk wel met aangepaste tarieven). Dat had figuur Schultz best dwingend mogen voorschrijven.
Er is maar één manier om het op te lossen en dat is dat de NS de tariefstructuur van de regionale vervoerders overneemt (natuurlijk wel met aangepaste tarieven). Dat had figuur Schultz best dwingend mogen voorschrijven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 107 gasten