Pagina 2 van 7

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:46
door Vinny
Ok leuk, en wat te doen met spanningsverschil en beveiliging?
Ach er zijn vast wel wat vervoerders die wat diesellocs overhebben en ERMTS aan boord hebben... :mrgreen:

(Nee natuurlijk is dat volgend jaar niet meteen mogelijk, maar op dit moment liggen er een aantal spoorstaven toch echt in hoog tempo roestig te worden, aangezien dat met veel poeha aangekondige rail-overslag-containercentrum niet door gegaan is, en ik er bovendien ernstig aan twijfel of de spoorboog naar de lijn Arnhem-Nijmegen überhaupt wel gebruikt wordt)

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:51
door Klaasje
Het is de bedoeling dat de treinen Rotterdam-Hengelo-Bad Bentheim straks via de Betuweroute en Arnhem - Nijmegen gaan rijden.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:56
door visgraat
Ja, dat klopt.
Maar dan nogmaals:
Waarom zou de dienstregeling niet passen als je de seinplaatsing zo aanpast dat treinen op 2 minuten van elkaar kunnen rijden? Zou iemand daar een onderbouwd antwoord kunnen geven, want het wordt naar mijn idee steeds simpel weggewuifd: "Het kan niet".

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:00
door Vinny
Klaasje schreef:Het is de bedoeling dat de treinen Rotterdam-Hengelo-Bad Bentheim straks via de Betuweroute en Arnhem - Nijmegen gaan rijden.
Uhm, die rijden dan toch hier?
http://maps.google.ch/maps?q=51.899339, ... 77162&z=14

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:01
door visgraat
De gehele dienstregeling met 6xIC, 4xSPR en 2xST en 2xgoederen per uur,...

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:08
door Wubbo
Over die dienstregeling: zou je hem eens willen uitbreiden met de treinen de andere kant op en welk spoor je kiest in Nijmegen?
Even op de dikke duim: van Elst naar de splitsing bij Elst Aansluiting is 1 minuut rijden ongeveer, vanaf daar naar waar het weer tweesporig wordt bij de Vork geloof ik 2. Als je uitgaat van een symmetrische dienstregeling (treinen komen elkaar tegen om .00 en dus ook om .15, .30 en .45) heb je dan een probleem bij Elst Aansluiting (trein uit Tiel komt daar dan om .33, terwijl er om .30 een IC richting Nijmegen langskomt en om .34 een Sprinter). Je hebt de rijtijd van de sprinter al verkort, die is nu 19 minuten), die kan geen tik van een trein uit Tiel gebruiken. En die trein uit Tiel kan echt niet eerder omdat ie dan zichzelf omver rijdt.

Bij de IC's ga ik er van uit dat de trein van .22 uit Arnhem doorrijdt naar 's-Hertogenbosch, dus die van .02 en .12 keren. Daarbij keer je 2x in 20 minuten (.15 -> .35 en .25 -> .45) en heb je dus tussen .25 en .35 2 perronsporen in Nijmegen bezet. In die tijd moet er nog wel een IC naar 's-Hertogenbosch aankomen (.35), een IC naar Arnhem vertrekken (.25) en ergens staat nog de Sprinter uit Arnhem (A .22) en komt nog een Sprinter richting Arnhem aan (vertrek .38). Dat levert een leuke kleurplaat op.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:41
door visgraat
Kijk dat geeft wat inzicht.

De kruising in Tiel is inderdaad vervelend en wordt inderdaad erg nauw.
En bij Nijmegen is er dus een gebrek aan perroncapaciteit.

Overigens een keer van 20 minuten is niet heel slecht, volgens mij is 15 ideaal. Maar een perron voor beide IC's lijkt niet mogelijk, want dan heb je een krappe keertijd van hooguit 11 minuten. En ook al zou je dat lukken, dan zou het denk ik nog te krap worden voor alle treinen. Of je moet tussentijds de treinen wegrangeren, maar dan wordt het ook weer krap. Die van .15/.35 kan dan plaats maken voor de IC uit 's-Hertogenbosch (.23/.25). En die van .25/.45 kan dan plaats maken voor de IC naar 's-Hertogenbosch (.35/.37).

Je kan trouwens wel met die van .22 doorrijden naar Wijchen (als de plannen doorgaan). Laat het een minuutje later zijn; .23 is misschien inderdaad beter, dus dan heb je nog een keer .23/.25 of .23/.28 als je wacht op de IC en een betere verdeling van treinen wilt en omgekeerd .35/.37 of .32/.37. En de andere sprinter .13/.15 en .15/.17 komen elkaar tegen.

Ten slotte heb je de treinen uit/naar Roermond en Venray. Daar heb je ook twee sporen voor nodig.

En dan gaat de puzzel inderdaad niet lukken. Kortom een extra eilandperron in Nijmegen is nodig. Ik weet niet hoe je het met een andere dienstregeling wel voor elkaar zou kunnen krijgen.

Maar een knip bij Tiel is niet per se nodig als de kruising ongelijkvloers wordt.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 23:01
door willy84
Maar een knip bij Tiel is niet per se nodig als de kruising ongelijkvloers wordt.
Uiteraard. Maar dan moet je kijken hoe rendabel zo'n investering is. 1x per uur en 2x in de spits een DM"90 met 100 man erin. Reken dat eens terug naar zoveel miljoenen investeren. Dan kom je waarschijnlijk uit op andere oplossingen die rendabeler zijn. Heel zuur als je zelf elke dag pendelt tussen Tiel en Arnhem, dan begrijp ik.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 16 jun 2011, 23:14
door Gekko123
Het zal me niet verbazen dat niet meer verder rijden dan Elst dodelijk is voor deze lijn. Het is niet voor niets dat Syntus hier nu maar 1x/uur rijd.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 00:14
door visgraat
Ja, het is ook niet heel raar als je kijkt wat voor plaatsjes de lijn aandoet. Maar eerst werd geschreven dat het niet anders kan, maar het is meer: De kosten wegen niet op tegen de baten.

Wat trouwens misschien wel een optie is: Een apart perron in Elst voor de trein van/naar Tiel (dat er toch gaat komen), maar wel aansluitend op het hoofdnet, zowel voor als achter het perronspoor. Dan kan je achter de sprinter naar Nijmegen langs kruisen om .33. Bij vertraging zou je dan eventueel eerder naar het rechterspoor kunnen. En je zou dan zelfs nog de dienst zo kunnen plannen dat je met de Tielexpress in Arnhem Zuid stopt. Ik denk dat Arriva GTW gaat inzetten en die zijn ook sneller.
Ah - Ahz - Est - Tl
.17>.23>.26>.57
.13<.07<.03<.33

Op die manier kan je wel doorrijden naar Arnhem. Elst is zo'n zinloos eindstation. Ik denk inderdaad dat je dan vrijwel geen reiziger op dat traject overhoudt. Bovendien is Elst - Tiel 29 minuten. Wil je dan in een uur gaan pendelen en dan net een extra trein nodig hebben?

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 18 jun 2011, 22:31
door waldo79
willy84 schreef: Uiteraard. Maar dan moet je kijken hoe rendabel zo'n investering is. 1x per uur en 2x in de spits een DM"90 met 100 man erin. Reken dat eens terug naar zoveel miljoenen investeren.
Zelfs van die 100 per uur kun je dromen. Zijn uren bij dat er maar 20 inzitten. Midden in de spits kom je op zo'n 60 tot 70 belangstellenden per trein.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 11:42
door visgraat
Werkaamheden tussen Arnhem en Nijmegen: NS zet snel- en stobbussen in, beide 1x per half uur!
Dit kan toch geen recht doen aan de verbinding, minimaal een kwartierdienst voor snelbussen gewenst!
Ook al is het maar omdat de overstaptijd vanuit Zwolle 25 minuten bedraagt!
Dit is waardeloos!

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 12:28
door fogeltje
visgraat schreef:Werkaamheden tussen Arnhem en Nijmegen: NS zet snel- en stobbussen in, beide 1x per half uur!
Dit kan toch geen recht doen aan de verbinding, minimaal een kwartierdienst voor snelbussen gewenst!
Ook al is het maar omdat de overstaptijd vanuit Zwolle 25 minuten bedraagt!
Dit is waardeloos!
Ik moet wel zeggen, ik heb liever dat ze 1x per half uur voldoende bussen inzetten dan 1x per kwartier en dat dan een deel van de mensen buiten de boot valt omdat er niet genoeg capaciteit is en en je dan moet wachten op de volgende. Slimme OV reizigers kunnen overigens ook gebruik maken van lijn 300, je moet alleen zorgen voor een vervoersbewijs voor de bus.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 22:22
door 010jongen
ik snap ook totaal niet waarvoor er zoveel treinen moeten rijden? volgens mij zitten de treinen niet echt vol hoor... zie de intercity naar roosendaal zovaak leeg rijden.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 23:27
door .....
010jongen schreef:ik snap ook totaal niet waarvoor er zoveel treinen moeten rijden? volgens mij zitten de treinen niet echt vol hoor... zie de intercity naar roosendaal zovaak leeg rijden.
Misschien buiten de spits, maar dat geldt overal. Ik reis, gedurende enkele jaren, regelmatig tussen Arnhem en Nijmegen. Zowel tijdens als buiten de spits zijn de treinen niet beter of slechter gevuld dan elders in Nederland. In de spits sta je ook gewoon in de gangpaden van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 00:06
door 010jongen
treinen van utrecht naar rotterdam denhaag of amsterdam hoef je ook tijdens de spits niet in de gangpaden te staan hoor?
dit komt een enkele keer voor.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 08:01
door Daniel
Ik weet niet in welke spits jij reist, maar staanplaatsen komen in de treindiensten die jij noemt geregeld voor. Niet persé in de gangpaden maar zeker wel op het balkon. Daarnaast wordt er wel met zekere comfortnormen gepland op de langere afstanden, juist daarom zijn daar relatief minder staanplaatsen (mits de inzet klopt met de planning, da's voor NS af en toe ook nogal lastig)

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 09:58
door reisthijs
..... schreef:In de spits sta je ook gewoon in de gangpaden van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen.
Maar, komt dat dan doordat er te weinig treinen rijden? Ik denk het niet, het probleem is eerder dat de treinen vaak te kort zijn.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 10:02
door webguy
's Ochtends worden tussen 8 en 8:30 alleen de treinen met 12 bakken V-IRM gereden, dus er is altijd ruimte voor verbetering...

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 10:12
door fogeltje
reisthijs schreef:
..... schreef:In de spits sta je ook gewoon in de gangpaden van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen.
Maar, komt dat dan doordat er te weinig treinen rijden? Ik denk het niet, het probleem is eerder dat de treinen vaak te kort zijn.
Volgens mij kan die 3600 niet langer juist omdat hij tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein rijdt. Ik dacht dat een van de tussen gelegen stations geen langere treinen aankon. Met ICRm is de lengte altijd 8, een locomotief en zeven rijtuigen. Ik heb in Dukenburg ook een ICMm combinatie laatst voorbij zien komen, maar dat waren twee drietjes volgens mij. Twee VIRM stellen van vier zou volgens mij al enorm kunnen schelen.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 10:13
door Klaasje
2x DDAR.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 10:26
door fogeltje
DDAR...brrr. Dan zit ik nog haast liever in een Plan T, maar ook alleen bijna.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 10:39
door Vinny
webguy schreef:'s Ochtends worden tussen 8 en 8:30 alleen de treinen met 12 bakken V-IRM gereden, dus er is altijd ruimte voor verbetering...
Je kunt natuurlijk niet overal in Nederland tussen 8 en 8:30 met 12 bakken V-IRM rijden... :roll:

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 11:01
door webguy
Het ging me er om dat dat redelijk beperkt is. De treinen rond 9:00 zitten dan ook (over) vol omdat ze de helft korter zijn, maar er nog steeds grote spitsverplaatsingen zijn.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 11:01
door Daniel
reisthijs schreef:Maar, komt dat dan doordat er te weinig treinen rijden? Ik denk het niet, het probleem is eerder dat de treinen vaak te kort zijn.
Of dat de treinen in totaal opzich lang zat zijn, maar de verdeling van de reizigers over de treinen niet past bij de verdeling van de treinlengtes gedurende de spits.