'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door fogeltje »

'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

dinsdag 22 maart 2011 | 06:35 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 | 12:24

NIJMEGEN - Buschauffeurs in het stad- en streekvervoer rond Nijmegen en Arnhem moeten in de toekomst mogelijk onder slechtere arbeidsvoorwaarden gaan rijden. Dat vreest FNV Bondgenoten, die spreekt van een 'oorlogsverklaring' van vervoersbedrijf Connexxion aan vakbond en personeel van dochterbedrijf Novio.

Lees verder: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... -lucht.ece

Dit is vrij oud nieuws (22 maart), maar ik kwam het net op de Gelderlander tegen. Weet iemand hoe het hiermee inmiddels is? Ik heb in ieder geval geen staking meegemaakt.

Ook een puntje dat me meteen opviel is dat Connexxion zich met Hermes zou willen inschrijven, dat zou ook de oorzaak zijn van het conflict. Wat ik overigens raar vind is dat de arbeidsvoorwaarden bij Hermes nu "slechter" zijn. Ik kan me een Novio staking uit 2007 herinneren waarin het personeel van Novio (Hermes bleef wel rijden) staakte omdat ze dezelfde arbeidsvoorwaarden als Hermes wilden hebben, nadat Novio was overgenomen door Connexxion en dus een zuster van Hermes was geworden. Nu lijkt de situatie opeens andersom.
"Een touringcar is geen bus"
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door WSM »

Gezien de recente resultaten van Connexxion bij de diverse aanbestedingen wordt dit toch helemaal niks... Dat wordt dus geen Hermes, Novio of Connexxion maar gewoon Syntus of Arriva (of die Israëlische toko?)...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door fogeltje »

Maar het "stakingsprobleem" blijft als die vervoerders arbeidsvoorwaarden hebben die in ogen van het personeel slechter zijn denk ik. Maar goed, dit nieuws is al twee maanden oud en vooralsnog heb ik geen verdere "dreigingen" meer gehoord.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door Freek »

Ik dacht dat het ging om pensioenrechten. Bij Novio zijn nog een aantal medewerkers die met VUT (of prepensioen of het heten mag in de Novio CAO) mogen op zeer vroege leeftijd. Bij de verkoop van Novio aan Cxx is er een akkoord gesloten tussen de gemeente Nijmegen (als verkopende partij) en Cxx. Daarover is tussen de bonden en Cxx weer oneinigheid, er ligt nu wel een (concept) akkoord tussen de bonden en Cxx, de stakingsdreiging is daarmee volgens mij uit de lucht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door fogeltje »

Oh, het bericht had het ook over zaken als pauzeertijden en vakantieperiodes. Het zou natuurlijk kunnen dat de Gelderlander zijn verhaal niet goed had.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Bij Novio hangt stakingsdreiging in de lucht'

Bericht door fogeltje »

Gezien Connexxion zich met Hermes en niet als Novio heeft ingeschreven, zijn de geschillen opgelost mag ik hopen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten