Station Zwolle vier weken gesloten

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
alexander
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 21:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door alexander »

ZWOLLE - Station Zwolle sluit de poorten in de zomer van 2012. Vier weken lang, van 14 juli tot en met 12 augustus. Dat is nodig om de komst van de Hanzelijn mogelijk te maken en om de capaciteit van het station te vergroten.

Bron: De Stentor

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/87 ... -trein.ece
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door iljitsch »

Ik las elders dat in 2013 er ook dingen bij Hollands Spoor gaan gebeuren (maar wat dan?). Is het nu echt handig om ALLE grote stations van 't land tegelijk te verbouwen?

Ik kwam zaterdag aan bij Den Haag CS en de ravage was enorm. Zowat de hele stationshal was afgezet, maar op maandag was die weer open. Blijkbaar vinden ze het nodig een deel van het busplatform af te breken zodat de treinen wat meer zon krijgen tijdens het kopmaken.

Dan hebben ze het in Delft beter voor elkaar, je weet niet wat je ziet als je daar langs die bouwput van twee kilometer rijdt maar het oude station blijft gewoon staan terwijl ze een nieuwe bouwen.

Terug naar Zwolle: volgens mij is dit precies de plek waar je met één ingreep het grootst mogelijke deel van het spoornet los kan maken van de rest: 2,5 provincies.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door deadlock »

Maarmaarmaar in 2013 moet Zwolle helemaal af zijn ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door menno47 »

Kunnen ze geen treinen inzetten die niet in Zwolle stoppen en dus overspringen of wordt er ook aan de railinfra gesleuteld ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

De complete wisselstraat wordt geloof ik anders. Daarbij moet die 47 meter brede tunnel een keer de grond in verdwijnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Wubbo »

Eerder was er sprake van deze zomer beperkt treinverkeer en komende zomer weer, dat is kennelijk vervangen door komende zomer geen treinverkeer. Het zal wel voordelen hebben, maar ik zou er als vervoerder niet mee instemmen. Gelukkig ben ik geen vervoerder :mrgreen:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

Niet meer nee.. Ach, ze hadden ook kunnen kiezen voor ieder weekend een buitendienststelling en twee perronsporen per tijdvak van een paar weken te missen. Ik vraag me af wat er dan erger is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Suus »

Deze zomer kunnen alle bussen naar Arnhem (dat is dit jaar opnieuw toch?) en volgend jaar kunnen alle bussen dan naar Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Wubbo »

Er rijden deze zomer niet (of nauwelijks) bussen naar Arnhem, er is beperkt treinverkeer mogelijk. Vorig jaar is ook niet heel Arnhem verbust, maar alleen de westzijde. Dat is wat anders dan heel Zwolle verbussen (hoe doe je dat met de NoordOost? Rijden tot 't Harde met maximaal 10 bakken?).
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Raymond »

En onderhoudsbedrijf Onnen dat een maand amper materieel krijgt lijkt me ook niet heel praktisch. Dat kan je ook niet zomaar kwijt op de andere onderhoudsbedrijven. Dat beetje materieel dat tussen Leeuwarden - Meppel - Groningen mag pendelen schiet immers ook niet op.
Denk dat je weinig rottere punten hebt om het treinverkeer er zo lang uit te gooien als Zwolle. Ben benieuwd wat voor uitgebreid busnet er opgetuigd wordt. Rondom station Zwolle heb je immers ook niet de ruimte om veel touringcars kwijt te kunnen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

Snel-NS-bus Lelystad - Heerenveen, Snel-NS-bus Olst - Meppel en Snel-NS-bus 't Harde-Meppel
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door MdJ »

Raymond schreef:En onderhoudsbedrijf Onnen dat een maand amper materieel krijgt lijkt me ook niet heel praktisch. Dat kan je ook niet zomaar kwijt op de andere onderhoudsbedrijven. Dat beetje materieel dat tussen Leeuwarden - Meppel - Groningen mag pendelen schiet immers ook niet op.
Denk dat je weinig rottere punten hebt om het treinverkeer er zo lang uit te gooien als Zwolle. Ben benieuwd wat voor uitgebreid busnet er opgetuigd wordt. Rondom station Zwolle heb je immers ook niet de ruimte om veel touringcars kwijt te kunnen.
Zou er niet een spoortje bij Zlge vrij zijn? Dan kun je daar nog keren en van/naar Meppel kunnen...?
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

Ik heb trouwens gekeken. Als er daadwerkelijk een snelbus (zonder stop) van Lelystad C naar Heerenveen rijdt zijn mensen tussen Schiphol/Amsterdam en Heerenveen+het gedeelte van Friesland daarboven hooguit een kwartier a 20 minuten extra reistijd kwijt. *O*
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door BR628 »

Ik denk dat dat net te veel gaat concurreren met Qliner 315
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

Dat is het nadeel van een rondje emmeloord, rondje lemmer en rondje joure ipv doorrijden. Aan de andere kant kan er vast handjeklap gedaan worden tussen NS en Arriva.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Wubbo »

Er zal vast wel af en toe wat mogelijk zijn via Zlge en de IJssellijn ofzo, want ik geloof ook niet dat de goederenvervoerders akkoord gaan met het 4 weken lang niet bedienen van Noord-Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Niet meer nee.. Ach, ze hadden ook kunnen kiezen voor ieder weekend een buitendienststelling en twee perronsporen per tijdvak van een paar weken te missen. Ik vraag me af wat er dan erger is.
Het alternatief volgens ProRail was...
Een alternatieve planning zou een periode van 6,5 week zonder of beperkt treinverkeer betekenen, eveneens in de zomer van 2012. Daaraan voorafgaand zouden er nog eens tien weekeinden extra gedeeltelijke en gehele buitendienst stelling nodig zijn.
Overigens wilden ze kennelijk kost dat het kost voorkomen dat iemand dit bericht zou missen, ze hebben exact hetzelfde persbericht maarliefst vijf keer uitgestuurd :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Freek »

Inderdaad meer overlast als het niet geclusterd werd in die 4 weken. Dacht zelfs dat het gehele project daardoor dan ook langer zou gaan duren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Er zal vast wel af en toe wat mogelijk zijn via Zlge en de IJssellijn ofzo, want ik geloof ook niet dat de goederenvervoerders akkoord gaan met het 4 weken lang niet bedienen van Noord-Nederland.
Klopt. Het is kennelijk niet bruikbaar voor reizigerstreinen Meppel - Olst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Meltrain »

Hmm, toch jammer dat er geen spoor meer ligt tussen Musselkanaal en Emmen....
En dat er geen spoorverbinding over de Afsluitdijk is, natuurlijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door iljitsch »

Hoe lang zou dat duren, Amersfoort - Groningen over de afsluitdijk?

En dan 't hele eind diesel of een korte pauze voor een locwissel bij aankomst in Harlingen?

Ik kan me ook zo voorstellen dat de provincie Drente er niet kapot van is dat Assen - Emmen via Zwolle moet op dit moment. :(
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door BR628 »

Wubbo schreef:Er zal vast wel af en toe wat mogelijk zijn via Zlge en de IJssellijn ofzo, want ik geloof ook niet dat de goederenvervoerders akkoord gaan met het 4 weken lang niet bedienen van Noord-Nederland.
Valt wel mee. Tegen die tijd is de containerterminal van Leeuwarden allang dicht en ook Veendam loopt nu al flink achteruit. Deze en de rest van het goederenvervoer gaat kopmaken te Zlge, evenals het onderhoudsmaterieel voor Onnen. Containertreinen naar Coevorden kunnen makkelijk via Bad Bentheim, dat gebeurt nu ook soms.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door Wubbo »

Dan klopte mijn veronderstelling dus, dat de goederenvervoerders niet akkoord zouden gaan ;-)
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door flipje »

Meppel verwacht grote problemen bij sluiting station Zwolle
MEPPEL - De gemeente Meppel vraagt zich af of het stadje wel in staat is een maand lang alle treinreizigers van Zwolle over te nemen. Dat moet volgend jaar gebeuren omdat het NS station Zwolle sluit voor werkzaamheden voor de Hanzelijn. Meppel heeft nu 5.500 treinreizigers per dag. Daar komen er dan naar schatting 20.000 per dag bij. Die komen per bus vanaf Zwolle. Wethouder Ton Dohle van Meppel heeft geen idee langs welke route de bussen moeten gaan en waar de bussen moeten parkeren. De NS komt dat binnenkort uitleggen.
Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/61326/m ... ion-zwolle
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Station Zwolle vier weken gesloten

Bericht door webguy »

Ik ben voor om voor die maand een tijdelijke extra boog aan te leggen tussen Olst en voor de richting Meppel. Als we toch gaan verbouwen kunnen we ook een boog neerzetten. Of een soort "machinistenperron" op Zlge dat het makkelijk maakt om kop te maken. Dan kan je reizigers iig via Deventer met een overstap laten aankomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten