Pagina 2 van 2

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 13:31
door R-Flow
paolie schreef:Even off-topic. Er wordt in Amsterdam momenteel de meest ingewikkelde metrolijn ter wereld gebouwd, door het meest gespecialiseerde (Duitse) bedrijf hierin dat er momenteel is. [...]
Dat neemt niet weg dat er destijds simpelweg ronduit gelogen is over de bouwtijd en er gesjoemeld is met de reizigersaantallen. Geen bouwkundige die daadwerkelijk dacht dat de metro in 2011 zou rijden en van die 200.000 reizigers per dag zal ook geen sprake zijn.

Daarnaast ontgaat mij nog steeds het nut van deze lijn. Die gekken zijn al sinds 2002 een knullig lijntje aan het bouwen van 8 haltes op een traject waar al meerdere tramlijnen liggen. Verlenging naar Westwijk van de baan en al helemaal geen zicht op verlengingen naar Schiphol, Zaandam en/of Purmerend. Om maar over de alreeds bestaande metroverbinding Centraal Station - Zuid te zwijgen. En dan te bedenken dat een fractie van Amsterdam-Noord gedekt wordt door de toekomstige M52. Het gros blijft met bussen zitten en moeten straks een overstap maken naar het Centraal Station i.p.v. een directe verbinding. Je kan je vraagtekens zetten hoeveel sneller je nou straks vanaf Noord op het CS bent als je niet op loopafstand van de metro woont (lees: de meeste van de bijna 90.000 inwoners). Had twee IJ-tram-achtige lijnen door een tunnel naar Noord gelegd. Zal me ook niks verbazen als op termijn de nodige tramlijnen sneuvelen die nu (deels) boven de N/Z-lijn liggen.

Het is een prestigeproject. Niks meer, niks minder. Had dit geld lekker geïnvesteerd in de IJmeerlijn, afmaken van de Ringlijn en dikke investeringen in het tramnet. Wat trouwens ook het advies was van deskundigen van over de hele wereld. Want voordat deze lijn echt nut heeft is het waarschijnlijk 2040.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 14:44
door paolie
Ben het met je eens dat het geld voor de NZ-lijn vele malen beter te besteden was geweest. En dat de besluitvorming omtrent deze metro ronduit schandalig is verlopen (hoewel ik in een referendum destijds (1996) vóór heb gestemd :oops: ) Maar als het sec om de fysieke aanleg van de lijn gaat, kun je de metrobouwers niet van gebrek aan kennis beschuldigen volgens mij.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 15:27
door R-Flow
paolie schreef:Maar als het sec om de fysieke aanleg van de lijn gaat, kun je de metrobouwers niet van gebrek aan kennis beschuldigen volgens mij.
Oh nee dat denk ik persoonlijk ook niet hoor. Fouten worden nou eenmaal gemaakt, zolang er geen sprake is van opzet moet je daarmee kunnen leven. In Amsterdam Centrum en Zuid pakt zo'n fout alleen direct knullig uit met al die oude panden erboven...

Waarom de Noord/Zuid-lijn niet afbuigt naar links of rechts (afhankelijk van de grootste reizigersaantallen en toekomstige verlengingen) in Noord en stopt bij het Buikslotermeerplein is me een raadsel. Het stadsdeel strekt zich immers uit in de breedte en niet in de lengte.

Maar goed, lekker off-topic idd... (A)

On-topic: Vind het altijd onwijs grappig om te zien hoe ze in Nederlandse provinciesteden altijd zo moeilijk lopen te doen over een simpel tramlijntje (Utrecht, Groningen, Nijmegen en nu weer Zwolle/Kampen). Jaren lang paniek alom bij zowel de lokale politiek als bevolking want zo'n trammetje is me toch een partijtje eng! :wink:

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 16:38
door Suus
Elk argument komt al eeuwen voorbij, ik wacht alleen nog op het argument dat de koeien van de schrik geen melk meer gaan geven :wink:

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: di 15 nov 2011, 17:01
door NintendoC
Die tram die komt er wel, maar ik maak me meer zorgen om de invulling ervan. We hebben straks 6 stations op deze lijn, waar er nu 2 zijn. De reistijd gaat omhoog van 9 naar 14 minuten, een verslechtering van 50%. Wat wel een voordeel is, is dat deze elk kwartier rijd ipv de 30 minuten nu. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken en wanneer dat ding gaat rijden. Dat is ook al tig keer uitgesteld.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: di 15 nov 2011, 17:15
door Klaasje
Ik blijf het helaas een prestigeproject vinden. Los daarvan kan voor reizigers die niet verder dan Zwolle hoeven de reistijdverlenging natuurlijk wel weggestreept worden tegen een lagere gemiddelde wachttijd. (van 15 minuten naar 7,5 minuten) en profiteren de mensen langs het traject van de extra halten.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 06:36
door Stefan
Inderdaad, passagiers zijn liever (wat) langer onderweg dan dat ze moeten wachten op een kil en koud perron.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 09:55
door BR628
flipje schreef:Inmiddels alweer 1 november geweest en de inschrijvingen voor het tramtraject Zwolle Kampen zijn binnen. 29 november wordt voorlopige gunning/concessieverlening bekend gemaakt. )
Inleverdatum is uitgesteld tot 29 november.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 12:20
door Freek
Iemand enig idee of er uberhaupt al biedingen binnen zijn of dat er nog vervoerders zijn die serieus werken aan een bieding?

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 12:27
door Klaasje
Verlenging van de periode betekend meestal dat er niet zoveel of niets is binnengekomen. Het zou wat zijn als de Overijsselse politiek met de neus op de feiten gedrukt wordt door de vervoerders die weigeren in te schrijven.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 14:46
door Ruben
Klaasje schreef:Wat je in de aanleg bespaart ben je binnen een paar jaar kwijt aan de kosten voor brandstof.
Waren in dat geval ook niet alle spoorwegen geëlectrificeerd?

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 14:51
door Klaasje
Bovenleiding is vanaf vier treinen in het uur goedkoper als ik me niet vergis.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 15:09
door Freek
Klaasje schreef:Verlenging van de periode betekend meestal dat er niet zoveel of niets is binnengekomen. Het zou wat zijn als de Overijsselse politiek met de neus op de feiten gedrukt wordt door de vervoerders die weigeren in te schrijven.
De aanbestedingen die ik actief heb meegemaakt (4 stuks) kenden volgens mij allemaal een langere inzendtermijn. Meestal omdat er via de nota van inlichtingen te laat antwoord kon worden gegeven op complexe vragen. Om de antwoorden dan goed te kunnen verwerken wordt de inzendtermijn verlengd. Zegt dus niet per definitie iets.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 19:29
door Klaasje
Bij de drie stuks die ik heb meegemaakt waren er twee met uitstel. De ene had uiteindelijk één inschrijver, de andere aanbesteding had er twee die te duur waren. Ik denk overigens dat de nota van inlichtingen hier geen argument mag zijn. Er is namelijk een eerder aanbesteding op dit traject geweest waarbij er een nota van inlichtingen was.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 23:58
door visgraat
Klaasje schreef:Bovenleiding is vanaf vier treinen in het uur goedkoper als ik me niet vergis.
Dat hangt toch af van je terugverdientijd? De uitvoering zal wellicht goedkoper zijn, maar aan de aanleg er van zit een prijskaartje.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 19:49
door flipje
50 miljoen voor tram Zwolle-Kampen

ZWOLLE-KAMPEN - De tram die tussen Zwolle en Kampen het Kamperlijntje moet vervangen, komt daadwerkelijk. De Provinciale Staten van Overijssel hebben besloten om zelf tussen de 50 en 80 miljoen te investeren in tramstellen en een remise.

De vervoersmaatschappijen konden die bij de banken maar nauwelijks gefinancierd krijgen, maar nu lijkt die belemmering daarmee van tafel. De tram zal naar verwachting in de tweede helft van 2014 rijden. De steun verdeelde de Staten tot op het bot, de coalitie van CDA, VVD, SGP en ChristenUnie zijn voor, alle andere partijen zijn fel tegen, ze vrezen dat de tram een enorme financiële strop zal blijken als het reizigersaanbod tegenvalt.

Zelfs openbaar-vervoerspartijen als GroenLinks zijn tegen de tram vanwege de hoge, en niet te voorspellen kosten. De PVV wilde dat er gewoon een trein blijft rijden, dat is goedkoper dan het hele traject om te bouwen.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/99 ... Kampen.ece

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 20:23
door Klaasje
Is dat inclusief het vervangen van het spoor en het aanbrengen van de bovenleiding of exclusief? (Ik hoop inclusief) Het is in ieder geval bijna 4 miljoen euro per kilometer.

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 21:51
door Vinny
Ik ben het niet heel vaak eens met de PVV maar dit keer dus wel. :Y

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 21:58
door Klaasje
Eens. Voor die investeringskosten kun je op dat stuk een paar decennia gesubsidieerd de huidige trein laten rijden. En laten we eerlijk wezen. Hoe groot is de kans op reizigersgroei nou?

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 22:51
door Chauf21
Als de provincie nog even belt met een uitzendbureau, kunnen ze het gewoon helemaal zelf doen ( :pos: of :') ?).

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: do 24 nov 2011, 23:02
door Klaasje
Krijgen we dan het PVB? :lol: (Provinciaal VervoersBedrijf)

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 17:44
door Vinny
Breaking news:
De provincie gaat ook zelf voor reizigers zorgen. Iedere inwoner van Overijssel krijgt een brief waarmee hij of zij zich kan inschrijven als Tramreiziger. Degenen die zich aanmelden krijgen een OV chipkaart waarmee de reis kan worden volbracht. De reiziger die de tram het meest gebruikt wordt door de provincie in het zonnetje gezet en krijgt de wisselbeker: "Tramreiziger van het jaar" mee. Bovendien maken reizigers elke ochtend kans op een goodie-bag vol met leuke spulletjes en is er eens in de zoveel tijd gratis koffie... :twisted:

Voetnoot: bovenstaande post is ironisch

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 18:03
door Klaasje
Daarnaast worden de provincieambtenaren verplicht om tijdens hun lunch gebruik te maken van de tram. De gedeputeerde (m/v?) vertelde dat die anders bang is dat het gestelde aantal van 8500 reizigers per dag niet gehaald wordt.[/afmaken van Vinny's ironische post]

Re: Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Geplaatst: ma 28 nov 2011, 16:22
door R-Flow
Update: ZWOLLE/KAMPEN - Gemeente Zwolle heeft zojuist besloten alle gemeentelijke instellingen naar het eindpunt van het toekomstige tramtraject in Kampen te verplaatsen. De gemeente Kampen verplaatst al haar instellingen naar het eindpunt in Zwolle. Ambtenaren en bezoekers kunnen de faciliteiten alléén bereiken via een directe loopbrug die aansluit op de met drie meter hoge poorten beveiligde tramhaltes.


:D