Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Vanaf vandaag rijdt arriva door de straten van Lelystad en dan wordt het tijd voor een discussie topic. Hier kun je alles kwijt over het materieel, de dienstregeling en nog veel meer :wink:

In de hele maand september (4 sept. tot en met 30 sept.) Kun je gratis reizen d.m.v. een dagkaart die je kunt downloaden op: http://tijdvoorarriva.nl
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door robinzes »

Ik kom volgend weekend mischien nog een kijkje nemen in lelystad.
Hebben er vandaag al mensen met Arriva in lelystad gereist ? en hoe beviel dat? 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Ik ben vandaag in Lelystad geweest, maar heb alleen rondgewandeld om plaatjes te schieten (bekende busjes voor mij immers :P ) en niet in een bus gezeten. Viel me wel op dat ik slechts één vertraagde bus trof, dat heb ik weleens slechter meegemaakt op een eerste dag voor Arriva.

Slechts allemaal uurdiensten op zondag, da's wel een groot contrast met de doordeweekse frequenties van sommige lijnen. En er misten toch nog wel erg veel haltes in de richting die voorheen niet gereden werd. Alle haltes die er bij Connexxion al waren hadden wel keurig de nieuwe bordjes en vertrekstaten, in de tegenrichting was soms de halte zelf er al wel maar ontbrak het nog aan een haltepaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

robinzes schreef:Ik kom volgend weekend mischien nog een kijkje nemen in lelystad.
Hebben er vandaag al mensen met Arriva in lelystad gereist ? en hoe beviel dat? 8-)
Jaaaaaaah, hiero :P De bussen zijn oud maar zeer goed onderhouden. Veel beter dan wat er eerst reed. De dienstregeling zit goed in elkaar alleen is het wel vervelend dat ze op zondag om het uur rijden :mrgreen:
Daniel schreef:Ik ben vandaag in Lelystad geweest, maar heb alleen rondgewandeld om plaatjes te schieten (bekende busjes voor mij immers :P ) en niet in een bus gezeten. Viel me wel op dat ik slechts één vertraagde bus trof, dat heb ik weleens slechter meegemaakt op een eerste dag voor Arriva.

Slechts allemaal uurdiensten op zondag, da's wel een groot contrast met de doordeweekse frequenties van sommige lijnen. En er misten toch nog wel erg veel haltes in de richting die voorheen niet gereden werd. Alle haltes die er bij Connexxion al waren hadden wel keurig de nieuwe bordjes en vertrekstaten, in de tegenrichting was soms de halte zelf er al wel maar ontbrak het nog aan een haltepaal.
Ik zag je lopen HAHAHA. ik zat toen in de 3 naar landerijen. En nog een keer toen ik in de 2 zat naar lelycentre :P
--edit--
Dat was ergens rond 3 uur en half 4 of zo
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Hmm, was dat die lijn 2 die als vermomming met lijnnummer 1 op de film reed?
Bartjk schreef:De bussen zijn oud maar zeer goed onderhouden. Veel beter dan wat er eerst reed.
Zal het complimentje doorgeven aan de vestigingsmanager van Dordrecht waar ze vandaan kwamen :P . Ze hebben geloof ik een heel kladblok nodig gehad toen ze daar kwamen om alle problemen met de bussen te noteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Daniel schreef:Hmm, was dat die lijn 2 die als vermomming met lijnnummer 1 op de film reed?
Bartjk schreef:De bussen zijn oud maar zeer goed onderhouden. Veel beter dan wat er eerst reed.
Zal het complimentje doorgeven aan de vestigingsmanager van Dordrecht waar ze vandaan kwamen :P . Ze hebben geloof ik een heel kladblok nodig gehad toen ze daar kwamen om alle problemen met de bussen te noteren.
zou zomaar kunnen. De chauffeur had er wel problemen mee ja :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Ik had twee vraagjes over het tarief:
Ik zag dat een rit altijd €1,15 kost (vol tarief). Maar is dat alleen voor één rit en moet je bij een overstap opnieuw €0,36 betalen of geldt die €1,15 voor een bepaalde periode?
Kan ik op lijn 9 en 10 ook met de OV-Chipkaart betalen? Volgens de Wiki zijn daat buurtbussen, dus geldt daar het normale tarief of moet je een buurtbuskaartje kopen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Oei.. Dat van de tarieven zal ik moeten opzoeken.. (Maar ik heb het zeker weten ergens in een stapel papier zwart op wit staan..) Overigens valt die flat-fare prijs alleen binnen een aangepaste zone Lelystad. Als je naar de Larserpoort reist, kom je buiten deze zone, en schakelt het systeem over op kilometertarief voor dat deel.
De buurtbussen hebben bij mijn weten wel een aangepast tarief.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Ik ben vandaag in Lelystad geweest, maar heb alleen rondgewandeld om plaatjes te schieten (bekende busjes voor mij immers :P ) en niet in een bus gezeten. Viel me wel op dat ik slechts één vertraagde bus trof, dat heb ik weleens slechter meegemaakt op een eerste dag voor Arriva.

Slechts allemaal uurdiensten op zondag, da's wel een groot contrast met de doordeweekse frequenties van sommige lijnen. En er misten toch nog wel erg veel haltes in de richting die voorheen niet gereden werd. Alle haltes die er bij Connexxion al waren hadden wel keurig de nieuwe bordjes en vertrekstaten, in de tegenrichting was soms de halte zelf er al wel maar ontbrak het nog aan een haltepaal.
Het personeel dat er rijdt, rijdt al jaren die buslijnen. Het zou dus vreemd zijn als het fout zou gaan. Die uursdiensten vervangen de oude halfuurs eenrichtingslussen. In principe is er nog wel 2 x per uur een bus naar het leeuwendeel van de bestemmingen. Je moet dan alleen wel de doorkoppelingen van de lijnen doorhebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Het personeel dat er rijdt, rijdt al jaren die buslijnen. Het zou dus vreemd zijn als het fout zou gaan.
Ik herinner me Dordrecht op 1 januari 2007, toevallig met exact dezelfde bussen en eveneens personeel wat de lijnen al jaren deed (met net als in Lelystad enkele gewijzigde doorkoppelingen op 't station). En daar ging het dus wel fout met forse vertragingen en niet kloppende roosters. Dingen als een aflosser die niet komt opdagen doordat de chauffeur die is ingeroosterd op vakantie is bijvoorbeeld :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Oud forumgebruiker »

Arriva heeft in die jaren natuurlijk wel wat geleerd van het beginnen van een nieuwe concessie...

trouwens, moest Arriva in Lelystad niet met nieuwe bussen beginnen of komen deze nieuwe bussen pas later?
die 6200-serie bussen zijn tenslotte ook al weer van 2003/2004.

zal me ook niets verbazen, dat ik ook nog wel een keertje met een van die ex-dordrecht bussen in Dordrecht m'n rondjes op de stadsdienst gereden heb, maar in Dordrecht reden ook bussen die daarvoor weer in Drenthe gereden hadden, dus doorschuiven is bij Arriva heel normaal...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Die bussen komen later i.v.m. de korte tijdsduur van verlenen van concessie en het begin van de concessie. Wanneer ze precies komen weet ik niet. Maar niet alleen Arriva kan er wat van met het doorschuiven van bussen. Ook Connexxion heeft verschillende bussen (ook van en naar dochterbedrijven) doorgeschoven. Een voorbeeld is de ex-Hermes Limburg bussen die hun tweede leven begonnen in Friesland, of de ex-Connexxion bussen die nu bij GVU rijden (ex-Zuidtangent van Hool AG300, Mercedes-Benz Citaros enz.). Bijna alle openbaar vervoerbedrijven die nog een redelijk wagenpark hebben, hebben wel eens bussen verschoven van concessies. Dus Arriva is niet de enige. Als de bus nog in goede staat is en nog mag rijden van de concessieverlener (desnoods tijdelijk), is het goedkoper om een bus die je nog over hebt door te schuiven dan een nieuwe aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

lex1975 schreef:maar in Dordrecht reden ook bussen die daarvoor weer in Drenthe gereden hadden, dus doorschuiven is bij Arriva heel normaal...
Sterker nog: er zijn bussen bij die in 2003 in DAV begonnen, zijn doorgeschoven naar Friesland, in 2007 naar Dordrecht kwamen en nu in Lelystad rijden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar Arriva schuift volgens mij als beste met oude bussen naar nieuwe gebieden...
denk maar aan de bussen die in het begin van de concessie DAV reden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Dat was alleen maar omdat de concessie zo laat gegund werd dat men niet genoeg tijd meer had om nieuw materieel te bestellen. De 6290 - 6301 zijn trouwens direct in het Groningen/Drenthe afgeleverd en pas in 2007 naar DAV gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Welke bussen zijn er eigenlijk naar Lelystad verhuisd?
Is er nog een bepaalde serie of heeft men gewoon willekeurig vijftien Wrights gekozen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
alex
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 17:45

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door alex »

Meltrain schreef:Ik had twee vraagjes over het tarief:
Ik zag dat een rit altijd €1,15 kost (vol tarief). Maar is dat alleen voor één rit en moet je bij een overstap opnieuw €0,36 betalen of geldt die €1,15 voor een bepaalde periode?
Kan ik op lijn 9 en 10 ook met de OV-Chipkaart betalen? Volgens de Wiki zijn daat buurtbussen, dus geldt daar het normale tarief of moet je een buurtbuskaartje kopen?
Het flatfaretarief is inclusief het recht om binnen 35 minuten over te stappen. Dan mag er geen extra geld gevraagd worden. Overigens geldt dit alleen ten westen van de A6. Wie naar Larserpoort/vliegveld rijdt (ten oosten van de A6), betaalt een flatfaretarief van €1,75.

De Wijkbus (lijnen 9 en 10) vallen volledig onder het tariefsysteem van de andere stadslijnen. Ook daar geldt het flatfaretarief van €1,15, inclusief het recht om over te stappen. Aparte buurtbuskaartjes worden niet meer gebruikt. Lelystad loopt daarmee voor op de landelijke discussie om ook op de buurtbussen de OV-chipkaart te gaan hanteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Welke bussen zijn er eigenlijk naar Lelystad verhuisd?
Is er nog een bepaalde serie of heeft men gewoon willekeurig vijftien Wrights gekozen?
Op twee na alle zeventien Wrights uit Dordrecht. De 5985 is in ieder geval niet naar Lelystad, ben er nog niet helemaal achter welke andere ook ergens anders heen verdwenen is. Zou de 6301 kunnen zijn aangezien die als m'n gegevens kloppen (ga nu twijfelen) nooit naar stadsopstelling verbouwd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb 3 nummers, de 6212, 6297 (deze is al in de kleuren van Lelystad), 6301 (zoals al is genoemd)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Ik heb gisteren gespot de 6212, 6261, 6287, 6291, 6293, 6294, 6296, 6297. Aangevuld met de door jou gespotte 6301 missen we dus nog zes nummertjes...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Gespot zou ik het niet noemen, eerder gevonden op een reportage van http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl. Er was nog een vierde bus, maar bij deze kon ik het kenteken niet goed genoeg lezen. Met dank aan http://www.busfoto.nl kon ik trouwens de nummers achterhalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Die vierde lijkt de 6294 te zijn, de 6301 zie ik niet erbij zitten zover ik de kentekens kan lezen. Wel de 6284.

Voor de lijst met alle Dordtse Wrights (nummers + kentekens): http://wagenpark.ovronddordt.nl/wplijst_arriva-stad.php Dat zoekt wat makkelijker terug :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Sorry, klopt las het verkeerd. De bus die ik verwarde met de 6301 is de 6284 :oops:. Maar ik vraag me af of die lijst klopt. Er staan 16 bussen op die naar Lelystad zijn gegaan. Het gaat om een die in 2007 naar Papendrecht is gegaan en daaronder staat dat die naar Lelystad is gegaan. Misschien toch nog een reserverbus, maar er zijn nu 14 wright-bussen in Lelystat volgens die lijst. Er zijn er 2 die in December in Dordrecht uit dienst gaan en dan pas naar Lelystad gaan. Misschien toch maar even zelf gaan spotten deze week.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

De lijst is afgestemd op de oorspronkelijk geplande uitstroom in Dordrecht, maar de praktijk bleek anders te zijn. In ieder geval hebben ze in Lelystad 15 wagens nodig.

Die bus die naar Papendrecht is geweest betreft de 6296 en daar hebben we al fotografisch bewijs van in Lelystad :wink: . Ding is na instroom van de Citaro's uit Dordrecht vertrokken naar Papendrecht en later terug naar Dordrecht gekomen en verbouwd naar stadsopstelling. En nu zit 'ie dus in Lelystad.
Maar linkte de lijst vooral omdat je dan een overzicht hebt van wat er in Dordrecht gereden heeft met nummers + kentekens, zoekt wat sneller als in een lijst van 102 Wrights :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de antwoorden allemaal. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten