Pagina 3 van 7

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 11:36
door reisthijs
fogeltje schreef:DDAR...brrr. Dan zit ik nog haast liever in een Plan T, maar ook alleen bijna.
Ik heb liever een zitplaats in een DDAR dan een staanplaats in een ICRm. Jij niet dan?
fogeltje schreef:Volgens mij kan die 3600 niet langer juist omdat hij tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein rijdt. Ik dacht dat een van de tussen gelegen stations geen langere treinen aankon.
Dat station heet Arnhem Zuid. Dat zou geen porbleem meer zijn als daar het perron wordt verlengd of als de 3600 er niet meer stopt.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 12:11
door fogeltje
reisthijs schreef:
fogeltje schreef:DDAR...brrr. Dan zit ik nog haast liever in een Plan T, maar ook alleen bijna.
Ik heb liever een zitplaats in een DDAR dan een staanplaats in een ICRm. Jij niet dan?
Hangt van de afstand af. In de zomer is het soms beter vertoeven staand in ICRm met goed werkende airco dan in een DD-AR.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 13:53
door Thijs
reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Volgens mij kan die 3600 niet langer juist omdat hij tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein rijdt. Ik dacht dat een van de tussen gelegen stations geen langere treinen aankon.
Dat station heet Arnhem Zuid. Dat zou geen porbleem meer zijn als daar het perron wordt verlengd of als de 3600 er niet meer stopt.
Station Arnhem Zuid is vorig jaar al verlengd. Het knelpunt is Nijmegen Lent.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 14:17
door The best
Thijs schreef:
reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Volgens mij kan die 3600 niet langer juist omdat hij tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein rijdt. Ik dacht dat een van de tussen gelegen stations geen langere treinen aankon.
Dat station heet Arnhem Zuid. Dat zou geen porbleem meer zijn als daar het perron wordt verlengd of als de 3600 er niet meer stopt.
Station Arnhem Zuid is vorig jaar al verlengd. Het knelpunt is Nijmegen Lent.
Opheffen dan maar?

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 14:32
door visgraat
Nijmegen Lent wordt verschoven naar het noorden (Waalsprong); de huidige halte is tijdelijk.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 15:17
door fogeltje
visgraat schreef:Nijmegen Lent wordt verschoven naar het noorden (Waalsprong); de huidige halte is tijdelijk.
Enig idee wanneer dat gaat gebeuren?

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 15:41
door Freek
Het station wordt ongeveer 200 meter naar het zuiden verschoven, moet geloof ik ergens in 2013 klaar zijn.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:35
door fogeltje
Naar het zuiden? Dus gaat het dichter naar "CS" toe. Dan kun je straks vanaf CS naar Lent lopen in de trein. :mrgreen:

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:37
door The best
fogeltje schreef:Naar het zuiden? Dus gaat het dichter naar "CS" toe. Dan kun je straks vanaf CS naar Lent lopen in de trein. :mrgreen:
Zit je dan niet zo'n beetje boven de Waal al. Ik moet toegeven dat ik er niet heel vaak kom en het daar dus niet heel goed ken, maar ik gok dat hij bedoelt dat het hetle zaakje de andere kant opschuift. Anders liggen die twee stations wel helemaal dicht bij elkaar.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:38
door fogeltje
The best schreef:
fogeltje schreef:Naar het zuiden? Dus gaat het dichter naar "CS" toe. Dan kun je straks vanaf CS naar Lent lopen in de trein. :mrgreen:
Zit je dan niet zo'n beetje boven de Waal al. Ik moet toegeven dat ik er niet heel vaak kom en het daar dus niet heel goed ken, maar ik gok dat hij bedoelt dat het hetle zaakje de andere kant opschuift. Anders liggen die twee stations wel helemaal dicht bij elkaar.
Naja, zo erg als Brandevoort/'t Hout in Helmond zal het nooit worden. Je kunt in Brandevoort de conducteur in 't Hout horen fluiten.

Overigens is het wel haalbaar denk ik en ook logischer, want zuidelijk ga je juist meer richting de bebouwing, noordelijk komt het meer in niemandsland te liggen.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:53
door reisthijs
The best schreef:maar ik gok dat hij bedoelt dat het hetle zaakje de andere kant opschuift.
Verkeerd gegokt, het wordt toch echt naar het zuiden verplaatst. :wink:

Meer over het nieuwe station op: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraproj ... nLent.aspx

En zo ver wordt het ook weer niet verplaatst, de afstand is zo'n beetje de lengte van het huidige perron.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:43
door Wubbo
Een ander knelpunt voor de treinlengte in de s3600 heet Zwolle, waar 5a ook maar 8 bakken kan hebben. Er rijdt een ochtendspitstrein met 10 bakken, maar dat kan alleen in de ochtendspits omdat je dan spoor 6 kunt gebruiken.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:48
door Meltrain
Als ik nu op de AV van Zwolle kijk, zie ik dat de s3600 vanaf spoor 7 vertrekt.
Als dat altijd gebeurt, is er toch geen probleem? :?

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:51
door Wubbo
Daar vertrekt hij wel maar komt hij niet aan. Het ding wordt omgerangeerd.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:52
door MdJ
De s3600 keert lang: aan op 5b, vertrek van 7 (ma/vr, behalve op onderhoudsgaten) zazo van 5a.

Wat je zou kunnen proberen, is hem met geel knipper strak achter de s5600 (die ma/vr op 5a staat) neer te zetten.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: do 23 jun 2011, 22:53
door Geert
Structureel geel knipper om wat krapper een trein neer te kunnen zetten wordt denk ik niet acceptabel gevonden.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: vr 24 jun 2011, 09:55
door reisthijs
Wubbo schreef:Een ander knelpunt voor de treinlengte in de s3600 heet Zwolle, waar 5a ook maar 8 bakken kan hebben.
Heel toevallig krijgt Zwolle er volgend jaar een nieuwe eilandperron bij, als ze daarbij gewoon zorgen dat er aan de b-zijde 10 bakken passen is dat probleem ook weer opgelost.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: vr 24 jun 2011, 10:11
door Abracadabram
reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Een ander knelpunt voor de treinlengte in de s3600 heet Zwolle, waar 5a ook maar 8 bakken kan hebben.
Heel toevallig krijgt Zwolle er volgend jaar een nieuwe eilandperron bij, als ze daarbij gewoon zorgen dat er aan de b-zijde 10 bakken passen is dat probleem ook weer opgelost.
Of ze maken gewoon gebruik van het vrij gekomen perronspoor, waar nu nog de trein naar leeuwwarden stopt, lijkt me het goedkoopst.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 12:42
door hidihi
Voor het mooie zou je het traject Arnhem Nijmegen gewoon moeten verdubbelen.
Het is eigenlijk jammer dat de lijn Tiel Arnhem zo slecht draait en nog eens uitbesteed is ook, want eigenlijk is de overbezetting vooral bij Elst gaande. Met de kosten die je maak bij de verdubbeling van Nijmegen Arnhem kun je ook een alternatief plan maken, bijvoorbeeld je bouwt bij Elst een overstekende aansluiting naar Arnhem en Nijmegen vanaf het Tiel traject. je doet het traject tussen Tiel en aansluiting Elst voorzien van bovenleiding en men bouwt spoor tussen Kesteren en Rhenen . Met het plan kun je de stopper Utrecht Rhenen door laten rijden naar Arnhem en als de aansluiting het toelaat splits je de trein in Zetten tussen stopper Arnhem en een stopper Nijmegen. De huidige IC Amsterdam Nijmegen geef je Arnhem als eindpunt en doet een aparte IC aanleggen tussen Nijmegen en Utrecht en die laat je over het spoor van Kesteren en Rhenen rijden, deze IC kan in Utrecht eventueel aangekoppeld worden naar Amsterdam.

Aangezien de oude Betuwe passagiers route een snellere stoptrein naar Utrecht krijgt waarbij Tiel uitgesloten wordt moet de Stopper Utrecht Tiel verlegd worden naar Kesteren, of men moet de stopper naar Tiel inkorten tot Geldermalsen en de merwede lingelijn verlengen naar Kesteren.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 13:57
door fogeltje
hidihi schreef:en men bouwt spoor tussen Kesteren en Rhenen.
Daar heeft ooit spoor gelegen. Ik denk dat het voor een reden is afgebroken.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 14:01
door webguy
Euh, ja, het was oorlog. Na de oorlog (13 jaar later) is er een autobrug in de plaats gekomen van de spoorbrug... Ik vermoed dat het een te kostbare operatie was om zowel een bredere brug of twee bruggen aan te leggen voor een verder niet al te belangrijk stukje spoor...

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 19:08
door reisthijs
Waarschijnlijker is dat deze spoorverbinding in 1945 niet belanrijk genoeg werd geacht en men zo snel mogelijk de belangrijkere verbindingen weer heeft hersteld; dit is de enige spoorbrug die bij de wederopbouw overgeslagen is.

13 jaar later, de auto werd een steeds populairder vervoermiddel, bedacht men dat een vaste oeververbinding voor die koekblikken wel handig zou zijn, en hé kwam dat nog eens handig uit, er lag daar nog een prachtig verlaten spoortracé!

Overigens zie ik niet echt hoe een spoorlijn via die route de lijn Arnhem-Nijmegen zou kunnen ontlasten: reizigers tussen Ede, Arnhem en Nijmegen hebben er niets aan, reizigers tussen Kesteren en Arnhem ook niet. Een IC Utrecht-Kesteren-Nijmegen lijkt me ook niet heel nuttig, zo veel mensen reizen er ook weer niet tussen Utrecht en Nijmegen.

Één van de IC's uit Utrecht inkorten tot Arnhem, met aansluiting op een non-stop s3600 naar Nijmegen lijkt me dan wel weer een handig idee. Dan kan je tussen Arnhem en Nijmegen per uur 4 snelle IC's én 4 echte Sprinters laten rijden.
Abracadabram schreef:Of ze maken gewoon gebruik van het vrij gekomen perronspoor, waar nu nog de trein naar leeuwwarden stopt, lijkt me het goedkoopst.
Dat zal niet gaan want de trein naar Leeuwarden blijft daar stoppen dus er komt geen perronspoor vrij, er zijn er juist meer nodig dan nu. Daarom wordt er een perron bij gebouwd in Zwolle.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 21:03
door Abracadabram
Je had hetover na de verbouwing. Dan is er een extra perronspoor beschikbaar.

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 21:41
door Fles
fogeltje schreef:Naja, zo erg als Brandevoort/'t Hout in Helmond zal het nooit worden. Je kunt in Brandevoort de conducteur in 't Hout horen fluiten.
Dit is echt onzin. Het is 3 tariefeenheden van Brandevoort naar het door alle drie andere stations gedeelde tariefpunt.

Er zijn veel ergere voorbeelden hiervan te vinden. Soest Zuid - Soest - Soestdijk bijvoorbeeld, of dat setje in Hoogezand,

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen

Geplaatst: za 25 jun 2011, 21:45
door Daniel
Nu heb ik onlangs Hmbv - Hmh gelopen. Nieteens direct langs het spoor, maar nog liggen die twee echt niet ver van elkaar hoor... Hmh - Hm voelt langer...